Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Säätöjen kanssa tuskailua
1
ps3t
06.05.2017 19:55:15 (muokattu 06.05.2017 20:55:24)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäs elikkäs.. kolmisen kuukautta sitten hankittu basso tuottaa edelleen päänvaivaa. Ongelmana oli alun pitäen liian korkealla olevat kielet. Tallaa säätämällä ja kaulaa suoristamalla tuntuma parani hieman, mutta satula tuntui vielä olevan aivan liian korkealla ykkösnauhaan nähden. Hiomalla satulaa sen sai sopivalle korkeudelle, mutta siinä vaiheessa A, D ja G kielet ei soi ollenkaan 1 ja 2- nauhoilta. kaulan löysääminen auttaa, mutta samalla kielet nousee taas niin korkealle, että soittaminen kaulan keskivaiheilta on mahdotonta ja sointi on pelkkää huminaa. Pientä rosoa pitäisi olla.
 
5-kielinen Schecter siis kyseessä. Verrokkina on Ibanez jossa actionin saa todella matalalle ilman räminöitä. Voiko olla, että kaikkia bassoja ei vaan yksinkertaisesti saa haluamiinsa säätöihin?
 
Alkaa jo itsetuntokin olemaan koetuksella kun muut bassoni olen saanut säädettyä itselle sopivaksi.
 
"the only winning move is not to play"
Kefiiri
06.05.2017 20:23:25 (muokattu 06.05.2017 20:25:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ps3t: satula tuntui vielä olevan aivan liian korkealla ykkösnauhaan nähden. Hiomalla tallaa sen sai sopivalle korkeudelle
 
Pahoittelut, että en osaa täysin hahmottaa pulman syytä, mutta mitä ylläoleva tarkoittaa? Pitäisikö "tallaa" sanan paikalla olla "satulaa"?
 
Kyllä se värkki varmaan säädettävissä on, kunhan löytää toimenpiteille loogisen järjestyksen. Onko soitin pulttikaulainen? Voihan se olla että kaulakulmaa pitäisi saada lisää jotta kielet saisi alemmas. Mutta ei kannata suin päin alkaa shimmaamaan ennen kuin muut ratkaisut on tuumailtu.
 
En ole musiikin asiantuntija.
ps3t
06.05.2017 20:54:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Pahoittelut, että en osaa täysin hahmottaa pulman syytä, mutta mitä ylläoleva tarkoittaa? Pitäisikö "tallaa" sanan paikalla olla "satulaa"?
 
Kyllä se värkki varmaan säädettävissä on, kunhan löytää toimenpiteille loogisen järjestyksen. Onko soitin pulttikaulainen? Voihan se olla että kaulakulmaa pitäisi saada lisää jotta kielet saisi alemmas. Mutta ei kannata suin päin alkaa shimmaamaan ennen kuin muut ratkaisut on tuumailtu.

 
Kappas vaan, satulaa tarkoitin siis. Täytyypä korjata. Kaula läpi rungon konstruktio on kyseessä. Aika turhauttavaa kun alkaa omat keinot loppumaan.
 
"the only winning move is not to play"
J.Hollström
06.05.2017 22:59:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ps3t: Kappas vaan, satulaa tarkoitin siis. Täytyypä korjata. Kaula läpi rungon konstruktio on kyseessä. Aika turhauttavaa kun alkaa omat keinot loppumaan.
 
Vie jollekin sepälle. Tulee kuntoon.
 
hallu
08.05.2017 00:24:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Hollström: Vie jollekin sepälle. Tulee kuntoon.
 
Tuo saattaapi olla juuri se neuvo jota tässä parhaillaan koitetaan välttää :-D. Millä ne säädöt oppii tekemään jos aina vie sepälle kun tulee tenkkapoo?
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
helperi
08.05.2017 00:29:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos tuon FAQ bassonsäätö -palstan ohjeiden perusteella ei homma onnistu, niin tuo pajalle vienti on erittäin suositeltavaa. Ei ainakaan tee mitään peruuttamatonta vahinkoa esim kaularaudan kanssa.
 
J.Hollström
08.05.2017 00:43:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Tuo saattaapi olla juuri se neuvo jota tässä parhaillaan koitetaan välttää :-D. Millä ne säädöt oppii tekemään jos aina vie sepälle kun tulee tenkkapoo?
 
Ei niitä tenkkapoita ja aiheita otsikkoon asti tulisi jos oppisi. Itse olen joskus kuvitellut osaavani kaikki itse, mutta viimeisten kokemusten jälkeen olen todennut että helpoimmalla pääsee kun vie ongelmatapaukset ammattilaiselle.
 
J.Nikkanen
08.05.2017 07:37:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Hollström: Ei niitä tenkkapoita ja aiheita otsikkoon asti tulisi jos oppisi. Itse olen joskus kuvitellut osaavani kaikki itse, mutta viimeisten kokemusten jälkeen olen todennut että helpoimmalla pääsee kun vie ongelmatapaukset ammattilaiselle.
 
Kyllä. Ammattilaisilla on tietotaitoa ihan eri tavalla ja muutamat ässätkin hihassa jos ja kun puhutaan mystisestä soittimesta jota ei itse tahdo saada säätöihin.
 
Interwebsin ohjeilla sekä tein itse ja säästin meiningillä on monta soitinta saatu säätöihin. On myös monta soitinta jotka on pilattu.
 
Esa H
08.05.2017 08:49:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuolla on videoita asiasta:
 
https://www.youtube.com/watch?v=tSl1S-YE5QU
neck relief - how to adjust bridge jne
 
Jos kaula ropeli tai mutkilla, täytyy se oikaista eikä säätäminen auta. Tämä on ammattilaisen homma.
 
Basismi
08.05.2017 09:53:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ps3t: siinä vaiheessa A, D ja G kielet ei soi ollenkaan 1 ja 2- nauhoilta.
 
Kuulostaa siltä että 3. nauha on liian korkea. Tarvis viilaa. Joskus oon ihan vaan lyöntikapulan kanssa paukuttanut vasaralla nauhoja tiiviimmin koloihinsa.
 
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
jperala
08.05.2017 10:33:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Kyllä. Ammattilaisilla on tietotaitoa ihan eri tavalla ja muutamat ässätkin hihassa jos ja kun puhutaan mystisestä soittimesta jota ei itse tahdo saada säätöihin.
 
Interwebsin ohjeilla sekä tein itse ja säästin meiningillä on monta soitinta saatu säätöihin. On myös monta soitinta jotka on pilattu.

 
Komppia tällä jos homma ei vaan edisty ja itse ei saa parannusta asiaan niin sepälle sitten, on itselläkin ollut soittimia joita en ole saannut kuntoon ja pajalle on roudattu, vika voi olla yllättävässä paikassa.
 
Nykyään jos ei tarvi viilata tai oikaisupenkkiä niin soitin kyllä menee haluttuun kuosiin.
 
Warwick Thumb 5 bo 1993
ps3t
08.05.2017 18:37:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Basismi: Kuulostaa siltä että 3. nauha on liian korkea. Tarvis viilaa. Joskus oon ihan vaan lyöntikapulan kanssa paukuttanut vasaralla nauhoja tiiviimmin koloihinsa.
 
Tuota olen itsekin epäillyt että kenties nauhat kaipaa hiontaa. Täytyy ehkä luovuttaa ja viedä tuo johonkin pajalle. Ottaa kyllä pattiin kun on luullut osaavansa säätää omat vehkeensä siottokuntoon ja tuleehan tuosta vielä lisää rahanmenoa (vaika ei kohtuuttoman suurta) soittimen hinnan päälle.
 
"the only winning move is not to play"
basisti1971
09.05.2017 08:05:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
ps3t: Tuota olen itsekin epäillyt että kenties nauhat kaipaa hiontaa. Täytyy ehkä luovuttaa ja viedä tuo johonkin pajalle. Ottaa kyllä pattiin kun on luullut osaavansa säätää omat vehkeensä siottokuntoon
 
Ei mitään opettelematta osaa, ainakaan kunnolla.
Eka kerta ruukaa aina olemaan enemmän tai vähemmän sähläämistä.
 
Välineet perus nauhajumppaan(kaan) jossa nopea läpimenoaika ei ole se päälimmäinen huolenaihe, ovat kuitenkin senverran edukkaita että eipä opettelemiskynnyskään mikään mahdoton ole.
Etenkään jos halu säätää instrumentti tarkemmin kuin se kompromissi jolla kaikki vieraalle säätävät homman suorittavat on suuri.
 
Kuten aiemminkin mainittiin, ammattiauttaja pystyy kuitenkin kokemukseensa nojaten haarukoimaan alkuperäisen syyllisen yleensä huomattavasti paremmin kuin ensikertalainen, tai pidemmällekään edistynyt harrastelija jos vaiva ei ole entuudestaan tuttu.
 

 
ps3t: ... ja tuleehan tuosta vielä lisää rahanmenoa (vaika ei kohtuuttoman suurta) soittimen hinnan päälle.
 
Jos ei itse osaa/halua/pysty, ja ostaa instrumentin kuin instrumentin säätämättömänä tai perussäädöissä, ainahan tuo lisäkustannus pitää ostohinnan päälle laskea.
 
T:Samuli
 
Kefiiri
09.05.2017 08:25:04 (muokattu 09.05.2017 08:28:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jollain tämän sorttisella systeemillähän sitä voisi kokeilla, onko jokin nauha muita korkeammalla?
 
Fret Rockerin esittely:
https://www.youtube.com/watch?v=ALMimIurkok
 
(Hermojen säästämiseksi ehkä parempi katsoa ilman ääntä.)
 
En ole musiikin asiantuntija.
paso
09.05.2017 09:36:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Jollain tämän sorttisella systeemillähän sitä voisi kokeilla, onko jokin nauha muita korkeammalla?
 
Fret Rockerin esittely:
https://www.youtube.com/watch?v=ALMimIurkok
 
hmm.. aika lyhyt on tuo viivain millä vertaa nauhojen korkeuksia toisiinsa. Nauhojen levelöintiin oon ite käyttänyt koko kaulan mittaista teräsviivainta. Ensin toki kaula suoraksi ja sitten viivaimella löytyy helposti nauhat ja niiden kohdat jotka vaatii huomiota. Pitkällä hiontakivellä leveliin ja viimeistelyt päälle. Jos kaikki muu ok, kielet saa niin alas kuin huvittaa ja soittotyyli antaa myöten.
 
"Sunrise, wrong side of another day.."
Kefiiri
09.05.2017 12:54:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, tuo Fret Rocker lienee tarkoitettu yksittäisten kohonneiden nauhojen metsästämiseen. Se laitetaan aina kolmen nauhan päälle kerrallaan, että keikkuuko.
Nauha, jonka päällä se keikkuu, on koholla.
 
En ole musiikin asiantuntija.
okabass
09.05.2017 14:59:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Juu, tuo Fret Rocker lienee tarkoitettu yksittäisten kohonneiden nauhojen metsästämiseen. Se laitetaan aina kolmen nauhan päälle kerrallaan, että keikkuuko.
Nauha, jonka päällä se keikkuu, on koholla.

 
Toi on erittäin kätevä väline. Ei tarvitse käsitellä kuin koholla oleva nauha. Nauhojen tasaukseen riittää ja on minusta kätevin sellainen 20 cm viila tai hiomakivi.
 
https://i.ytimg.com/vi/L3qWmjcBDvM/maxresdefault.jpg
 
Kallekorvola
10.05.2017 20:48:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luottokortilla tsekkaa samat asiat ku Fret Rockerilla, ja sellanen löytyy taskusta melkein kaikilta. Noin niinku pikatsekkinä...
 
www.5by5.fi
J.Hollström
10.05.2017 21:20:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kallekorvola: Luottokortilla tsekkaa samat asiat ku Fret Rockerilla, ja sellanen löytyy taskusta melkein kaikilta. Noin niinku pikatsekkinä...
 
Luottokortilla voi maksaa kun joku osaaja fiksaa kondikseen.
 
ps3t
11.05.2017 21:36:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tän kanssa on nyt sen verran kauan saanut leikkiä että menköön johonkin pajalle. Jos ei senkään jälkeen miellytä niin sitten saa vaihtaa omistajaa. Hermot menee tämän kanssa prkl.
 
"the only winning move is not to play"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «