Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Moog-tyyppinen synabassosoundi bassolla -mahdottomuus?
1 2
sorhe
30.10.2016 16:07:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaipaisin tyylikästä synabassosoundia, kuten esim George Bensonin Give me the night- tai Michael Jacksonin Thriller-kappaleissa. Jälkimmäinen ainakin on soitettu Moogilla, mutta ei musta ole keybordilla soittelemaan. Tietääkö kukaan löytyisikö esim mitään laadukasta mallintavaa efektiä, jolla saisi soundin aikaan. Noiden halvempien Zoomien ja Bossien yms multiefektien synasoundit ovat aika lelun kuuloisia.
 
HenriF
30.10.2016 19:32:16 (muokattu 30.10.2016 19:32:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielenkiintoinen aihe. Vaikka on kehitystä tapahtunut, ei oikein ole kunnon synabassospeduja, ainakaan minä en ole saanut käsiini sellaisia.
 
Nythän on Tech21 tullut Bass Fly Rig, jossa on moog basso tyyppistä saisi säädettyä.
 
Voi olla että tarkoitetaan Taurusta, Thrillerillä käytettiin D-Mini Moogia bassona.
 
Tsekkaa youtubesta klippejä, jossa käydään settingsejä läpi.
 
sorhe
30.10.2016 19:51:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aivan. Kävinkin kyseistä laitetta testaamassa. Sillä sai aikaan Taurus-tyyppistä säröllä olevaa soundia, sekä sellaista quak quak-tyyppistä soundia, joita saa envelope filttereillä. Sinänsä ihan näppärän kokoinen ja monipuolinen laite, mutta juuri sitä Mini Moog-soundia siitä ei lähtenyt.
 

 
Nythän on Tech21 tullut Bass Fly Rig, jossa on moog basso tyyppistä saisi säädettyä.
 
Voi olla että tarkoitetaan Taurusta, Thrillerillä käytettiin D-Mini Moogia bassona.
 
Tsekkaa youtubesta klippejä, jossa käydään settingsejä läpi.
 
Vessajono
30.10.2016 20:13:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pandamidi Future Impact I. Jos sillä ei saa jotain soundia tehtyä, se johtuu vain siitä ettei sitä soundia ole olemassa.
 
Funkånaut: Noi naisten halut kuulostaa kyllä melko paljon luodilta mukesin katossa poistutettuja varusmiehiä kutittelemassa eiku mun perseeseen.
HenriF
30.10.2016 20:34:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sileet kielet, tonee bassosta, iisillä tatsilla.
Dod Meatbox tai tuo äsken mainittu Deep Impact.
 
Ikävä kyllä Minimoogi on uniikki systeemi, eikä sitä saa pieneen speduun.
 
Maaseutua ei voi tuoda;)
 
arilö
30.10.2016 20:35:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, future impact. Soitin tota Bensonin biisiä sen läpi bassolla:
 
https://www.youtube.com/watch?v=1GroPosJkKI&feature=youtu.be
 
Jos setissä on vain pari biisiä jotka tarvii vähän maustetta on tämä se pedaali koska soittoaan joutuu vahtimaan, sopeuttamaan/siistimään aika lailla, mutta toimii
 
sorhe
30.10.2016 22:12:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa Future Impactissa voiskin jo olla ideaa, paras mitä tähän asti olen kuullut. Kiitos vinkistä asianosaisille.
 
Hyvin vedetty Bensonia.
 
Gritsen
31.10.2016 04:09:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meatboxille suositusta, muutenkin monipuolisin oktaaveri mitä olen testaillut. Markbass Super Synthiäkin voisi tähän ehdottaa.
 
aimoo
31.10.2016 15:55:23 (muokattu 31.10.2016 16:19:26)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gritsen: Meatboxille suositusta, muutenkin monipuolisin oktaaveri mitä olen testaillut. Markbass Super Synthiäkin voisi tähän ehdottaa.
 
Markbass supersynth...
Joo omistan ja käytän livenä. Et saa moog tyyppistä siitä, saat jotain sen tyylistä mutta et ole tyytyväinen oletan. Jos mietitään noita halpispedaaleita, unohda ne heti...
Ihan kelpo pedaali tämä super synth on.
Jos soitat nopeaa juttua, bassosynapedaali ei pysy perässä, Thriller main riffi menee kyllä.
Mulla on tälle kaksi käyttötarkoitusta, joko mausteena basson seassa tietyissä biiseissä, inan pierevä bassosaundia kun tarvitaan. Toinen käyttötapa, bassosoolot, muutamissa biiseissä vedän bassosoolot. Tosin bassolla ei kuulu tiluttaasooloilla, mutta esim laulumelodiaa voit soittaa häröllä bassosynasaundilla, tai jonkun kiipparisoolon korvaan joskus kieliposkella.
 
Varsinainen moog soundi, sen sijaan että ostat kalliita pedaaleita, kannattaa miettiä
myös suoraan vaikka esim microkorg XL+
 
Tälläinen;
https://www.youtube.com/watch?v=07v0XurP8wk
 
EDIT: Sori, unohdin että basistiketju, ja innostuin höpöttään miten hoitaisin itse moog saundit. Jokanen basisti kun ei kiippareita soita, my bad.
 
HenriF
31.10.2016 19:42:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hommaa Customsoundsilta Lehlen paralell L mikserispedu. Kytke syntsa ja bassokitara bassovahvariin.
 
Aldrin
04.11.2016 22:33:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arilö: Juu, future impact. Soitin tota Bensonin biisiä sen läpi bassolla:
 
https://www.youtube.com/watch?v=1GroPosJkKI&feature=youtu.be
 
Jos setissä on vain pari biisiä jotka tarvii vähän maustetta on tämä se pedaali koska soittoaan joutuu vahtimaan, sopeuttamaan/siistimään aika lailla, mutta toimii

 
Hyvin vedetty!
 
Onko toi oma soundi vai preset? Mitkä säädöt?
 
Mulla on kanssa ollut nyt muutamalla keikalla toi Future Impact ja on ollut aivan toisella tavalla käyttökelpoinen kuin mikään aiempi synapedaali jota olen kokeillut. Hyvin toimii 80-luvun synabassobiiseissä. Träkkää varsin hyvin, mutta ei valitettavasti riitä esim. Chaka Khanin Ain't Nobodyyn.
 
Perusteellista soundieditorisoftaa en ole vielä opetellut käyttämään.
 
HenriF
16.11.2016 07:38:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä köyhän miehen Moog Minitaur.
 
https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … lca-Bass-analoginen-syntetisaattori
 
insight
22.11.2016 09:27:43 (muokattu 22.11.2016 09:28:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä kysymys ja toi soundi mikä esim just thrillerissä on, on aivan huippu. Mun on jotenkin mahdoton uskoa, että nykytekniikalla ei muka voisi tehdä bassosta synaa. Vaikka perinteiset kitara ja bassosoundit on tietenkin ihan klassikoita, niin ois kyllä kiva saada lisää mahdollisuuksia tohonkin. Panttaaks joku tekniikkaa? :D
 
Noi 70-80-luvun biisit on kyllä helmiä
 
ituvirtanen
22.11.2016 10:04:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

insight: Mun on jotenkin mahdoton uskoa, että nykytekniikalla ei muka voisi tehdä bassosta synaa.
 
Pikkolo ja synamikki + synamoduli, Misa Tri-Bass ja synamoduli, basso pietsomikeillä ja sopiva moduli... onhan noita. Jos on rahaa, ostaa Industrial Radion basson. Kyllä träkkää.
 
mr.bungle
22.11.2016 17:43:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

insight: Hyvä kysymys ja toi soundi mikä esim just thrillerissä on, on aivan huippu. Mun on jotenkin mahdoton uskoa, että nykytekniikalla ei muka voisi tehdä bassosta synaa. Vaikka perinteiset kitara ja bassosoundit on tietenkin ihan klassikoita, niin ois kyllä kiva saada lisää mahdollisuuksia tohonkin. Panttaaks joku tekniikkaa? :D
 
Mä oon joskus koodaillut basso -> synakonvertterin ja tiiän aika hyvin mikä niissä mättää.
 
Isoin ongelma on että säveltaajuuden tunnistamiseksi perinteisesti käytetyillä dsp-tekniikoilla (autokorrelaatio, zero crossingit, cepstrum ym.) kielen tulee värähdellä aika pitkään näpäytyksen jälkeen. Ehkä joku neuroverkko voisi "ennustaa" nuotin jo sitä edeltävästä impulssista, mutta enpä ole moista ainakaan vielä nähnyt. Latenssin takia bassosynien tatsi on aina aikas paska, ellei signaalia luoda syntetisoinnin sijasta säröttämällä basson omaa saundia waveshaperilla (esim. EHX Bass Microsynth). Waveshapereilla muokattu saundi on kuitenkin enemmän bassokitaramainen kuin synamainen.
 
Toinen ongelma on että basson saundissa on ihan sikana nyansseja johon olet tottunut, mutta jotka häviää tyypillisessä basso-syna-konversiossa. Ghost notet, hammer-onit, luonnollinen äänen syttyminen ja häviäminen, ym. "häly". Taas fiilis on ihan paska, kun ämyreistä ei tulekaan sitä mitä soitoltaan odottaisi.
 
Kolmas ongelma on bassokitaran yläsävelsarja. Joskus voimakkain taajuus onkin fundamentaalin kerrannainen, jolloin synasaundi soi oktaavia odotettua korkeammalta. Tai sitten edellä mainituista ghost noteista tai nuotin syttymisen impulssista tunnistetaan jonkinlaista jaksollisuutta ja päräytetään synalla säveliä joita ei kuuluisi päräyttää.
 
Lisäksi ainakin vanhemmat dsp-purnukat käyttää jotain mikkihiiri-algoritmeja äänen syntetisointiin ja filtteröintiin, luultavasti tekijöillä ei ole ollut osaamista ja dsp-piirien speksit ei veny mihinkään hienoon.
 
Mulla olis muutama idea joilla noita kompastuskiviä voisi välttää, mutta synaspedut on niin niche ettei niitä kannata edes miettiä kuin omaa harrastuneisuuttaan.
 
tjugo kilo tursk aer mycket tursk
ituvirtanen
23.11.2016 08:53:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mr.bungle: Mä oon joskus koodaillut basso -> synakonvertterin ja tiiän aika hyvin mikä niissä mättää.
 
Isoin ongelma on että säveltaajuuden tunnistamiseksi perinteisesti käytetyillä dsp-tekniikoilla (autokorrelaatio, zero crossingit, cepstrum ym.) kielen tulee värähdellä aika pitkään näpäytyksen jälkeen.

 
Pikkolo on nopeampi träkkäämään kuin vakiovireessä oleva basso. Industrial Radion kaula taas tunnistaa äänen varmasti ajoissa. Steve Chick kehitti ideansa jo 1980-luvulla. Eikö ollut tuttu juttu?
 
http://www.industrialradio.com.au/company/about.html
 
mr.bungle
23.11.2016 10:30:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ituvirtanen: Pikkolo on nopeampi träkkäämään kuin vakiovireessä oleva basso. Industrial Radion kaula taas tunnistaa äänen varmasti ajoissa. Steve Chick kehitti ideansa jo 1980-luvulla. Eikö ollut tuttu juttu?
 
http://www.industrialradio.com.au/company/about.html

 
4000$ soitin joka ratkaisee vain yhden esitetyistä ongelmista?
 
Itse ostaisin Moogin ja kunnon basson ja rahaa jäisi reilusti ylikin.
 
tjugo kilo tursk aer mycket tursk
ituvirtanen
23.11.2016 10:51:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mr.bungle: 4000$ soitin joka ratkaisee vain yhden esitetyistä ongelmista?
 
Yhden ainoanko? Eikö tuo pysty ohjaamaan synaa kuin synaa, jossa on MIDI? Dynamiikat, bendit jne. onnistuvat. Peaveyn versioita (nimillä Midibase ja Cyberbass) on ajoittain myynnissä noin 1200 taalalla.
 
mr.bungle
23.11.2016 12:08:02 (muokattu 23.11.2016 12:09:26)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ituvirtanen: Yhden ainoanko? Eikö tuo pysty ohjaamaan synaa kuin synaa, jossa on MIDI? Dynamiikat, bendit jne. onnistuvat. Peaveyn versioita (nimillä Midibase ja Cyberbass) on ajoittain myynnissä noin 1200 taalalla.
 
Dynamiikka on ainakin ongelma. Ei basson audiosignaali yksinkertaisesti taivu MIDIn yksinkertaisiksi note on / note off -eventeiksi ja pitch bendeiksi ilman että lopputulos ärsyttää soittajaa.
 
Tyypillinen tilanne on vaikkapa hammer-on tai slide. Pitäisikö ne tulkita uusiksi nuoteiksi vai pitch bendeiksi?
 
Mitenkäs ghost notet?
 
Entä kun kieli särähtää otelautaan kesken sävelen ja tyhmä midi-laatikko luulee soittajan soittaneen uuden sävelen?
 
Lopulta soittaja joutuu karsimaan soittotekniikkansa nyanssit ja toimimaan laitteen ehdoilla. Pienemmällä vaivalla opettelisi soittamaan synalla samat kuviot.
 
tjugo kilo tursk aer mycket tursk
trih
23.11.2016 12:13:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli kannattaa kokeilla sähkökitaralla, kun se on samassa vireessä kuin piccolo-basso ja helpommin saatavilla.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «