Aihe: Kohti walking bass kuvioita ja soiton maustaminen | |
---|
|
Hyviä vinkkejä tullut jo, aina laajoihin tietopankkeihin asti. Itse aloitin simppelisti. Crazy little thing mainittu, joo siitä aloitin itseasiassa. Kitaralla poimin soinnut, netistä etsin bassolinjan (kunnen vielä osannut poimia korvilla) https://www.youtube.com/watch?v=zO6D_BAuYCI Sitten hieman juutube oppituntia Scott Devine; https://www.youtube.com/watch?v=Ilh4uMAdss8&list=RDIlh4uMAdss8 Sain noita kelaamalla aika hyvin kiinni walking bass jutusta. Cover bändin soitettiin joskus tota Roberta Flack Killing me softly, siinä on kanssa samantyylistä, ja olikin jo korvilla poimittavissa kun oli hieman noita 2 videota ajatuksella opetellut; https://www.youtube.com/watch?v=Dx1XtKbEtfE Tätähän on basismi parhaimmillaan mun mielestä. Ja myös levottomat jalat levoton bassolinja;) |
|
Epämuusikko: Yks ihan hyvä perusindikaattori on ottaa vapaavalintainen Real Book joltain sivulta auki ja lähteä jauhamaan hitaasti 4-osapohjalta. Jos jonkun sointumerkin kohdalla suksi tökkää, niin silloin pitää katsella että mitäs mitäs. Ja muistetaan suunnanvaihdot heikoilla tahdinosilla, ainakin asteittain edettäessä. Jo J.S. Bachin ajoilta tuttua mekaniikkaa. terveisin: "talking out of my ass mutta walking-ukkojen vieressä jo jonkin aikaa pyörineenä" :D e: toki ensiluokkaisen selkeän walking bass -toiminnan kuuntelusta voisi olla hyötyä. Selkeydessä ja soundissa tulee itselleni ensimmäisenä mieleen Paul Chambers. 50-60-luvun hitaammista hard bop -paloista luulisi löytyvän. Ja jos ilmoitit että tunnilla vois käydä niin mene jo. Pitääpä noita Real Bookkejaki kattoo kirjastosta. |
|
omarklah: Ja jos teoriaa haluaa käydä läpi, niin suosittelisin tätä Carol Kayen opusta. Siinä on melko lyhyesti ja ytimekkäästi käyty läpi tärkeimpiä perusasioita harjoituksineen. http://www.carolkaye.com/catalog/product_info.php?products_id=30 Lueskelin tota ja huomasin, että jos soittaa asteikosta joka toisen nuotin seiskaan asti, hyppää sit yhden eteen ja tulee takasin samalla tapaa ja jatkaa näin koko oktaavin läpi, ni muodostuu ainakin seiska-, maj7-, molli-seiska- ja oisko ollu molli-dimi7-soinnut. Kuitenkin aloin miettimään, et jos kappaleessa on esim. E7-sointu, niin voiko suoraan siitä jo päätellä missä sävellajissa kappale kulkee, jos se on kirjoitettu kaikkien taiteen sääntöjen mukaisesti? Luulis, että se ainakin rajaa vaihtoehtoja. Onkohan siihen mitään järjestelmää, miten sitä voisi ajatella? |
mattirot 21.09.2016 11:06:47 (muokattu 21.09.2016 11:07:14) | |
|
Jeesbox-: Lueskelin tota ja huomasin, että jos soittaa asteikosta joka toisen nuotin seiskaan asti, hyppää sit yhden eteen ja tulee takasin samalla tapaa ja jatkaa näin koko oktaavin läpi, ni muodostuu ainakin seiska-, maj7-, molli-seiska- ja oisko ollu molli-dimi7-soinnut. Kuitenkin aloin miettimään, et jos kappaleessa on esim. E7-sointu, niin voiko suoraan siitä jo päätellä missä sävellajissa kappale kulkee, jos se on kirjoitettu kaikkien taiteen sääntöjen mukaisesti? Luulis, että se ainakin rajaa vaihtoehtoja. Onkohan siihen mitään järjestelmää, miten sitä voisi ajatella? Erkki Salmenhaara: Sointuanalyysi Sen kun opiskelee niin tulee soinnut hallintaan. |
|
Jeesbox-: Lueskelin tota ja huomasin, että jos soittaa asteikosta joka toisen nuotin seiskaan asti, hyppää sit yhden eteen ja tulee takasin samalla tapaa ja jatkaa näin koko oktaavin läpi, ni muodostuu ainakin seiska-, maj7-, molli-seiska- ja oisko ollu molli-dimi7-soinnut. Kuitenkin aloin miettimään, et jos kappaleessa on esim. E7-sointu, niin voiko suoraan siitä jo päätellä missä sävellajissa kappale kulkee, jos se on kirjoitettu kaikkien taiteen sääntöjen mukaisesti? Luulis, että se ainakin rajaa vaihtoehtoja. Onkohan siihen mitään järjestelmää, miten sitä voisi ajatella? Sävellajista saa usein kiinni tarkistamalla ensimmäisen ja viimeisen tahdin soinnut ja äänet. Walkingissa soinnun ääniä voi seurata ihan sellaisenaan mutta Maj7 on sen verran kuuluva ääni, että se on kätevä korvata kutosella. |
|
ituvirtanen: Walkingissa soinnun ääniä voi seurata ihan sellaisenaan mutta Maj7 on sen verran kuuluva ääni, että se on kätevä korvata kutosella. Miksi se pitäisi korvata? Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, sutenööri se vitut välittää. |
|
Jalmus: Miksi se pitäisi korvata? Jos se kuulostaa huonolta. Jos se ei kuulosta niin antaa palaa vaan. |
|
J.Nikkanen: Jos se kuulostaa huonolta. Jos se ei kuulosta niin antaa palaa vaan. Helposti kuulostaa vahvalla tahdinosalla, koska bassosävelen kautta hahmottuu sointu, ja jos se hahmottuu siten, että maj7-sävel on ykkönen (E: siis perussävel), silloin oikea perussävel on b2, 3 on 4 ja 5 on b5. Tonaliteetin hämärtymisen vaara on läsnä, ja monessa musiikkityylissä se ei ole toivottavaa. Sille on paikkansa, mutta linja kannattaa suunnitella huolella ja kuunnella harmonista ja melodista ympäristöä. Jos melodia on yhtä aikaa maj7:ssa helposti vaikutelma on tårta på tårta, ja voi kuulostaa siltä, että joku vetää vaan pieleen. Kontrapunkti on kadotettu. Tuolla oli aika hyviä pohdiskeluita kävelyreittien suunnittelusta. http://music.stackexchange.com/ques … ow-to-improvise-a-walking-bass-line Outo luku on luonnollinen luku, joka on runsas mutta ei puolitäydellinen. |
|
Piti oikein alkaa pähkäilemään... Jos bändi komppaa ilman melodiaa, vaikka pari tahtia maj7-sointua, ei mitään riitaa tule. Jos taas melodiassa ja bassolinjassa on yhtäaikaa maj7-sävel, se voi toimia ihan kohtuullisesti. Mikäli melodiassa on soinnun perusääni ja bassolla samaan aikaan maj7, ne riitelevät keskenään. Tässä kohtaa kutonen sopii ehkä bassolle paremmin. Olisiko ituvirtasen pointti tässä? https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo |
|
sepisti: Mikäli melodiassa on soinnun perusääni ja bassolla samaan aikaan maj7, ne riitelevät keskenään. Tässä kohtaa kutonen sopii ehkä bassolle paremmin. Tuo taitaa olla karkein tapaus, mutta mielestäni basso ja melodia molemmat maj7-sävelessä on jotenkin nyrjähtänyt myös. Jos melodia taas on siellä maj7:ssä, voi kutonen bassossa olla outo. Eipä noita hetken hurmoksessa tietenkään jäädä arpomaan, vaan linjaa viedään tuurilla ja vähän taidolla kohti seuraavia sointuja. Ajatuksen on hyvä olla aina vähintään puoli tahtia edellä, jotta voi tiputella niitä oikeita ykkösiä... muut sulautuvat sinne sekaan kyllä, vaikka olisivat vähän etäisemmistäkin sävellajeista lainattuja. Outo luku on luonnollinen luku, joka on runsas mutta ei puolitäydellinen. |
Jalmus 23.09.2016 10:20:55 (muokattu 23.09.2016 10:32:10) | |
|
J.Nikkanen: Jos se kuulostaa huonolta. Jos se ei kuulosta niin antaa palaa vaan. Se ei kuulosta huonolta maj7-soinnun alla. "Turvallisempia" tahdin aloitusääniä ovat ehkä kuitenkin perusääni, kvintti ja terssi. Soinnun vaihtuessa aloittaisin ehkä mieluiten sillä perusäänellä. Maj7-sävel voi ihan hyvin olla vahvalla tahdinosalla, kolmosiskukin on vahva tahdinosa. Mikäli sama sointu jatkuu esimerkiksi kahden tahdin ajan, voi maj7-sävel ihan hyvin tulla myös jälkimmäisen tahdin ykkösellekin. Yleensä ottaen kaksi tahtia samaa sointua mahdollistaa poikkeaman sointusävel vahvalle tahdinosalle -ajattelusta. Esim. Cmaj7: c-e-f-f#-g-a-b-c toimii loistavasti ja on aika yleinenkin kuljetus. Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, sutenööri se vitut välittää. |
|
Jalmus: Se ei kuulosta huonolta maj7-soinnun alla. En niin väittänytkään, totesin vain että jos kuulostaa niin vaihtoon. Pätee mun mielestä kaikkiin säveliin bassottelussa vaikka en osaakkaan. |
|
J.Nikkanen: En niin väittänytkään, totesin vain että jos kuulostaa niin vaihtoon. Pätee mun mielestä kaikkiin säveliin bassottelussa vaikka en osaakkaan. Minä puolestani osaan. Päivitetyssä viestissäni jo selvitinkin perusteluja. Ja aika monesti jonkun äänen sopivuus tai sopimattomuus on oikeasti vaan korvan tottumattomuutta. Ja hei, älä käsitä väärin, tarkoitukseni ei ollut olla nokkava. Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, sutenööri se vitut välittää. |
|
Jalmus: Minä puolestani osaan. Päivitetyssä viestissäni jo selvitinkin perusteluja. Ja aika monesti jonkun äänen sopivuus tai sopimattomuus on oikeasti vaan korvan tottumattomuutta. Juh, on tullut huomattua. Sitä tulee helposti hätäiltyä jos ja kun bassolinjassa alkaa olemaan liikaa jännitettä vaikka muutaman mutkan kautta maaliin osuisikin. (ellei ennen sitä ole jo alkanut pätkyttämään eikun-eikua ja pitänyt hieman taukoa) Ja hei, älä käsitä väärin, tarkoitukseni ei ollut olla nokkava. Juu en sitä niin ottanut, hyvää tekstiä. Parempiaan kannattaa aina kuunnella vaikka välillä voin vähän vastaan väittää ja viisastellakkin. |
Epämuusikko 23.09.2016 11:23:10 (muokattu 23.09.2016 11:24:06) | |
|
Älkää ajatelko liian vaikeasti, aluksi ainakaan :D "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
|
Jeesbox-: Olen soitellut bassoa harrastusmielessä pari vuotta. Bändinkin kanssa. Nyt mietityttää, kun tulee yleensä soitettua jotain perus rokkia ja tekis mieli maustaa soittoa jotenkin lisää. Ehkä vähä jazzahtavaan suuntaan jopa. Tiedän, et pentatonisista voi tiluttaa jotain sopiviin väliin, mutta mitähän muuta teoriaa olisi tähän soiton maustamiseen? Pidän esim. siitä miten Suurlähettiläiden basisti soittaa. Sellasta jatkuvaa linjaa, joka tuntuu jopa etenevän. Oisko mitään keinoa miten perus pompottelusta pääsisi siirtymään enemmän walking beissin suuntaan? Vaikka tuskin nekään tosin improaa sitä bassolinjaansa. Ois muutenkin kiva, jos vois joka kerta vetää vähä eri tavalla, ni ei pääse kyllästymään samoihin biiseihin. Olen yrittänyt esim. soittaa välillä alempaa kaulalta ja välillä ylempää. Sit sopiviin väleihin jotai liukusiirtymiä. Nauhattomalla se on niin kivaa. ;-) Aattelin, et vois ehkä jollai tunneillakin käydä, mut kysyn kuitenkin eka täältä, jos jollakulla ois vinkkejä. Aloittajalle: Treenaa ensin kahdella soinnulla, vaikka C ja F, tahti molempia. Mieti, että kun lähdet C:ltä, sulla on kolme säveltä aikaa päätyä F:lle. Voit mennä F:n yli vaikka G:lle asti C-D-E-G tai sitten laittaa kromaattisia ääniä väliin C-D-D#-E. Sitten F:ltä samalla lailla kohti C:tä. Molemmilta soinnuilta ylös-ja alaspäin kohti seuraavaa. Välillä voi myös soittaa F:n D-kieleltä ja sen jälkeen vapaan a:n ja lähestyykin kohdesointua taas alakautta vaikka aloitusääni oli ylempänä. Sitten mukaan kolmas sointu jne... pala kerrallaan. Laita jokin komppi ja soinnut taustalle rauhallisessa tempossa ja ala soittamaan. |
|
Isotalo: Aloittajalle: Treenaa ensin kahdella soinnulla, vaikka C ja F, tahti molempia. Mieti, että kun lähdet C:ltä, sulla on kolme säveltä aikaa päätyä F:lle. Voit mennä F:n yli vaikka G:lle asti C-D-E-G tai sitten laittaa kromaattisia ääniä väliin C-D-D#-E. Sitten F:ltä samalla lailla kohti C:tä. Molemmilta soinnuilta ylös-ja alaspäin kohti seuraavaa. Välillä voi myös soittaa F:n D-kieleltä ja sen jälkeen vapaan a:n ja lähestyykin kohdesointua taas alakautta vaikka aloitusääni oli ylempänä. Sitten mukaan kolmas sointu jne... pala kerrallaan. Laita jokin komppi ja soinnut taustalle rauhallisessa tempossa ja ala soittamaan. Yllättävän hyvä konkreettinen ehdotus! Semmoinen lisäehdotus/tarkennus, että koita keksiä erilaisia ja erimittaisia tapoja kävellä ylöspäin JA alaspäin hypyillä ja ilman. Kolmisointujen sävelien käyttö käy myös hyvin laatuun. Esim. C-E-G-F# ja siitä F:stä semikromaattisesti alaspäin ja miksei vieläkin alaspäin. Kokeile myös oktaavihyppyjä. |
|
Moni selitti asiaa minua paremmin. Maj7 on kovin vahva ja sillä hyvä. Mitä tarkoittaa semikromaattisesti? No niinku puolikromaattisesti muttei kuitenkaan kromaattisesti? Minä ainakin putosin. Kaks koko puoli, kolme koko puoli sijasta Kaks puoli koko, kolme puoli koko? |
|
https://m.youtube.com/watch?v=ruTfC5v9Z2Y Piti uusien musahommien myötä palata kävelybasson pariin, ja etsiskelin netistä inspiraatiota. Mainio Adam Neelyn etydi valaisee hommaa yllättävän paljon. Herralla on myös muita katsomisen arvoisia videoita. Outo luku on luonnollinen luku, joka on runsas mutta ei puolitäydellinen. |
|
Nelisormimangusti: https://m.youtube.com/watch?v=ruTfC5v9Z2Y Piti uusien musahommien myötä palata kävelybasson pariin, ja etsiskelin netistä inspiraatiota. Mainio Adam Neelyn etydi valaisee hommaa yllättävän paljon. Herralla on myös muita katsomisen arvoisia videoita. tämä oli hyvä! "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|