Muusikoiden.net
20.10.2020
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: DI-box bassolle
1 2
jaripat
04.01.2018 10:10:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Törmäsin ulkomailla kontrabasistiin, jonka soundi oli oli hyvä, mutta en nähnyt vahvistinta. Menin sitten kysymään, että onko vahvistin verhon takana piilossa, niin tämä sanoi käyttävänsä "vain DI-boxia".
 
Asia jäi mieleen vaivaamaan (etenkin kun en tullut kysyneeksi ko kikottimen merkkiä/mallia), niin kysyisinkin nyt täällä, että käyttääkö kukaan "pelkästään" DI-boxia basson perässä ja jos niin mitä? Noitahan löytyy vaikka minkälaisia ja kaikki ne ei varmaan oo ihan optimaalisia, mutta mitä on Teillä käytössä, jos on?
 
Voisin toki yrittää saada vielä yhteyden tuohon ulkomaan kontraajaankin, josko vaikka sieltäkin kuulisi jonkun näkemyksen. Kontra vie jo itsessään sen verran tilaa, että vahvistimesta luopumisen ajatus houkuttaa..
 
Saimou
04.01.2018 10:58:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jaripat: Törmäsin ulkomailla kontrabasistiin, jonka soundi oli oli hyvä, mutta en nähnyt vahvistinta. Menin sitten kysymään, että onko vahvistin verhon takana piilossa, niin tämä sanoi käyttävänsä "vain DI-boxia".
 
Asia jäi mieleen vaivaamaan (etenkin kun en tullut kysyneeksi ko kikottimen merkkiä/mallia), niin kysyisinkin nyt täällä, että käyttääkö kukaan "pelkästään" DI-boxia basson perässä ja jos niin mitä? Noitahan löytyy vaikka minkälaisia ja kaikki ne ei varmaan oo ihan optimaalisia, mutta mitä on Teillä käytössä, jos on?
 
Voisin toki yrittää saada vielä yhteyden tuohon ulkomaan kontraajaankin, josko vaikka sieltäkin kuulisi jonkun näkemyksen. Kontra vie jo itsessään sen verran tilaa, että vahvistimesta luopumisen ajatus houkuttaa..

 
Tiivistäen:
 
Mikä hyvänsä laadukas, aktiivinen DI-boxi, jonka sisäänmenoimpedanssi on vähintään 1Mohm, ajaa asian. Korkea sisäänmenoimpedanssi on tärkeä käytettäessä piezomikkiä ilman erillistä esivahvistinta. Joidenkin DI-boxien sisäänmeno voi olla jopa 5 tai 10 Mohm.
 
Noin muutoin kysymyksesi on varsin laaja kun koko ketju mukaanlukien basso, kielet, mikki, kaapelit ja esivahvistimet vaikuttavat soundiin. Laadukasta bassoa ja laadukasta soittoa ei toisaalta korvaa mikään...
 
Olen käyttänyt esivahvistimena kontran kanssa yleensä Lehlen Basswitchiä joka on sekä esivahvistin että DI-boxi ja A/B boxi kimpassa. Esim. teatteriolosuhteissa järjestely toimii mainiosti ilmankin omaa erillistä vahvistinta niin että mennään pelkkien monitorien varassa.
 
basisti1971
04.01.2018 11:18:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Mulla on ollut kontrassakin DI:nä SVTDI, mutta mikin uudelleenkäyttöluonteesta johtuen välissä on piezon alkuperäinen etuaste.
Eli suoraa piezon sopivuutta tuohon himpun ylihintaiseen tiiliskiveen en ole kokeillut.
 
Periaatteessa mikä tahansa aktiivi-DI tosiaan piezon kanssa toimii korkeammasta sisääntuloimpedanssistaan johtuen paremmin kuin passiivinen, mutta optimaaliseen soundiin päästäkseen kannattaa käyttää piezon valmistajan suosittelemaa tai valmistamaa etuastetta/sovitinta/DI-boksia.
 
Piezoja kun on kovasti monenlaisia, ja variaatiot tuovat joskus mukanaan yhteensopivuusongelmia/-ominaisuuksia.
 
T:Samuli
 
-Q-
04.01.2018 12:06:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvän soundiin salissa vaikuttaa tietysti myös se käytettävissä oleva äänentoistokalusto ja saattaa se täysanaloginen pitkätukka nappipöydän ääressä siinä salin puolenvälin tienoilla olla osallinen lopputulokseen.
 
Pitkätukan hommaa useimmiten (paikasta riippuen toki) se erillisen bassovahvistimen puute helpottaa jonkin verran. Edellytys on tietysti että koko bändin monitorointi on kunnossa.
 
ituvirtanen
04.01.2018 12:36:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuolla pärjää jotakuinkin missä ja millä vain. Sisäänmenoimpedanssi on roisit 10 megaa, pietsollakin ongelmaton.
http://www.countryman.com/type-85-direct-box/
 
jaripat
04.01.2018 14:43:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin, hyvä homma. Tuollaista voisikin alkaa etsiskelemään. Jonkun halvan LEEMin jo ehdinkin hankkia, mutta varmaan parempiakin tosiaan on.
 
okabass
04.01.2018 16:38:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi on toiminut hyvin. Mm. YLE käytti noita.
https://www.thomann.de/fi/bss_ar133 … 2AIVVGwbCh1VCQ61EAAYASAAEgI_xfD_BwE
 
Basismi
04.01.2018 20:36:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Q-: Hyvän soundiin salissa vaikuttaa tietysti myös se käytettävissä oleva äänentoistokalusto ja saattaa se täysanaloginen pitkätukka nappipöydän ääressä siinä salin puolenvälin tienoilla olla osallinen lopputulokseen.
 
Niin. DIllä nyt ei juurikaan ole merkitystä, olisit edes tsiigaillut mikä PA siellä oli.
 
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
okabass
05.01.2018 07:31:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Basismi: Niin. DIllä nyt ei juurikaan ole merkitystä, olisit edes tsiigaillut mikä PA siellä oli.
 
Heikoin lenkki määrää ketjun tason, että kyllä sillä merkitystä on. DI bokseiksi kutsuttuja rasioita on monen laatuisia ja eri tavalla toteutettuja. Esim. jos laittaa passiivi-DI:n kontran pietsomikin perään niin varmasti vaikuttaa soundiin.
Jos ei sen kummemmin viitsi/halua tutustua eri bokseihin, niin tunnetuista laatumerkeistä on hyvä valita. Countryman 85 , Radial... Halvoista bokseista monet kehuvat Behringer DI-100.
 
https://www.gearank.com/guides/di-box#3053
 
jaripat
05.01.2018 07:55:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PA:ta tuskin tässä kohtaa lähdetään tämän asian takia vaihtamaan, kun sellainen toimiva ja hyväksi havaittu jo olemassa on. Ja kyllähän tietysti KAIKKI vaikuttaa soundiin jo itse tilasta lähtien, mutta sen verran olen halvempia purkkeja vertaillut, että tiedän noilla boxeilla nimenomaan olevan valtavasti vaikutusta, etenkin piezomikitettyyn kontraan kytkettäessä.
 
Tota DI-100 ei näyttänyt olevan enää uutena tarjolla, mutta t-kaupan listalta löytyi joku (LD_22?), joka puolestaan näytti ihan kopiolta tuosta "Ylen käyttämästä" boxista. Taisi vain -40db pad puuttua siitä, mutta rakennen näytti ihan samalta.
 
Kuten sanoin, houkutus vaihtaa 20kg vahvistin johonkin kahvipakettia pienempään on iso. Täytyy katsella josko noista ehtotetuista jotakin vaikka liikkuisi torilla...
 
anapena
05.01.2018 10:32:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä hommaisin erityisesti piezomikille tarkoitetun purkin tai preampin, jos ja kun kontrassa on piezo. Ilman komboa joutuu sitten tuumimaan soittonsa monitorointia keikalla tai bändireeneissä.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
absqua
05.01.2018 11:20:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hinnaltaan edullinen Radialin Stagebug SB-4 toimii piezomikitetylle kontralle oikke hyvin.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
anapena
05.01.2018 12:50:19 (muokattu 05.01.2018 13:32:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämmöselläkin voisi aikansa kokeilla.
https://www.thomann.de/fi/behringer … ic_adi21_analog_modeling_preamp.htm
Blend-säätimellä saa purnun efektiä pois päältä, se minimin puolella vois toimia kontralla ehkä. Imbedanssit ovat suotuisat pietsoille.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
jaripat
05.01.2018 13:48:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sellanen fiilis itelle jäi muutamasta kokeilusta, että mitä enemmän padia, sitä parempi soundi. Mikseristä taas löytyy tarvittaessa lisää vahvistusta. Eli tältä pohjalta hakuseen vehje, missä myös tuo -40db löytyy.
 
Warwickbass
05.01.2018 14:12:14 (muokattu 05.01.2018 14:18:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jaripat: Sellanen fiilis itelle jäi muutamasta kokeilusta, että mitä enemmän padia, sitä parempi soundi. Mikseristä taas löytyy tarvittaessa lisää vahvistusta. Eli tältä pohjalta hakuseen vehje, missä myös tuo -40db löytyy.
 
Varastetaan tästä hieman topiccia, mutta toivottavasti ei mennä ulkopuolelle.
 
Miten porukka yleensä käyttää DI-boxia?
Itsellä on EBS:n microbass II ja olen käyttänyt sitä niin, että joskus laitan combon returnista boxin outputtiin ja välillä niin että menee suoraan combon inputista boxin outputtiin.
 
Tarvisi oikeastaan itsekin perehtyä asiaan oikein kunnolla ja ajan kanssa testailla, mutta kun pa laitetaan yleensä pystyyn kauhella kiireellä ja eipä siinä kerkeä koittelemaan muuta kuin bändin soundit ja vaihtamaan kamat ennen keikkaa.
 
Tuo boxi on on säädöiltään tosi monipuolinen, mutta omaan korvaan ei suurta eroa ole käyttääkö boxin vai combon etuastetta (markbassin cmd12) Ja pa:sta ei omaa soittoa yleensä pääse kuuntelemaan.
 
Ja sitten vielä kaikkien kysymysten äiti, miten tuo ground lift namiska käytännössä tekee (saa vääntää rautalangasta) :) phantom syöttö?
 
J.Nikkanen
05.01.2018 14:36:44 (muokattu 05.01.2018 14:37:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuolleen mulla:
 
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.ne … c8b2dde627e0a8c6c9f3472&oe=5AEB0443
 
Kompura-viritin-särö-särö-EHX bassmetaphors josta DI pöytään ja direct out bassokamoille, eli bassokamojen saundi ei vaikuta PA saundiin ja päinvastoin. Noin niinkuin teoriassa.
 
Ground lift katkaisee maan, eli jos maalenkki aiheuttaa huminaa niin ground liftillä saa DI boksin maan pois PA kamppeista. Tein itse ja säästin:
 
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.ne … 0a3597de990f04598484999&oe=5AFA8A3D
 
(3-napaisessa XLR liittimessä siis kolme johdinta, kylmä, kuuma ja maa)
 
sepisti
05.01.2018 18:06:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Warwickbass: Varastetaan tästä hieman topiccia, mutta toivottavasti ei mennä ulkopuolelle.
 
Miten porukka yleensä käyttää DI-boxia?
Itsellä on EBS:n microbass II ja olen käyttänyt sitä niin, että joskus laitan combon returnista boxin outputtiin ja välillä niin että menee suoraan combon inputista boxin outputtiin.

 
Se on ihan mistä tykkää. Ekalla tyylillä saat mukaan vahvistimen etuasteen soundin ja toisella tavalla pelkän basson ja mahdollisen pedaalilaudan soundit. Eka tapa ehdottomasti silloin, jos etuasteesta on tarkoitus ottaa esim. säröä tai haluat vaikuttaa vahvistimen eq:lla miksaajalle lähtevään soundiin.
 
Selvyyden vuoksi kannattaa miettiä miten signaali kulkee. Eli vahvistimen efektilenkin lähdöstä di:n sisäänmenoon (eka tapaus), tai di ennen vahvistinta (toinen tapaus). Kyllähän tämä nytkin selvisi, mutta oikeat ilmaisut helpottavat ja nopeuttavat toimintaa etenkin siellä keikkapaikalla, kun alat selvittämään asiaa äänihenkilölle.
 
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
Warwickbass
05.01.2018 21:36:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Se on ihan mistä tykkää. Ekalla tyylillä saat mukaan vahvistimen etuasteen soundin ja toisella tavalla pelkän basson ja mahdollisen pedaalilaudan soundit. Eka tapa ehdottomasti silloin, jos etuasteesta on tarkoitus ottaa esim. säröä tai haluat vaikuttaa vahvistimen eq:lla miksaajalle lähtevään soundiin.
 
Selvyyden vuoksi kannattaa miettiä miten signaali kulkee. Eli vahvistimen efektilenkin lähdöstä di:n sisäänmenoon (eka tapaus), tai di ennen vahvistinta (toinen tapaus). Kyllähän tämä nytkin selvisi, mutta oikeat ilmaisut helpottavat ja nopeuttavat toimintaa etenkin siellä keikkapaikalla, kun alat selvittämään asiaa äänihenkilölle.

 
Kiitokset Nikkanen ja sepisti!
 
ituvirtanen
06.01.2018 00:25:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Toi on toiminut hyvin. Mm. YLE käytti noita.
 
Kuin myös kantrimänejä.
 
Einherjar
24.01.2018 21:25:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jaripat: Sellanen fiilis itelle jäi muutamasta kokeilusta, että mitä enemmän padia, sitä parempi soundi. Mikseristä taas löytyy tarvittaessa lisää vahvistusta. Eli tältä pohjalta hakuseen vehje, missä myös tuo -40db löytyy.
 
Pad siis vain vähentää signaalin voimakkuutta. Optimitilanteessa se ei väritä signaalia milläänlailla, mutta yleensä se huonontaa vähän. Joissakin miksereissä ero on jopa liiankin kuultavissa (A&H Mixwizard lienee klassisin esimerkki)
Sellainen oleellisempi asia tosin on, että jos sinne d.i.-boksiin ajaa liian lujaa signaalia, niin se voi mennä särölle. Behringerin di100 on lienee paras esimerkki miten itse laatikko pieraisee suhteellisen lujaa signaalitason ylittyessä. Siinä saa olla lähes aina yksi pädi päällä.
Kontrabassojen piezo-etusista lähtee monesti aika lujaa ja varsinkin släpätessä se dynamiikka voi olla todella laajaa sen piikin lujuuden myötä. Joissakin etusissa myöskin bassopuoli tulee melkoisen vapaasti, eli liikuttaessa alemmille äänille alkaa vähitellen särö lisääntyä. Pädillä siis saa sieltä sen särön pois, eikä släppi tai matala ääni piereskele enää sen jälkeen.
Ihan hirveästi sitä pädiä tosin ei kannata sinne tunkea, koska signaalin vahvistamisen tarpeen ja laadun säilyttämisen kannalta olennasta olisi pitää ne mikserin mikkietuset järkevässä tasossa. Tämä lähinnä siksi, ettei suhise ja/tai dynamiikka kapene.
 
Esim. Bss:n ar133-purkin kaksiosaista padia ei ole vielä koskaan tarvinnut laittaa isompaan (-40db?) vaimennukseen ilman, että on otettu vahvistimen perästä signaalia. Joku -10dB:ä on yllättävän paljon sitten lopulta, eikä välttämättä yhtään sen enemmän tarvi, jos signaali ei piereskele sen jäljiltä. Ei siis kannata välttämättä huolehtia turhaan, että olisi mahdollisimman paljon vaimennusta tarvittaessa. -20dB riittää ihan taatusti ja joku -10dB olisi moneen sovellukseen jo ihan tarpeeksi pudottaakseen signaalin piereskelyn alle.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2020, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti