Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kemper (tai jopa AXE FX) ja basismi
1 2
Räbbänä
07.02.2018 18:19:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sopivasti putkahti ketju mieleen, kun DTB julkaisi Youtuben puolelle Triviumin Paolon rig rundownin. Aiemmin ollut Ampegia ja Sansampin etusta hälläkin käytössä, kun nykyisin Ampeg rantiksineen profiloitu Kemperiin, josta suoraan korvamonitoriin sekä pöytään.
 
https://www.youtube.com/watch?v=N2MtelmPCqo
 
"50-luvun Telecasterin arvo ei ole soitettavuudessa tai äänen värissä vaan siinä, kuinka hyvältä se näyttää ripustettuna seinälle alkuperäisen Andy Warholin ja vähintään 30-vuotiailla mallasviskeillä täytetyn kokotammisen baarikaapin väliin."
janroknorway
21.02.2018 07:02:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikko.R: Mulla oli Helix LT kolmisen päivää testissä ja testailin juurikin tätä Sheehanin esimerkkiä signaalitiestä Yamaha Attitude bassolla. Mulla on myös vanhoja Pearce etuasteita kaksi, joista toisen kanava ykkönen on modattu "Sheehan modilla. Se Soundi oli hyvinkin lähellä orkkista mutta käyttökokemus ja mukavuus oli mallia "Ei jaksa säätää". Ehkä tuo on kuitenkin suht helppo käyttöinen mutta tykkään, että koko paletti (Pedaalit sun muut) on kokoajan nähtävillä. Ei niitä niin paljoa ole kuitenkaan. Eikä tarvitse mennä joystickilla kohtaan A, painaa nappia, että pääsee selaamaan säätimiä, että pääsee sivulle 4..josta löytyy kyseinen säädin ja takaisin. Aluksi tuntui hauskalta mutta loppujen lopuksi alkoi vain ärsyttämään. Laite sinällään vaikutti jämäkältä ja laadukkaalta.
 
Loppujen lopuksi laitteelle olisi ollut hyvin vähän käyttöä niin palautin tuotteen.
 
Tiedän kavereita maailmalta, jotka ovat tietokonesoftan avulla värkänneet vanhojen JBL:n bassokajareiden soundikäppyrämallinnuksia ja rakentaneet signaalitien sieltä asti. Hyviltähän ne nekin kuulosti mutta itse en jaksa värkkäillä.

 
Pitäisikö meidän neuvotella kauppoja toisesta pearcesta?? ;)
 
Blaque
13.03.2018 12:14:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millasia FRFR-kaappeja olette testanneet? Olikos BassOne:lla QSC k12.2 -kaappeja jopa kaksin kappalein? Olisin kovasti kinostunut Barefacedin FR800, mutta hinta taitaa olla n. 1500€ eli suht kallis kokeiltavaksi...
 
Isot aallot vaatii isoja numeroita...
Bass One
13.03.2018 17:11:31 (muokattu 13.03.2018 17:35:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oliskohan tästä apua pähkäilyynne? Ja kysyä saa lisää.
 
Jäsen Saimou on käyttänyt Barefacedin FR800 menestyksellä jo pitkään. Myös vahvistamaton versio eli Big Baby 2 on mainio kaappi. Minulla on ollut sekä niitä että myös QSC:n K12.2.
 
Näistä voisi kirjailla pitkänkin tarinan, mutta tässä lyhyt paketti BB2 ja QSC:stä.
 
Yhtäläistä näille kaapeille on toiston PA-kaappimaisuus, mutta se ei välttämättä ole paha juttu. Kun näillä soittaa, niin on kuin verho olisi vedetty bassokamojen edestä pois. Molemmissa ääntä tulee paljon ja se on koville voimakkuuksille asti puhdasta ja käyttökelpoista. QSC:ssa alkaa runko hieman värisemään kovemmilla voimakkuuksilla eikä ihan alinta bassoa ole kovin paljoa tarjolla. Yllättävän matalalla sen alarajataajuus kuitenkin on.
 
Barefacedissa on taajuusalueet on kohtuullisesti balanssissa ehkä hienoisen basso- ja diskanttikorostuman kera. Se jättää keskialuetta hieman ohueksi. Ei siis mikään vintagekaappi vaan pikemminkin antivintage. Silti soitto kuulostaa maukkaalta ison muhkean alakerran myötä. Roudattavuus on mainio, sillä kaappi on kevyt ja pieni ja helppo käsitellä. Etkä tarvitse rantasaunaa kiukaineen isoon ääneen. Ison alkuinnostuksen jälkeen nämä kuitekin lähtivät kiertoon (kuten moni muukin basismiin liittyvä) ehkä tietyn neutraliuden - tai pitäisikö sanoa luonteen puutteen - takia.
 
Sitten muutaman sana QSC K12.2 englanniksi, sillä se on otos Talkbassiin kirjoittamastani. Mukana on myös tarinaa silloisesta ambient setupista sekä OmniCabSimistä.
 
I finally got both QSC K 12.2 and DSM Noisemakers OmniCabSim. No gigs yet, but a couple of rehearsals and noodling at home. My original goal was to decrease the weight and size in bass amplification and cabs. I found that and some more.
I play in two pop rock bands and focusing more to my own ambient stuff in future. Basses used are mostly passive P-basses.
 
Lots still to cover and find out, but here are a few pennies of my thoughts:
 
First OmniCabSim:
 
What a great gadget. All the functions are simple and effective. You really can get different voicings and surprisingly accurate. Of course sounds are general ones and don't have different nature, like Ampeg, Ashdown, Aguilar or else, say, 8x10" cabs. Simulations just sounds like 8x10", if you get what I mean.
Lots of variations and it is most likely that you'll find you favourite settings / cab sims for different situations.
A great addition is headphone out with level, but it is a bit noisy.
I can see this cab sim in very good use when recording, have only monitors on a gig or PA-cab like bass amlification like QSC.
 
Then QSC K12.2:
 
I have had quite many different brand bass amps and cabs, usually pretty high quality, too. QSC is not new to me.
Soundwise it is surprisingly loud and full on all spectrum. It is lacking the lowest bass, but has strong low mids, upper bass to compensate. Maybe not the most articulated lows because of that and compared to hifi bass cabs, but still very manageable. However, I did found myself thinking about ordering the K SUB. But that is another story.
So far I have only played with Default and Bass Amp settings. Both are great and musical in their own purposes. The Default setting gives a full spectrum with a bit over the top highs and not immediate bass attractor without compensating on a preamp. With OmniCabSim it is all under control with respective controls and more bass cab like behaviour - and any type you want!
 
Then the Bass Amp mode. In previous model (K 12) there were some switches helping you to dial kind of an bass amp mode, but the newer one (K 12.2) has it programmed into DSP(?). When dialed in, you enter immediately to bass world with very pleasant results. Of course there are no nature like different brands, but in general highs are dimmed to bass cab levels and mids & lows are nicely pronounced. You might even say that the cab is a bit bass (lower mids, upper bass) heavy. The cab can easily played only with your bass, cord and cab with pretty good results and even with passive basses.
 
Ok, what did I end up? Guess?
I ended up selling the OmniCabSim, because I found my sound by using Tech21 Q/Strip (+ effects) as a preamp and setting the cabs on Bass Amp mode. What a great combination it is with healthy sound in all. Just to say, that I play mostly Precision basses and you know that in wrong circumstances they can sound amazing, but also with bad amps, well..., not so good. And now they do sound very full with articulation, authority and precise.
 
And then I ended up ordering another K12.2. I am going to test how they manage in different stages and even in stereo.
I'm putting my pedalboard together within next week. Here is or will be my signal chain (order might change): Bass --> Boss FV-500H Volume pedal --> MXR Bass Compressor --> Tech21 Q/Strip (parallel out to tuner) --> Cusack Effects Bass Screamer --> Mantic Effects Density Hulk --> Banana Effects Maryoshka (synth pedal) --> Mooer Slow Engine --> Eventide Pitchfactor (where all starts with stereo) --> Strymon El Capistan --> Boss RC300 --> Strymon Big Sky --> Mixer (if needed and only to raise the signal to line level and panning) --> 2 x QSC K12.2.
 
"Taasko sulla on jotain uutta? Paljonko maksoi? Eihän noi mahdu enää mihinkään. Mihin noita kaikkia oikein tarvii? Eiks olis ollut tärkeämpää vaikka ostaa jotain ruokaa?"
janroknorway
17.03.2018 07:06:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kemper ja axe on näitä profilointivermeitä, onko helix myös? vai laaduksas mallintava? Ja jaksaisiko joku vääntää mulle rautalangasta mitä eroa näillä on :D
 
Vessajono
17.03.2018 14:25:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

janroknorway: Kemper ja axe on näitä profilointivermeitä, onko helix myös? vai laaduksas mallintava? Ja jaksaisiko joku vääntää mulle rautalangasta mitä eroa näillä on :D
 
Kemper profiloi. Axe ja Helix on mallintavia.
 
"Ohan se nyt helvetin paljon järkevämpää treenata balalaikkaa ku suunnitella jotain saatanan vetypommia." Kaljan_paskaa juotu vuonna 2018: 82,1 litraa
Bass One
17.03.2018 14:36:37 (muokattu 17.03.2018 14:41:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä aihe nostaa taas päätään. Syy siihen on kasvava ja elävä pedaalimassa. Rahallisesti olisi tooodella fiksua heittäytyä Kemperin, Axe FX:n tai Helixin (tai Headrushin) maailmaan. Myös mahdollisuus ilman eri kustannuksia vaihdella erilaisia efektejä, niiden järjestystä, erilaisia vahvistinmalleja ja näiden kaikkien kombinaatioita olisi erittäin herkullista. Tällaiselle ikuiselle saundin, inspiraation ja sen ainoan oikean etsijälle siis mitä parhaimmalle kuulostava juttu.
 
Sitten tulee aina vastaan kommentteja ettei mainittujen efektipuoli ole ihan sitä mitä saavuttaa erillisillä dedikoiduilla purkeilla. Kemperistä on sanottu sen vahvistinpuolen notkuilevan bassolla. Käyttöliittymiin tarvitaan harjaantumista ja melkeimpä kompassia, että niiden kanssa osaa operoida verrattuna erillisefektien & vahvistimien maailmaan, jossa perinteinen analoginen "sitä saa mitä vääntää" -periaate on aivan kuningas. Nämä syyt ovat itselleni olleet ne painavimmat ja siten mainittujen laitteiden hankinta jäänyt.
 
Mielipiteitä, kokemuksia, kannanottoja?
 
"Taasko sulla on jotain uutta? Paljonko maksoi? Eihän noi mahdu enää mihinkään. Mihin noita kaikkia oikein tarvii? Eiks olis ollut tärkeämpää vaikka ostaa jotain ruokaa?"
pappasfin
20.03.2018 18:59:21 (muokattu 20.03.2018 19:05:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: Kemper profiloi. Axe ja Helix on mallintavia.
 
hmm.. Axesta löytyy ns. Tone Match toiminto, jossa sisään tuodaan esim. oikeasta vahvarista/kaapeistä jne. ääntä sisään ja tallennetaan se soundi mikä tuosta tulee eikä pelkästään siis mennä sen Axen omilla mallinnoksilla.
 
http://wiki.fractalaudio.com/axefx2/index.php?title=Tone_Match_block
 
Tiedä sitten miksi tuota kutsutaan --> profiloimiseksi?
 
Sinänsä ei sillä väliä olekaan, pääasia, että soundit miellyttää kuulijaa ;D
 
PappaSFin
ituvirtanen
20.03.2018 23:13:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bass One: ...mahdollisuus ilman eri kustannuksia vaihdella erilaisia efektejä, niiden järjestystä, erilaisia vahvistinmalleja ja näiden kaikkien kombinaatioita olisi erittäin herkullista.
 
Niin, mahdollisuus vaihtaa mallia, joka on malli alkuperäisestä muttei se alkuperäinen. Jotenkin saan sellaisen käsityksen, että mallintavalla voisi toteuttaa kokeiluja. Kun kerran suunnilleen sopiva löytyy, pitäisi marssia kauppaan investoimaan ja toteuttaa sama sitten oikeilla pikkulaatikoilla. Tuntuma: jos soiton asiat olisivat aina mitattavissa ja redusoitavissa muutamaan numeroon, vain mallintavia myytäisiin. Mutta kun kuun vaihe ja ja ja... Jos soiton saisi toimimaan aina ja samoin, hanat ja laitteet voisi jäädyttää. Muistan jonkun hifistin kirjoittaneen (ennen inttervebbiä) jostain ilmavasta saundista ja korjanneen nauraen arvionsa, kun oli vahingossa viikon kuunnellut hienoa stereosettiään - monona. Koettu havainto pään sisällä merkitsee välillä niin paljon enemmän kuin kiveen kirjoitettu todellisuus.
 
Käyttöliittymän hyvyys ja joustavuus on konekohtaista enkä tunne noita mallintavia juurikaan. Soittopaikasta (ja fiiliksestä) riippuen satunnaisen paikan säätämisen pitäisi olla todella notkeaa. Nytkin aktiivisen soittimen pikkulaudassa on vain kolme purkkia - ja yksitoista hanikkaa! Lankun opettelu on vaatii hetken mutta toisaalta sitten muokkaus on rapsakan nopeaa, kun haluamani säätö löytyy saman tien.
 
Toisaalta herättäisin keskustelun siitä, miksi mallintavan pitäisi mallintaa olemassa olevaa? Kuulostaa vähän samalta kuin soijanakki. Soijasta saa syötäviäkin juttuja mutta pakkoko sen on edes kuvitella olevansa joku ****n makkarankaltainen vedätys, kun oikeita löytyy kaupasta muutenkin satoja. Haluaako joku vege syödä sitä ainutta kaupassa olevaa ihan hirveän makuista kuminakkia? U-i-t-t-u, väärä suunta! Tehkää jo jotain muuta.
 
*
(Kiitos muuten viimeisestä, vaikka tapaaminen jäi takiani vähän lyhäksi.)
 
janroknorway
21.03.2018 06:42:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän se ole kuin rahaa.. Helix lt tilattu. Saa nähdä jaksanko viikkoa enempää ruuvailla :D
 
öl m
21.03.2018 09:15:56 (muokattu 21.03.2018 09:19:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ituvirtanen: Toisaalta herättäisin keskustelun siitä, miksi mallintavan pitäisi mallintaa olemassa olevaa?
 
Ei nyt viitsitä myrkyttää tätä ketjua epäolennaisuuksilla.
 
Kuulostaa vähän samalta kuin soijanakki. Soijasta saa syötäviäkin juttuja mutta pakkoko sen on edes kuvitella olevansa joku ****n makkarankaltainen vedätys, kun oikeita löytyy kaupasta muutenkin satoja.
 
Miksei soijanakki saa matkia "oikeaa"?
 
Haluaako joku vege syödä sitä ainutta kaupassa olevaa ihan hirveän makuista kuminakkia?
 
Ei tietenkään mitään "hirveän makuista kuminakkia", vaan sitä toista, hyvältä soundaavaa siinä vieressä.

U-i-t-t-u, väärä suunta! Tehkää jo jotain muuta.
 
Kirjoituksesta saa vaikutelman, että pelkäät mallintavien valmistajien vievän haukkana pedaalit laudastasi ja rantasaunan Hiacesi perästä. Huoahda helpotuksesta, sillä näin ei sentään ole asian laita. Vielä ;)
 
"Voidaan varmaankin olla yhtä mieltä siitä, että te tarvitsette tällaisen laitteen."
iec
21.03.2018 10:18:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

öl m: ...Kirjoituksesta saa vaikutelman, että pelkäät mallintavien valmistajien vievän haukkana pedaalit laudastasi ja rantasaunan Hiacesi perästä. Huoahda helpotuksesta, sillä näin ei sentään ole asian laita. Vielä ;)
 
Niin, se on varmaan yksi suurimmista mallintavien eduista, että roudaaminen vähenee tai helpottuu merkittävästi. Jos vaikka käyttää Barefacedin FR800 aktiivikajaria ja Axe AX8-lattiamallin mallintavaa, ei tarvitse basson lisäksi kuin kaksi laitetta ja piuhat. Maksaahan nuo toki hunajaa. Ja kukaanhan ei tietenkään pakota vaihtamaan perinteisistä laitteista mallintaviin. Onpahan vain uusia vaihtoehtoja pohdittavaksi.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
ituvirtanen
21.03.2018 20:27:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

öl m: Ei tietenkään mitään "hirveän makuista kuminakkia", vaan sitä toista, hyvältä soundaavaa siinä vieressä.
 
Siis ainoan vaihtoehto on joku toinen?
 
Kirjoituksesta saa vaikutelman, että pelkäät mallintavien valmistajien vievän haukkana pedaalit laudastasi ja rantasaunan Hiacesi perästä. Huoahda helpotuksesta, sillä näin ei sentään ole asian laita. Vielä ;)
 
...mahtuu pieneen hiaseen... En omista tai ole omistanut moista enkä ole rantasaunankaan haltija. Enkä pelkää mallintavia, olen todellakin kiinnostunut. Odotan vain niiltä enemmän (en sano parempaa, vaan erilaista) kuin ne nyt tarjoavat. Kehtaisin kuitenkin väittää kuuluvani basisteista siihen kokeilevampaan nurkkaan.
 
öl m
22.03.2018 11:03:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ituvirtanen: Siis ainoan vaihtoehto on joku toinen?
 
No, rehellisyyden nimissä analogiasi ontui jo lähdössä.
 
Enkä pelkää mallintavia, olen todellakin kiinnostunut. Odotan vain niiltä enemmän (en sano parempaa, vaan erilaista) kuin ne nyt tarjoavat.
 
Kuten sanottua, onneksi on vaihtoehtoja. Ehkä mallintavat joskus täyttävät kriteerisi, ehkäpä eivät. C'est la vie.
 
Kehtaisin kuitenkin väittää kuuluvani basisteista siihen kokeilevampaan nurkkaan.
 
Uskon.
 
"Voidaan varmaankin olla yhtä mieltä siitä, että te tarvitsette tällaisen laitteen."
Saimou
26.03.2018 12:03:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihana kamakeskustelu!
 
Pakko kuitenkin vähän laimentaa: Alakerran soundiin ja erityisesti selkeyteen heti soittajan lisäksi vaikuttaa kaikkein eniten akustinen tila, jossa soitetaan. Ei kamat. Tämän takia kysymys mehustimista ja mallinnuksista on liveympäristössä toisarvoinen, ainakin omassa estetiikassani, jossa ajattelen että olisi hyvä, jos soittimesta saa jotain selvää. Monasti selkeimmän ja kantavimman äänen saa soittopaikoissa esiin minimaalisella muokkauksella. Ajatuksena voi olla enemmänkin se, että soitetaan liiteriä eikä kamoja. Tähän ajattelutapaan tosin tuo omat haasteensa korvamonitorien käyttö, joka antaa vastuuta entistä enemmän miksaajalle. Onneksi voin luottaa ammattilaiseen...
 
Blaque
26.03.2018 17:04:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saimou: Ihana kamakeskustelu!
 
Pakko kuitenkin vähän laimentaa: Alakerran soundiin ja erityisesti selkeyteen heti soittajan lisäksi vaikuttaa kaikkein eniten akustinen tila, jossa soitetaan. Ei kamat. Tämän takia kysymys mehustimista ja mallinnuksista on liveympäristössä toisarvoinen, ainakin omassa estetiikassani, jossa ajattelen että olisi hyvä, jos soittimesta saa jotain selvää. Monasti selkeimmän ja kantavimman äänen saa soittopaikoissa esiin minimaalisella muokkauksella. Ajatuksena voi olla enemmänkin se, että soitetaan liiteriä eikä kamoja. Tähän ajattelutapaan tosin tuo omat haasteensa korvamonitorien käyttö, joka antaa vastuuta entistä enemmän miksaajalle. Onneksi voin luottaa ammattilaiseen...

 
Kyllä! Suomen tanssimestoja kiertäessä hyvä EQ on muodostunu parhaaksi kaveriksi. Kunpa Edenin navigatorin EQn saisi pedaalimuodossa. Tää purkki voisi olla aika kova nimenomaan akustisia ongelmia korjaamaan.
 
https://www.thomann.de/fi/empress_e … paraeq_w_boost.htm?ref=search_prv_7
 
Isot aallot vaatii isoja numeroita...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «