Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bassovahvistin köyhälle?
1 2
okabass
19.09.2016 11:46:05 (muokattu 19.09.2016 11:46:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen:
Joo, diginupissa on 236 wattia mutta valmistajan mielestä se oikeasti vastaa 450 wattia koska ne ovat niin hyviä watteja. Että mitä että?

 
Watti on todella epämääräinen ja huono yksikkö (basso)vahvistimen/kaapin äänekkyyden yhteydessä. Lisäksi sitä hämärretään tarkoituksella mm. mainostajat.
Silloin, jos yhdistelmää ajetaan ja käytetään esmes 1 kHz staattisella siniaaltoulinalla, ja katsotaan siitä teho (ns. RMS-teho) on teho jotenkin yhteismitallinen. Mutta koska sähköbasso on hyvin dynaaminen soitin, niin iskuäänien toisto, säröytyminen mm. vaikuttavat olennaisesti "hyvyyteen".
Tuolla on PDF, jossa sivulla 28 käsitellään asiaa.
https://www.google.fi/url?sa=t&rct= … 9ij0PEOvXA-Q&bvm=bv.133178914,d.bGg
 
Mutta minusta ainoa varma keino on pelien kokeilu siinä tilassa ja tehtävässä, missä niitä tullaan käyttämään.
 
sepisti
19.09.2016 11:57:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos tuntuu siltä, että uusi pitää saada, suosittelen tuota TC-Electronicin BG250-comboa. Mulla on tuota vastaava nuppi yhtenä vahvistimena, ja olen käyttänyt sen kanssa 115- tai 210-kaappia. Kyllä sillä bilebändin kanssa pärjää. Kun sun vertailukohta on jossain alle sadan watin pöristimessä, tuo TC voi hyvinkin yllättää sut äänekkyydellään.
 
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
okabass
19.09.2016 12:02:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Jos tuntuu siltä, että uusi pitää saada, suosittelen tuota TC-Electronicin BG250-comboa. Mulla on tuota vastaava nuppi yhtenä vahvistimena, ja olen käyttänyt sen kanssa 115- tai 210-kaappia. Kyllä sillä bilebändin kanssa pärjää. Kun sun vertailukohta on jossain alle sadan watin pöristimessä, tuo TC voi hyvinkin yllättää sut äänekkyydellään.
 
Mulla on tuo 1x15" combo. Toimii esim. tanssimusassa ok. Tosin kaiutin vaihdettu Eminenceen ja preamppina VT Bass (Tech 21).
 
Olli.M
19.09.2016 12:39:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Mulla on tuo 1x15" combo. Toimii esim. tanssimusassa ok. Tosin kaiutin vaihdettu Eminenceen ja preamppina VT Bass (Tech 21).
 
Jos vain PA antaa myöden niin eihän täysin pois suljettu vaihtoehto ole myöskään vaikkapa pelkkä VT Bass DI. Ainakin olisi kevyt roudailtava.
 
anapena
19.09.2016 15:06:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Joku muu, eli käytetty torilta:
 
https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1164411

 
Uijui, nää Laneyt olis ihan mun setti:)
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
turboruuvi
19.09.2016 19:48:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulipa mieleen...
Voisko pääteaste vaikuttaa, jos puhutaan kombojen tehoista?
Yleensä kait yhdelle elementille on yksi pääteaste, joka tuottaa myos lämpöä.
Harvemmin taitavat monielementtisen elementit sarjassa olla, joten niissä lienee useampi pääteaste. Ja jos tuplateho pitää puskea samaan impedanssiin, se vaatii tuplajännitteen pääteasteessa, ja se taas tietää isompaa tehohäviötä (lämpöä). Ja kun kombon teho on se, mitä se vetää IVO-netistä, isommasta tehosta yhteen elementtiin haaskaantuu suurempi osa.
 
Jos jännitehäviö pääteasteen yli on U, tehohäviö P = U*2 / Z (Z=pääteasteen sisäinen impedanssi).
... kuha miettii ...
 
Kaikki pidätetään oikeudetta.
hollstro
19.09.2016 19:52:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainoastaan kombot joissa on Bi-Amp ovat useammalla pääteasteella varustettuja, ja niitä on todella vähän. Yleisintä on mitoittaa pääte 4 ohmin kuormalle ja käyttää 8 Ohmin kaiutinta jolloin 8 Ohmisen lisäkaapin voi laittaa rinnan samaan päätteeseen ja saada koko teho käyttöön, näin siis trankkupeleissä.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
turboruuvi
19.09.2016 20:09:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ai niin, tietty.
Ja se taas sotkee vertailemista entisestään.
 
Nää taitaa olla just' niitä käytäntöjä, jotka oon missannut...
 
Kaikki pidätetään oikeudetta.
ituvirtanen
19.09.2016 22:37:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Watti on todella epämääräinen ja huono yksikkö ... (jota) hämärretään tarkoituksella... Silloin, jos yhdistelmää ajetaan ja käytetään esmes 1 kHz staattisella siniaaltoulinalla ja katsotaan siitä teho (ns. RMS-teho) on teho jotenkin yhteismitallinen.
 
Juuri niin, watti kertoo vain tehosta mutta kun kuorma puuttuu tai ei ole vakio, vertailu on mahdotonta tai vaikeaa. Jos vahvistin antaa RMS-tehoa 8 ohmiin vaikka 120 wattia, onko se hiljaisempi kuin vahvistin, joka antaa 4 ohmiin 200 W? Ei niin, jos kaappi on sama. Erot tosin ovat pieniä, noin dB:n verran.
 
En pidä ollenkaan siitä, että soittajia kusetetaan mainoswateilla ilman vertailukelpoista arvoa:
"800 W!"
Joo, kahteen ohmiin. Siis 200 W 8 ohmiin. Toivottavasti RMS. Ja kun vielä termi (kaapin) herkkyys on useimmille soittajille täyttä hepreaa, mainosmiehet saavat myytyä näennäistä tehoa kaikenmaailman aaseille, anteeksi, asiakkaille.
 
okabass: Mutta minusta ainoa varma keino on pelien kokeilu siinä tilassa ja tehtävässä, missä niitä tullaan käyttämään.
 
Tästä pidän! Aina voi ostaa mainostehoja tai panna laite testiin oikeassa tilanteessa.
 
HenriF
20.09.2016 14:12:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

halvalla ei saa hyvää bassosoundia. Kitarasoundin saa. Muttei bassosoundia.
 
jos lähtee köyhäilyyn, niin ei paljoa innosta soittaminen bändissä ja tekee jatkuvasti mieli parempaa, jos vaikka keikalla pääsee testaamaan jonkun vähän parempaa pinoa.
 
Sitäpaitsi köyhäily tulee kalliiksi. Ostat halvalla kamat, myyt ne veke vielä halvemmalla ja ostat vähän paremmat, myyt ne veke taas tappiolla. Tuo kertaa 5.
 
Paras on ostaa heti kunnon vehkeet. Torilta saa vaikka mitä. 1000-2000eurolla saa erinomaisen nupin ja kaapin.
 
Lesson learned. The hard way:)
 
juici
21.09.2016 23:36:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oma lusikka soppaan. Eka vahvarini oli 80-lukuinen Peavey TNTT50 ja maksoi tasan 300 euroa. Se oli minun pääasiallinen bassovahvari ensimmäiset kahdeksan vuotta enkä varmaan olisi luopunut siitä vieläkään ellei olisi iskenyt fiksaatio, että pitää saada nuppi + kaappi -kamat. Siihen rumbaan meni seuraavat viisi vuotta kunnes omistukseen viimein päätyi Mark III ja 2x15".
 
Toisen halpa ei toimi toiselle mutta toisen kallis ei myöskään toimi toiselle.
 
"Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe
hiivatti
22.09.2016 20:36:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eka omani oli saksalainen shalleri jossa oli kiinni basso. kitara, koskettimet ja laulu. Tällä käytiin keikoillakin. Jos oikea vahvistin löytyy kauempaa, ja kyytri on ongelma, niin laita pikaviesti. Saatan joutaa Tampereelta kuskiksi ihan hankinnan riemusta ihan omalla kustannuksella. Katso myös käytettyjä H&K ja G&K tavaroita, itse olen tykännyt. Itellä nurkissa uudempi Fenderin 500 rumble , tc 250/15 ja wanhempi G&K backline. _G&K ei yhtään häpeä soundiltaan noita uudempia.
 
hallu
22.09.2016 23:10:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä en tästä asiasta mitään tiedä, mutta juolahti mieleen, että olisiko tässä aika edullinen, tehokas ja kukaties hyväsoundinen??? basso "nuppi" ja "kaappi" yhdistelmä? en ole kokeillut enkä tiedä kunhan mietin toimisiko tämmöinen viritys bändin (treenis/keikka meiningeissä).https://www.thomann.de/fi/ebs_micro … id=71ab43a0d7f20c649b422b2a2aa97a2e
http://www.soitinsatama.fi/behringe … ivikaappi-kysy-saatavuus-p-638.html
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
J.Nikkanen
22.09.2016 23:47:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hiivatti: _G&K ei yhtään häpeä soundiltaan noita uudempia.
 
No ei varmasti, ellei jopa ole saundiltaan noista paras?
 
Dropped C
23.09.2016 09:46:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin ite tossa just äskettäin kohtuuhintaan Gallen-Kallelan RB-700II vahvaimen. Se on hyvä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «