Muusikoiden.net
15.12.2018
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pieni kaappi-pieni soundi, iso kaappi- iso soundi?
1 2
kariffi
27.05.2018 14:13:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soitan nykyään vain pienivolyymisiä keikkoja, joissa joskus voi olla mukana settirumpali, joka soittaa riisitikuilla vai onko ne rodeilla. Joissakin tilanteissa on mukana PA ja basso vedetään aina ulos sen kautta. Oma vahvistimeni on ollut vuosikausia Gallien-Kruegerin MB150-combo ja se on ollut keikoilla lähinnä omana monitorinani. Tämä systeemi on riittänyt mainiosti minulle, etenkin kun keikat ovat olleet projektiluonteisia ja treeneihin on pitänyt aina roudata kaikki bassokamat, ei siis ole soittokämppää, jossa voisi pitää bassopinoa. Tuommoista sikarilaatikon kokoista comboa on helppo kantaa. Lisäksi vuosien saatossa on kehittynyt melko vaikea tinnitus, joten en piittaa kovasta volumesta enkä edes siedä sitä.
 
Tuon pikkucombon ääni on selkeä, mutta bassotkin täysille ruuvattuna soundi on aika ohut, mikä lienee selvääkin ottaen huomioon laatikon pienuuden, maltillisen tehon ja kaiuttimen koon. Mökää tuostakin matolaatikosta kuitenkin saa melkoisesti, kun laittaa volumen isolle.
 
En ole juurikaan koeajanut bassokamoja, mutta menneen talvena testasin Mesa Boogien D-800 vahvistimen, jonka alla oli saman firman Subway 1x12-kaappi. Potkua tuntui löytyvän aikalailla, kun joku oli osannut ruuvata soundin kohdalleen. Kokeilin yhdistelmää myös flättisäädöillä, jolloin se oli aika paljon haikeemman oloinen. Kaikkiaan olihan tämä ihan eri maailmasta kuin tuo oma 1x12-combo.
 
Pari viikkoa sitten menin kokeilemaan Warwickin WA300 nuppia, jonka alla oli Warwickin WCA 4x10 4 ohmin kaappi. Ajoin sitä flättinä hyvin maltillisella äänenvoimakkuudella. Ääntä on vähän vaikea kuvailla, mutta tuon yhdistelmään soundi oli mielestäni tukeva, lämmin, paksu ja semmoista muhkeaa potkua oli tarjolla. Ja tämä siis pienehköllä volumella.
 
Tämän pitkän jorinan jälkeen kyselenkin teiltä, joilla on kokemusta eri kokoisista kaapeista, nupeista ja comboista, että onko tuommoista edellä kuvaamaani isompaa soundia saavutettavissa jollain fyysisesti pienemmällä kokoonpanolla? Roudaan siis kamani joka treeneihin. Tuommoista isoa kaappia ei ole mitään mahdollisuutta kuljetella. Ja EN tarvitse isoa äänen voimakkuutta. Jos tähän aiheeseen liittyvä kirjoitus on jo olemassa, niin voitko laittaa linkin siihen.
 
sepisti
28.05.2018 01:09:23 (muokattu 28.05.2018 01:18:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nämä nykyiset pikkunupit on silleen käteviä, että mahtuvat bassopussin sivutaskuun piuhoineen ja sit vaan kaappi toiseen käteen ja menoksi.
 
Vahvistimeksi esimerkiksi https://m.thomann.de/fi/aguilar_tone_hammer_sc500.htm ja kaapiksi https://m.thomann.de/fi/aguilar_sl112.htm?o=6&search=1527458250 niin varmasti pärjäät. Basson laitat tuollaiseen https://www.customsounds.fi/monocase-vertigo-bass-case.html ja toinen käsi jää vielä vapaaksi. Melkein kaikilta tunnetuilta merkeiltä löytyy nykyisin joku pikkunuppi ja kevyitä kaappeja myös, jos halvemmalla haluaa päästä.
 
Edit. Ja JOO, noista lähtee kyllä ääntä tarvittaessa enemmänkin, mutta jos haluaa hiljaisella massiivisempaa soundia, sitä paukkua on hyvä olla varastossa. Mastervolumella se lopullinen volumen säätö kuitenkin tehdään.
 
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
hallu
28.05.2018 09:08:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soitappa Kari Änäkäiselle, hän on itse basisti ja suunnitteli oman bassokaapin yhdessä Lassi Kukkosen kanssa ja Änäkäisen kaapit nauttii hyvää mainetta täällä suomessa (en ole ainakaan kuullut kenenkään moittivan niitä). Kari kertoi, että kaapin suunnittelun lähtökohta oli nimenomaan iso soundi piehköön helposti roudattavaan kokoon. En tiedä onko se ratkaisu sulle, mutta suomalaista käsityötä maltilliseen hintaan. Tosin hän on ollut aika kiireinen tämän kevään, mutta on tosi mukava kaveri jonka kanssa kannattaa jutella näistä asioista, vaikka ei kaappikauppoja syntyisikään.
 
Änäkäisiä ei ihan alvariinsa ole torilla joten sillä lienee aika tyytyväiset käyttäjät. CustomSound stadissa taitaa myydä Änäkäisen kaappeja ja siellä voi varmaa käydä tyyppäämässä niitä. Tosin kannattaa soittaa ensin onko niillä kaappeja myymälässä koska Änäkäinen tekee itse yksin niitä kaappeja niin tuotanto ei ole tehdasmaisen tasaista.
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
J.Nikkanen
28.05.2018 09:58:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Lassi Kukkosen kanssa
 
Lassi Ukkonen / Triodipaja.
 
J.Nikkanen
28.05.2018 10:17:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kariffi: Pari viikkoa sitten menin kokeilemaan Warwickin WA300 nuppia, jonka alla oli Warwickin WCA 4x10 4 ohmin kaappi. Ajoin sitä flättinä hyvin maltillisella äänenvoimakkuudella. Ääntä on vähän vaikea kuvailla, mutta tuon yhdistelmään soundi oli mielestäni tukeva, lämmin, paksu ja semmoista muhkeaa potkua oli tarjolla. Ja tämä siis pienehköllä volumella.
 
Warren WA nupeissa on mun mielestä juurikin tukeva, lämmin ja paksu saundi. Jopa siinä määrin että bass-potikkaa saa ruuvata pienemmälle jos moinen nuppi on tummasaundisen ja hyvän alakerran omaavan kaapin kaverina.
 
Tämän pitkän jorinan jälkeen kyselenkin teiltä, joilla on kokemusta eri kokoisista kaapeista, nupeista ja comboista, että onko tuommoista edellä kuvaamaani isompaa soundia saavutettavissa jollain fyysisesti pienemmällä kokoonpanolla? Roudaan siis kamani joka treeneihin. Tuommoista isoa kaappia ei ole mitään mahdollisuutta kuljetella. Ja EN tarvitse isoa äänen voimakkuutta. Jos tähän aiheeseen liittyvä kirjoitus on jo olemassa, niin voitko laittaa linkin siihen.
 
Eminence KappaLite 3012HO elementin kanssa tullut joskus kikkailtua ja sillä sai melko hyviä tuloksia pienessäkin kaapissa. Kevyt, tehonkestoa löytyy ja tuottaa alakertaa kyllä jos vain vahvistin toimittaa. Diginupin kanssa en saanut mieleistäni saundia ruuvattua mutta muutamalla muulla nupilla kyllä. Kaapissa oli muutamat pienet suunnittelu- ja toteusvirheet mutta siitä saan syyttää vain itseäni, omaa suunnittelua ja tuotantoa kun oli ja alunperin itseasiassa kitarakaapiksi tehty.
 
hallu
28.05.2018 10:29:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Lassi Ukkonen / Triodipaja.
 
Kiitos :-D en sentään sotkenut Anssi Kukkoseen :-D
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
ituvirtanen
28.05.2018 13:27:18 (muokattu 28.05.2018 13:44:49)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kruegerissa on minusta oikein hyvä saundi. Antaisin sille vielä ainakin yhden mahdollisuuden onnistua. Onko nimimerkki kariffi kokeillut vääntää eq:ta eri tavoin ja metsästää uutta saundia sitä kautta? Jos matalaa tuntuu olevan liian vähän, muita voi rohkeasti vaimentaa ja sitä kautta hakea haluttua ääntä.
 
Usein kuvitellaan saundin jotenkin huononevan, mikäli potikat ovat juuri yhtään alle puolen päivän, tai että se tarkoittaisi suoraa vastetta. Vahvistimen sielunelämä ei järkyty, jos yläpäätä ja keskialuetta leikkaa reilulla kädellä. Yksi tapa on toki panna kaikki ensin nollille ja vähitellen nostaa alhaalta aloittaen tasoja kohti haluttua.
 
Itse teen uudelle vahvistimelle siten, että työnnän sisäänmenosta jotain tuttua musaa täydellä kaistalla. Säädän sitten eq:ta niin, että saan musan kuulostamaan jotenkin siedettävältä. Tämä lähtökohta on sitten se kuviteltu ns. suora vaste. Samalla se antaa jonkinlaisen aavistuksen suunnittelijan havittelemasta äänestä (korostukset, vaimennukset). Sen jälkeen soittimella etsin oman ääneni sieltä purkin ja kaapin syvyyksistä. Ne säätimet ovat soittajaa ja saundia varten eikä oikeaa tai väärää asetusta ole olemassa.
 
balzary
28.05.2018 15:24:50 (muokattu 28.05.2018 15:26:39)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on samanlainen kombo. Ei siitä saa isojen kamojen ääntä ulos, mutta GK:n lisäkaappi auttaa asiaa jonkun verran. Mikäli olet Itä-Helsingin suunnalla liikkeellä, niin meidän treenikselle voi tulla vertailemaan lisäkaapin vaikutusta kokonaissoundiin.
 
https://www.thomann.de/fi/gallien_k … er_mbx112.htm?ref=prod_rel_142875_7
Kefiiri
28.05.2018 22:30:32 (muokattu 28.05.2018 22:33:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kariffi: ... Ajoin sitä flättinä hyvin maltillisella äänenvoimakkuudella.
 
Kuten Ituvirtanen jo aiemmin sanoi, potikoiden asennosta ei aina voi päätellä milloin taajuusvaste on suora. Eri merkkisillä vahvareilla äänenvärikytkennät ovat erilaisia, ja voi olla niin että flattivaste vaatii ruuvaamaan nupikat eri asentoihin toisiinsa nähden. Levymusiikilla testaamalla saa tosiaan haettua systeemistä suht. neutraalin soinnin. Basson kanssa kuuntelemallahan se säätimien asento lopulta pitää ratkaista.
 
On kai niitä jymäkkäsointisia pikkukaappeja. Herkkyys voi olla huonompi jos vaste ulottuu alas, mutta sehän ei haittaa, jos ei ole tarkoitus soittaa erityisen kovaa.
 
En ole musiikin asiantuntija.
basisti1971
30.05.2018 07:58:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Otsikon mantra alkoi murenemaan jo 80-luvun lopulla kun basisteja ei ikääntyessään huvittanut enää isoja kaappipinoja roudata, eivätkä stadionluokan kaiutinläjät enää kaikkia edes mielyttäneet.
Joten tehokkaille pikkukaapeille joita oli jo toki satunnaisesti ollut käytössä ja kaupankin 70-luvulta lähtien, syntyi markkinat.
Samoihin aikoihin toki harrastajakuntakin laajeni huomattavasti kun pikkuhiljaa basismistakin tuli semihyväksyttävää, joten laatukirjoa piti laajentaa (joka aiheutti toisaalta myös sen että isostakin kaapista saatiin tapauskohtaisesti pieni soundi ;)).
Noihin aikoihin myös ilahduttavasti ja enenevässä määrin basson lykkääminen suoraan PA:han yleistyi, ja kun halvat peruskulmat eivät pystyneet monitorointitarvetta täyttämään, "kickback"-combot yleistyivät.
 
Pienen kaapin ison soundin esteenä ei tätänykyä ole kuin taskujen syvyys, vahvamoottoriset instrumenttielementin herkkyyksiin kykenevät elementit ovat armottoman kalliita.
Ei ole ollenkaan tavatonta että irtoelementti maksaa saman tai yli kuin keskitason 410 kaappi.
Toisaalta, kuten Kefiiri tuossa yllä totesi, herkkyydellä ei ole juurikaan merkitystä jos ei soiteta lujaa tai haluta rutistaa sitä viimeistä watinosaa vahvarista.
Ja vaikka soitettaisiinkin lujaa, watit ovat tänäpäivänä niin halpoja ettei herkkyyspeksejä kannata ylenmäärin tuijotella kuin kenties silloin kun ollaan syystä tai toisesta jumissa jonkun tietyn pienitehoisen (pääte)vahvistimen kanssa.
 

 
En ole tuollaisella GK:lla soittanut, mutta koskaan en ole lukenut tai kuullut että olisivat alapääköyhiä.
Jos alapääköyhyyttä bassocombossa kuitenkin ilmenee ja soundi miellyttää, yleisin lääke on elementin vaihtaminen modernimpaan.
 
Muutamia elementtiswappikeskusteluita löytyi, ja kuten yleensä on ainakin viime vuosikymmen ollut tapana kun korvaavia elementtejä bassocomboihin haarukoidaan, Eminencen xLite-sarja nousi esiin.
Pikaisesti lukaistuista viestiketjuista väittyi myös se että jokaisesa kolmessa mallisarjassa lienee eri elementti, joten elementti kannattaa simuloida jos ei löydä omasta mielestä riittävän luotettavaa infoa siitä että joku tietty elementti omaan kaappiin todistetusti sopii.
 
4 Ohmisia tuosta Lite-perheestä ei juuri löydy, mutta em. herkkyys on lähes poikkeuksetta niin paljon parempi kuin alkuperäisellä ettei korkeampi nimellisimpedanssi uloskumpuavaa maksimiäänenpainetta laske.
 

 
Mitä sitten tuohon pariinkin kertaan mainitsemaasi "flättiyteen" tulee:
 
ituvirtanen: Itse teen uudelle vahvistimelle siten, että työnnän sisäänmenosta jotain tuttua musaa täydellä kaistalla. Säädän sitten eq:ta niin, että saan musan kuulostamaan jotenkin siedettävältä. Tämä lähtökohta on sitten se kuviteltu ns. suora vaste. Samalla se antaa jonkinlaisen aavistuksen suunnittelijan havittelemasta äänestä (korostukset, vaimennukset). Sen jälkeen soittimella etsin oman ääneni sieltä purkin ja kaapin syvyyksistä. Ne säätimet ovat soittajaa ja saundia varten eikä oikeaa tai väärää asetusta ole olemassa.
 
Naulan kantaan.
 
Ihkaoikeita kanavalohkoja ja joitain harvoja HiFibassovahvareita lukuunottamatta, säätimien keskiasento on usein varsin kaukana tasaisesta taajuusvasteesta.
Keskiasennossa olevat säätimet saavat aikaan kyseisen vahvistinvalmistajan signaturesoundin, ja aika monella keski-/kulmataajuudet ja säätöalue on valkattu niin että tuo soundi aina jossain määrin säilyy.
Yksi syy siihen miksi joku saa tietystä vahvarimerkistä mieleisensä soundin muutamalla nappulanpyöräytyksellä, jostain toisesta ei millään vaikka ruuvaisi tuntitolkulla.
 
T:Samuli
 
J.Nikkanen
30.05.2018 09:35:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ituvirtanen: Usein kuvitellaan saundin jotenkin huononevan, mikäli potikat ovat juuri yhtään alle puolen päivän, tai että se tarkoittaisi suoraa vastetta. Vahvistimen sielunelämä ei järkyty, jos yläpäätä ja keskialuetta leikkaa reilulla kädellä. Yksi tapa on toki panna kaikki ensin nollille ja vähitellen nostaa alhaalta aloittaen tasoja kohti haluttua.
 
Tämä. Itselle ollut hankalaa soittaa vahvistimella missä potikat ovat "väärin". Hyvin monella on paha taipumus säätää saundia silmillään kun korvia pitäisi käyttää. Pikkuhiljaa koittanut opetella tuosta typerästä tavasta eroon ja ruuvaan just niin paljon kuin saundi/tilanne vaatii. Sori pieni OT mutta se meni nyt näin.
 
kariffi
30.05.2018 15:45:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo GK ehti olemaan minulla peräti 23 vuotta, tosin välillä 10 vuotta vaatehuoneessa soittohommien ollessa telakalla. Hyvin se palveli ne soitot, mitä minulla on. Treeneissä ja keikoilla se soundasi korviini aina paremmalta kuin kotisoitossa. Muiden soittimien ja laulun seassa sen ääni kuulosti täyteläisemmältä. Jos keikalla oli PA käytössä, niin sieltä kantautui mukavasti botnea soittajalle. Päätin sitten kuitenkin kokeilla jotain muuta. Niinpä hommasin käytetyn Aquilarin Tonehammer 350:sen. Ei sitten ensi hätään löytynyt sopivaa 1x12 kaappia, niin menin helppo roudaus-näkökulma edellä tilaamaan sika säkissä TOOB viemärinputkikaapin. Nyt on kevyet kamat! Ne painavat jotain 6-7kg. Jotta saan kelvollista saundia tuosta putkenpätkästa ulos, pitää nuppia ruuvata kunnolla. Yllättävän kelvollinen ääni tuostakin lähtee omiin tarpeisiini. Paras soundi irtoaa, kun pistää tötterön kattoa kohti lattialle pystyyn. Mutta eihän tässä tapauksessa voida verrata äänen tuhtiutta tuohon Warwick, nuppi-yhdistelmään.
 
Semmoinen kommentti tuohon flättisoundiasiaan, että tosiaankin tuo Warwick tuntui antavan EQ suorana ikäänkuin väritetyn bassovoittoisen saundin. Kävinpä sitten mielenkiinnosta vertaamassa tuota Aqularia samalla Warren kaapilla tuohon Warwickin omaan nuppiin. Oli hauska verrata, miltä tuommoinen kevyt diginuppi vertautuu isoon perinteiseen transistorinuppiin. Laitoin Aguilarista aluksi säätimet flättiasentoon. Warwickia en muussa asennossa ole soittanutkaan. Aguilar kuulosti Warreen verrattuna tylsemmältä. Tuo muhkeus ja osin botnekin puuttui. Mutta pienen ruuvaamisen jälkeen sain Aguilarin ja Warwickin kaappiyhdistelmän saundaamaan hyvinkin samanlaiselta kuin Warwickin omalla nupilla. Tämä kaikki siis miedolla volumella. Olisi kyllä mielenkiintoista testata tuota Aquilaria eri valmistajien 1x12 laatukaapeilla. Tuo aiemmin maitsemani Mesa boogien kaappikin antoi ruuvattuna tuota saundin muhkeutta, jota tuosta Warwickin kaapista irtoaa yllin kyllin.
 
Dropped C
01.06.2018 16:57:42 (muokattu 01.06.2018 16:58:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei oo munsta niin kaapin koosta kiinni, tai siis vaikuttaahan se vähän. Enemmän vaikuttaa, että millaiset ämyrit on. Ja ainakin näin heviä veivatessa se "täyteläinen" ääni on 100% sama kuin "tumppu". Pitää olla ätäkkiä ja punchia kans.
 
ituvirtanen
01.06.2018 18:09:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dropped C: Ei oo munsta niin kaapin koosta kiinni, tai siis vaikuttaahan se vähän. Enemmän vaikuttaa, että millaiset ämyrit on.
 
No, viestin sisältö jäi juuri sinne "munsta" -osastolle. Bassopuolella kaapin koolla on ihan hirveästi merkitystä esimerkiksi sellaisiin pikkuasioihin kuin alarajataajuuteen ja hyötysuhteeseen. Elementeillä voi tehdä jotain mutta kokonaisuus vaatii myös kotelon. Hyvän kotelon suunnittelu on vaikeasta seuraavaksi hankalampi tehtävä. Valmiita elementtejä saa suoraan kaupan hyllyltä.
 
Kotikoe on kokeilla ensin elementtiä yksinään. Sitten pahvilaatikon kylkeen kiinni ja lopuksi siihen alkuperäiseen vaneriboksiin tiivisteineen ruuveilla. Antaa hiukan perspektiiviä kokonaisuuden hahmottamiseen.
 
J.Nikkanen
02.06.2018 01:27:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dropped C: Ei oo munsta niin kaapin koosta kiinni, tai siis vaikuttaahan se vähän. Enemmän vaikuttaa, että millaiset ämyrit on. Ja ainakin näin heviä veivatessa se "täyteläinen" ääni on 100% sama kuin "tumppu". Pitää olla ätäkkiä ja punchia kans.
 
Mulla on 2x15" ja punchia ja atakkia, munsta.
 
Kaappi on ehkäpä suurin tekijä bassosaundissa vaikka joskus toisin ajattelinkin. Olin niin väärässä kuin vain voi olla.
 
Saimou
02.06.2018 13:22:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...onko tuommoista edellä kuvaamaani isompaa soundia saavutettavissa jollain fyysisesti pienemmällä kokoonpanolla? Roudaan siis kamani joka treeneihin. Tuommoista isoa kaappia ei ole mitään mahdollisuutta kuljetella. Ja EN tarvitse isoa äänen voimakkuutta. Jos tähän aiheeseen liittyvä kirjoitus on jo olemassa, niin voitko laittaa linkin siihen.
 
https://barefacedbass.com/index.php … 00.htm?page=product-range/FR800.htm
 
Tuohon aktiivikaappiin voi laittaa eteen mieleisensä etuasteen.
 
Myös muut kyseisen valmistajan tuotteet toteuttavat ideaa, teho/paino/koko on optimoitu paremmin kuin missään muissa vastaan tulleissa kaiuttimissa.
 
kariffi
02.06.2018 22:49:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä tulee aktiivikaiuttimesta mieleen lähinnä PA-kaappi. Tuommoisilla voidaan siis vahvistaa tarvittaessa muitakin soittimia kuin bassoa? Onko tuo sitten käytännössä bassocomboa erilaisempi paitsi että etuaste pitää olla edessä. Eipä silti olen joskus tutkinut QSC k12.2 aktiivikaapin tietoja, kun itsellä on keikkasähköpiano, jota omaksi iloksi tulee soiteltua kuulokkeitten kautta ja siksi tuommoinen monikäyttöinen ratkaisu voisi olla kiinnostava. Keveitä ja tehokkaitahan nuo näyttävät olevan.
 
Saimou
03.06.2018 19:53:40 (muokattu 03.06.2018 20:17:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kariffi: Itsellä tulee aktiivikaiuttimesta mieleen lähinnä PA-kaappi. Tuommoisilla voidaan siis vahvistaa tarvittaessa muitakin soittimia kuin bassoa? Onko tuo sitten käytännössä bassocomboa erilaisempi paitsi että etuaste pitää olla edessä. Eipä silti olen joskus tutkinut QSC k12.2 aktiivikaapin tietoja, kun itsellä on keikkasähköpiano, jota omaksi iloksi tulee soiteltua kuulokkeitten kautta ja siksi tuommoinen monikäyttöinen ratkaisu voisi olla kiinnostava. Keveitä ja tehokkaitahan nuo näyttävät olevan.
 
Tuota Barefaced-aktiivia koskien: Valmistaja on lähtökohtaisesti bassokaiuttimien tekijä. Periaatteessahan tuolla aktiivikaappi-idealla ei sinänsä saavuteta mitään mitä ei kombossa jo olisi. Toin vaihtoehdon esiin, koska itselläni ei ole tiedossa mitään muuta ratkaisua, joka olisi teho/paino/laatu-akselilla samaa tasoa. Yksikään bassokomboja tekevä valmistaja ei mielestäni ole yltänyt vastaavaan laatuun.
 
Myös botnea löytyy.
 
Maisteri
05.06.2018 11:38:22 (muokattu 05.06.2018 11:50:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Kaappi on ehkäpä suurin tekijä bassosaundissa vaikka joskus toisin ajattelinkin. Olin niin väärässä kuin vain voi olla.
 
No pakko nyt kuitenkin saivarrella tähän se ikuinen universaali totuus, että onhan se soittotatsi kuitenkin aina se tärkein tekijä.
 
E: Nykyään käytän vain 1x12" kaappeja, koska roudattavuus/muunneltavuus. Yleensä kahdella mennään. Yhelläkin, etenkin tuolla Aguilarilla, pärjää käytännössä missä vaan. Toki kahdella se botne on sitten jo selvästi isompi ja mukavammin pöhisevä.
 
Parikin marsun 4x12+putkinuppi -settiä ollut ja kyllähän VBA400+VBC412 on ollut saundiltaan muikein yhdistelmä, mutta roudailepa sitä sitten ees sun taas ympäri kyliä (50 kg + 36 kg) portaissa ilman kantoapua ja normi henkilöautolla.
 
Ja onpahan sillä nupillakin jäätävä vaikutus saundiin. Peavey Mark IV kuulostaa vaan niin paljon pienemmältä aina kuin esim tuo 100W putki-Hiwatt, vaikka kaappisetti täysin sama. Ja sitten taas tuosta Hiwattista saa aina ns. ison saundin, vaikka olis kaapppina vain yksi 1x12 boksi.
 
ituvirtanen
05.06.2018 14:42:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Maisteri: No pakko nyt kuitenkin saivarrella tähän se ikuinen universaali totuus, että onhan se soittotatsi kuitenkin aina se tärkein tekijä, kun kamat ovat edes jonkin tasoiset.
 
Ja onpahan sillä nupillakin jäätävä vaikutus saundiin.
 
Sanoisin, että osin, jos kaapit ovat kunnolliset. Hyväkään pääte ei pysty tuottamaan matalia, jos elementti riippuu ilmassa tai pyörii lattialla ilman koteloa.
 
Ja se roudattavuus... kuolema, kun bassokamojen vain täytyy painaa hirveästi ja olla isoja. Kaverilla on sellainen salkun näköinen, painoinen ja kokoinen kitaravahvari (olikohan se sveitsiläinen?).
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti