Muusikoiden.net
14.12.2018

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Precision basson lavan typistys
1
j4kk1
11.12.2017 11:40:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oma presarini pölkykauloineen tuntuu vähän kaulapainoiselta. Jos poraisin G-kielen virittimelle uuden reijän ja siirtäisin sen lavan toiseen laitaan ja sitten sahaisin lavan poikki, niin kaulapainoisuus varmaan vähenisi. Käytännössähän vastaava innovaatio on tapahtunut itse Leon päässä välillä JB -> MM Stingray. Vaikuttaakohan tämä soundiin parantavasti tai huonotavasti?

Ostetaan harley benttoneita!
Antti1
11.12.2017 11:42:08

Tolla saavutettava etu painon suhteen on niin pieni, että itse en lähtisi säätämään. Jos on joku halpisritsa, niin antaa mennä vaan, mutta tuskin huomaat merkittävää eroa.
jperala
11.12.2017 11:57:55

Varmaan samaan pääsisi vaihtamalla kevyemmät virittimet ?

Rickenbacker 4003 Ruby Red
absqua
11.12.2017 11:59:10

j4kk1: Oma presarini pölkykauloineen tuntuu vähän kaulapainoiselta. Jos poraisin G-kielen virittimelle uuden reijän ja siirtäisin sen lavan toiseen laitaan ja sitten sahaisin lavan poikki, niin kaulapainoisuus varmaan vähenisi. Käytännössähän vastaava innovaatio on tapahtunut itse Leon päässä välillä JB -> MM Stingray. Vaikuttaakohan tämä soundiin parantavasti tai huonotavasti?

Jos haet vain tasapainoa, niin basson amputoimisen sijaan suosittelen joko hommaamaan leveän ja alapinnastaan karhean hihnan, jolla kaupapainoinenkin soitin pysyy hyvässä asennossa tai vaihtoehtoisesti suosittelen lisäämään painoa bodyn päähän tuota epäbalanssia kompensoimaan.

Pieni pala puuta lavan päästä irti sahattuna ei tee mitään muuta eroa entiseen kuin sen, että basso on (visuaalisesti) lopullisesti pilalla.

Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
jperala
11.12.2017 12:28:22

Leveä hihna tosiaan toimii hyvin, käyttänyt viime vuosina 6-7cm levyisiä hihnoja joissa pitävä alapuoli.

J.Nikkanen
11.12.2017 12:30:07

Anna puusilpun lentää vaan jos siltä tuntuu!

Hyöty moisesta toimenpiteestä on kyllä vähän siinä ja tuossa mutta samakos sen väliä.

j4kk1
11.12.2017 13:29:12

Antti1: Tolla saavutettava etu painon suhteen on niin pieni, että itse en lähtisi säätämään. Jos on joku halpisritsa, niin antaa mennä vaan, mutta tuskin huomaat merkittävää eroa.

Joo, kyseessä halpis, joten ei viitsi sijoittaa noihin virittimiin, kun siinä helposti pölisee basson hinta.

jperala
11.12.2017 13:36:27

j4kk1: Joo, kyseessä halpis, joten ei viitsi sijoittaa noihin virittimiin, kun siinä helposti pölisee basson hinta.

Siinä tapauksessa saha soimaan ja jos menee pieleen niin voi myydä custom yksilönä
reiluun hintaan

jPekka
11.12.2017 14:11:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

j4kk1: Joo, kyseessä halpis, joten ei viitsi sijoittaa noihin virittimiin, kun siinä helposti pölisee basson hinta.

Sen toiselle puolelle siirretyn vanhan virittimen liikeratahan on tietysti sitten "väärinpäinen"...

Jokunen vuosi sitten tulin hommanneeksi Warmothin Fender-tyyliselle virityskoneistolle tarkoitetun viisikielisen kaulan. Siihen sai sahailtua vallan siistin 3+2-asetelmaisen lavan, mutta siinä ei ollutkaan 5+0-reikiä valmiina.

"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
hallu
11.12.2017 14:44:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksi et ripusta pientä painoa (esim lenkkeilijälle tarkoitettu tarrakiinnitteinen käsipaino) basson tyveen vaikka hihnan ympärille? lapa on niin kevyt, että vastaavan painon lisääminen toiseen päähän ei varmaan ole homma eikä mikään ja lisäksi saat vähän tesmattua auttaisiko lavan typistäminen mitään.

Itse olen kyllä sitä mieltä kuten jo edellä todettiin, että hyvä hihna hoitelee balanssiepäselvyydet ja ihminen tottuu kun ei hötkyile.

Elämä on reiässä rattoisaa......
j4kk1
11.12.2017 15:27:19

hallu: Miksi et ripusta pientä painoa (esim lenkkeilijälle tarkoitettu tarrakiinnitteinen käsipaino) basson tyveen vaikka hihnan ympärille?

Joo, tuokin toimii. Mulla oli joskus aikanaan Warren elektoroniikkaboksi täynnä ilmakiväärin paukkuja. Haluttaisi kuitenkin mieluummin vähentää painoa, kuin lisätä sitä.

Tässä oli minulle kyse ehkä enemmän pöljästä ideasta, kuin varsinaisesta ongelman ratkaisusta.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti