Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bassot ja radius
1
Mape
27.04.2017 22:30:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten paljon täällä basistit pohtivat basson radiusta? Kitarataustan kautta tämä on ollut jotenkin aina kovin merkittävä asia itselle ja vaikka bassolla tällä mielestäni onkin vähemmän väliä, kun ei normaalisti bendaile, niin silti se vaikuttaa soittofiilikseen.
 
Omasta bassokokoelmasta löytyy vintage-hengessä 7,25" presari/jatsari, 9,5" jatsari ja Musarissa 11". En tiedä johtuuko tuosta kitarataustasta, mutta olen aina tykännyt tasaisemmasta. Tästä päästäänkin oikeastaan siihen, että 9,5 isompia presareita tai jatsareita ei kauheasti näy? Voi vinkata, jos tiedätte jonkun merkin. Olisi kiva hypistellä minkälainen ero fiiliksessä on ihan konkreettisesti tuollaisessa bassossa. Basson teettäminen ollut tässä viime aikoina myös mielessä niin funtsailen asiaa myös sen kannalta.
 
Got a six-string heartbeat
ituvirtanen
27.04.2017 22:49:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Otelaudan kaarevuus on erittäin merkitsevä, jos aiot soittaa jousella. Joissain kauloissa on myös tämä ns. compound radius. Sopiva on vain pakko etsiä. Sille matkalle toivotankin rutosti onnea.
(Aikamoinen aasinsilta kohti seuraavaa kappaletta...)
 
Valikoimasi on vintage-henkinen, niin. Onko täällä paljoa muita vaihtoehtoja? Jatsi Japanista tai Meksikosta. Presari Koreasta tai Kiinasta. Kiva olisi kokeilla muitakin juttuja mutta Suomi on niin pieni, että kokeilut joutuu hankkimaan ulkomailta tai ehkä lottoarvonnan tuloksena vahingossa jotain käytettyä.
 
Ja heti perään välikommentti, kun ehdin haukkua tarjonnan: Kitarapajan bassopuolella oli pari päivää sitten useampi kiintoisa värkki: Rick Turner (ex-Alembic yms.), Tobias (pulttikaulainen mutta kuitenkin), Pedulla, Sadowsky ynnä muuta herkkua. Pieni mutta poikkeuksellisen ärväkkä valikoima näillä leveysasteilla.
 
Kallekorvola
28.04.2017 09:46:45 (muokattu 28.04.2017 09:54:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mape: Miten paljon täällä basistit pohtivat basson radiusta?
 
Ei kovin tietoinen, ja jokapäiväinen pohdiskelun aihe, mutta kyllä mä muutamaa bassoa kokeilleena alan hahmottaa, mikä istuu omiin käsiin mukavimmin. Perusjazzarissa mulle toimii parhaiten tollanen 12"-14" radius, ja 5-(tai enempi) kielisissä pitäiskin sit olla jo compound-radius, että se tuntuma menee sopivalla lailla "luontevaksi". 16" tai enemmän alkaa sit tuntua mun tassulla liian suoralta/tasaiselta.
 
Tästä päästäänkin oikeastaan siihen, että 9,5 isompia presareita tai jatsareita ei kauheasti näy? Voi vinkata, jos tiedätte jonkun merkin.
 
Mm.
 
Sandberg
Marusxcsxcschsxccchssyk tjsp
Warmoth
Lakland
Sadowsky
 
Laveasti maalaten, likipitäen kaikki modernit J tai P -mukaelmat.
 
www.5by5.fi
jperala
28.04.2017 09:52:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katselin warren speksejä tuon suhteen, löytyi seuraavaa.
 
The fingerboard radius is as follows:4 string 502 mm (20")5 string standard 664 mm (26")5 string broad neck 6 string standard 1200 mm (47")6 string broad neck 1200 mm (47")
 
Itse en kylläkään huomaa eroa esim. skujun tai yamahan tuotoksiin ? siis soitettavuuden suhteen. Itsellä siis 5 kielinen standard 26"
 
Warwick Thumb 5 bo 1993
vt_17
28.04.2017 10:24:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla kanssa monenlaista radiusta bassoissa, en tuohon aikanaan niin huomiota kiinnittänyt mutta nyt kun on erilaisilla soittanut niin kyllähän niissä soittotuntumaan vaikuttavaa eroa on. Jazzarissa on 7,25", Ibassa 12" ja Warwickissa 26". Omaan käteen tuossa jazzarissa on jo liian kaareva otelauta, kyllä sillä soittelee toki. Ibanez on tosi jees ja Warwick taas siinä ja siinä onko jo liian suora. Vitosia siis kaikki bassot.
 
pehko
28.04.2017 12:06:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yamahoissa mulla on aika flätti, uudemmassa melkeinpä tasanen. Tykkään kovasti. Ei mulla jazzarikaan ole mikään kovin jyrkkä. En carsinaisesti radiuksessa huomaa eroja. Mut millanen olis jees jos jousella soittais? Se kiinnostais.
 
"Sometimes he throws in a bunch of fretless songs and I say "I don't have any fretless bass" and he say's "Go fuck yourself" - Chi Cheng RIP
Keny
28.04.2017 16:41:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joissain bassoissa on mikitkin radiuksella,tiedä sit onko hirveesti hyötyä.Noissa Japanin Miller bassoissa 4 ja 5 kieliset niin melko paljon radiusta ja kun oli toi vitonen hallussa ja vertas mun 5 AV bassoon joka flat niin melkonen ero kyllä.
Tottumiskysymys munsta.
 
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
J.Nikkanen
28.04.2017 17:15:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bassoissa melkeinpä melko sama mikä on, kitarassa sais otelauta olla melko lätty.
 
Mape
29.04.2017 12:06:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vinkeistä, löytyihän sieltä heti noita merkkejä. Täytyykin katsoa tuleeko Sandbergeja tai Laklandeja jossain vastaan niin voisi testailla. Sopisivat omaan budjettiin.
 
Got a six-string heartbeat
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «