Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tuplabasarijytkeen soittaminen sormilla
1 2
Korkki74
16.08.2019 00:10:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus sopii kahdeksasosat tuplabasarin taa ja välillä taas kuudestoistaosat. Ei kannata orjallisesti soittaa samaa jytkytystä. Biisille pitää antaa tilaa.
 
Tässä esimerkiksi on molempia tapoja sormilla soitettuna: https://www.youtube.com/watch?v=-G3k9tXZZkQ
 
jogo3000
20.08.2019 05:35:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä oon veivannut blackmetaltyyppistä musaa plektralla juuri siitä syystä, että
 
a) nopeus ei riitä, ei lähellekään
b) saundi pysyy parempana
c) saan soitettua tarkemmin
 
Tällä menetelmällä sain soitettua tremolopikkausta eka levyn biiseihin, mikä tuntuu hyvältä ja tukee kitaraa joka sekin tahtoo mennä ohuen kuuloiseksi tremolopikkauskohdissa. Viime aikoina oon kyllä huomannut aivan selvästi, että vaikka tremolopikkaus tuntuu hyvältä, sitä on tosi vaikea saada kuulostamaan hyvältä. Omat ongelmansa toi sekin kun vanha bassonuppi Crate BT220h hajosi. Siinä oli tosi härski särö, jota en ole saanut vielä korvattua.
 
Sanoisin, että kannattaa miettiä niitä bassolinjoja rytmi edellä sillä ajatuksella, että miten saisi lisää tenhoa juuri rytmiosastolle biisissä.
 
insight
24.08.2019 19:31:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse huomannut, että mitä kevyemmällä tatsilla soittaa, sen parempi tekniikka. Soittimen hyvä dynamiikkka ja soundi auttaa tossa. Voi olla myös hyvä soittaa vahvistuksen kanssa. Ja se oivallus, miten soundi syttyy.
 
Black Zombie 82
17.10.2019 22:17:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: Juu ja laukkakomppia ei ole pakko soittaa kahdella sormella. Sitä voi soittaa myös kolmella ja on ainakin mun kokemuksen mukaan helpompaa kuin kahdella. Eli järjestyksessä 1-2-3 = nimetön-keskari-etusormi.
 
Yksi basisti sanoi mulle, että totta kai laukkakomppia soitetaan kolmella sormella, koska se on kolmijakoinen.
 
J.Nikkanen
17.10.2019 22:22:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Black Zombie 82: Yksi basisti sanoi mulle, että totta kai laukkakomppia soitetaan kolmella sormella, koska se on kolmijakoinen.
 
Just. Ja koska yksi basisti sanoi näin niin hän varmaan lausui kaikkien basistien suilla ja muutti munstan faktaksi.
 
In Finland we have this thing called tunkki, you can keep yours.
J.Nikkanen
19.10.2019 11:39:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://astiastudio.fi/fi/talla-yks … oa-niin-livena-kuin-aanitteillakin/
 
In Finland we have this thing called tunkki, you can keep yours.
TomppaMFC
20.10.2019 18:52:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oma oppi on, että mitä nopeampi tempo, sen kevyempi tatsi ja lyhyempi sormien liike. Eli vola kannattaa hakea vahvistimen avulla ei kieliä hakkaamalla. Kosketus on enemmänkin sormepäillä hipomista, kuin "näppäilyä".
 
Laukkakompin vedän ihan vaan kahdella sormella. Vähän aikaa meni hermottaa liidaavan sormen "vaihtuminen" pitempikestoisella nuotilla. Toistoja vaan, sitähän treeni on...
 
jukkajylli
21.10.2019 01:25:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TomppaMFC: Oma oppi on, että mitä nopeampi tempo, sen kevyempi tatsi ja lyhyempi sormien liike. Eli vola kannattaa hakea vahvistimen avulla ei kieliä hakkaamalla. Kosketus on enemmänkin sormepäillä hipomista, kuin "näppäilyä".
 
Laukkakompin vedän ihan vaan kahdella sormella. Vähän aikaa meni hermottaa liidaavan sormen "vaihtuminen" pitempikestoisella nuotilla. Toistoja vaan, sitähän treeni on...

 
Makin soitan laukkakompin kahdella sormella, mutten oo koskaan analysoinut miten se tapahtuu. Muusikoiden.net laittaa miettimaan kummallisia asioita. Etu etu keski. Silleen ma varmaan soitan sitaa. Eli liidaava sormi ei vaihdu.
 
Stidi alla.
Black Zombie 82
21.10.2019 01:51:00 (muokattu 21.10.2019 01:52:19)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jukkajylli: Makin soitan laukkakompin kahdella sormella, mutten oo koskaan analysoinut miten se tapahtuu. Muusikoiden.net laittaa miettimaan kummallisia asioita.
 
Itsekin olen aikamoinen analyytikko soittotekniikoiden suhteen. Vaikka se tuskin on mitenkään tarpeellista, kun on monia pro-tyyppejä, jotka eivät ymmärrä soittotekniikoista tai teoriasta yhtään mitään.
 
Etu etu keski. Silleen ma varmaan soitan sitaa. Eli liidaava sormi ei vaihdu.
 
Ja niin sen vissiin soittaa Steve Harris myös. Itse soitan kyllä niin, että liidaava sormi vaihtuu, koska olen opiskellut myös klassista kitaransoittoa, ja siinä vuoronäppäilyssä ei koskaan näppää sama sormi kahta kertaa(paitsi soinnuissa joskus).
 
jukkajylli
21.10.2019 12:58:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Black Zombie 82: Itsekin olen aikamoinen analyytikko soittotekniikoiden suhteen. Vaikka se tuskin on mitenkään tarpeellista, kun on monia pro-tyyppejä, jotka eivät ymmärrä soittotekniikoista tai teoriasta yhtään mitään.
 

 
Ja niin sen vissiin soittaa Steve Harris myös. Itse soitan kyllä niin, että liidaava sormi vaihtuu, koska olen opiskellut myös klassista kitaransoittoa, ja siinä vuoronäppäilyssä ei koskaan näppää sama sormi kahta kertaa(paitsi soinnuissa joskus).

 
Jokainen tyylillaan. Yhta oikeaa tapaa ei ole.
 
Stidi alla.
Black Zombie 82
21.10.2019 21:38:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jukkajylli: Jokainen tyylillaan. Yhta oikeaa tapaa ei ole.
 
Totta. Moni on kehittänyt ihan oman soittotyylin, ja jos se toimii, niin sehän on just niin q pitääkin.
 
TomppaMFC
22.10.2019 19:27:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja vielä mielipide siihen alkuperäiseen kysymykseen eli kuuluuko soittonäytteen tempossa soittaa kuudestoistaosilla vai ei. Rumpujen ja kitaran sahaamiseen en itse lähtisi mukaan. Bassolla yksi työmaa on synnyttää biisiin "pulssi", sitä varten menisin tossa varmaan kahdeksas- ja neljäsosilla (käyttäen siis myös tauotukseen).
 
Sidewinder
01.11.2019 20:17:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite soitan välillä nopeeta sahariffiä sormilla kitaran mukaan, mutta yllättäen siinä on mun korvaan vähemmän munaa kuin jos soittaa puolitettuna. Ei se vaan kerkee potkia niinku basson kuuluu.
 
insight
21.11.2019 09:45:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Duran Duranin Planet Earth on hyvä laukkakomppitreenibiisi sormilla.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «