Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Suosituksia 70-80-lukujen transistorivahvistimista
1 2
WinterMad
22.02.2017 23:20:01 (muokattu 23.02.2017 11:43:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näyttää siltä että bassovahvistimen hankinta on tulossa pian ajankohtaiseksi ja kaipaisin vähän vinkkejä. Kitarapuolella olen tykästynyt 70/80-lukujen transistorivahvistimiin, varsinkin Yamahan valmistamiin. Tuntuu että näissä hinta ja laatu kohtaavat aika hyvin, etenkin jos osaa peruspuhdistukset tehdä itse. Muutenkin vintage on se juttu.
 
Eli mikä olisi näistä lähtökohdista hyvä bassovahvistin - lähinnä combon perässä siis olen, mutta miksi ei nuppikin kävisi. Acoustic nyt lienee omassa luokassaan, mutta onko esim. Peaveylla ja Yamahalla keskenään suurta eroa? Vai kannattaako katsella jotain mystisiä Italiassa valmistettuja laitteita tai muita erikoisvehkeitä?
 
E: Tyylillisesti etsin aika perinteistä soundia, joka istuu roots/soul-musaan.
 
basisti1971
23.02.2017 04:59:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
WinterMad: Kitarapuolella olen tykästynyt 70/80-lukujen transistorivahvistimiin, varsinkin Yamahan valmistamiin.
 
Eli mikä olisi näistä lähtökohdista hyvä bassovahvistin - lähinnä combon perässä siis olen, mutta miksi ei nuppikin kävisi.

 
Mulla keskittyy transistorivahvistinten kokemus lähinnä 80 lukuisiin laitteisiin, nuorehko putkiuskovainen kun olen.
Valikoimahan kasvoi useamman kertaluokan tuolloin, ja musatyyli kai lähinnä rakaisee minkälaisen soundipolitiikan ja soundien muokattavuuden haluaa.
 
Esteettisesti tuon aikakauden tuoteet eroavat toisistaan myös huomattavasti, brändi kun piti tunnistaa MTV:n videosta kertavilkaisulla ;).
 
Omia suosikkeja tuolta ajalta ovat SWR:t ja Trace Elliotit, jotka kattavasta EQ-osastostaan johtuen taipuvat monelaiseen musiikkiin.
 
Kumpiakin olen omistanut, ja SWR STUDIO 220 löytyy edelleen.
 

 
WinterMad: ...onko esim. Peaveylla ja Yamahalla keskenään suurta eroa?
 
Itsellä ei ole Peaveystä juurikaan hyvää sanottavaa, mutta Yamahat ovat olleet OK.
 
Jos noista kahdesta pitäisi valita, Yamaha ehdottomasti.
Kyllähän Peaveylläkin soittelee siinä missä jollain muullakin, melko kaikkiruokainen kun olen, mutta ainakin itse miettisi koko ajan mikä paikka mahtaa antaa periksi seuraavaksi.
 
T:Samuli
 
hollstro
23.02.2017 07:16:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuolta aikakaudelta 70-luvulta Acoustic on parhaimmistoa. Peavey MK III, Ok. Kasarilla Trace Elliot, Amp, Kallien Gruger on hyviä.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
hollstro
23.02.2017 07:18:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yamaha on aika onneton peli bassolle, en suosittele. Saundi on ponneton ja ympäripyöreä. Teho ei riitä.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
okabass
23.02.2017 09:34:51 (muokattu 23.02.2017 18:51:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

70-lukulaisista komboista Acoustic taisi olla omassa luokassaan.
80-luvulta komboista tulee mieleen Trace-Elliot 4x 10", Rolandin Studio bass, SWR Red head. HH, siinä oli muistaakseni Mosfet-pääte, samoin kuin T-E .
 
Rämppy
23.02.2017 22:10:18 (muokattu 23.02.2017 22:17:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meikäläiseltäkin ääni Acousticille. Erittäin hyväsoundisia vehkeitä. Mulla oli 90-luvulla vuosia käytössä Acousticin combo, jossa oli 15' kaiutin -ruman näköinen pömpeli, mutta hieno soundi. Vanhat Peavey MK III ja IV -nupit ovat myös hyviä. Jos 90-luku kelpaa, niin myös Ampeg B3-158 comboa voin omakohtaisesti suositella. Soundeiltaan ja hyötysuhteeltaan hyvä, moneen tyyliin taipuva ja vankkatekoinen trankkucombo, jota välillä on torillakin kaupiteltu lähes pilkkahintaan.
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
Antti K.
23.02.2017 23:46:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täysin munsta:
 
Piivit ja jamahat kannattaa jättää muille.
 
Acoustic taas on mahtipeli, esim. malli 370. GK:t kasarilta ovat hieman kolkkosaundisia. Trace on hjuva.
 
Muusikon paras ystävä!
jukkajylli
24.02.2017 06:47:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tossa yhdellä treeniksellä on Yamaha B100, seitkytluvulta. Sille on ominaista, että se ei ole onneton peli, soundi on ponteva ja teho riittää. Lisäksi vanhat piiviit on tietysti rautaa, tosin omat kokemukseni ovat lähinnä nuppi ja kaappi- yhdistelmistä.
 
Stidi alla.
Maisteri
24.02.2017 09:01:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Peavey Mark III tai IV. Mulla backup-koneena Mark IV nuppi. Oikein hjuva trankku. Näitä saakin monesti jopa noin +/- 250e hintaan.
 
Trace Elliottit todella hyviä myös. Pari keikkaa jollain kasari TE 4x10 combolla vetänyt, oikein lämmin saundi.
 
fox
24.02.2017 10:08:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jukkajylli: Tossa yhdellä treeniksellä on Yamaha B100, seitkytluvulta. Sille on ominaista, että se ei ole onneton peli, soundi on ponteva ja teho riittää.
 
Samanlaisia kokemuksia meilläkin. Itse asiassa kitarapuolella vastaava nuppimalli G 100 on tietyissä piireissä kovinkin tunnustettu. Kokemukset meillä tosin siitä kooltaan isommasta nupista, B 100-II:sta ei ole käyttökokemuksia. Brittilootista tuolla mainittiin H/H, mutta kannattaa tsekata ehkä myös Carlsbro Stingray Bass -nuppi, 120 W.
Acousticit ja Tracet toki. Basistimme huitelee menemään tuollasella Trace Elliotin pinolla edelleen, onpahan muutamat basistit täälläkin tuon kasan "koeponnistaneet" tuolla meidän August Rock-tapahtumassa.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
nappo
24.02.2017 12:50:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus oli Lepiksessä bassokamat valmiina. Yamaha B100 ja rantis. Tehot riitti hyvin. Combosta ei ole mitään hajua. Tai on meillä kämpillä Yamahan joku combo. Apiksen vanha. Joku xr30 tms. Semmoinen ruskea. Sillä ei kyllä tee yhtään mitään. Täytynee myydä kalliilla jollekin Apulantafanille. :P
 
Liekkipipoilta uusi LP ulkona! http://www.youtube.com/watch?v=cEReNQv2t18
jPekka
24.02.2017 16:32:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lab Seriesin vahvistimilla on myös hyvä maine. Ja jotkut (kuten muuan herra Pastorius 8-) ovat kait käyttäneet Rolandin JC-sarjan nuppeja bassokaapin jatkeena.
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
rattledad
24.02.2017 18:33:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olikohan se studio bass 100 se Rolandin iso 1x 15" combo? Muistutti Jazz chorus kitaravahvistimia. kaverilla oli joskus sarjan 200 w bassonuppikin.
 
hollstro
24.02.2017 18:40:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rattledad: Olikohan se studio bass 100 se Rolandin iso 1x 15" combo? Muistutti Jazz chorus kitaravahvistimia. kaverilla oli joskus sarjan 200 w bassonuppikin.
 
Oli kyllä. Pekka Pohjolan keikalla Espan lavalla oli sellainen: http://yle.fi/aihe/artikkeli/2007/0 … 1/pekka-pohjola-group-espan-lavalla
 
Tossa brosarin sivu aiheesta: http://brochures.yokochou.com/keybo … -effector/roland/1979/en_p2930.html
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
J.Hollström
24.02.2017 19:16:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli joskus 80-luvulla Yamahan B100-115SE combo. Ihampaska. Surkea soundi, hyytyi pidemmässä ajossa, kauhea roudattava, ruma ja haisi paskalle. Jollekin sekin kuitenkin kelpasi koska se varastettiin treenikämpiltä.
 
Tämmönen: https://upload.wikimedia.org/wikipe … commons/a/a7/Yamaha_B100-115_SE.jpg
 
En voi suositella.
 
jukkajylli
24.02.2017 20:06:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Samanlaisia kokemuksia meilläkin..
 
Joo, mut me ollaan niin väärässä, kato..
 
Stidi alla.
J.Hollström
24.02.2017 20:35:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jukkajylli: Joo, mut me ollaan niin väärässä, kato..
 
Voihan niitä huonojakin vahvistimia suositella. Jos tykkää paskoista.
 
okabass
24.02.2017 20:44:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Hollström: Mulla oli joskus 80-luvulla Yamahan B100-115SE combo. Ihampaska. Surkea soundi, hyytyi pidemmässä ajossa, kauhea roudattava, ruma ja haisi paskalle. Jollekin sekin kuitenkin kelpasi koska se varastettiin treenikämpiltä.
 
Tämmönen: https://upload.wikimedia.org/wikipe … commons/a/a7/Yamaha_B100-115_SE.jpg
 
En voi suositella.

 
Kyllä. Ihan pohjanoteerauksien aatelia.
 
kallefuture
24.02.2017 22:00:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Kyllä. Ihan pohjanoteerauksien aatelia.
 
Älä ny. Semmoinen drive-potikka tosta puuttuu.
 
Mul on Acoustic 370 406 w kaapilla. Tosi vähällä käytöllä ku ei oik semmosta keikkaa o mihin tarvis. Muistaakseni justiinsa oikean tyyppiset trankut vahvariin on ilm. vaikeasti löydettävissä, jos sattuis kärvähtään. 150 nuppi oli ok meni nätisti murolle. Peavey mark IV on munsta aika tukkonen. Amp bh 420 on aika neutraali.
Kehitys kehittyy. Nykypelit joilla on saanu soittaa aguilar, markbass ja ebs, on ihan ok laitteita ja kätevii kanniskella.
 
"kananpaskaalahkeillaja jatkettuviskikaatukun kompastuinpihallakiikkutuoliin"-osastoa
JuhaHo
24.02.2017 22:02:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenkäs toi Session Sessionette 100 combo? Ostin omani 80-luvun puolivälissä ja se on minulla vieläkin. Poika on muutaman keikan sillä heittänyt jokunen vuosi sitten.
 
http://www.award-session.com/pdfs/Award-Session%20History0031.pdf
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «