Muusikoiden.net
16.10.2018
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Backstage blogissa bassoasiaa
1 2 3
J.Nikkanen
09.11.2017 11:26:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuosta, ihan vain tiedoksenne ja ajattelun aihetta:
 
http://backstageblogi.fi/live/mita- … ikalla-osa-14-onko-basisteissa-eroa
 
Itsekkin tässä juuri tällä hetkellä tappelen oman (live)bassosaundini kanssa ja tämä nyt ei oikeastaan tarjonnut mitään uutta mutta toki sai muutaman uuden ajatuksen aikaan.
 
Yksi vaihtoehto olisi heittää kaikki perkeleen murot huitsulan kuuseen ja pompotella puhtaalla saundilla vaan mutta hitto kun nuo säröpedaalit ovat niin kivoja.
 
Kefiiri
09.11.2017 12:01:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eka kerta kun en tajunnut Aroluoman artikkelista oikein mitään.
 
En ole musiikin asiantuntija.
J.Nikkanen
09.11.2017 12:24:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Eka kerta kun en tajunnut Aroluoman artikkelista oikein mitään.
 
Olihan se tuommoinen hieman maalaileva eikä juurikaan informatiivinen. Toki semmoinen ihan vaakaperus "rautalankamalli" olisi tässä(kin) asiassa paikallaan, nyt artikkeli jäi vähän mnet munstailun tasolle.
 
basisti1971
09.11.2017 12:33:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Kefiiri: Eka kerta kun en tajunnut Aroluoman artikkelista oikein mitään.
 
Samansuuntaisia tuntemuksia täälläkin :/.
En kyllä seuraa aktiivisesti, pikemminkin satunnainen vierailija.
 
Toivottavasti "huonosoundiselle" basistille on sentään keikkajatkohekuman laskeuduttua raaskittu asia ilmaista naamatusten, ettei tarvitse netin kautta törmätä...
 

 
Luetunymmärtämykseni kaivannee remonttia tai modernisointia, koska pointti tuskin oli vastakkainasettelu: "Koko signaalitie on loppuun asti mietitty, ja siihen on käytetty paljon aikaa ja vaivaa." vs. "kasataan itselle mieleinen kattaus miettimättä sen kummemmin miltä kuulostaa yleisöön päin ja mitä etupääorja voi asialle tehdä.
 
Tuon vastakkainasettelun lopputuloksen sisäistäminen ei kovinkaan kattavaa kokemusta tai tietämystä vaadi.
Mummiäst ainakaan.
 
Puhumattakaan siitä että jos tuo monimutkaisen signaalitien valkannut basisti on se Herra joka ekana tuli mieleen, kyllä niitä soundinpaskomiskokemuksiakin ainakin uran alkupäästä löytyy ;).
Soundia kyllä kehuttiin, ei siinä mitään, mutta tuo kehuttu etupääsoundi ei ollut likellekään sama kuin stagella.
 
T:Samuli
 
Tympee Huttunen
09.11.2017 13:14:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiinnostaisi kyllä toi "vaihelaite". Pitäisi bassolla tykitellä kahta tai kolmea raitaa, joista yksi oli tyyliin suoran signaali ja tuota vaihevirhettä epäilin myös kun oli jotain mellotron-pedaalia välissä.
 
basisti1971
09.11.2017 13:25:52 (muokattu 09.11.2017 13:28:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Tympee Huttunen: Kiinnostaisi kyllä toi "vaihelaite".
 
Mikä tahansa delay-linja tai -kytkentä on se yleisin tapa jolla tuollainen tehdään.
Helpompi tietysti tehdä digitaalisesti, mutta onnistuu toki joskus jopa passiivisesti kun pelkkiä komponentti- ja vahvistinasteviiveitä kompensoidaan.
 
EDIT: tuossa viestiketjussa on jotain juttua asian tiimoilta:
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=235300&co=60
 
T:Samuli
 
Tympee Huttunen
09.11.2017 13:32:33 (muokattu 09.11.2017 13:33:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: Moi.
 

 
Mikä tahansa delay-linja tai -kytkentä on se yleisin tapa jkolla tuollainen tehdään.
Helpompi tietysti tehdä digitaalisesti, mutta onnistuu toki jopa passiivisesti kun pelkkiä komponentti- ja vahvistinasteviiveitä kompensoidaan.
 
T:Samuli

 
Olisi aika hyvä pedaali, kun olisi vaikka potikat vaiheensiirtoon ja jotkut ledit ilmaisemaan synciä. Toki joku täysin automaattinen olisi myös hyvä.
 
J.Nikkanen
09.11.2017 13:38:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tympee Huttunen: Olisi aika hyvä pedaali, kun olisi vaikka potikat vaiheensiirtoon ja jotkut ledit ilmaisemaan synciä. Toki joku täysin automaattinen olisi myös hyvä.
 
Eikös tämä ominaisuus ole ainakin joissain nykyaikaisissa digitiskeissä ihan sisäänrakennettuna? Se lienee ihan eri asia että käytetäänkö moista ominaisuutta eli ei.
 
anapena
09.11.2017 13:51:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Artikkelin kommenteissa mainittu Radialin Phazer vaikuttaa aika helppokäyttöiseltä laitteelta, jos ymmärtää yhtään mistä on kyse:
http://www.radialeng.com/phazer.php
Hmm! tarvitsenkohan tuollaista? ehkä
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
J.Nikkanen
09.11.2017 13:58:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Artikkelin kommenteissa mainittu Radialin Phazer vaikuttaa aika helppokäyttöiseltä laitteelta, jos ymmärtää yhtään mistä on kyse:
http://www.radialeng.com/phazer.php
Hmm! tarvitsenkohan tuollaista? ehkä

 
Mulla hintalappu ratkaisi asian erittäin helposti. En tarvitse.
 
okabass
09.11.2017 16:32:14 (muokattu 10.11.2017 02:25:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Eka kerta kun en tajunnut Aroluoman artikkelista oikein mitään.
 
No joo. Ehkä ajatuksena on, että koko lenkin kaikkien laitteiden täytyy olla "kohdallaan".
Joitain erikseen mainittuja komponentteja hieman ihmettelin. Mm. kierrepiuha (hyvä asia?) ja P mikki (huono asia?).
 
Kefiiri
09.11.2017 18:17:15 (muokattu 09.11.2017 18:43:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Joitain erikseen mainittuja komponentteja hieman ihmettelin Mm. kierrepiuha (hyvä asia?) ja P mikki (huono asia?).
 
Sen ymmärsin, että mitä painavammat basso ja basisti, sen lähempänä maailmanluokan soundia ollaan. Ilmeisesti mitä perusteellisemmin mietitään, sitä painavampaan bassoon päädytään (vrt. ensimmäisen basistin heppoisen kevyt instrumentti.)
 
Yleensä Aroluoma kirjoittaa sekä selkeästi että viihdyttävästi, mutta tässä tapauksessa kenties ei ole saatu otetuksi riittävää etäisyyttä aiheeseen, eikä lopputulos tahdo avautua ulkopuoliselle.
 
Vai onko tarinan opetus se, että vaihevirheen eliminointi ratkaisee, ja että moisen asiaintilan saavuttaminen vaatii paljon työtä?
 
Kolmannen lukukerran jälkeen päädyin siihen.
 
Neljännen lukukerran tulos oli, että basisti ei saisi käyttää vanhaa digitaalista multiefektiä tai ainakaan korvata DI-boksia sillä, koska kivikautiset A/D -muuntimet toimivat huonosti. Näin toki voi olla.
 
En ole musiikin asiantuntija.
J.Nikkanen
09.11.2017 18:48:47 (muokattu 09.11.2017 18:50:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Kolmannen lukukerran jälkeen päädyin siihen.
 
Mä päädyin ekan lukukerran jälkeen vaan ihmettelemään omaa signaliketjua, ehkä vain siksi että asia on mulla just nyt työn alla. Itseasiassa en olisi varmaan edes lukenut useampaan kertaan ellei näitä hmmm..? epäkohtia? olisi täällä nostettu esiin. Nyt kun sitä on tuossa tullut ihmeteltyä läpi muutamaan kertaan niin toki herää kysymys että mitä että?
 
Sen kerran kun multa on tultu kysymään että mitä-mistä-minne ja kehuttu hyvästä bassosaundista, oli mulla kevyt basso jossa yksi mikki (humppari), pari rosoa, suorat piuhat, melko edullinen aktiivi DI puhtaalle saundille ja kaappi mikitetty josta sotkettiin rosoa sekaan ja ammattilainen tiskin takana.
 
Mutta onnistunut artikkeli, osui ja upposi mulle kuitenkin omien saundipohdiskelujen takia täydellisesti mutta ei tuosta mitään apuja kyllä saa. Jatkan pohdintojani, ehkä saundihommat tässä vielä aukeaa kivasti tai sitten piiitkän kaavan mukaan kantapään kautta.
 
ituvirtanen
09.11.2017 21:33:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lukunautinto tuotti kieltämättä hupia. Selitykset saundille taisivat olla kovasti subjektiivisia: kappaleet ja meno miellytti jälkimmäisen kohdalla, ensimmäinen on hänen mielestään sukka. Jos tämän puujumalan sana olisi Ainut Totuus, esimerkiksi Sadowsky olisi konkurssissa ihan liian kevyillä soittimillaan. Vasta, kun soitin painaa sata kiloa, saundikin voi toimia. P-mikki on kuraa ja J on ainut oikea. Plektralla.
 
On ihan kiva kirjoitella mielipiteitä ja hehkuttaa hienoa kalustoa, jossa on huikean läpinäkyvä ja ilmavan kuulas signaalitie (vrt. hifihörhöjen tuottama ohut yläpilvi). Toisaalta olisi voinut olla kiva ymmärtää jotain itse musiikista, että kommentit voisi asettaa johonkin kontekstiin musiikillisessa avaruudessa.
 
Kun joku ottaa valokuvan, kukaan vakavasti otettava kuvaaja ei ikinä kirjoita kuva-alalle, millä kalustolla se on saatu aikaan. Se ei merkitse mitään. Toisaalta onhan toki sellaisia, jotka hyvän kuvan kohdalla toteavat, että olisivat itsekin vastaavilla vehkeillä pystyneet samaan: "Voisin soittaa Tom Kennedyn sooloja, jos minulla olisi samanlainen basso." No toki, jos olisi Tomin kädet ja pää ja kokemus.
 
https://www.youtube.com/watch?v=JjQ4YCJhZ5M
 
Rämppy
10.11.2017 09:32:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tykkään Aroluoman blogeista, hyvää ja mielenkiintoista tietoa ja asiaan omistautumista. Tässä tekstissä kuitenkin oli pari turhan löysää oletusta. Mitä tekemistä basson painavuudella tai lujaa plektralla röytämisellä on hyvän tai vahvan soundin kanssa? En tarkoita, etteikö nämä asiat ole hyvän soundin esteenä, mutta eivät ne todellakaan ole sen edellytyksiä. Esim. John Entwhistle soitti kevyellä tatsilla ja usein P-bassolla, suosi suht. matalaa actionia, ja tuskin kukaan voi sanoa että soundi olisi ollut ohut, heikko tai munaton.
Mutta joka tapauksessa tämä meikäläisenkin rutkutus on osoitus siitä, että näitä blogeja luetaan.
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
anapena
10.11.2017 10:59:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Takerrutte ihmeellisiin detaljeihin veljet. Mun mielestä kyse on jälkimmäisen hemmon jatkuvasta pieteetistä soundinsa parantamiseen. Ensimmäistä kaveria se ei niin hotsita. Toki kummatkin voivat olla omassa genressään just kohillaan, ja niiden vertailu keskenään ehkä urpoa. Olipahan kaksi kamapoliittisesti ääripäätä peräkkäin keikalla, sikäli mielenkiintoista. Eroja oli ihan joka kohdassa ja tavalla, sitä kai haluttiin tuoda esiin, eikä niinkään tuomita. Tietty kirjoittajan intohimosta ja ammatista johtuen diggailee jälkimmäistä. Itse innostuin lukiessani siitä ensimmäisestä, tai jotenkin samaistuin paremmin :D
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Basismi
10.11.2017 11:10:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Takerrutte ihmeellisiin detaljeihin veljet. Mun mielestä kyse on jälkimmäisen hemmon jatkuvasta pieteetistä soundinsa parantamiseen.
 
Olihan se siellä sanottukin: "loppusilaus tulee lopulta kuitenkin vain intohimosta ja vaivannäöstä omaa tekemistä kohtaan"
 
Mua ei niin hotsita panostaa viimeisen päälle joten menen vaan DI:llä linjaan ja miksaaja hoitakoon jos osaa. :)
 
Tai no se tossa ehkä on ihan käytännön oppina että jos sotkee signaalia useammasta signaalipolusta missä on erilaisiä hurluttimia, niin niissä voi olla vaihevirhettä.
 
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
Rämppy
10.11.2017 12:37:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Takerrutte ihmeellisiin detaljeihin veljet. Mun mielestä kyse on jälkimmäisen hemmon jatkuvasta pieteetistä soundinsa parantamiseen. Ensimmäistä kaveria se ei niin hotsita. Toki kummatkin voivat olla omassa genressään just kohillaan, ja niiden vertailu keskenään ehkä urpoa. Olipahan kaksi kamapoliittisesti ääripäätä peräkkäin keikalla, sikäli mielenkiintoista. Eroja oli ihan joka kohdassa ja tavalla, sitä kai haluttiin tuoda esiin, eikä niinkään tuomita. Tietty kirjoittajan intohimosta ja ammatista johtuen diggailee jälkimmäistä. Itse innostuin lukiessani siitä ensimmäisestä, tai jotenkin samaistuin paremmin :D
 
Kyllähän tuo pihvikin tekstistä lopulta ilmenee. Mutta ehkä kevyen soittotatsin, painoltaan kevyehkön basson ja P-mikin sotkeminen ongelmakuvaukseen vie lukijan huomiota epäoleellisuuksiin. Mutta kaiken kaikkiaan plussan arvoista toimintaa nämä Backstage blogit. Hatunnosto!
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
ituvirtanen
10.11.2017 12:37:21 (muokattu 10.11.2017 12:40:15)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Mun mielestä kyse on jälkimmäisen hemmon jatkuvasta pieteetistä soundinsa parantamiseen. ... Tietty kirjoittajan intohimosta ja ammatista johtuen diggailee jälkimmäistä.
 
Tekstissä mainittiin, että molemmat ovat kirjoittajan asiakkaita. Vaikuttaa, että tämän daideilijan mielestä toinen asiakas pitää jääräpäisesti omasta (liian ohuesta?) linjastaan kiinni. Jos ei pysty vakuuttamaan asiakasta tekemään (haluamiaan) muutoksia, olisi syytä katsoa peiliin ja tehdä tarvittavat toimenpiteet eli kohteliaasti irtisanoa suhde. Oman asiakkaan julkinen haukkuminen on hävytön moka.
 
Tympee Huttunen
10.11.2017 12:56:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Takerrutte ihmeellisiin detaljeihin veljet. Mun mielestä kyse on jälkimmäisen hemmon jatkuvasta pieteetistä soundinsa parantamiseen. Ensimmäistä kaveria se ei niin hotsita. Toki kummatkin voivat olla omassa genressään just kohillaan, ja niiden vertailu keskenään ehkä urpoa. Olipahan kaksi kamapoliittisesti ääripäätä peräkkäin keikalla, sikäli mielenkiintoista. Eroja oli ihan joka kohdassa ja tavalla, sitä kai haluttiin tuoda esiin, eikä niinkään tuomita. Tietty kirjoittajan intohimosta ja ammatista johtuen diggailee jälkimmäistä. Itse innostuin lukiessani siitä ensimmäisestä, tai jotenkin samaistuin paremmin :D
 
En oikein sanoisi tyyppejä kamapoliittisiksi ääripäiksi. Toisella nyt oli yksi vanhahko multiefekti pieneen efektimaustamiseen. Muutenhan siinä ei oltu menty siitä, mistä aita on matalin, kun oli viety Fender presarin signaali suoraan mikseriin di-outista ja toinen päätesärölle ajettuun vahvistimeen, jonka keinokuormasta oli signaali otettu pöytään. Toi ei ole mikään ääripää, vaan myös aika pitkälle viety ratkaisu. Ääripää olisi tyyppi, joka tulee Kapokin bassolla paikalle ja kysyy piuhaa lainaan, jolla kytkeä talon kamoihin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti