Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Yamahan ensiasennuskielet?
1
hallu
19.09.2017 19:48:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi, mulla on Yamaha BB425x basso ja pitäisi varmaan hiljalleen vaihtaa siihen kielet. Ongelma on vaan se kun en tiedä minkä paksuiset nuo tehtaalla asennetut on olleet, että osaisin ostaa saman paksuiset. Niin että olisiko kenelläkään tietoa tai edes valistunutta veikkausta minkä paksuisella lähtisi kokeilemaan?
 
Elämä reiässä on rattoisaa......
-Q-
19.09.2017 20:10:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Työntömitalla saat paksuuden mitattua nykyisistä. Yleisin on 45-105 setti
Mutta pelkkä paksuus ei ole autuaaksi tekevä asia, eri merkeillä on materiaaleista ja valmistustekniikan eroista johtuva eri "tension" (kireys?) mikä vaikuttaa soittotuntumaan myös.
 
hallu
19.09.2017 20:57:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Q-: Työntömitalla saat paksuuden mitattua nykyisistä. Yleisin on 45-105 setti
Mutta pelkkä paksuus ei ole autuaaksi tekevä asia, eri merkeillä on materiaaleista ja valmistustekniikan eroista johtuva eri "tension" (kireys?) mikä vaikuttaa soittotuntumaan myös.

 
Kiitos, pitääpä mittailla. Ei kielen jännite varmaan muodostu ongelmaksi kun tuo on jämerä basso ja saan kyllä kaularaudan säädettyä. Lähinnä haluan varmistaa, että kieli mahtuu satulauriin kun ei minulla ole satulaviiloja niin en saa niitä itse fiksattua. Mulla on semmoinen kokemus, että bassossa saattaa satulan jopa halkaista helposti jos laittaa liian paksut kielet. En kuitenkaan haluaisi ihan tolkuttoman ohuitakaan laittaa. Mutta minäpä mittaan, sillähän se selviää ja voin ottaa vaikka mitan kauppaan mukaan niin voin mitata ne ostettavatkin kielet :-).
 
Elämä reiässä on rattoisaa......
J.Nikkanen
19.09.2017 22:23:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Kiitos, pitääpä mittailla. Ei kielen jännite varmaan muodostu ongelmaksi kun tuo on jämerä basso ja saan kyllä kaularaudan säädettyä. Lähinnä haluan varmistaa, että kieli mahtuu satulauriin kun ei minulla ole satulaviiloja niin en saa niitä itse fiksattua. Mulla on semmoinen kokemus, että bassossa saattaa satulan jopa halkaista helposti jos laittaa liian paksut kielet. En kuitenkaan haluaisi ihan tolkuttoman ohuitakaan laittaa. Mutta minäpä mittaan, sillähän se selviää ja voin ottaa vaikka mitan kauppaan mukaan niin voin mitata ne ostettavatkin kielet :-).
 
Bassoon olen viilannut satulaurat neulaviilalla, toimmii. Ja kyllä, satulaviilatkin löytyy ja toki niitäkin olen käyttänyt mutta viimeksikin taisin neulaviila satulalle tarjoilla. Hyvä tuli. Satuloista olen onnistunut halkaisemaan vain muutaman luisen, muovisia sekä metallisia en yhtäkään.
 
Se meni nyt näin, ensi kerralla ehkä ei ollenkaan.
hallu
19.09.2017 23:29:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Bassoon olen viilannut satulaurat neulaviilalla, toimmii. Ja kyllä, satulaviilatkin löytyy ja toki niitäkin olen käyttänyt mutta viimeksikin taisin neulaviila satulalle tarjoilla. Hyvä tuli. Satuloista olen onnistunut halkaisemaan vain muutaman luisen, muovisia sekä metallisia en yhtäkään.
 
Mä oon halkassut yhen satulan kun laitoin liian paksut kielet ja aattelin, että se oli ihan omaa tyhmyyttä ja nyt koitan sen välttää. Neulaviilasarja mulla saattaa jossain kätköissä ollakin. Pitääkin tsekata jos tulee tarvetta viilailla satulaa olisiko ne tostiaan käypäsiä siihen hommaan. Joskus yritin nyhrätä kitaran satulaa niillä, mutta siitä hommasta ei tottapuhuen tullut mitään. Piti teettää sitten satula osaajalla.
 
Elämä reiässä on rattoisaa......
basisti1971
20.09.2017 09:11:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
hallu: Moi, mulla on Yamaha BB425x basso ja pitäisi varmaan hiljalleen vaihtaa siihen kielet. Ongelma on vaan se kun en tiedä minkä paksuiset nuo tehtaalla asennetut on olleet, että osaisin ostaa saman paksuiset. Niin että olisiko kenelläkään tietoa tai edes valistunutta veikkausta minkä paksuisella lähtisi kokeilemaan?
 
.045 - .125 väittää:
 
http://faq.yamaha.com/us/en/article … /guitars-basses/el-basses/801/6036/
 
Mutta työntömitalla mittaaminen tietysti varmistaa asian.
 

 
Huoli satulan halkeamisesta liian paksulla kielellä ei ole missään nimessä turha, noinhan siinä lähes poikkeuksetta käy.
 
Itse työstän paksummat neulaviiloilla, ohuemmat hitsaussuutinraspeilla:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/789696/Suutinraspisarja-hitsarille
 
Joitain raspeja on tullut tehtyä itsekin ja metalliset tulee jyrsittyä lähelle jyrsinkoneessa, mutta noilla yleensä pärjää luu/muovisatuloita käyttäessä.
 
T:Samuli
 
hallu
20.09.2017 10:22:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: Moi.
 

 
.045 - .125 väittää:
 
http://faq.yamaha.com/us/en/article … /guitars-basses/el-basses/801/6036/
 
Mutta työntömitalla mittaaminen tietysti varmistaa asian.
 

 
Huoli satulan halkeamisesta liian paksulla kielellä ei ole missään nimessä turha, noinhan siinä lähes poikkeuksetta käy.
 
Itse työstän paksummat neulaviiloilla, ohuemmat hitsaussuutinraspeilla:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/789696/Suutinraspisarja-hitsarille
 
Joitain raspeja on tullut tehtyä itsekin ja metalliset tulee jyrsittyä lähelle jyrsinkoneessa, mutta noilla yleensä pärjää luu/muovisatuloita käyttäessä.
 
T:Samuli

 
Kiitos, ja erityiskiitos tuosta raspisarja vinkistä. Muoviahan tuon halvan basson satula lienee. Se kallis BB2xxxx lienee messinkisatulalla joten se olisikin vähän ongelmallisempi viilattava :-). Hyvä basso kylläkin, kokeilin sellaista ja vaikka en uskonut, niin kyllä se vaan oli vielä parempi kuin tuo BB425x :-) .
 
Elämä reiässä on rattoisaa......
basisti1971
20.09.2017 18:22:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
hallu: Kiitos, ja erityiskiitos tuosta raspisarja vinkistä.
 
Ole hyvä.
Löytyy lähes kaikista rautakaupoista, ja tietysti kaikista erikoisliikkeistä, Motonetlinkki oli vaan eka joka löytyi ja monelle se tutuin.
 
Nuo kaikkein ohuimmat raspit, ja miksei isommatkin voi myös asentaa lehtisahaan terän tilalle jos lapakulma ja virityskoneistojen sijainti sen sallii.
Toki, jos teränkiinnityksiä modaa sirommiksi, tai tekee kahvan pelkästään noiden raspien käyttöön satulaviilaushommissa, nuo möhkälemäiset kiinnikkeet eivät kiusaa kuin korkeintaan lavattomissa instrumenteissa.
 
Eli tuontyyppiseen:
 
https://webshop.sar-machine.fi/verk … t=2179&controller=product&id_lang=2
 
Tuollaiseen lehtisaharunkoon saa toki vanhan roundwound kielenpätkänkin näppärästi kiinni, pienet hienosäädöt ja satulan pohjan ja tallapalojen kiillotus hoituu tuolla tapaa varsin mainiosti.
 

 
hallu: Muoviahan tuon halvan basson satula lienee. Se kallis BB2xxxx lienee messinkisatulalla joten se olisikin vähän ongelmallisempi viilattava :-). Hyvä basso kylläkin, kokeilin sellaista ja vaikka en uskonut, niin kyllä se vaan oli vielä parempi kuin tuo BB425x :-) .
 
Muovia lieenee juu, kuten lähes poikkeuksetta sähkösoittimissa ruukaa hinnasta riippumatta olemaan.
Etenkin grafiittia sisältävät ovat käyttötarkoitukseensa niin hyviä ja halpoja ettei muiden materiaalien käyttö ole oikein kuin ulkonäkökysymys.
Toisaalta itselle oli melkoinen yllätys kun EPI LTD Explorer bassossa olikin messinkisatula.
Toisaalta tuossa on kielilinjat epäsymmetriset ja varsin vinot, joten perinteisesti viilattu muovisatula ei edes toimisi.
 
Messinki on liukkaana materiaalina inhottavaa työstettävää käsipelillä, mutta aniharvoinhan noihin joutuu satulaa vaihtamaan ellei tunne kaipuuta tavallista matalampiin vireisiin jotka tietenkin vaativat paksummat vaijerit ;).
 
T:Samuli
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «