Muusikoiden.net
23.10.2018

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ampeg 810
1 2
Hughes
07.06.2018 06:21:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aloitan uuden rantiskeskustelun, koska minäkin haluan huutaa.

Ampegin atk- sivujen mukaan svt-810e tehdään koivuvanerista ja svt-810av poppelivanerista, mitenhän tämä vaikuttaa soundiin?
Ja elementit on Eminencet, niinkuin on kai aina ollutkin, mutta onkohan nämä jotain Kiinan Eminencejä kun kaapit siellä kuitenkin tehdään?
Ulkomaan foorumeilla höpöttivät myös jotain, että nämä uudet Vietnam/Kiina- kaapit olisivat kirkassoundisempia ja se vanha "patja skoben edessä"- fiilis olisi mänt. Liekö sitten totta. Minuahan tuo ei haittaisi vaikka nupissa eq onkin.

Tällaisia ajatuksia heräsi torstaiaamuna Keravan Saviolla sängyssä voileipien valmistumista odotellessa.

http://www.kolumbus.fi/optic/elbo/
Kefiiri
07.06.2018 12:24:24

Vanerin laatu tuskin vaikuttaa sointiin merkittävästi, mutta painoeroa noilla luulisi olevan. Poppelihan on puu kevyemmästä päästä, toisin kuin koivu.

En ole musiikin asiantuntija.
okabass
07.06.2018 12:40:34 (muokattu 07.06.2018 12:55:45)

Hughes: Aloitan uuden rantiskeskustelun, koska minäkin haluan huutaa.

Ampegin atk- sivujen mukaan svt-810e tehdään koivuvanerista ja svt-810av poppelivanerista, mitenhän tämä vaikuttaa soundiin?
Ja elementit on Eminencet, niinkuin on kai aina ollutkin, mutta onkohan nämä jotain Kiinan Eminencejä kun kaapit siellä kuitenkin tehdään?
Ulkomaan foorumeilla höpöttivät myös jotain, että nämä uudet Vietnam/Kiina- kaapit olisivat kirkassoundisempia ja se vanha "patja skoben edessä"- fiilis olisi mänt. Liekö sitten totta. Minuahan tuo ei haittaisi vaikka nupissa eq onkin.

Tällaisia ajatuksia heräsi torstaiaamuna Keravan Saviolla sängyssä voileipien valmistumista odotellessa.

Kaapin rakenne tekee siitä niin tukevan, että havuvaneri toimii. Vanhemmat 90-luvun kaapit olivat tummasoundisia ja lastulevystä. Uudemmat ja oikein vanhat vaneria, ja kirkassoundisempia.
Eminencen "uusi" Legend B 810 toimii paremmin kuin esim.90-luvun kaapissa olevat (kirkkaampi). Mulla on yhdistelmä 6x Eminence ja yläkomerossa 2 Jenseniä (MOD 30 ). Ainakin viime lukemalta Eminence on täysin amerikkalainen (=Made in USA). Kait vielä perheyritys.
Tuosta ollut palstalla juttua aiemminkin, mutta vielä kerta kiellon päälle. Hyvin on äännelly jo 11 vuotta.
http://okabass.suntuubi.com/?cat=10

kojones
07.06.2018 13:22:50

okabass: Kaapin rakenne tekee siitä niin tukevan, että havuvaneri toimii.

Jep. Ja myös 2mm alumiini toimii. Toki etulevy on 3mm.

okabass
07.06.2018 15:31:39

kojones: Jep. Ja myös 2mm alumiini toimii. Toki etulevy on 3mm.

Varmaan. Muistelen nähneeni kuvia. Miten kokosit alu-levyt yhteen? Listoilla ja ruuveilla/niiteillä? Vaiko peräti hitsasit saumat?

J.Nikkanen
07.06.2018 17:02:35 (muokattu 07.06.2018 17:06:46)

Kefiiri: Vanerin laatu tuskin vaikuttaa sointiin merkittävästi, mutta painoeroa noilla luulisi olevan. Poppelihan on puu kevyemmästä päästä, toisin kuin koivu.

Havuvanerit esmeks tykkäävät soida enemmän kuin koivuvaneri, eli kyllä vaikuttaa suoraan saundiin. Jos rantis on oikein tehty niin riittävän paksulla (15 mm min.) havuvanerilla päästään vallan ok tulokseen, siltikin ehkäpä itse laittaisin joka osastoon vielä pystyrimat niin etu- kuin takaseinäänkin. Muutama "soiva" havuvanerikaappi ollut, eivät ole ollenkaan kivoja. (joutuivat nuotioon)

Kaupallisissa tekeleissä törmää silloin tällöin melko kehnoon vanerin laatuun, eli hetken soitteluiden jälkeen alkavat kerrokset irtoamaan toisistaan. Kotimaisessa koivu- tai havuvanerissa en ole tähän ongelmaan törmännyt enkä myöskään hinnakkaammissa ja laadukkaammissa kaapeissa.

Muutaman protokaapin tehnyt lastulevystäkin, eivät ne huonoja olleet, tekivät mitä pitikin ja lopulliset tehtiin vanerista. Saundissa ei ollut äkkiseltään mitään mullistavaa eroa, mutta rinnakkain vertailua en tehnyt jossa eron olisi helpommin huomannut jos olisi huomannut.

Käytettyä rantasaunaa, siis ok merkkisiä/saundisia saa alta tonnilla. Mun mielestä melko edullista kun katselee mitä hyvät Eminencen töttöröt maksavat kappaleelta. Yhtään kiinan Eminenceä en ole muuten nähnyt, onko sellaisia olemassakaan? Jenkkejä ovat kaikki olleet.

Blaa blaa, sori pieni OT. Meinaan aina vähän innostua kun aletaan bassokaapeista keskustelemaan.

edit: ja siis jos saisin vapaasti valita että mitä matskua mun bassokaappi olisi niin laadukasta, ohutviiluista havuvaneria, hyvää kamaa, mutta eihän sitä tavan rauta- tai puutavaraliikkeestä tahdo saada

Hughes
07.06.2018 18:48:09

okabass:Tuosta ollut palstalla juttua aiemminkin, mutta vielä kerta kiellon päälle. Hyvin on äännelly jo 11 vuotta.

Joo tuli luettua haun kautta öpaut 80 sivua, mutta olevinaan tämä tieto jäi puuttumaan. Kiitos kovasti!

http://www.kolumbus.fi/optic/elbo/
ituvirtanen
07.06.2018 20:32:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Varmaan. Muistelen nähneeni kuvia. Miten kokosit alu-levyt yhteen? Listoilla ja ruuveilla/niiteillä? Vaiko peräti hitsasit saumat?

Omassa Alusonicissa (2 x 12" + pilli) on hitsatut saumat. Etulevy/suojaverkko on koneruuveilla. Enkä todellakaan olisi pystynyt tekemään koteloa itse.

nimim. vasta TIGillä harjoitellut tavallista peltiä

Tympee Huttunen
07.06.2018 21:27:19 (muokattu 14.06.2018 08:11:51)

Mulla on tollanen sauna, missä diskanttipillitkin, muistuuko mieleen mikä malli? Jostain pikaviestien syövereissä saattaa tieto ollakin. Pillit tosin ohitettu ja jakosuodin poistettu.

Vastaus: Ampeg 810 Pro

okabass
08.06.2018 01:50:42

ituvirtanen: Omassa Alusonicissa (2 x 12" + pilli) on hitsatut saumat. Etulevy/suojaverkko on koneruuveilla. Enkä todellakaan olisi pystynyt tekemään koteloa itse.

nimim. vasta TIGillä harjoitellut tavallista peltiä

Ok. 2 mm alum. hitsaus ei liene hommia helpoimmasta päästä. Hyvä idea. Paljon kalliimmaksi tuli kun vaneri?

okabass
08.06.2018 02:05:20 (muokattu 08.06.2018 02:07:06)

J.Nikkanen: siltikin ehkäpä itse laittaisin joka osastoon vielä pystyrimat niin etu- kuin takaseinäänkin.

Kaupallisissa tekeleissä törmää silloin tällöin melko kehnoon vanerin laatuun,

Muutaman protokaapin tehnyt lastulevystäkin, eivät ne huonoja olleet,

Rakenne on hyvin tehtynä niin tukeva ja komerot sen verran pieniä, ettei minusta kyllä rimoja tarvita.

Suomalainen vaneri on huippulaatuista verrattuna monen Amerikan kaapin vaneriin. Puu on jotain höttöpuuta ja kerroksia muutama. Esim. Mesahan oikein mainosti, että heidän kaapeissaan on "Baltic birch"-vaneria.

Lastulevy toimii soundillisesti ihan riittävästi. Ongelma on että kun pinta, esim Tolex menee puhki,niin l-levy roudatessa kastuu ja se muuttuu puruksi. Ja se murtuu helposti iskuista tai kolhuista. Kiinteänä kaappina ok. Tosin itse en kyllä tekisi.

kojones
08.06.2018 13:53:12 (muokattu 08.06.2018 13:54:08)

okabass: Varmaan. Muistelen nähneeni kuvia. Miten kokosit alu-levyt yhteen? Listoilla ja ruuveilla/niiteillä? Vaiko peräti hitsasit saumat?

Popniiteillä on niputettu. Silikonit tais mennä saumoihin, jos en ihan väärin muista.

ituvirtanen
08.06.2018 17:23:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Ok. 2 mm alum. hitsaus ei liene hommia helpoimmasta päästä. Hyvä idea. Paljon kalliimmaksi tuli kun vaneri?

Koko tötterö tuli valmiina valmistajalta reilulla tonnilla. Joo, maksoi mutta omaan käyttöön on ns. sopiva. En olisi itse lähtenyt tekemään, alumiini on sen verran kenkku hitsata millä vain hitsillä.

Jos pitäisi itse näpertää puusta, tekisin myös vanerista ja panisin jäykisteitä niin, etteivät rakenteet pääsisi helposti soimaan. Siis laippojen tuet vähän ohi keskipisteistä ja keskilinjoista, nurkat tarpeeksi jämäkillä listoilla ja jollain tiiviillä, ihan vähän joustavalla sauma-aineella.

170178
14.06.2018 08:00:28

Eminencen tötteröt joita Ampeg käyttää taidetaan tehdä Kiinassa. Ainakin mun svt 8x10 ja 4x10 on ladattu niillä.

J.Nikkanen
14.06.2018 08:14:20

170178: Eminencen tötteröt joita Ampeg käyttää taidetaan tehdä Kiinassa. Ainakin mun svt 8x10 ja 4x10 on ladattu niillä.

Ai, mä olen ollut siinä luulossa että Kiinan Ampegeissa on kiinalaiset kopiotöttöröt. Siis ihan ovat Eminenceksi merkitty ja koodattu?

170178
14.06.2018 08:44:25

J.Nikkanen: Ai, mä olen ollut siinä luulossa että Kiinan Ampegeissa on kiinalaiset kopiotöttöröt. Siis ihan ovat Eminenceksi merkitty ja koodattu?

Joo ovat Eminencen ja ihan Suomen maahantuojalta ostettuja komeroita. Kaapit ei oo tehty Kiinassa mutta elementit on. Heritagessa on jenkki elementit. Eminencen toinen tuotantolinja on ollut ainakin 10v Kiinassa ja toinen USAssa.

J.Nikkanen
14.06.2018 09:49:53

170178: Joo ovat Eminencen ja ihan Suomen maahantuojalta ostettuja komeroita. Kaapit ei oo tehty Kiinassa mutta elementit on. Heritagessa on jenkki elementit. Eminencen toinen tuotantolinja on ollut ainakin 10v Kiinassa ja toinen USAssa.

No kappas, olen ollut siinä uskossa että eivät tee elementtejä kiinassa. Muutaman kerran tullut kiinalaisia elementtejä vastaan jotka ovat kovasti vaikuttaneet Eminenceiltä mutta loppupeleissä ovat olleet vain kovin samannäköisiä kuin jenkeissä kasatut eikä sarjanumerot ja Eminencen aspa ole pystyneet auttamaan että mitä ovat olleet. Emimence käyttää ymmärtääkseni kiinalaisten sopimusvalmistajien komponentteja, kasaavat kuitenkin jenkkilässä joka selittää täysin sen että samanoloisiin tötteröihin törmää silloin tällöin. Mutta että alusta loppuun asti kinuskia? Tämä on uutta minulle.

170178
14.06.2018 10:14:30 (muokattu 14.06.2018 10:24:24)

J.Nikkanen: No kappas, olen ollut siinä uskossa että eivät tee elementtejä kiinassa. Muutaman kerran tullut kiinalaisia elementtejä vastaan jotka ovat kovasti vaikuttaneet Eminenceiltä mutta loppupeleissä ovat olleet vain kovin samannäköisiä kuin jenkeissä kasatut eikä sarjanumerot ja Eminencen aspa ole pystyneet auttamaan että mitä ovat olleet. Emimence käyttää ymmärtääkseni kiinalaisten sopimusvalmistajien komponentteja, kasaavat kuitenkin jenkkilässä joka selittää täysin sen että samanoloisiin tötteröihin törmää silloin tällöin. Mutta että alusta loppuun asti kinuskia? Tämä on uutta minulle.

https://www.eminence.com/about/eminence-dongguan/ Mulla on muuten viimeinen Suomeen tuotu SVT 10" elementti joka on tehty jenkeissä. Oli jäänyt maahantuojan varastoon. On muuten myynnissä jos joku tarvii. Käyttämätön tehtaan paketissa. :)

J.Nikkanen
14.06.2018 10:39:49

170178: https://www.eminence.com/about/eminence-dongguan/ Mulla on muuten viimeinen Suomeen tuotu SVT 10" elementti joka on tehty jenkeissä. Oli jäänyt maahantuojan varastoon. On muuten myynnissä jos joku tarvii. Käyttämätön tehtaan paketissa. :)

Kiitos!

Enhän mä tuommosta ole osannut edes etsiä kun en ole tiennyt. Irtotöttöröt olleet aina made in tai assembled in USA tms.

Ota plussa!

170178
14.06.2018 11:02:18

J.Nikkanen: Kiitos!

Enhän mä tuommosta ole osannut edes etsiä kun en ole tiennyt. Irtotöttöröt olleet aina made in tai assembled in USA tms.

Ota plussa!

Hommat pimpegillä meni vihkoon kun ne siirsivät tuotantoa noihin itämaihin. Saa nähdä mitä laadulle käy kun firma on taas myyty. Siis en puhu nyt pelkästään kaapeista vaan sähköpuolesta.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti