Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tavallinen aktiivinen kulma bassovahvariksi?
1
hallu
16.11.2016 16:56:44 (muokattu 16.11.2016 17:04:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi, mulla on hyvä bassoetunen josta tykkään ja jolla harjoittelen kotona ja jolla äänitän. Olen huomannut, että bassolle ei ole myytävän aktiivikaappeja (kuten kitaralle löytyy vaikkapa Atomikilta). Miten on toimisiko esimerkiksi joku 400 - 700W aktiivinen kulmamonitori tuollaisen bassoetusen perässä ? antamalla bändikäyttöön tarvittavaa voluumia ja keikalle monitoriksi? erillisiä bassopäätteitäään en ole nähnyt jos haluaisi esimerkiksi tavallista bassokaappia käyttää. Olen kuullut että mitä vaan tehokasta päätettä voi käyttää bassokaapein kanssa, mutta nyt kiinnostaisi että miten tommonen tavallinen aktiivikaappi menisi? vai pitäsikö olla subbanen?
 
E: toimisiko esimerkiksi tällainen bassokaappina bassoetusen perässä? https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1160428
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
hollstro
16.11.2016 17:04:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä toimii.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
hallu
16.11.2016 18:09:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Kyllä toimii.
 
Kiitos, tämähän tässä oli olennaista :-). Tarvitsen skaalautuvaa systeemiä ja näinhän sen sitten pystyy näppärästi tekemään.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
pekezu
17.11.2016 08:30:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon vedelly joskus aktiivibassolla kompuran läpi suoraan aktiivikaappiin. Täytyy sanoa, et soundi oli oikeastaan vallan hyvä. Irrallisenkin etusen kanssa toiminee melko varmasti. Joten komppaan hollstroa: voi vetää ja toimii.
 
"Että minkä tahansa tekeminen kunnolla on melkein mahdotonta, kun aina on joku urpo joka tekee paskaa halvemmalla." -pkuukas
okabass
17.11.2016 10:19:45 (muokattu 17.11.2016 13:46:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekezu: Mä oon vedelly joskus aktiivibassolla kompuran läpi suoraan aktiivikaappiin. Täytyy sanoa, et soundi oli oikeastaan vallan hyvä. Irrallisenkin etusen kanssa toiminee melko varmasti. Joten komppaan hollstroa: voi vetää ja toimii.
 
Joo. Soitin yhden laulajan bändissä pitkään lavamonitoriin (ts. ei passovahvistinta lavalla), ja aika hyvin se toimi. Taisi olla JBL-kulmamonitori.
 
hallu
17.11.2016 17:32:43 (muokattu 17.11.2016 17:33:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos. Tämä on hyvä uutinen ja mietin tosiaankin laitteistoni skaalautuvuutta erilaisiin tilanteisiin (kotiin, keikalle, studioon, etc.). Ajattelin että ei tarvitse olla monia laitteistoja, vaan periaatteessa himassa ja studiossa voisi operoida pelkällä etusella ja siitä eteenpäin sitten ottaisi tehokkaan kulman kaveriksi.
 
Itseasiassa mulla alkoi viritä mielessä kerrassaan hupaisa idea kitara/basso räkistä. Kun eihän noi etuset paljoa paina, niin ostaisi vaikkapa 5U tai 6U räkin johon ruuvaisi bassoetusen sekä kitaraetusen ja joku tehokas D-luokan päättäri pohjalle (olisi ihan kohtuu kevyt räkki), ja sitten kun menee kitarakeikalle, niin kytkee sen vaan kitarakaappiin ja bassokeikalle mennessä bassokaappiin. Oikeastaan jos haluaa viedä ajatusta pidemmälle, niin stereopäättäriin voisi laittaa toiseen kanavaan kitarakaapin ja toiseen bassokaapin ja ajaa molempia etusia samanaikaisesti jolloin bändin kitaristin (sehän voin toisinaan olla minä itsekin) ei tarvitse roudata omaa rigiään. Olisko vähn näppärää ? hä :-) no joo ymmärrän, että maalenkit sun muut häiriöt voivat tulla esteeksi näille hienoille innovaatioille :-D. Toisaalta räkkisysteemihän on vapaasti skaalautuva ihan minkälaiseen käyttöön hyvänsä joten vain mielikuvitus on rajana.
 
Tuo aktiivikulma oli kuitenkin se ensimmäinen ajatus tälle pelkälle bassoetuselle.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Vessajono
17.11.2016 19:02:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Itseasiassa mulla alkoi viritä mielessä kerrassaan hupaisa idea kitara/basso räkistä. Kun eihän noi etuset paljoa paina, niin ostaisi vaikkapa 5U tai 6U räkin johon ruuvaisi bassoetusen sekä kitaraetusen ja joku tehokas D-luokan päättäri pohjalle (olisi ihan kohtuu kevyt räkki), ja sitten kun menee kitarakeikalle, niin kytkee sen vaan kitarakaappiin ja bassokeikalle mennessä bassokaappiin.
 
Mä suunnittelin joskus tämmöstä systeemiä. Totesin että vähemmällä vaivalla ja roudaamisella pääsee kun on yks kaappi joka treeniksellä ja kuskailee mukanaan vaan nuppia ja pedaalilautaa tarpeen mukaan.
 
Funkånaut: Noi naisten halut kuulostaa kyllä melko paljon luodilta mukesin katossa poistutettuja varusmiehiä kutittelemassa eiku mun perseeseen.
sepisti
17.11.2016 23:52:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: Mä suunnittelin joskus tämmöstä systeemiä. Totesin että vähemmällä vaivalla ja roudaamisella pääsee kun on yks kaappi joka treeniksellä ja kuskailee mukanaan vaan nuppia ja pedaalilautaa tarpeen mukaan.
 
Mulla on vähän sama. Molempia aktiivisesti toimivia bändejä varten on kokonaan omat kamat ja projektihommia varten on vielä omat kamansa.
 
Mulle kulmamonitorin kautta soittaminen on ihan hirveä turn off. Tämä ei tietenkään perustu mihinkään järkevään asiaan, vaan on samanlainen omaan fiilikseen liittyvä juttu, kuin jollekin toiselle kevytlevitteellä soittaminen. Eli ei vaan tunnu kivalta, vaikkei yleisö edes huomaa eroa.
 
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
Vessajono
18.11.2016 00:14:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Mulla on vähän sama. Molempia aktiivisesti toimivia bändejä varten on kokonaan omat kamat ja projektihommia varten on vielä omat kamansa.
 
Mulle kulmamonitorin kautta soittaminen on ihan hirveä turn off. Tämä ei tietenkään perustu mihinkään järkevään asiaan, vaan on samanlainen omaan fiilikseen liittyvä juttu, kuin jollekin toiselle kevytlevitteellä soittaminen. Eli ei vaan tunnu kivalta, vaikkei yleisö edes huomaa eroa.

 
Fiilisnäkökohdat on toki hyvä huomioida. Jos on paska fiilis niin eihän sillon lähe vaikka ois miten hyvä soundi. Toisaalta oon kyllä yrittäny päästä niistä eroon lähinnä pohjattoman laiskuuteni takia. Jos on ees joku oma etuspoljin matkassa niin periaatteessa aika se ja sama minkälainen tötterö sitä mökää tuuttaa pihalle. Parhaat kamathan on kuitenkin ne jotka on valmiiksi paikalla.
 
Funkånaut: Noi naisten halut kuulostaa kyllä melko paljon luodilta mukesin katossa poistutettuja varusmiehiä kutittelemassa eiku mun perseeseen.
Basismi
18.11.2016 09:04:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon pitkään jahkaillut kulmakaapin tekoa fEarfulin pohjalta, vaan ajaisko joku perus kulmamonitori kuitenkin saman asian? Tarvinnee käydä musakaupassa testailemassa.
 
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
basisti1971
22.11.2016 08:49:16 (muokattu 22.11.2016 08:50:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
hallu: Moi, mulla on hyvä bassoetunen josta tykkään ja jolla harjoittelen kotona ja jolla äänitän. Olen huomannut, että bassolle ei ole myytävän aktiivikaappeja (kuten kitaralle löytyy vaikkapa Atomikilta). Miten on toimisiko esimerkiksi joku 400 - 700W aktiivinen kulmamonitori tuollaisen bassoetusen perässä ? antamalla bändikäyttöön tarvittavaa voluumia ja keikalle monitoriksi?
 
Toimii varauksella, paperilla tarpeeksi tehokas ja laajalti toistava ei välttämättä sitä enää tositilanteessa olekaan.
 
Tuo linkittämäsi FBI toimii varmasti varsin pitkälle jo tuossa käytetyn elementin perusteella, kokemusta ei tosin ole.
 
Mun läjän kun pitää hoitaa monitorointi muullekin bändille, ei ole juurikaan päässyt soittelemaan kuten haluaisi: linjaan ja kulmaan.
 
Tuossa kulmakäytössä kun basisti on sitten se ainoa joka bassottelun tarpeellisella tasolla kuulee ellei muidenkin kulmat ole bassokäyttöön soveltuvia tai vedellä korvamonitorein.
 

 
hallu: erillisiä bassopäätteitäään en ole nähnyt jos haluaisi esimerkiksi tavallista bassokaappia käyttää.
 
On niitä bassopäätteitäkin olemassa, mutta putiikkiluonteestaan johtuen usein melko hintavia.
 
Bassoaktiivikaappejakin on ainakin ollut olemassa, ellei vieläkin jollain valmistajalla, mutta markkinoita ei niinkään.
 

 
Basismi: Oon pitkään jahkaillut kulmakaapin tekoa fEarfulin pohjalta, vaan ajaisko joku perus kulmamonitori kuitenkin saman asian? Tarvinnee käydä musakaupassa testailemassa.
 
Riippuu siitä mitä perus kulmamonitorina pidät.
 
fEarful osiin uppoavalla summalla tuskin uutena saat vastaavaa kulmaa, käytettynä kyllä.
 
fEarful suunnitteluideologia kun on pitkälti PA-painotteinen, itsetekemisen helppoudella maustettuna.
 
EDIT: Musakaupassa kuunnellen varmasti purkki kuin purkki hoitaa homman, pitäisi päästä kokeilemaan tositoimissa.
 
T:Samuli
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «