Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pedaalilauta bassolle
1 2
Janski92
30.08.2017 13:05:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi,
 
Olen kasaamassa pedaalilautaa bassolle ja tarkotus olisi kysyä pari asiaa:
 
Ensinnäkin, lautaan tulee seuraavat spedut:
 
TC Polytune > EHX micro pog > joku fuzz tähän (hankinnassa) > TC corona chorus > MXR phase 90 > ehkä joku envelopefilteri tähän > TC Flashback delay > MXR Bass DI+
 
Miltä tuo järjestys kuulostaa? Mitä oon aiemmin perehtyny ja kokeillu niin ihan toimiva ratkaisu. DI:tä oon pitäny ketjun lopussa, koska siinä on direct out ja saan siitä sit pöytään kätevästi. Nykyisessä vahvistimessa ei oo efektilenkkiä vaan pedaalit tulee vahvarin eteen.
 
Sitten toinen kyssäri: Riittääkö noihin virraksi ihan tuo perus truetone onespot, jos siihen laittaa tosiaan sen jakajan, josta saa virrat useempaan speduun? Tarviiko tolla määrällä myöskään mitään bufferia? Bassot on kaikki passiivisia.
 
vt_17
30.08.2017 14:43:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janski92: Sitten toinen kyssäri: Riittääkö noihin virraksi ihan tuo perus truetone onespot, jos siihen laittaa tosiaan sen jakajan, josta saa virrat useempaan speduun? Tarviiko tolla määrällä myöskään mitään bufferia? Bassot on kaikki passiivisia.
 
Moro,
Onespotin käyttö useammalle pedaalille saattaa aiheuttaa kaikenlaisia sirinöitä yms häiriöääniä. Sun tapauksessa hommaisin jonkun eristetyillä lähdöillä varustetun virtalähteen. Tuossa aika kattava tietoisku virtalähteistä: http://backstageblogi.fi/custom-sou … ilaudat-osa-4-slash-12-virtalahteet
 
Muutenkin jos aihe kiinnostaa niin Custom Boardsilta on tullut todella kattava pedaalilaudan suunnitteluohje. Oman pikku lautani tein noiden avustuksella ja toimii kyllä hyvin! https://www.customboards.fi/blogs/t … de-for-building-your-own-pedalboard
 
Vessajono
30.08.2017 14:49:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon yleensä laittanut filsat heti mittarin ja mahdollisen oktaaverin tai muiden pitch-efektien jälkeen, koska dynamiikkaanhan ne kuitenkin reagoi ja siinä vaiheessa siitä on vielä jotain jäljellä. Jotkut tykkää laittaa niitä säröjen jälkeen, lopputuloksena mahdollisesti tavoiteltua härskiyttä.
 
Mutta sääntöjähän tästä aiheesta ei varsinaisesti ole olemassa. Jos toimii ja ite tykkää niin sithän se on just niinku pitää.
 
Lennu: Mene paskaan, Pink Floyd on maailman paras pändi. Parempi ku Santa Cruz. Nobelanereita juotu vuonna 2017: 335
Olli.M
30.08.2017 19:05:55 (muokattu 30.08.2017 19:10:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vt_17: Moro,
Onespotin käyttö useammalle pedaalille saattaa aiheuttaa kaikenlaisia sirinöitä yms häiriöääniä. Sun tapauksessa hommaisin jonkun eristetyillä lähdöillä varustetun virtalähteen. Tuossa aika kattava tietoisku virtalähteistä: http://backstageblogi.fi/custom-sou … ilaudat-osa-4-slash-12-virtalahteet
 
Muutenkin jos aihe kiinnostaa niin Custom Boardsilta on tullut todella kattava pedaalilaudan suunnitteluohje. Oman pikku lautani tein noiden avustuksella ja toimii kyllä hyvin! https://www.customboards.fi/blogs/t … de-for-building-your-own-pedalboard

 
Onespotilla olen syöttänyt lankkujani jo vuosia ilman mitään ongelmia. Pedaalilautaani voi väijyä profiilista. Ei surise ei sirise ja toimii kuten pitääkin.
 
Järjestyksestä sen verran että sijoittaisin mahdollisen filtterin tuonne oktaaverin läheisyyteen mahd. lähelle kitaraa. Muutenhan toi vaikuttaa hyvältä.
 
Bufferi ketjun alkupäässä voi olla ihan jees, mutta tuskin tuossa vielä kauheasti yläpään kirkkaus katoaa. Joku bufferoitu pedaali esim boss viritin toimii kanssa hyvin.
 
J.Nikkanen
30.08.2017 19:52:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla lähti OneSpot sirinän takia. Niin no, ja se yksi hajosikin. En voi kuin suositella viskaamaan mahdollisimman pitkälle moisen kapineen.
 
Järjestyksellä ei sinänsä väliä, oman maun mukaan. Silloinhan sillä ei ole mitään väliä jos käyttää yhtä kerrallaan, kimppahommat vaatii testinkiä että toimiiko silleen kuin on ajatellut.
 
Mukahauska allekirjoitus.
Janski92
30.08.2017 22:05:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vaan kaikille vastanneille, jo tässä vaiheessa!
 
Itsellä on toiminu tuo onespot tähän asti ihan ilman häiriöääniä, mutta todennäköisesti hommaan jonkin eri virtalähteen. Järjestys pitää tosiaan vielä sitten testailla, kuhan saan joskus hommattua nuo pari puuttuvaa spedua!
 
Olli.M
31.08.2017 05:59:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Mulla lähti OneSpot sirinän takia. Niin no, ja se yksi hajosikin. En voi kuin suositella viskaamaan mahdollisimman pitkälle moisen kapineen.
 
Järjestyksellä ei sinänsä väliä, oman maun mukaan. Silloinhan sillä ei ole mitään väliä jos käyttää yhtä kerrallaan, kimppahommat vaatii testinkiä että toimiiko silleen kuin on ajatellut.

 
On järjestyksellä kuitenkin sen verran väliä, että jos futsina esim. Wolly Mammoth, niin ei bufferia sen eteen.
 
J.Nikkanen
31.08.2017 07:04:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olli.M: On järjestyksellä kuitenkin sen verran väliä, että jos futsina esim. Wolly Mammoth, niin ei bufferia sen eteen.
 
Kitaralla mulla on futsi ekana, reagoi kivasti tatsiin ja volapotikkaan. Bassolla mulla on futsista melko repivä saundi, ihan se ja sama onko ennen vai jälkeen bufferin. Tai eihän mulla bufferia ole vaan Bearfootin BBOD joka on aina päällä ja futsinakin ebs fuzzmo. Testailin kyllä tota fuzzface klooniakin ja parempi mun korvaan oli ketjun vikana kuin ekana. WM kloonikin tais olla bufferin jälkeen silloin joskus kun moinen oli, pörisi kivasti, se riitti.
 
Mukahauska allekirjoitus.
Olli.M
31.08.2017 12:03:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Kitaralla mulla on futsi ekana, reagoi kivasti tatsiin ja volapotikkaan. Bassolla mulla on futsista melko repivä saundi, ihan se ja sama onko ennen vai jälkeen bufferin. Tai eihän mulla bufferia ole vaan Bearfootin BBOD joka on aina päällä ja futsinakin ebs fuzzmo. Testailin kyllä tota fuzzface klooniakin ja parempi mun korvaan oli ketjun vikana kuin ekana. WM kloonikin tais olla bufferin jälkeen silloin joskus kun moinen oli, pörisi kivasti, se riitti.
 
Niin, siis riippuu ihan futsista. Toiset ei tykkää buffereista, ja toisilla ei mitään väliä. Tuo mammoth skulaa paremmin "paljaana". Toki ääntä lähtee bufferoitunakin. Omat kokemukset ko.purkista perustuu siis aktiivibassoon, ja laudassa Boss virittimen jälkeen sijoitettuna.
 
Mutta juum, makuasioita.
 
Mase
01.09.2017 07:45:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janski92: Kiitos vaan kaikille vastanneille, jo tässä vaiheessa!
 
Itsellä on toiminu tuo onespot tähän asti ihan ilman häiriöääniä, mutta todennäköisesti hommaan jonkin eri virtalähteen. Järjestys pitää tosiaan vielä sitten testailla, kuhan saan joskus hommattua nuo pari puuttuvaa spedua!

 
Mullakaan ei oo pahaa sanottavaa onespotista. Omassa laudassani on moinen ollut ajossa jo useita vuosia. Line6 pocket pod(se nyt on muutenkin sellainen muovinen lelu) ei siitä oikein tykkää, mut muiden murkuloiden kanssa ei oo ollut ongelmaa.
 
Kuva omasta lankusta profiilikuvissa: https://muusikoiden.net/dyn/users/153062.jpg
Järjestys oikealta vasemmalle eli TU-2 -> FuzzMo -> OC-2 -> BF-3 -> PH-1r -> bass synth -> LMB-3
 
Saa kysellä tuuraamaan kitaran/basson varteen. Taustalaulut saa kaupanpäälle.
pehko
01.09.2017 10:15:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ja kun te ihmiset värkkäätte omia lautoja, niin missä te kuskaatte niitä?
 
"Sometimes he throws in a bunch of fretless songs and I say "I don't have any fretless bass" and he say's "Go fuck yourself" - Chi Cheng RIP
Mase
01.09.2017 10:33:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pehko: Jos ja kun te ihmiset värkkäätte omia lautoja, niin missä te kuskaatte niitä?
 
Oma lauta matkustaa alumiinisalkussa.
 
Saa kysellä tuuraamaan kitaran/basson varteen. Taustalaulut saa kaupanpäälle.
ituvirtanen
01.09.2017 10:58:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tein keskeltä taitettavan reikälaudan 4+4:lle palikalle puusta. Halusin romut yhteen riviin mutta taite piti saada, ettei lankku olisi holtittoman pitkä kuljettaa.
 
Ostin vaneria metrin ja sahasin sen mittoihin, porasin helskutin monta reikää, senkkasin ne ja petsasin tumman harmaaksi. Panin tassut alle ja kiinnitin saranat keskelle. Apinoin perusidean Holeyboardilta:
https://www.chemistrydesignwerks.com/holeyboards/
 
Efektit ja kaapelit pysyvät paikoillaan nippusiteillä. Iso pussi ei paljoa maksanut Tarjoustalossa. Kannatti ostaa enempi: järjestelin romut pariin kertaan uudestaan testivaiheessa.
 
Teetätin laudalle olkalaukun yhdellä purjekangasompelijalla. Kangas on homesuojattua ja vettä hylkivää kunnollisella vetoketjulla ja olkahihnalla. Sisäpuolella on taskuja kaapeleille ja tarvittavalle sälälle.
 
J.Nikkanen
01.09.2017 11:02:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pehko: Jos ja kun te ihmiset värkkäätte omia lautoja, niin missä te kuskaatte niitä?
 
Mulla menee pieni lauta just ja just köykämiinisalkkuun.
 
Mukahauska allekirjoitus.
Ebler
07.09.2017 09:53:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pehko: Jos ja kun te ihmiset värkkäätte omia lautoja, niin missä te kuskaatte niitä?
 
Itse ostin eilen kirpparilta vanhan kirjoituskonesalkun, johon rakennan boardin. Melko kätevä, koska boksi on kova ja pohja irtoaa salkusta kokonaan.
 
Osmonautti
07.09.2017 15:32:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mää tein oman lautani pedaltrainin tyyliin ikean yksittäin myytävistä hyllyistä, joissa oli sopivan paksuiset lankut ja rakenteessa valmiiksi sopiva gap piuhoja varten. Ostin biltemasta alumiinisalkun ja sahasin hyllyn just siihen passeliksi ja avot, mulla on pedaalilauta. Laukkuun vielä kannen sisäpuolelle vaahtomuovia, niin ei heilu eikä joudu pedaalien potikat koetukselle kovemmassakaan kuljetuksessa.
 
anapena
08.09.2017 00:35:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osmonautti: Mää tein oman lautani pedaltrainin tyyliin ikean yksittäin myytävistä hyllyistä, joissa oli sopivan paksuiset lankut ja rakenteessa valmiiksi sopiva gap piuhoja varten. Ostin biltemasta alumiinisalkun ja sahasin hyllyn just siihen passeliksi ja avot, mulla on pedaalilauta. Laukkuun vielä kannen sisäpuolelle vaahtomuovia, niin ei heilu eikä joudu pedaalien potikat koetukselle kovemmassakaan kuljetuksessa.
 
Laita kuva omiin kuviin.
Sekä linkki Ikeaan.
tänks
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Olli.M
08.09.2017 06:01:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Laita kuva omiin kuviin.
Sekä linkki Ikeaan.
tänks

 
Ikea Gorm hyllylevy. Googlella ikea pedalboard löytyy paljon fotoja aiheesta.
 
Mase
08.09.2017 07:34:04 (muokattu 08.09.2017 07:35:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä näy enää Gormia IKEA:n valikoimissa(tai sit en vaan osaa). Ihan näppärän näköisiä kyllä nuo mitä pikaisesti googlella muutamaa vilkaisin.
 
Saa kysellä tuuraamaan kitaran/basson varteen. Taustalaulut saa kaupanpäälle.
Janski92
08.09.2017 13:57:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mukava huomata, että tästä syntyi keskustelua!
 
Mulla on sinänsä onnellinen asema, että velipoika on puuseppä ja lupas rakennella mulle laudan, johon väsäilee myös kuljetuslaukun, kuhan on virrat ja pedaalit hommattuna.
 
Lisää vois päivittää sen verran, että nyt on fuzz hankittu. Päädyin ostamaan tuon uuden version EHX:n Green Russian Big Muffista. Sopivat pörlnät lähti siitä omaan makuun.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «