Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miksi maksaa bassokamoista maltaita
1 2 3 4
basisti1971
10.06.2017 08:39:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
joesmith: Studioon harvoin viedään omia bassokamoja. Ehkä jotklut hifisteliät vievät.
 
???
 
Jopa minä joka olen varsin kaikkiruokainen, otan mielellään oman läjän mukaan jotta suoran DI:n ja SVTDI:n lisäksi saadaan mikitetty soundi tai kaksi.
 
Miksaaja/tuottaja/mikälie käyttää sitten mitä käyttää.
 
Trankun -etenkin mikronupin- ottaa mukaan varmaankin jokainen basisti koska ovat tottuneet soittamaan ko. soundeilla.
Kuuntelusoundilla kun on merkitystä soittofiilikseen vaikka se ei päätyisi raidalle lainkaan.
 

 
Vessajono: Parhaat kamat on ne jotka on valmiiksi paikalla, toiseksi parhaat ne jotka saa paikalle vähimmällä vaivalla.
 
:D
 
Noinhan se usein menee.
 
Ja jos jätetään mielikuviin perustuvat harhaluulot kaiutinelementtien halkaisijoiden ja eri vahvistintopologioiden suunnattomista vaikutuksista soundiin veks, tuo "vähimmällä vaivalla paikalle saatavuus" eli paino ja fyysinen koko ovat useimmiten se perimmäinen järkisyy miksi on valmis maksamaan hivenen enemmän vaikka edukkaamminkin saisi.
 
"Ei niin järkisyiden" joukkoon menee omasta mielestä ulkonäkö, valmistajien logot, ja mielikuvat kun joku julkimo soittaa ihan prikuulleen samoilla kamoilla.
 

 
Kokonaan toinen juttu on toki minkä kukakin maltaiksi määrittelee, yhdellä se on 100€, toisella 1000€ ja kolmannella vaikkapa 10K€.
 
Itse kun pääsin vihdoin viimein 90-luvun puolenvälin tienoilla soittamaan passiivisella vintagejapsilla suoraan laadukkaaseen miksaustiskiin maamies diplomi-insinöörin kautta, ja siitä ison salin PA:han, se oli niinsanotusti siinä se :).
 
Ainoa ongelma tuossa lähestymistavassa on helposti lipsahtaminen tuohon 10K€ kategoriaan kun kaikkien halukkaiden monitorointitarpeesta huolehditaan asianmukaisesti.
 
T:Samuli
 
sepisti
10.06.2017 09:50:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

peltsi451: Sormet on hiono juttu mutta kyllä se vaan niin on että jos vaihtaa jostain köbö-vahvarista laadukkaampaan niin kyllä se kuuluu/tuntuu paremmalta.
 
Se että kuullostaa paremmalta, saattaa vaikuttaa ihan yleiseen mielentilaan.

 
Jep. Mä en siis missään nimessä väitä, etteikö soittokamat vaikuta soundiin, tai etteikö hyviin kamoihin kannattaisi satsata.
 
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
J.Nikkanen
10.06.2017 12:12:48 (muokattu 10.06.2017 12:13:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seba: Jos jätetään soittaja pois yhtälöstä, niin kunnon kaappi on ehdottomasti tärkein osa saundia, seuraavana basson tyyppi, riippuen millaista saundia haetaan, kolmosena vasta vahvain.
Hyväkin basso ja vahvistin kuulostaa paskalta huonolla kaapilla, mutta "huono" basso ja vahvistin voikin soida yllättävän maukkaasti kunnon kaapilla.

 
Kaappi on kyllä helvetin tärkeä tekijä saundissa. Joskus tullut vähäteltyä sen merkitystä kun en tajunnut/osannut. Nyt on muutamakin erilainen kaappi ajossa samalla vaffainkalustolla ja voi perskutti mitenkä suuret erot niissä onkaan. "Jumbo" valmistunee parin viikon sisään ja sitten on sellaista saundia tyrkyllä että tanner tömisee ja maa järisee. Toimii(nee) papparokkitriossa oikein hyvin, bilehudakeikoille aivan turha kampe, pienemmälläkin pärjää.
 
peltsi451
10.06.2017 20:00:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Jep. Mä en siis missään nimessä väitä, etteikö soittokamat vaikuta soundiin, tai etteikö hyviin kamoihin kannattaisi satsata.
 
Juu, en missään nimessä sellaista tarkoittanutkaan. Eikä mulla ole edes mitään laadukasta putkivahvistinta, vaihdoin Hartken Kickback combosta EBS Reidmar nuppiin ja EBS:n kaappiin, oli melkoinen parannus omasta mielestäni.
Laadukas DI-lähtö äänityksiä varten, kyllä kelpaa.
 
Seba
11.06.2017 09:31:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jukkajylli: Tämä voisi olla myös minun kirjoittamani kommentti. Olen hämmästyttävässä määrin samaa mieltä (vaikka sorruinkin ketjun alussa typerään viisasteluun..).
 
Parhaat kamat on tietty valmiiksi roudatut :)
Parhaat saundi niissä harvoin, mutta paskan väliä jos joku ne on jo roudannut ja kasannut
 
Jalmus
12.06.2017 13:25:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyy muistaa myös sekin, että yksiselitteistä hyvää soundia ei ole olemassakaan. Siihen vaikuttaa niin monet asiat, mikä kulloinkin on hyvä soundi, mm. souttotyyli ja soittotatsi, musagenre jne. Itse en pidä rantasaunasoundista, koska se vaan ei sovi omalle soittotyylilleni. Lisäksi olen aina pitänyt erottelevuudesta, joka tekee omien tuntemusteni mukaan soiton jotenkin kevyemmän tuntuiseksi.
Löytääkseni itseäni miellyttävän soundin, olen kyllä joutunut lyömään tiskiin setelin jos toisenkin. Eli siinä mielessä sillä hinnalla on merkitystä.
 
Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, sutenööri se vitut välittää.
Geezler
12.06.2017 16:10:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joesmith: Otsikko kertoo kaiken.
Mikä niissä kalliissa on niin hyvää verrattuna keskihintaluokan vahvistimiin?
Huomaako kukaan muu saundeissa eroa kuin sinä itse?
Studioon harvoin viedään omia bassokamoja. Ehkä jotklut hifisteliät vievät.

 
Kyllä minä pyrin aina viemään studioon(kin) omat hyvät ja kalliit kamani. Järjetön kysymys, mutta onhan niitä soittajia "jotka vaan soittaa" ja esim. kitaristeja joiden mielestä "sehän on vaan basso".
 
JukkaPena
12.06.2017 23:40:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä paljonko maltaat maksaa. Yleinen aihe on varmaan se, että miks ostaa 1000-2000 hintainen laatupeli, kun 300-500 euron vehjekin voi riittää.
 
Siinä vaiheessa, kun bassonsoitolla ja musiikkiin liittyvällä opetustyöllä alkoi elättää itsensä niin elämä muuttui aika paljon vaikeammaksi. Ja tilannetta ei helpota yhtään se, että kamat hajoilee tai on tehty heikommista komponenteista jotka laukeaa just silloin kuin ei pitäisi (joko keikalla tai sitten on vain niin vähän rahaa, että korjaaminen/uuden hankkiminen kirpaisee). Tai sitten ne halvemmat vehkeet on painavampia tai vaikeampia roudata. Tai että se vahvistimen 300 wattia on todellisuudessa lähempänä 100 wattia.
 
Köyhän ei kannata ostaa halpaa. Todennäköisesti saa jopa eliniäkseen ammattikäyttöön soveltuvan soittimen/laitteen, kun maksaa 2-3 kertaisen hinnan siihen nähden mikä voi riittää harrastajalle sellaisenaan tai tuntikausien pähkäilyllä ja "laittamisella" tulee (lähes) yhtä hyväksi kuin esikuvansa.
 
Jos basson varressa rehkimisellä ei ole tarkoitus itseään elättää ja toivottavasti leipäkin tulee jostain muualta kuin leipäjonosta niin ollaan vahvemmin fiilisjutuissa. Ja harrastamisessa pitää olla fiilistä ja jos fiilis tulee niillä kalliilla vehkeillä niin siinä on tarpeeksi hyvä syy!
 
"Kulttuuri on vain tekosyy ryypätä pitempään. Menkää hiihtämään."
jperala
13.06.2017 08:07:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JukkaPena: En tiedä paljonko maltaat maksaa. Yleinen aihe on varmaan se, että miks ostaa 1000-2000 hintainen laatupeli, kun 300-500 euron vehjekin voi riittää.
 
Köyhän ei kannata ostaa halpaa. Todennäköisesti saa jopa eliniäkseen ammattikäyttöön soveltuvan soittimen/laitteen, kun maksaa 2-3 kertaisen hinnan siihen nähden mikä voi riittää harrastajalle sellaisenaan tai tuntikausien pähkäilyllä ja "laittamisella" tulee (lähes) yhtä hyväksi kuin esikuvansa.

 
Komppia tälle, laadukkaalla soittimella on paljon mukavempi pompotella vaikka olisi amatööri, itse kokeilin halpoja soittimia useita mutta kaasutukset loppui siihen kun sain hieman parrempaa laatua olevan kepin, eikä edelleenkään tee mieli vaihtaa.
 
Warwick Thumb 5 bo 1993
insight
13.06.2017 10:18:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Eihän 99,999% yleisöstä huomaa edes vääriä bassoääniä.
 
Ootko ihan oikeesti tota mieltä? :O
 
Kefiiri
13.06.2017 10:40:50 (muokattu 13.06.2017 10:41:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

insight: Ootko ihan oikeesti tota mieltä? :O
 
Asiahan on just noin. Jos joku tarkkakorvainen yleisön sekaan eksyy, sekään ei saa selvää sävelistä, kun sointi yleensä on sellaista epäsäännöllistä jurinaa :-D
 
En ole musiikin asiantuntija.
hallu
13.06.2017 11:20:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Asiahan on just noin. Jos joku tarkkakorvainen yleisön sekaan eksyy, sekään ei saa selvää sävelistä, kun sointi yleensä on sellaista epäsäännöllistä jurinaa :-D
 
No kai se vähän riippuu..... , mutta se vääräkin ääni on ehdottomasti soitettava juuri oikeaan aikaan ;-D
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Kefiiri
13.06.2017 12:19:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: No kai se vähän riippuu..... , mutta se vääräkin ääni on ehdottomasti soitettava juuri oikeaan aikaan ;-D
 
Niinpä, jos pysyy rytmissä niin täydestä menee.
 
En ole musiikin asiantuntija.
elmigu3lo
14.06.2017 21:52:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laatueroista ja saundista jaksetaan aina vääntää suuntaan ja toiseen. Jokaisella on oma saundinsa, omat mieltymyksensä ja omat kamansa jota suosivat. Toisille riittää halvat kamat eikä heitä usein rehellisesti kiinnosta uudet, mahdollisesti paremmat kamat. Toiset - kuten myös allekirjoittanut - harrastuksen edetessä haluavat parempaa ja aina lisätä tai poistaa sitä jotain.
 
Kalliiden kamojen plussana on usein ihan ensiksi laadunvalvonta, joka ymmärrettävästi on parempaa kuin halpojen tuotteiden kohdalla. Ostaessa kalliimpaa, voi siis useimmiten luottaa sen laatuun. Toisekseen kalliimmissa kamoissa suunnitteluun on useiten panostettu ja esim soittimen ergonomia voi olla huomattava parannus "1 fits all" -tyyppiseen sarjatuotanto jazzarikopioon. Kolmanneksi kalliita kamoja shoppaillessa voi usein olla valikoivampi. Yleensä kalliimpien joukosta löytää helpommin juuri niillä ominaisuuksilla varustetun tuotteen joka vastaa omia mieltymyksiä.
 
Eron kuuleminen kalliiden ja halpojen kamojen välillä on toki hyvinkin keskustelua herättävä kysymys. Jos vertaillaan eri merkkejä ja/tai eri hintaluokkia keskenään a/b vertailussa, lähes jokainen huomaa eron. Kuitenkin kun muusikko vääntää kamoista omat saundinsa ja muu bändi soittaa päälle sekä pahimmillaan miksaaja vääntelee vielä omia asetuksiaan, voi erot olla jo huomattavasti pienemmät. Toki yleisesti ottaen hyvin soivat kamat soivat aina paremmin kuin huonosti soivat kamat - siitähän ei pääse yli eikä ympäri.
 
Toisaalta koko keskustelu pohjautuu hyvin jyrkästi mielipiteisiin. Jokaisen soundi on jokaisen oma näkemys ideaalista ja jokainen diggaa omastaan. Hiton hyvätkin kamat voi saada kuulostamaan paskalta esim huonolla soittamisella ja melko paskatkin kamat hyvältä - varsinkin jos aletaan sotkea mukaan efektejä ja dynamiikkaprosessointia.
 
Kaikista maailman taudeista minulle lankesi basismi
blessed
14.06.2017 22:18:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nää on näitä. Miksi käydä ravintolassa, kun kotiruoka on halvempaa, miksi ostaa merkkivaatteita, kun H&M kamoilla pärjää, miksi ostaa massiivipuisia kalusteita, ku ikeasta saa kivempaa halvemmalla, miksi elää ku kaikki kuolee kuitenkin.
 
Siksi tietenkin. Jos siitä tulee hyviä fiiliksiä, siihen on varaa, ja se ei vahingoita kenenkää muun onnea niin tee ihan sitä, mistä hyvä olo tulee. Mul o kivat bassot ja kitarat, omiin soittoihin nähden varmasti monen mielestä liian hienot, mutta musta on kiva ku mulla on ne.
 
okabass
14.06.2017 23:06:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

insight: Ootko ihan oikeesti tota mieltä? :O
 
No, annetaan vähän periksi: 99,99 %.
 
basisti1971
15.06.2017 08:53:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
JukkaPena: Ja harrastamisessa pitää olla fiilistä ja jos fiilis tulee niillä kalliilla vehkeillä niin siinä on tarpeeksi hyvä syy!
 
Hienosti sanottu.
 
Mulla fiilis tosin tulee halvemmista kamoista, vaikka on toki myönnettävä että vuosien varrella on hintataso mullakin noussut rutkasti.
Ei nyt ihan Mk=€, mutta likipitäen.
 

 
okabass: No, annetaan vähän periksi: 99,99 %.
 
Valitettavan totta, kun me nykymuusikot emme enää ahteriamme keikoille pahemmin siirtele (enkä väitä olevani poikkeus).
Paitti omille, mutta useamman aktin karkeloissakin tullaan yleensä takaisin juhlapaikalle vasta oman vedon kynnyksellä, ja karataan het' oman osuuden jälkeen.
 
Toista oli ennen kun valtaosa (tai kaikki :O) yleisön edustajista oli illan bändien jäseniä tai -sidosryhmiä, jokaikinen virhe kyllä huomattiin ja niistä myös kärkkäästi huomautettiin.
 
Tavikset jotka noihin tapahtumiin satunnaisesti eksyivät eivät tietty silloinkaan erottaneet kitaraa bassosta, eivätkä oikeaa nuottia väärästä, tuo ei liene juuri vuosikymmenten saatossa muuttunut miksikään.
 
T:Samuli
 
Seba
15.06.2017 10:54:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: No, annetaan vähän periksi: 99,99 %.
 
Mä välttäisin toisinpäin, jotta 99,99% ei huomaa bassoa, tai edes ymmärrä sen funktiota kunnes alkaa tulla vääriä ääniä :)
Silloin huomataan että jotain on pielessä, suurin osa ei ehkä osaa sanoa mikä :)
 
Funkånaut
15.06.2017 11:16:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Niinpä, jos pysyy rytmissä niin täydestä menee.
 
Se on sitä jatsia. Jotakin soinnun #13-ääniä mukaan myrkyttämään soppaa.
 
"What kind of creature bore you, was it some kind of bat? They can't find a good word for you, but I can... Twat." - John Cooper Clark
J.Hollström
15.06.2017 11:27:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ne maltaita maksavat kamat on vaan ihan itseään varten. Kaikki itsensä ja harrastuksensa vakavasti ottavat, puhumattakaan ammattilaisista satsaavat laitteisiin, eikä tee kompromisseja muuta kuin taloutensa puitteissa. Jos asiaan ei ole intohimoa, voi puuhastella vaatimattomammallakin kalustolla. Yleensä se tosin johtaa ylitiöpäiseen ritsakaman kierrätykseen, jossa sitä hintaisekseen hyvää etsitään loputtomiin. Kun hommaa sellaisen kaluston, joka on riittävän laadukas ja kestävä, miellyttää korvaa ja silmää, niin sitä ei tarvitse päivittää yhtenään. Jollei sitten harrastuksena ole kaman kierrätys.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «