Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kielet
1 2 3 4 5 613 14 15 16 17
J.Hollström
20.01.2010 15:50:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Hollström: Ei jaksa kimppahuoneita. Mutta mulle voi laittaa pikaviestiä, tsekkailen onko kiinnostusta ja tilaan sitten sopivan määrän noita settejä ittelleni ja niille jotka haluaa mukaan.
 
Dead line 20.1.2010 klo 21.

 
Sen verran ollu innokkaita, että jäädytän tän jo nyt ettei lähe käsistä tää homma.
 
Björn E. Borg
20.01.2010 15:54:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JaS: Kertokaa sitte ihmeessä käyttökokemuksia. Kiinnostaa kyllä itteäki, vaikka en ihan noita myyntipuheita uskokaan.
 
Ei tuossa ole oikein paljon uskon kanssa tekemistä.
 
Kyllä se varmaankin vastaa ihan yleistä järkeä ja kokemusta, että kielisetin kielten pitäisi olla suunnilleen samassa jännityksessä, niin että jännitys on kovempi basso-puolella. Se, että tarjolla olevissa kieliseteissä on ongelmia, on minun kokemuksen ihan selvää faktaa.
 
Paljon harjoitteleva oppii vaan kompensoimaan niitä puutteita, eikä sitten enää huomaa että jokin on pielessä.
 
Kysymys on vain siitä, että kuinka paljon ja kuinka pienet muutokset vielä havaitaan, niin ja onko jotakin muita kysymyksiä, jotka pitäisi ottaa huomioon.
 
Kyllä tuo myyntipuheeksi on myös vähän outoa.
 
Ei mitään, kokeillaan ja katsotaan. Tuskin kenenkään elämä tästä muuttuu, mutta kyllä minä ainakin olen erittäin innoissani siitä, että joku edes yrittää ratkoa erinäisiä ongelmia mitä näihin soittovehkeisiin liittyy.
 
JaS
20.01.2010 16:38:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Björn E. Borg: Ei tuossa ole oikein paljon uskon kanssa tekemistä.
 
Kyllä se varmaankin vastaa ihan yleistä järkeä ja kokemusta, että kielisetin kielten pitäisi olla suunnilleen samassa jännityksessä, niin että jännitys on kovempi basso-puolella. Se, että tarjolla olevissa kieliseteissä on ongelmia, on minun kokemuksen ihan selvää faktaa.
 
Paljon harjoitteleva oppii vaan kompensoimaan niitä puutteita, eikä sitten enää huomaa että jokin on pielessä.
 
Kysymys on vain siitä, että kuinka paljon ja kuinka pienet muutokset vielä havaitaan, niin ja onko jotakin muita kysymyksiä, jotka pitäisi ottaa huomioon.
 
Kyllä tuo myyntipuheeksi on myös vähän outoa.
 
Ei mitään, kokeillaan ja katsotaan. Tuskin kenenkään elämä tästä muuttuu, mutta kyllä minä ainakin olen erittäin innoissani siitä, että joku edes yrittää ratkoa erinäisiä ongelmia mitä näihin soittovehkeisiin liittyy.

 
Mä en nyt tajuu, et miks sen jännityksen pitäis olla kovempi siellä bassopuolella. Niinku aiemmin sanoin, kyllähän noissa valmiissa kaupan seteissä on vähän turhan löysät E-kielet, mutta en mä ainakaan haluis, että se E-kieli olis kaikista jäykin. Kielissä kun ei ole kysymys pelkästä soittotuntumasta, vaan saundista myös. Odotan silti innolla käyttökokemuksia. Jos tulee ylistäviä kommentteja, niin voisin johonkin bassoon kokeillakin moista, mutta mun odotukset saundin tai soittotuntuman kannalta ei ole hirveän korkealla. Entäpä, jos tollasella setillä se E-kieli on kondiksessa, mut D- ja G-kielet on liian löysät?
 
Hopealuoteja ei ole olemassa. Yleensä jonkun ongelman ratkasu tuo mukanaan joitain muita ongelmia. Kaveri kuitenki myy tota hommaansa niin, ku se ratkasis kaikki soitto/saundiongelmat. Eli en usko myyntipuheita. Käyttökokemukset on toinen asia. Ja oma kokemus on kultaakin kalliimpi. Voi toimi yhdellä soittajalla ja olla toimimatta toisella. Ja onhan niissä bassoissakin eroja.
 
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
Johannes_t
20.01.2010 17:02:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Björn E. Borg: Kyllä se varmaankin vastaa ihan yleistä järkeä ja kokemusta, että kielisetin kielten pitäisi olla suunnilleen samassa jännityksessä, niin että jännitys on kovempi basso-puolella.
 
Miksi? Miten niin? Hä?
 
Tottakai, jos vaikka E- tai H-kieli on liian lörppö, kannattaa siihen tilalle vaihtaa paksumpi vaijeri. Mutta miksi matalamman kielen jännite pitäisi olla aina korkempaa kovempi? Eihän tuo Zakari perustele tätä itsekään, sanoo vaan että niin pitää homman mennä.
 
J.Hollström
20.01.2010 17:03:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä voi perustella sitten kun oon saanu noita kieliä miltä ne tuntuu.
 
Björn E. Borg
20.01.2010 21:31:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johannes_t: Miksi? Miten niin? Hä?
 
Tottakai, jos vaikka E- tai H-kieli on liian lörppö, kannattaa siihen tilalle vaihtaa paksumpi vaijeri. Mutta miksi matalamman kielen jännite pitäisi olla aina korkempaa kovempi? Eihän tuo Zakari perustele tätä itsekään, sanoo vaan että niin pitää homman mennä.

 
No ensinnäkin, se mistä me kaikki voimme olla varmoja, että normikielisetit ovat väärässä. Kuten sanottua, siitä voidaan esittää argumentteja, että kuinka paljon ne ovat väärässä. Havaintopsykologiassa on kyse muistaakseni havaintokynnyksestä, joka tarkoittaa sitä että ero havaitaan 50 % tapauksista sokkotestein.
 
Koska normikielisetit ovat väärin, niin noin paljon kitaroita tehneenä hän on aivan varmasti tutkinut asian ainakin suuntaa-antavasti ja päätynyt tuohon progressiiviseen kaavaan.
 
Onko kaava sitten juuri oikea tai ei, sitä en tiedä. Olennaista on se, että periaate on varmasti oikein. Ei niin pieleen voi vain yksinkertaisesti mennä.
 
Jos nyt ajatellaan g-vireessä olevaa 40 tuhannesosan paksuista kieltä. Se aiheuttaa 33,7 naulan eli hiukan yli 15 kg:n vastuksen.
 
Kohta 1 soitettavuus: 15 kg:n jännityksessä olevan kielen painaminen vasten otelautaa ei ole raavaalle miehelle, edes pelkälle pikkurillille kovin kummoinen fyysinen suoritus, mutta koska se on niin ohut se painautuu sormenpään kudokseen se aiheuttaa siinä paineen, joka aiheuttaa vieläpä aloittelijoille kiputiloja.
 
Koska paksummat kielet ovat paksumpia, tuntuma on samanlainen koska kudosta pusertava voima pysyy tätä kautta vakiona.
 
Kohta 2 saundi: Kun näppäilykädellä paukutellaan niitä kieliä, niin vakiojännitykessä olevia kieliä joutuu lyömään hiljempää saman värähtelyn aikaansaamiseksi. Kun jännite kasvaa progressiivisesti, niin sama lyöntivoima tuottaa tuottaa samaa "vahvuutta" olevan äänen.
 
Tässä on kyse psykologisesta vaikutuksesta. Matalissa äänissä, ja varsinkin basson matalissa äänissä on enemmän energiaa kuin korkeissa, mutta vaikutelma volyymistä on sama.
 
Näiden kahden aika fysikaalis-matemaattis-psykologisen ilmiön seurauksena progressio on perusteltu.
 
Jos minulla on bassossa setti 40 60 80 100, niin
 
jännitykset ovat 33,7 ; 42,9 ; 42,0 ; 36,5:
 
G ja D on ok, A on tuhnu ja E on erittäin tuhnu
 

 
jos taasen
 
45 65 85 105
 
jännitykset 42,8 ; 51,3 ; 48,4 ; 40,3
 
niin G ja D on kireitä, A on ok ja E on tuhnu
 
Tämä sama ilmiö kaikissa bassoissa, kaikkien valmistajien kielillä.
 
Paras olisi, jos suuret yhtiöt käyttäisivät rahaa tuotekehittelyyn tutkiakseen asian perin pohjin. Tässä olisi vain se ikävä puoli, että tasapainoisten kielisettien rakentamiseksi olisi sitä lankaa tehtävä eri vahvuuksissa kaksi kertaa enemmän ja sehän nostaisi kustannuksia ja olisi pois osakkeenomistajien osingoista.
 
Helpompaa bisnestä on maksaa sponsorisopimuksin sankarikitaristien kuvia settien kansiin ja kehitellä "erikoisseoksia" ja kulumattomia kieliä ja muuta soopaa josta ei ole kenellekään mitään hyötyä.
 
Johannes_t
20.01.2010 21:49:32 (muokattu 20.01.2010 21:50:17)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep jep. Salaliittohan tässäkin oli takana. No, noita on nyt useampikin tuttu kokeilemassa, eiköhän sieltä meikäläisellekin kelpaavaa raporttia tule. Täytyy todeta jo nyt, että ei mulla ole koskaan ollut bassoa, jossa E-kieli olisi ollut jotenkin tuhnu.
 
Teijo K.
20.01.2010 22:44:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johannes_t: Jep jep. Salaliittohan tässäkin oli takana. No, noita on nyt useampikin tuttu kokeilemassa, eiköhän sieltä meikäläisellekin kelpaavaa raporttia tule. Täytyy todeta jo nyt, että ei mulla ole koskaan ollut bassoa, jossa E-kieli olisi ollut jotenkin tuhnu.
 
Sama. Muutamaa halpista olen testaillut joissa B-on ollut tuhnu, mut ei mulla itellä ole sellaisiakaan.
 
Treenaamalla saat käyttöösi reaaliaikaisen autotunen
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
JaS
21.01.2010 00:46:06 (muokattu 21.01.2010 00:56:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Björn E. Borg: No ensinnäkin, se mistä me kaikki voimme olla varmoja, että normikielisetit ovat väärässä. Kuten sanottua, siitä voidaan esittää argumentteja, että kuinka paljon ne ovat väärässä. Havaintopsykologiassa on kyse muistaakseni havaintokynnyksestä, joka tarkoittaa sitä että ero havaitaan 50 % tapauksista sokkotestein.
 
Kyllä se nyt mun mielestä on liian rankasti sanottu, että normikielisetit on väärässä. Eikä ole. Ne on vaan tietyn tyyppisiä.
 
Koska normikielisetit ovat väärin, niin noin paljon kitaroita tehneenä hän on aivan varmasti tutkinut asian ainakin suuntaa-antavasti ja päätynyt tuohon progressiiviseen kaavaan.
 
Itse antamaasi lausuntoa käytät todisteena tässä. Ton äijän tieteellisiin taitoihin en ton myyntisepustuksen perusteella usko. Eikä äijä hirveästi perustellut omia väittämiään. Kunhan väitti, että normikielet ovat väärässä. Ja maailmassa on myyty aika monta ab-dooeria, hetkunketkun laitetta ja shampoo pulloa ties minkä tieteellisen kuuloisten termien ja päättelyketjujen avulla.
 
Onko kaava sitten juuri oikea tai ei, sitä en tiedä. Olennaista on se, että periaate on varmasti oikein. Ei niin pieleen voi vain yksinkertaisesti mennä.
 
Siis kaava saattaa olla väärä, mutta periaate on oikein? Häh? Ja miten ne normikielet on sitten niin pieleen mennyt, jos ei kerran voi mennä niin pieleen?
 
Jos nyt ajatellaan g-vireessä olevaa 40 tuhannesosan paksuista kieltä. Se aiheuttaa 33,7 naulan eli hiukan yli 15 kg:n vastuksen.
 
Uskon, kun en jaksa itse laskea.
 
Kohta 1 soitettavuus: 15 kg:n jännityksessä olevan kielen painaminen vasten otelautaa ei ole raavaalle miehelle, edes pelkälle pikkurillille kovin kummoinen fyysinen suoritus, mutta koska se on niin ohut se painautuu sormenpään kudokseen se aiheuttaa siinä paineen, joka aiheuttaa vieläpä aloittelijoille kiputiloja.
 
Ja mitäs merkitystä sillä on, että alottelija saa sormenpäät kipeeks? Kyllä se nahka siitä paksunee ja lihakset vahvistuu. Jos on aivan mahdoton soittaa, niin sit on kyllä aivan liian paksu kielisetti tai säädöt päin honkia.
 
Koska paksummat kielet ovat paksumpia, tuntuma on samanlainen koska kudosta pusertava voima pysyy tätä kautta vakiona.
 
Tämäkö on se kaava? Eli toisin sanoen saundilla ei ole mitään väliä, kunhan alottelijan pikku kätöset ei vaan tulis kipeeks.
 
Kohta 2 saundi: Kun näppäilykädellä paukutellaan niitä kieliä, niin vakiojännitykessä olevia kieliä joutuu lyömään hiljempää saman värähtelyn aikaansaamiseksi. Kun jännite kasvaa progressiivisesti, niin sama lyöntivoima tuottaa tuottaa samaa "vahvuutta" olevan äänen.
 
Tässä on kyse psykologisesta vaikutuksesta. Matalissa äänissä, ja varsinkin basson matalissa äänissä on enemmän energiaa kuin korkeissa, mutta vaikutelma volyymistä on sama.

 
Eli, jos kieli on paksumpi, niin sitä tarvii soittaa hiljempaa tuottaakseen yhtä voimakkaan äänen, ku ohuemmalla? Voitko perustella tän jotenkin? Mun kokemuksen mukaan niitä paksumpia kieliä joutuu routaa lujempaa tuottaakseen vastaavan äänen. Ja sanottakoon täässä vaikka sekin, että siinä paksummassa kielessä on myös enemmän massaa, joten sen liikkeelle pistäminen vaatii enemmän energiaa.
 
Ja semmonen homma, että siinä kielessä on tasan sen verran energiaa ku sä siihen pistät. Jos pistät saman verran E-kieleen, ku G-kieleen, niin se G-kieli soi lujempaa, koska matalat taajuudet tarvii enemmän energiaa kuuluakseen. Tarkista faktat.
 
Näiden kahden aika fysikaalis-matemaattis-psykologisen ilmiön seurauksena progressio on perusteltu.
 
Ei riittäny mulle perusteluks se, että kädet tulee kipeeks. Soita enemmän.
 
Jos minulla on bassossa setti 40 60 80 100, niin
 
jännitykset ovat 33,7 ; 42,9 ; 42,0 ; 36,5:
 
G ja D on ok, A on tuhnu ja E on erittäin tuhnu

 
Riippuu bassosta ja säädöistä. Riippuu myös mieltymyksestä.
 
jos taasen
 
45 65 85 105
 
jännitykset 42,8 ; 51,3 ; 48,4 ; 40,3
 
niin G ja D on kireitä, A on ok ja E on tuhnu

 
Siis näätkö sä kielen jännityksestä jotenki, et miten se soi? Mikäs se optimi jännitys kielessä siis on? 15kg? Mä oon aiemmin luullu, että se on fiiliskysymys.
 
Tämä sama ilmiö kaikissa bassoissa, kaikkien valmistajien kielillä.
 
Sä oot siis kokeillu kaikkia maailman bassoja kaikilla maailman kieliseteillä? Wau!
 
Paras olisi, jos suuret yhtiöt käyttäisivät rahaa tuotekehittelyyn tutkiakseen asian perin pohjin. Tässä olisi vain se ikävä puoli, että tasapainoisten kielisettien rakentamiseksi olisi sitä lankaa tehtävä eri vahvuuksissa kaksi kertaa enemmän ja sehän nostaisi kustannuksia ja olisi pois osakkeenomistajien osingoista.
 
Sanokos joku sen salaliiton jo? Kuule... Jos tässä olis joku suuri kielivalmistajien salaliitto, niin eikös sitä luulis, että ne myis joko vaan sitä kaikista ohuinta kielisettiä tai sitte niin, että mitä paksumpi setti, niin sitä kalliimpi? Viimeks ku tarkistin, niin ei ollu kielien paksuuksista riippuvainen se hinta.
 
Helpompaa bisnestä on maksaa sponsorisopimuksin sankarikitaristien kuvia settien kansiin ja kehitellä "erikoisseoksia" ja kulumattomia kieliä ja muuta soopaa josta ei ole kenellekään mitään hyötyä.
 
Sanoisin, että normaalia bisnestä. Hiihtäjillä lukee karhu perseessä. Kysymys kuuluukin, että miks tän kaverin nimi ei komeile Trujillon(en nyt hätäpäissäni keksiny parempaa) perseessä.
 
Erikoisseoksista sanoisin, että moni täällä mnetissäkin väittää, että nikkelikielet kuulostaa eriltä verrattuna teräskieliin. Valehteleeko ne? Itse tykkään hitosti Elixirin päällystetyistä kielistä. Soittotuntuma on vaan parempi, ku muissa. Mutta mäkin varmaan valehtelen... Jopa itselleni.
 
Jos susta tuntuu, että jotkut kielet sun bassossa soi tuhnusti ja toiset vähemmän tuhnusti, niin koita säätä mikkien korkeus paremmin. Auttaa ihan oikeasti.
 
Edit: kirotusvireitä...
 
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
Björn E. Borg
21.01.2010 09:03:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JaS: Kyllä se nyt mun mielestä on liian rankasti sanottu, että normikielisetit on väärässä. Eikä ole. Ne on vaan tietyn tyyppisiä.
 
Kyllä mä "uskon" enemmän kaveria, joka perustelee kielisetin matemaattis-fysikaalisilla ilmiöillä, kun kielivalmistajaa, joka laittaa kielisetin vahvuudeksi
 
45 65 85 105
 
Tuossa ei ole muuta logiikkaa, kuin se, että vahvuudet muuttuvat tasan 20 tuhannesosamilliä. Ei tuota asiaa tarvitse miettiä kuin minuutti, niin voi olla aivan varma että se on väärä.
 
Mutta, ihan niin kuin kirjoitin, eri asia, _kuinka_ väärä se on. Niinhän mä sanoin.
 
Eli, jos kieli on paksumpi, niin sitä tarvii soittaa hiljempaa tuottaakseen yhtä voimakkaan äänen, ku ohuemmalla? Voitko perustella tän jotenkin? Mun kokemuksen mukaan niitä paksumpia kieliä joutuu routaa lujempaa tuottaakseen vastaavan äänen. Ja sanottakoon täässä vaikka sekin, että siinä paksummassa kielessä on myös enemmän massaa, joten sen liikkeelle pistäminen vaatii enemmän energiaa.
 
Tämä pitää paikkansa. Jos kieli on paksumpi, sitä joutuu lyömään kovempaa.
 

 
Siis näätkö sä kielen jännityksestä jotenki, et miten se soi? Mikäs se optimi jännitys kielessä siis on? 15kg? Mä oon aiemmin luullu, että se on fiiliskysymys.
 
Tämä on tietenkin suhteellista. Toisissa bassoissa on ohuet kielet ja toisissa on paksut kielet.
 
Erikoisseoksista sanoisin, että moni täällä mnetissäkin väittää, että nikkelikielet kuulostaa eriltä verrattuna teräskieliin. Valehteleeko ne? Itse tykkään hitosti Elixirin päällystetyistä kielistä. Soittotuntuma on vaan parempi, ku muissa. Mutta mäkin varmaan valehtelen... Jopa itselleni.
 
Jos susta tuntuu, että jotkut kielet sun bassossa soi tuhnusti ja toiset vähemmän tuhnusti, niin koita säätä mikkien korkeus paremmin. Auttaa ihan oikeasti.

 
Kyllä mä uskon, että sä tiedät basson soitosta ja säädöstä enemmän kuin minä.
 
Ihan yhtä mukava olisi kuulla rationaalisia kommentteja siitä, että miksi satunnainen jännityksen vaihtelu kielisetissä on parempi kuin systemaattinen.
 
Yhden ainoan jotakuinkin järjellisen kommentin olen täällä kuullut, ja se on se, että verrattuna normisettiin jännitteen tasapaino muuttuu niin että bassopuoli alkaa vetää kovempaa.
 
Muitakin settejä tosin myydään, missä tuo balanssi on erilainen. Liekö ne bassot, joihin moinen on asennettu, jo propellilla.
 
J.Nikkanen
21.01.2010 09:32:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Hollström: Mä voi perustella sitten kun oon saanu noita kieliä miltä ne tuntuu.
 
Joo, ja mäkin voin oman mielipiteeni sanoa kun saan omaan jouskariin ZOGit kiinni. Ei tartte spekuloida rivitolkulla että jotta koska kun, jos vaikka kuin kunnes.
 
Björn E. Borg
21.01.2010 09:40:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pahaeno: Joo, ja mäkin voin oman mielipiteeni sanoa kun saan omaan jouskariin ZOGit kiinni. Ei tartte spekuloida rivitolkulla että jotta koska kun, jos vaikka kuin kunnes.
 
Itse en ainakaan kommentoi enää mitään ennen kuin asiasta on
 
1) kokemusta
2) jonkinlainen faktoihin perustuva selvitys.
 
Tappokirves
21.01.2010 13:00:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tähän samaan topikkiin voisin kysäistä kun en ainakaan omasta mielestä löytänyt basistien jelppikerhoa tai vastaavaa.
 
Eli bassoa olen soittanut vuoden samoilla kielillä, nyt pitäisi saada vaihdettua vanhat pois ja uutta tilalle. Ainut että minulla ei ole minkäänlaista tietoa kielistä.
 
Soitan metallimusiikkia, lähinnä trash ja melodista bläkkistä. Soitan pääasiassa sormilla, joskus plektralla. Haen suhteellisen kirkassoundisia kieliä ja vire on 1 step down eli D vire. Paksuudesta ei ole mitään hajua mutta semmosta keskipaksua suurinpiirtein.
 
Tähän kaipaisin vinkkejä, arvon muusikkokolleegat.
 
Johannes_t
21.01.2010 13:06:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tappokirves: Tähän samaan topikkiin voisin kysäistä kun en ainakaan omasta mielestä löytänyt basistien jelppikerhoa tai vastaavaa.
 
Eli bassoa olen soittanut vuoden samoilla kielillä, nyt pitäisi saada vaihdettua vanhat pois ja uutta tilalle. Ainut että minulla ei ole minkäänlaista tietoa kielistä.
 
Soitan metallimusiikkia, lähinnä trash ja melodista bläkkistä. Soitan pääasiassa sormilla, joskus plektralla. Haen suhteellisen kirkassoundisia kieliä ja vire on 1 step down eli D vire. Paksuudesta ei ole mitään hajua mutta semmosta keskipaksua suurinpiirtein.
 
Tähän kaipaisin vinkkejä, arvon muusikkokolleegat.

 
Lähimpään musaliikkeeseen ja pyydät kielet, joissa E on kokoa .110 (todnäk ei löydy hyllystä, pyydä tilaamaan, tai sitten tilaat itse netistä vaikkapa tuolta tommoset: http://saitenkatalog.de/shop1/produ … id=0a7ebdb2411461ea8a82fff008418446 ). Nikkelit tai teräksiset.
 
JartZA
21.01.2010 13:26:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tappokirves: Tähän samaan topikkiin voisin kysäistä kun en ainakaan omasta mielestä löytänyt basistien jelppikerhoa tai vastaavaa.
 
Eli bassoa olen soittanut vuoden samoilla kielillä, nyt pitäisi saada vaihdettua vanhat pois ja uutta tilalle. Ainut että minulla ei ole minkäänlaista tietoa kielistä.
 
Soitan metallimusiikkia, lähinnä trash ja melodista bläkkistä. Soitan pääasiassa sormilla, joskus plektralla. Haen suhteellisen kirkassoundisia kieliä ja vire on 1 step down eli D vire. Paksuudesta ei ole mitään hajua mutta semmosta keskipaksua suurinpiirtein.
 
Tähän kaipaisin vinkkejä, arvon muusikkokolleegat.

 
Kyllä tollasilla DR:n Lo Ridereillakin 105-45 vetelee tossa vireessä. Kirkassoundisetkin ovat. http://www.thomann.de/fi/dr_lo_rider_45105.htm
 
SG - "nicht only for the guys that likeAngus Young or Pete Townsend." -Thomann
Johannes_t
21.01.2010 13:31:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JartZA: Kyllä tollasilla DR:n Lo Ridereillakin 105-45 vetelee tossa vireessä. Kirkassoundisetkin ovat. http://www.thomann.de/fi/dr_lo_rider_45105.htm
 
Vetelee, mutta ei se kivaa ole ;)
 
Björn E. Borg
21.01.2010 13:50:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JartZA: Kyllä tollasilla DR:n Lo Ridereillakin 105-45 vetelee tossa vireessä. Kirkassoundisetkin ovat. http://www.thomann.de/fi/dr_lo_rider_45105.htm
 
Mitenkähän mahtaa noiden DR:n kielten kanssa oikein olla.
 
Sattumalta sain käsiini 1995 ostetut Low Riders-kielisetin joka oli yhden basson laukussa.
 
Vaihdoin se ja minusta ne saundasi todella hyvin!
 
Menin kauppaan ja ostin uudet toiseen bassoon.
 
Olipa konkreettinen testaus siitä, mikä on kyseisen yhtiön laatukäyrä.
 
Uudet ovat paljon, paljon huonommat.
 
J.Nikkanen
21.01.2010 14:01:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tappokirves: Tähän samaan topikkiin voisin kysäistä kun en ainakaan omasta mielestä löytänyt basistien jelppikerhoa tai vastaavaa.
 
Eli bassoa olen soittanut vuoden samoilla kielillä, nyt pitäisi saada vaihdettua vanhat pois ja uutta tilalle. Ainut että minulla ei ole minkäänlaista tietoa kielistä.
 
Soitan metallimusiikkia, lähinnä trash ja melodista bläkkistä. Soitan pääasiassa sormilla, joskus plektralla. Haen suhteellisen kirkassoundisia kieliä ja vire on 1 step down eli D vire. Paksuudesta ei ole mitään hajua mutta semmosta keskipaksua suurinpiirtein.
 
Tähän kaipaisin vinkkejä, arvon muusikkokolleegat.

 
DR EH-50 Lo-Rider 050-070-090-110. Toimii.
 
antti_mk
21.01.2010 15:47:41 (muokattu 21.01.2010 15:50:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tätä topiccia lueskellessa heräsi mielenkiinto.
Täytyyhän tota zogia nyt kokeilla.
Tilasin kitaraan daddarion 011-014-018-028-038-049 setin, + 2 irtokieltä
011-->010 ja 049-->52.
 
Jostain jenkkifoorumilta lunttasin noi koot kun en osaa matikkaa.
hintaa tuli 12€ ja risat postikuluineen.
 
Täytyy testailla kuinka se jack&danny vonkuu tolla setillä.
 
Bassoon ei viittinyt, kun ovat niin kalliita:P
 
Smirgeline
21.01.2010 19:17:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin, hankin kaksi perussettiä, jos tulisi seuraavaksi vaihdettua kielet ennen kuin vanhat täyttävät neljä vuotta... Kovasti teki mieli ostaa DR STRINGS EXTRA LIFE HOT PINK MEDIUM 5 setti koska mikään HOT PINK ei vaan voi olla huono, mutta järki voitti :) Noi mitä tilasin ovat ihan perus 045-130, en osannut muutakaan tämän todella vahvan kielihistoriani perusteella tilata.
 
Ja kyllä sen "sekopään" kielijutuissa pointti oli, vaikken nyt ota kantaa edellä käytyihin matemaattisluonnontieteellisiin puheenvuoroihin :D
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 613 14 15 16 17

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «