Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kielten järjestys käännetty
1
GiovanniDiRondo
01.09.2017 12:38:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huomasin tuossa että periaatteessa minun olisi parempi soittaa sähköbassoa , jos paksummat kielet olisivat alempana ja ohuet ylempänä.
 
Onko joku kuullut tästä ajatuksesta ja vaikka kokeillut? Selasin kansainvälisiä foorumeita ja huomasin että tällaisia soittajia jokusia on, eikä syynä ole ehkä vasenkätisyys.
 
Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee.
Funkånaut
01.09.2017 12:54:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GiovanniDiRondo: Huomasin tuossa että periaatteessa minun olisi parempi soittaa sähköbassoa , jos paksummat kielet olisivat alempana ja ohuet ylempänä.
 
Onko joku kuullut tästä ajatuksesta ja vaikka kokeillut? Selasin kansainvälisiä foorumeita ja huomasin että tällaisia soittajia jokusia on, eikä syynä ole ehkä vasenkätisyys.

 
Olen kuullut, mutten ole itse kokeillut. Eihän tuo täysin tavatonta ole.
 
"Meidän miesten täytyy ymmärtää naiset globaalisti." - Vesa Keskinen
Kefiiri
01.09.2017 13:14:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten ihmeessä normaalisti kielitettyä kitaraa soittamaan tottunut haluaa soittaa bassoa väärinpäin? Siinähän menee solmuun sekä sormet että aivot.
 
En ole musiikin asiantuntija.
GiovanniDiRondo
01.09.2017 13:23:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Miten ihmeessä normaalisti kielitettyä kitaraa soittamaan tottunut haluaa soittaa bassoa väärinpäin? Siinähän menee solmuun sekä sormet että aivot.
 
Luulisin että siinä menee jokunen viikko että oppii. Voi avata jopa jotakin uusia kanavia musiikilliseen ajatteluun.
 
Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee.
Kefiiri
01.09.2017 13:36:52 (muokattu 01.09.2017 13:37:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GiovanniDiRondo: Luulisin että siinä menee jokunen viikko että oppii. Voi avata jopa jotakin uusia kanavia musiikilliseen ajatteluun.
 
Kyllä vaan, uudenlaisilla värkeillä soitellessa keksii usein yllättäviä juttuja joita ei muuten tulisi ajatelleeksi. Eikös Ismo Alankokin sanonut säveltävänsä mielellään pianolla siksi, että ei osaa soittaa sitä.
 
En ole musiikin asiantuntija.
basisti1971
01.09.2017 13:43:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
GiovanniDiRondo: Onko joku kuullut tästä ajatuksesta ja vaikka kokeillut?
 
Olen kuullut, ekan kerran joskus 80-luvulla, en ole kokeillut.
 
Eihän tuo vallalla oleva kielten järjestys ole sen kummemmin kiveen hakattu kuin "standardi"-virekään, variaatioita on paljon.
 
Yleisimmin "nurinperin"-kielet löytänee Stickistä, mutta ei tuo järjestys mitenkään ennenkuulumaton ole lankkubassossakaan.
 
Monilla alkusysäyksen lienee antanut vääränkätisellä instrumentilla aloittaminen tai kokeilunhalu.
 
Jos toimii paremmin kuin perinteinen, mikään ei estä toisinpäinkään kielittämästä.
 
Kokeile ihmeessä.
 
T:Samuli
 
pehko
01.09.2017 14:33:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistan Kärtsy Hatakan sanoneen, että kun veljensä opetti sitä pentuna soittamaan, niin se ei kuitenkaan antanu kääntää kielijärjestystä ympäri, Kärtsy kun on vasuri. Näin olen paksummat jäi alas. Eikös se Kyuss mieskin soita näin. Sanoi ettei kyllä oikeen pysty släppäämään.
 
"Sometimes he throws in a bunch of fretless songs and I say "I don't have any fretless bass" and he say's "Go fuck yourself" - Chi Cheng RIP
ituvirtanen
01.09.2017 15:04:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jimmy Haslip (Yellowjackets) soittaa "väärinpäin". Mainittuja peukutuksia on muuten aika hankala seurata.
 
Modauksena tuo ei ole kovinkaan iso puuha. Samoin voi miettiä selloviritystä (kvintteihin), jota eräs brittiläinen studiokettu (just en muista nimeä) kehui kvarttia hänelle sopivammaksi. Kesti kuulemma muutama viikko oppia. Tai kontran soolovirityksiä, joita taitaa olla lähes soittajien (niitten taitavien) verran.
 
Funkånaut
01.09.2017 16:32:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pehko: Muistan Kärtsy Hatakan sanoneen, että kun veljensä opetti sitä pentuna soittamaan, niin se ei kuitenkaan antanu kääntää kielijärjestystä ympäri, Kärtsy kun on vasuri. Näin olen paksummat jäi alas. Eikös se Kyuss mieskin soita näin. Sanoi ettei kyllä oikeen pysty släppäämään.
 
Kyllä se släppikin onnistuu, ainakin joiltakin. https://www.youtube.com/watch?v=jZ6EQMpGu1g :)
 
"Meidän miesten täytyy ymmärtää naiset globaalisti." - Vesa Keskinen
JudeJude
01.09.2017 16:54:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeile hei ja kerro sit millaisia juttuja huomaat! Kiinnostelee kyllä, samoin kuin kaikenlaiset jännävireet. Soitin kontralla pari vuotta just tolla mainitulla kvinttivireellä (C-G-D-A), ja sehän oli lystiä! Ihan erilaisia juttuja tuli soitettua kuin kvarttivireellä.
 
Offtopic: olin kerran jameissa joissa housebandin basisti oli vasuri, mutta kun se soitti kontraa niin ei sitä huomannut päälle päin. Tuli sit joku hetki että se oli tiskillä juomassa kaljaa ja mä kysyin että sopiiko soittaa sen bassolla pari biisiä. No, se sano että joo ehottomasti! Ja virnisti silleen vähän ilkikurisesti. Tajusin että mitä se virnisteli vasta kun olin jo mennyt lavalle ja biisi oli alkamassa. Se oli semmonen practical joke kai sitten.
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
Nieby
01.09.2017 19:14:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan näitä nähty. Eikai se ole kuin tottumiskysymys. Varsinkin kitaristeilla tätä ihmettelen. Kerran olin Aholan keikalla eturivissä ja kyllä sai ihmetellä Jarkon soittoa kun kielet oli väärinpäin niin oli otteetkin melko erikoiset..
 
Tämä jaksaa ihmetyttää myös tämä mestari https://youtu.be/WK2nhbblsf8 melkoista groovea
 
pehko
01.09.2017 20:18:46 (muokattu 01.09.2017 20:23:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Funkånaut: Kyllä se släppikin onnistuu, ainakin joiltakin. https://www.youtube.com/watch?v=jZ6EQMpGu1g :)
 
heh, näköjään. ja ihan hyvin onnistuukin. kommenteista päätellen tosin taittaa monille samallalailla soittaville tuottavan päänvaivaa.
 
Nieby: Tämä jaksaa ihmetyttää myös tämä mestari https://youtu.be/WK2nhbblsf8 melkoista groovea
 
no eissssss mitä settiä. ja mikä vauhti. Ja vielä Roscoe Beckillä vetelee. ehkä kiihottavin basso ikään.
 
"Sometimes he throws in a bunch of fretless songs and I say "I don't have any fretless bass" and he say's "Go fuck yourself" - Chi Cheng RIP
uusikaveri
02.09.2017 16:30:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistui mieleeni Johnny Guitar Watsonin vasurikiertuebasisti jostain 90-luvulta ja löytyihän tuubista mukava soolospotti keskeltä 'Oikee Äitee'-biisiä.
 
https://youtu.be/kuVZSRO3yGY?t=530
 
Vähe alkoi tuo mainio hemmo kiinnostamaan ja äkkiäkös guugelilla pystyi selvittämään, että kyseessä on Stan Sargent. Samalla löytyi tymäkkä 'tasku'basisti Juan Nelson ja tässä olisivat molemmat herrat.
 
https://www.youtube.com/watch?v=o1jspFD_aow
 
ps3t
04.09.2017 19:37:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä soitin kitaraa yli 10 vuotta kielet väärinpäin. Yritin jossain vaiheessa totutella soittamaan oikein päin mutta ei siitä mitään tullut. Bassonsoiton aloitin suoraan oikeinpäin eikä ollut ollenkaan hankalaa.
 
"the only winning move is not to play"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «