Aihe: Backstage blogissa bassoasiaa | |
---|
anapena 10.11.2017 13:33:47 (muokattu 10.11.2017 13:44:02) | |
|
Eli jos sana ääripää vaihdetaan johonkin miedompaan, vaikkapa melko kaukana toisistaan, niin ok. Ja ei siinä mun mielestä varsinaisesti haukuttu ketään. Kamaluettelo kierrepiuhoineen ja massoineen oli vissiin hyvä käydä läpi, kun sitä kuitenkin olisi joku kysynyt. Ja asiakkuudesta veikkaan että tuossa kohtaa ollaan oltu soittokeikalla tilanteen päällä palveluammatissa, siinä ei ole oikea paikka ruveta penkomaan tuollaista asiaa. Soittajan pitää itse haluta muutosta, on taitolaji edes ehdottaa muutosta tuttuun settiin. Nojoo, asianosaiset varmaan tunnistavat itsensä tuosta, ja ehkä se muutos lähtee siitä. Itse ainakin veikkaan jälkimmäisestä yhden artistin. Lisää blogeja kiitos. TommiW.- Autot, kämpät ja piparit. |
Kefiiri 10.11.2017 14:34:00 (muokattu 10.11.2017 14:51:17) | |
|
Ei voi mitään että kirjoituksen viimeinen virkekin vähän käy tosikon luonnolle. Hämmentävää kärjistystä yleensä diplomaattisen vaikutelman antavalta Aroluomalta. Pistetään kirjoituksen monitulkintaisuus vaikka kiireen piikkiin. Mutta basisteille suunnattu kirjoitus saisi totta vie olla hieman helppotajuisempi! En ole musiikin asiantuntija. |
|
Vähän hämäsi tämä kohta: Tämä basisti syöttää signaalinsa kierrejohdolla basistin itsensä suunnittelemaan fuzziin ja siitä splitteriin. Jaettiinko fuzz-signaali siis? Ensimmäinen signaali syötetään fuzzin kautta vahvistimeen ja siitä emulaatioboksin kautta pöytään. Ilmeisesti ei, koska: Toinen signaali syötetään ensiksi DI-boksiin, ja siitä se linkitetään toiseen vahvistimeen, joka on ajettu hieman murolle. Kun tätä vahvistinta ajetaan yhdessä fuzz-vahvistimen kanssa, tulos on murskaava, mutta basson perusluonne kuitenkin säilyy. Lisäksi kummastutti se, ettei kaappien mikityksistä puhuttu mitään. 1. signaali vahvistimen jälkeen emulaatioboksilla pöytään 2. signaali vahvistimeen jota ajetaan rosolle, mutta ilmeisesti mikitetty? 3. signaali on otettu ennen 2. signaalia ja ajettu DI:lla suoraan pöytään. En oikein ymmärrä, miksi jokin signaali on oleellisen hidas/nopea näissä, kun DI oli myös putkilla jne. Lähinnä kiinnostaa tuo vaihekorjain ja sen toimintatapa tuossa. |
Basismi 10.11.2017 16:59:16 (muokattu 10.11.2017 17:06:29) | |
|
Rämppy: Mutta kaiken kaikkiaan plussan arvoista toimintaa nämä Backstage blogit. Hatunnosto! Mun mielestä haiskahtaa lähinnä joltain spedulautafirman mainostukselta. Ei noista muistakaan kirjoituksista oikein pointtia löydä. Hauskahan sitä olisi tämänkaltaisia blogeja lukea jos olisi tiukkaa asiaa löysästi kirjoitettuna eikä päinvastoin. :D Lähinnä kiinnostaa tuo vaihekorjain ja sen toimintatapa tuossa. Aika simppeli sinänsä. Siinä on namiska josta kääntämällä signaalin vaihe kääntyy. Jos kysyt miten se toimii elektroniikan osalta niin menee vähän vaikeammaksi. Jotain analogisuotimia siellä lienee? Olisko säädettävä kondensaattori ja op-amp? Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri. |
okabass 10.11.2017 17:57:22 (muokattu 10.11.2017 18:00:24) | |
|
No en ole PA-asiantuntija, mutta tuossa varmaan kyse ihan iät ja ajat tiedossa olleesta signaalin vaiheistuksesta ja sen tärkeydestä. Eli esim. eri etäisyydellä olevista kaiuttimista ääni tulee korvaan eri aikaan ja erivaiheisena. Ihmettelen, jos tuo on ammattilaiselle jotenkin uusi asia, ja etteikö PA-firmoilla olisi vastaavia laitteita käytössä. Noiden laadusta en tiedä, mutta ei ne niin kalliitakaan ole. https://www.thomann.de/gb/delay_line_controllers.html?viewMode=block |
|
Basismi: Mun mielestä haiskahtaa lähinnä joltain spedulautafirman mainostukselta. Ei noista muistakaan kirjoituksista oikein pointtia löydä. Hauskahan sitä olisi tämänkaltaisia blogeja lukea jos olisi tiukkaa asiaa löysästi kirjoitettuna eikä päinvastoin. :D Mainostusta toki, mutta haittaako se? Noissa jutuissa kuitenkin tarjotaan ratkaisuja ja esitellään laitteita niiden toteuttamiseksi. Ja kun blogit on spedelautafirman sivuilla, niin luontevaahan on että firman tuotteista kerrotaan. In Finland we have this thing called "diu diu". |
Kefiiri 10.11.2017 20:19:55 (muokattu 10.11.2017 20:21:06) | |
|
poistamme itsestäänselvyydet En ole musiikin asiantuntija. |
|
Kimmolle plussa aikaisemmista hyvistä kirjoituksista, ilo on ollut lukea ja katsella videoita. Ehkä nyt toimenkuva on muuttunut ja tuloksiakin pitäisi saada. Oli tosiaan ensimmäinen juttu josta en tajunnut oikein mitään. Toivon kuitenkin menestystä hänelle ! |
|
okabass: No en ole PA-asiantuntija, mutta tuossa varmaan kyse ihan iät ja ajat tiedossa olleesta signaalin vaiheistuksesta ja sen tärkeydestä. Eli esim. eri etäisyydellä olevista kaiuttimista ääni tulee korvaan eri aikaan ja erivaiheisena. Ihmettelen, jos tuo on ammattilaiselle jotenkin uusi asia, ja etteikö PA-firmoilla olisi vastaavia laitteita käytössä. Noiden laadusta en tiedä, mutta ei ne niin kalliitakaan ole. https://www.thomann.de/gb/delay_line_controllers.html?viewMode=block Kyllä se varmaan kitaristin/basistin pedaalilaudassa on aika harvinainen :) En tiedä miten tarkka säätö noissa delay line controllereissa on, epäilen ettei riittävä. Esim 100hz taajuudella jaksonaika on 10ms -> 180 asteen kääntö 5ms joten 1ms pykälä alkaa olla vähän karkea. Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri. |
J.Nikkanen 11.11.2017 00:00:02 (muokattu 11.11.2017 00:03:14) | |
|
Se ja sama mitä artikkelissa luki, DI & PA testit tuli tänään tehtyä treeniksellä huomista keikkaa varten. Yhdellä kanavalla mennään vaikka on oodeeta ja fuzzia puhtaan kaverina. Basso jytisee satavarmasti. edit: no siis joo, jos en olisi tuota juttua lukenut niin tuskin olisin nähnyt vaivaa ja käynyt häsläämässä treeniksellä basson, purkkien, DIn ja PAn kanssa eddä duoda... |
okabass 11.11.2017 01:07:40 (muokattu 11.11.2017 01:20:38) | |
|
Basismi: En tiedä miten tarkka säätö noissa delay line controllereissa on, epäilen ettei riittävä. Esim 100hz taajuudella jaksonaika on 10ms -> 180 asteen kääntö 5ms joten 1ms pykälä alkaa olla vähän karkea. En ihan ymmärrä. Eikös viiveellä laiteta keinotekoisesti eri äänilähteiden etäisyys kuulijasta "samaksi". Ikään kuin siirrettäisiin kaiuttimia. Eli vaihe kohdalleen. Näkyy olevan ainakin yhdessä laitteissa 1 ms säätöpykälät. Ja 1 ms on 0,34 m. Tuolla Radialin sivulla oikealla alhaalla on animaatio. http://www.radialeng.com/phazer.php |
-Q- 11.11.2017 02:05:26 | |
|
Basismi: En tiedä miten tarkka säätö noissa delay line controllereissa on, epäilen ettei riittävä. Esim 100hz taajuudella jaksonaika on 10ms -> 180 asteen kääntö 5ms joten 1ms pykälä alkaa olla vähän karkea. Eikös tuommoinenkin säätö ole jo ennemmin luksusta kun yleensä on totuttu vain siihen vaiheen kääntö ON/OFF -nappiin. Sitä painetaan ja vaihtoehdoista valitaan vähemmän huono |
|
Moi. Kefiiri: Ei voi mitään että kirjoituksen viimeinen virkekin vähän käy tosikon luonnolle. Hämmentävää kärjistystä yleensä diplomaattisen vaikutelman antavalta Aroluomalta. Tismalleen samaa mieltä. Vastaan on tullut vuosikymmenten saatossa niin basisteja joille kahdeksasosien soitto taimissa ei ole selvästikään helppoa, kuten soundien ja kokemuksen/taitojen välisen korrelaation ennustamattomuuskin. Kefiiri: Pistetään kirjoituksen monitulkintaisuus vaikka kiireen piikkiin. Yötöitä tehneenä pistäisin mieluummin suden hetken piikkiin :). Kefiiri: Mutta basisteille suunnattu kirjoitus saisi totta vie olla hieman helppotajuisempi! :D T:Samuli |
|
Moi. Tympee Huttunen: En oikein ymmärrä, miksi jokin signaali on oleellisen hidas/nopea näissä, kun DI oli myös putkilla jne. Epäselvästi ohimennen selittämättä heitetty täky, kyse ei ole analogisten efektilaitteiden yms. analogilaitteiden kohdalla signaalin hitaudesta eikä nopeudesta, vaan hyötysignaaliin tiettyjen komponenttikytkentöjen aiheuttamasta vaihevirheestä. Kun piittaamattoman muusikon ylenmääräistä lavaälämölöä koitetaan saada jollekin tietylle kuulijalle yleisön joukossa samaan vaiheeseen, tuossa on kyse erilaisisten kulkumatkojen aiheuttamista lineaarisista vaihevirheistä. Kaikki filtterit -LC, RL, RLC, jne.- kaikkine lukemattomine topologioineen aiheuttavat taajuudesta riippuvaista vaihesiirtoa signaaliin. All-Pass-filttereillä: https://en.wikipedia.org/wiki/All-pass_filter tuo vaihesiirto on lineearisinta, mutta edelleen enemmän tai vähemmän taajuusriippuvaista. Etenkin jos homma yritetään hoitaa passiivisesti. Kun mukaan otetaan operaatiovahvistinaste(ita), päästään eroon keloista (L) jotka ovat kalliita ja hankalasti kontrolloitavia kikareita. Liveaudion puolella hommaa vielä helpottaa ja kustannuksia madaltaa haluttaessa soittoympäristö, yli ~500Hz vaihevirheet alkavat olemaan aivojen prosessointikyvyn kantilta merkityksettömiä. Tallennepuolella moista oikotietä ei tietenkään voi käyttää. Digitaalisystemeillä moisia vaihevirheitä ei pääse syntymään ellei eritoten haluta, mutta AD-DA muunnoksessa ja digitaalisiirron luonteesta johtuen tulee hyötysignaaliin aina latenssiksi mainittua lineaarista viivettä..
Tympee Huttunen: Lähinnä kiinnostaa tuo vaihekorjain ja sen toimintatapa tuossa. Arvauksena kyseessä on jokin All-Pass filtteri, jonka taajuuskäyttäytyminen vaihesiirron funktiona on kokeellisesti valkattu yleisimpien pedaalitopologioiden perusteella. Koska mainostekstissä mainittu backlinen ja etupääkajareiden välinen vaihesiirto on käytännössä taajuudesta riippumatonta, ja äänenmuokkausasteiden läpi kulkevalla signnaalilla kokolailla vaikeasti ennustettavasti hyvinkin taajuusriippuvaista, sama laite ei voi toimia optimaalisesti kummassakaan käyttötarkoituksessa. Se, onko ko. laitteen kohdalla kyseessä kompromissi vai luotetaanko aivojen vajavaiseen signaaliprosessointikykyyn, on myös täysin arvaulujen varassa. T:Samuli |
|
Kefiiri: Ei voi mitään että kirjoituksen viimeinen virkekin vähän käy tosikon luonnolle. Hämmentävää kärjistystä yleensä diplomaattisen vaikutelman antavalta Aroluomalta. Heh, tuo lausahdus on tarkoitettu huumoriksi tai provosoivaksi herätteeksi. Näin ainakin toivon. Ellei näin ole, kirjoittaja ei tajua basson soittamisesta edes perusasioita vaikka olisi millainen soundi-insinööri. Nimittäin kyky soittaa kahdeksasosaa yhdelläkin nuotilla tasaisen tarkasti mutta musiikkia palvellen on niitä asioita, jotka erottaa bassonsoittajat bassonomistajista. Tuntuu taittuvan yllättävän huonosti yllättävän monelta, jotka basistina itseään pitävät. In Finland we have this thing called "diu diu". |
|
Rämppy: Heh, tuo lausahdus on tarkoitettu huumoriksi tai provosoivaksi herätteeksi. Näin ainakin toivon. Ellei näin ole, kirjoittaja ei tajua basson soittamisesta edes perusasioita vaikka olisi millainen soundi-insinööri. Nimittäin kyky soittaa kahdeksasosaa yhdelläkin nuotilla tasaisen tarkasti mutta musiikkia palvellen on niitä asioita, jotka erottaa bassonsoittajat bassonomistajista. Tuntuu taittuvan yllättävän huonosti yllättävän monelta, jotka basistina itseään pitävät. Joo. Vielä kun laitetaan tempoa ja on pitkä piisi. |
-Q- 11.11.2017 16:05:38 | |
|
Rämppy: Heh, tuo lausahdus on tarkoitettu huumoriksi tai provosoivaksi herätteeksi. Näin ainakin toivon. Ellei näin ole, kirjoittaja ei tajua basson soittamisesta edes perusasioita vaikka olisi millainen soundi-insinööri. Nimittäin kyky soittaa kahdeksasosaa yhdelläkin nuotilla tasaisen tarkasti mutta musiikkia palvellen on niitä asioita, jotka erottaa bassonsoittajat bassonomistajista. Tuntuu taittuvan yllättävän huonosti yllättävän monelta, jotka basistina itseään pitävät. Eihän basso missään tapauksessa ole tuntematon soitin tälle soundi-insinöörille, onhan mies soittanut pitkään. Ei kait tuon heiton ironinen sävy jää huomaamatta kuin juuri niiltä joille loputon soundin hinkkaus on lähempänä sydäntä kuin varsinainen soittaminen |
trih 11.11.2017 17:39:25 | |
|
Kieltämättä en ihan ymmärtänyt. HIMin Mige ilmeisesti tuo parempisoundinen tässä tapauksessa. Kuka toinen? Ketkä kaikki pro-soittajat näitä vaihehärveleitä käyttää? Onko ongelma oikeasti tuollainen 'kaikki paskaa jos et tätä käytä'? |
Saimou 11.11.2017 21:05:12 (muokattu 11.11.2017 21:31:02) | |
|
http://backstageblogi.fi/live/mita- … ikalla-osa-14-onko-basisteissa-eroa Keski-ikäinen setämies ja tosikko lukee tämän näin: Blogi kysyy "Onko basisteissa eroa ?", antaa ymmärtää että paskat kamat = paska soittaja ja vastaa tekstin lopussa että kaikki osaa soittaa kahdeksasosia. Taimissa. Simple as that. Kantakaa rahanne musiikkikauppaan, please. Se on todellista intohimoa. Treenaaminen on vanhanaikaista. |
|
trih: Kieltämättä en ihan ymmärtänyt. HIMin Mige ilmeisesti tuo parempisoundinen tässä tapauksessa. Kuka toinen? Ketkä kaikki pro-soittajat näitä vaihehärveleitä käyttää? Onko ongelma oikeasti tuollainen 'kaikki paskaa jos et tätä käytä'? Veikkasin Migeä myös, mutta se on kyllä presarillakin soitellut ja googlettelun perusteella ei diy-fuzzia ole vaan T-rexin Bass juice, joka lienee sama kuin TC electronicsin vintage distortion. Lisäksi tyyppi on soitellut myös ilman plekua. Voisiko twist ollakin, että kyse onkin molemmissa samasta tyypistä ja kokemuksen kautta saaduista opeista? |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|