Muusikoiden.net
03.12.2016
Jenkkirundi - Uutuuskirja nyt myynnissä! 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Droppi vireet.
1
w3ss
27.07.2016 15:36:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hilirimpsis vain kaikille rakkaille bassonsoiton ystäville!
Tästä aiheesta löytyy kyllä paljon kirjoitusta, mutta yleensä kirjoitukset pyörivät lähinnä sen ympärillä, miten beissi saadaan esim drop-c:hen tai D:hen.
Itselläni ongelmaksi taas tuli heti ensimmäisissä bänditreeneissä se, miten vireeseen tulisi oikeastaan suhtautua.
Useiden tuntien ajan, sormet rakkuloilla, on tullut opeteltua moodit, skaalat, sointujen osaset yms. PERUSVIREELLE.
Miten siis te kanssamatkustajat suhtaudutte esim drop-c:hen?
Tuntuu järjettömältä opetella esim. sävelten paikat perusvireessä ja sen jälkeen laittaa kaikki kortit sekaisin ( B-E-A-D-G - > A-C-G-C-F) ja opetella kaikki _lähes_ alusta.. Bändin sisäinen kommunikaatio tottakai vaikuttaa asiaan, että miten sovitaan asioista kommunikoitavan, mutta esim covereita soitellessa on hankala miettiä artistin sointukiertoja, kun ei oikein tiedä, onko sävellys ajateltu peruvireen kautta, vaiko "droppi vireen sävelillä".
Kiitoksia etukäteen kaikista asiallisista vastauksista :)
 
J.Nikkanen
27.07.2016 16:18:08 (muokattu 27.07.2016 16:21:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vitonen on ja pysyy mulla vakiovireessä, ja sillä hoitelen bassottelut finnshits bändissä jossa kitaratkin normi vireessä ja urostelurokkitriossa jossa kitara on droppi-cissässä.
 
Nelikielinen oli joskus melko usein droppi-deessä ja normivireessä, yhdessä vaiheessa kaikki kielet laskettu sävelaskelen matalammalle. En mä kokenut mitään tuskaa noissa, A on aina A, oli se sitten vapaa kieli tai toiseksi matalimman kielen toinen nauhaväli. Ihan sama droppi-deessä, kyllä sen melko nopeasti sisäistää että yksi kieli on sävelaskeleen matalammalla kuin ns. normaalisti.
 
Kaippa noita vireitä voisi enemmänkin veivata ja kokeilla kaikkea mystistä, mutta en silti jaksa uskoa että siitä ihan kamalasti hyötyisi, ja toki ensialkuun joutuisi hieman enemmän miettimään että missä oltiinkaan ja mihin pitää mennä.
 
Enemmän probleemaa on tuottanut se, kun kitaristi on selittänyt että tästä vaan tälleen että lähtee Eestä ja sitten tosta tuo ja näin vaikka oikeasti se on ollut se perkkuleen kitaristin droppi-dee mistä on lähdetty. Sitten on ihmetelty että kuulostaapa nyt oudolta, että eiks basisti nyt tajuu. Onneksi noista kommelluksista on jo aikaa, mutta kyllä tuohon olen muutaman kerran jossain kaveripiirin kaljajameissakin törmännyt.
 
edit: muutos esmeks E-A-D-G --> D-G-C-F ei ole kovinkaan ihmeellinen. Tossa soittimen kaulalla kun nyt kuitenkin tuota otelaudan kättä pystyy ja saa liikutella.
 
-Voi armoo kun noita ruvetaan hakkaamaan klikkiä vasten. Nyt jo rupes särkemään päätä. -rumpalismies
w3ss
27.07.2016 16:41:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Vitonen on ja pysyy mulla vakiovireessä, ja sillä hoitelen bassottelut finnshits bändissä jossa kitaratkin normi vireessä ja urostelurokkitriossa jossa kitara on droppi-cissässä.
 
Nelikielinen oli joskus melko usein droppi-deessä ja normivireessä, yhdessä vaiheessa kaikki kielet laskettu sävelaskelen matalammalle. En mä kokenut mitään tuskaa noissa, A on aina A, oli se sitten vapaa kieli tai toiseksi matalimman kielen toinen nauhaväli. Ihan sama droppi-deessä, kyllä sen melko nopeasti sisäistää että yksi kieli on sävelaskeleen matalammalla kuin ns. normaalisti.
 
Kaippa noita vireitä voisi enemmänkin veivata ja kokeilla kaikkea mystistä, mutta en silti jaksa uskoa että siitä ihan kamalasti hyötyisi, ja toki ensialkuun joutuisi hieman enemmän miettimään että missä oltiinkaan ja mihin pitää mennä.
 
Enemmän probleemaa on tuottanut se, kun kitaristi on selittänyt että tästä vaan tälleen että lähtee Eestä ja sitten tosta tuo ja näin vaikka oikeasti se on ollut se perkkuleen kitaristin droppi-dee mistä on lähdetty. Sitten on ihmetelty että kuulostaapa nyt oudolta, että eiks basisti nyt tajuu. Onneksi noista kommelluksista on jo aikaa, mutta kyllä tuohon olen muutaman kerran jossain kaveripiirin kaljajameissakin törmännyt.
 
edit: muutos esmeks E-A-D-G --> D-G-C-F ei ole kovinkaan ihmeellinen. Tossa soittimen kaulalla kun nyt kuitenkin tuota otelaudan kättä pystyy ja saa liikutella.

 
Aight!
Eli tästä voisi päätellä, että kielten pudottamisella on äänirekisteriin sen verran suuri vaikutus, että vaikka soitat saman A:n dropissa esim. E-kielen vitos aseman sijasta seiskasta, niin soi se silti matalammalta kuin perusvireessä.
Kiitoksia pikaisesta vastauksesta :)
 
J.Nikkanen
27.07.2016 16:42:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

w3ss: Aight!
Eli tästä voisi päätellä, että kielten pudottamisella on äänirekisteriin sen verran suuri vaikutus, että vaikka soitat saman A:n dropissa esim. E-kielen vitos aseman sijasta seiskasta, niin soi se silti matalammalta kuin perusvireessä.

 
Öööh... Häh? Ei.
 
-Voi armoo kun noita ruvetaan hakkaamaan klikkiä vasten. Nyt jo rupes särkemään päätä. -rumpalismies
pehko
27.07.2016 17:00:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

w3ss: Hilirimpsis vain kaikille rakkaille bassonsoiton ystäville!
Tästä aiheesta löytyy kyllä paljon kirjoitusta, mutta yleensä kirjoitukset pyörivät lähinnä sen ympärillä, miten beissi saadaan esim drop-c:hen tai D:hen.
Itselläni ongelmaksi taas tuli heti ensimmäisissä bänditreeneissä se, miten vireeseen tulisi oikeastaan suhtautua.
Useiden tuntien ajan, sormet rakkuloilla, on tullut opeteltua moodit, skaalat, sointujen osaset yms. PERUSVIREELLE.
Miten siis te kanssamatkustajat suhtaudutte esim drop-c:hen?
Tuntuu järjettömältä opetella esim. sävelten paikat perusvireessä ja sen jälkeen laittaa kaikki kortit sekaisin ( B-E-A-D-G - > A-C-G-C-F) ja opetella kaikki _lähes_ alusta.. Bändin sisäinen kommunikaatio tottakai vaikuttaa asiaan, että miten sovitaan asioista kommunikoitavan, mutta esim covereita soitellessa on hankala miettiä artistin sointukiertoja, kun ei oikein tiedä, onko sävellys ajateltu peruvireen kautta, vaiko "droppi vireen sävelillä".
Kiitoksia etukäteen kaikista asiallisista vastauksista :)

 
Mulla tässä koko hommassa auttaa se, että en oikeastaan tiedä basson, tai minkään muunkaan instrumentin, soitosta mitään. Moodit, skaalat ja sointujen osaset on just täyttä hepreaa. Meillä puhutaan treenikselläkin vaan nauhaväleistä. Se on ihan sama onko perusvire vai droppivire, ei vaikuta mihinkään. Suosittelen siis soitannallista taantumusta. =D Anteeksi. Menen pois.
 
"Sometimes he throws in a bunch of fretless songs and I say "I don't have any fretless bass" and he say's "Go fuck yourself" - Chi Cheng RIP
w3ss
27.07.2016 17:11:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pehko: Mulla tässä koko hommassa auttaa se, että en oikeastaan tiedä basson, tai minkään muunkaan instrumentin, soitosta mitään. Moodit, skaalat ja sointujen osaset on just täyttä hepreaa. Meillä puhutaan treenikselläkin vaan nauhaväleistä. Se on ihan sama onko perusvire vai droppivire, ei vaikuta mihinkään. Suosittelen siis soitannallista taantumusta. =D Anteeksi. Menen pois.
 
Hehe. Kuulostaa tutulta toiminnalta! Tämä vain mielestäni vaikeuttaa hieman soittoa muutamassa asiassa.
-Joutuu opettelemaan hirveästi ulkoa kaikkia likkejä, sen sijaan, että muistelisi biisin menevän vaikkapa lyydisestä moodista ja antaisi palaa korvakuulosta (nauhaväleistä soittaminen ei tätä toki estä).
-Toinen asia miksi olen ylipäätänsä opetellut teoriaa niin paljon on se, että miellän ne 'työkaluiksi' jotka tekevät säveltämisestä monipuolisempaa ja helpompaa, kun sinne joukkoon voi heitellä triadeja, skaaloja tai mieltää jonkun likin menevän joistain edellä mainituista.
Tällä hetkellä soittaminen menee juuri aikalailla siltä pohjalta treeniksellä, että vireet vaihtuu ja sahailen priimejä eri nauhoilta ja koitan muistaa kaikki binäärikoodin osaset jokaiseen kappaleeseen erikseen :P
 
hollstro
27.07.2016 17:20:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos säilyttää vireessä ne kvintit niin sen jälkeen sormitukset pysyy. Siksi en ymmärrä mikä tässä on se ongelma vaikka basso olisi alavireessä viritetty.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
w3ss
27.07.2016 19:17:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Jos säilyttää vireessä ne kvintit niin sen jälkeen sormitukset pysyy. Siksi en ymmärrä mikä tässä on se ongelma vaikka basso olisi alavireessä viritetty.
 
No siis esimerkiksi C-dropissa kvintti ei säily entisellä paikallaan, koska C & G eivät ole keskenään enää kvarttaalisesti viritetty. Tästä seuraa, että ulkoa opetellut kuviot, eivät ole enää entisellään, mistä pääsemme takaisin alkuperäiseen ajatukseeni, että miksi virittää koko soitinta alavireeseen, jos kuitenkin nostaa nuotteja esim sävelaskeleella otelaudalla. Kitaralla etu on selkeä, koska saat C:stä ja G:stä suoraan vitos soinnun, joka nopeuttaa soittamista, mutta bassolla en näkisi tätä niinkään etuna; päin vastoin.
Mutta ehkäpä ajattelen asiaa turhan vaikeasti ja yritän olla vain iloinen siitä, että matalien nuottien repertuaari lisääntyy otelaudan alkupäässä. Se kuitenkin taitaa olla koko droppivireen jujuna :P
 
hollstro
27.07.2016 19:25:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

w3ss: No siis esimerkiksi C-dropissa kvintti ei säily entisellä paikallaan, koska C & G eivät ole keskenään enää kvarttaalisesti viritetty. Tästä seuraa, että ulkoa opetellut kuviot, eivät ole enää entisellään, mistä pääsemme takaisin alkuperäiseen ajatukseeni, että miksi virittää koko soitinta alavireeseen, jos kuitenkin nostaa nuotteja esim sävelaskeleella otelaudalla. Kitaralla etu on selkeä, koska saat C:stä ja G:stä suoraan vitos soinnun, joka nopeuttaa soittamista, mutta bassolla en näkisi tätä niinkään etuna; päin vastoin.
Mutta ehkäpä ajattelen asiaa turhan vaikeasti ja yritän olla vain iloinen siitä, että matalien nuottien repertuaari lisääntyy otelaudan alkupäässä. Se kuitenkin taitaa olla koko droppivireen jujuna :P

 
Eihän missään sanota etteikö kielet voi olla samassa suhteessa kuin normivireessäkin.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
ituvirtanen
27.07.2016 23:59:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Eihän missään sanota etteikö kielet voi olla samassa suhteessa kuin normivireessäkin.
 
Jos haluaa virittää soittimensa alemmas tai ylemmäs, kannattaa ottaa käteen D'Addarion string tension chart. Siitä löytyy monta hyvää ideaa siirtää virettä toiseen paikkaan ilman, että soittotuntuma (ynnä kaulan säädöt jne.) muuttuu.
 
Minulle helpoin tapa on ollut viisikielisen käyttö, koska silloin transponoinnit ovat olleet ihan leipää. Toisaalta lempisoittimeni on nelikielinen, joten vain tarvittaessa haen vitosesta apua. Yksi vaihtoehto olisi myös siirtää toinen nelikielinen kvartilla alas. Hyvin monta kertaa käynyt mielessä.
 
http://www.daddario.com/upload/tension_chart_13934.pdf
 
J.Nikkanen
28.07.2016 08:11:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

w3ss: No siis esimerkiksi C-dropissa kvintti ei säily entisellä paikallaan, koska C & G eivät ole keskenään enää kvarttaalisesti viritetty. Tästä seuraa, että ulkoa opetellut kuviot, eivät ole enää entisellään, mistä pääsemme takaisin alkuperäiseen ajatukseeni, että miksi virittää koko soitinta alavireeseen, jos kuitenkin nostaa nuotteja esim sävelaskeleella otelaudalla. Kitaralla etu on selkeä, koska saat C:stä ja G:stä suoraan vitos soinnun, joka nopeuttaa soittamista, mutta bassolla en näkisi tätä niinkään etuna; päin vastoin.
 
Joskos nyt unohtaisit ihan hetkeksi ne skaalat ja moodit sekä ulkoa opetellut kuviot? Onhan se hienoa että on jaksanut hinkata ja opetella moiset, mutta esmeks tällä(kin) hetkellä mulla on käytössä mun wanhan basso-open lausahdus - jos se kuulostaa hyvältä, se on oikein. Kyllä kai sitä meikäläinen pistelee säveliä väliin mitkä ovat "boksin" ulkopuolelta, mutta enpä ole sen enempää jaksanut asiaa ajatella. Niin, ja tällä hetkellä en varmaan edes hyötyisi ajattelusta mitään kun tuntuu olevan melkomoisessa ruosteessa mitä tulee skaaloihin ja moodeihin. Bassottelen melko pitkälle korvakuulolla ja tulee seurailtua että mitä sointuja biisissä on ja vetelen sävelet niiden pohjalta. Varmasti osaava heppu voisi hetimmiten sanoa että minkä ympärillä alataajuuksillani pörrään ja mihin soittoni perustuu, itse en tosiaan ole analysoinut enkä edes ehkä osaisikaan.(?)
 
Sitten nämä nuoruuden hewimedel-hommelit. Kyllä se oli se droppi-dee mikä oli se kova juttu ja mikä nopeutti soittamista. Siinä kun paahdettiin suoraviivaista bassonlätkyttelyä menemään melko usein kitaran kanssa uniksena tai sitten jotain stemmarölöä, niin olihan se nyt ihan pirun helppoa kun soitin oli droppi-vireessä. Tokihan se riippuu että minkämoista riffiä sinne tungetaan, mutta tuolloin oli melko usein vapaita kieliä pätkissä mukana joten normaalivireisellä nelosella ei toivoakaan.

Mutta ehkäpä ajattelen asiaa turhan vaikeasti ja yritän olla vain iloinen siitä, että matalien nuottien repertuaari lisääntyy otelaudan alkupäässä. Se kuitenkin taitaa olla koko droppivireen jujuna :P
 
Kyllä kannattaa olla iloinen joo, ei näistä kannata synkistyäkkään. Nelosessa nyt vaan on vakiovire se E-A-D-G, mutta äkkiseltään kun funtsaan niin droppi-deetä ja -cissää, kaikki sävelaskeleen alempana sekä B-E-A-D vireitä löytyy kaveripiirin nelosista myös. Ihan sama mikä se vire on, normaali, droppi, NST, wat evö, kunhan soittaja ja soitin palvelee musiikkia, ei toisinpäin.
 
-Voi armoo kun noita ruvetaan hakkaamaan klikkiä vasten. Nyt jo rupes särkemään päätä. -rumpalismies
J.Nikkanen
28.07.2016 08:20:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ituvirtanen: Jos haluaa virittää soittimensa alemmas tai ylemmäs, kannattaa ottaa käteen D'Addarion string tension chart. Siitä löytyy monta hyvää ideaa siirtää virettä toiseen paikkaan ilman, että soittotuntuma (ynnä kaulan säädöt jne.) muuttuu.
 
Ylipäätään jos haluaa soittimeensa kivan tatsin niin kannattaa ottaa tuo taulukko käteen ja uhrata hetki aikaa taulukon selailuun ja kielien valitsemiseen. Tai tilata kielet Zacharyltä koska ZOGit ovat parasta bestiä!
 
-Voi armoo kun noita ruvetaan hakkaamaan klikkiä vasten. Nyt jo rupes särkemään päätä. -rumpalismies
J.Hollström
28.07.2016 09:54:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ituvirtanen: Jos haluaa virittää soittimensa alemmas tai ylemmäs, kannattaa ottaa käteen D'Addarion string tension chart. Siitä löytyy monta hyvää ideaa siirtää virettä toiseen paikkaan ilman, että soittotuntuma (ynnä kaulan säädöt jne.) muuttuu.
 
Tähän on myös ohjelma jolla voi simuloida jännitykset eri vireillä ja kielten paksuuksilla.
 
http://www.stringtensionpro.com/
 
Pedro de la Helvetto
28.07.2016 17:22:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisäksi kannattaa muistaa että kielimerkkien jäykkyydet vaihtelevat. Kaikki valistajat eivät ole kunnostuneet string tension chart-kaavioiden kanssa kuten esim. toi daddario tossa ylhäällä jonka jäykkyydet koskee vain ko. Merkin kieliä.
 
jukkajylli
30.07.2016 02:24:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Eihän missään sanota etteikö kielet voi olla samassa suhteessa kuin normivireessäkin.
 
Kyllä vain. Metallimusiikin lakikirjassa on tästä pienellä präntätty alaviite sivun 666 alareunassa. Asian todentamista hieman hankaloittaa, että kaikkien sivujen kulmassa lukee 666.
 
Stidi alla.
basisti1971
30.07.2016 08:34:18 (muokattu 30.07.2016 08:35:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
w3ss: Useiden tuntien ajan, sormet rakkuloilla, on tullut opeteltua moodit, skaalat, sointujen osaset yms. PERUSVIREELLE.
 
Kuten tuosta seuraavastakin lainauksesta ilmenee, olet tullut opetelleeksi pitkälti ainoastaan motoriikan, ET moodeja, ET skaaloja, ET sointujen osasia.
 

 
w3ss: Tuntuu järjettömältä opetella esim. sävelten paikat perusvireessä ja sen jälkeen laittaa kaikki kortit sekaisin ( B-E-A-D-G - > A-C-G-C-F) ja opetella kaikki _lähes_ alusta..
 
Noinhan se klassinen kitaran ja basson (ja toki muidenkin muuttuvavireisten instrumenttien) itseopiskelu menee.
En toki itsekään väitä olevani poikkeus, tarvitsen otelautaa sointukulkujen hahmottamiseen, mielessä ja/tai paperilla ei onnistu. Ainakaan reaaliajassa.
 
Laiskuudesta/saamattomuudesta se ainakin itsellä on ja on ollut kiinni.
Mikään ei olisi estänyt alusta alkaen opettelemasta soitantaa samalla tavalla kuin jo vuosisatoja on tehty, OIKEASTI SOITTAMAAN, mutta kun pelkän motoriikankin suurinpiirtein hallitseminen mahdollisti likipitäen 99% haikailemastani "modernista" musiikista soittamisen, sinnepäin, ei tullut koskaan vaivauduttua.
Rajoittaahan tuo suunnattomasti.
En ketään ikipäivänä kehoita yhtä puolivillaisesti asiaan suhtautumaan vaikkakin valtaosa soittajista menee sieltä mistä aita on matalin, eli opettelee soittamaan otelaudan avulla.
 
Tekisi melkein mieli ottaa lähihistoriastamme esimerkki jossa muun muassa soittotaidon puute karautti eräänkin ennennäkemättömän vahvassa vauhdissa olevan bändin sen verran vahvasti karille ettei taida paattia enää irti saada hinattua.
Sääli sinänsä, mutta jos amatöörinä pääsee yht'äkkiä pitkälle koulutettujen ammattilaisten kanssa samalle hiekkalaatikolle, jälki ei ole yleensä pitkän päälle nättiä eikä miellyttävää amatöörille.
Alasta toki riippumatta.
 

 

 
hollstro: Jos säilyttää vireessä ne kvintit niin sen jälkeen sormitukset pysyy. Siksi en ymmärrä mikä tässä on se ongelma vaikka basso olisi alavireessä viritetty.
 
Ymmärtämättömyytesi pohjaa varmaankin pitkälti samaan kuin itsellänikin, drop-viritys terminä on muuttunut aikojen saatossa.
 
Muinaiseen aikaan tuota termiä käytettäessä kokonaisvirettä laskettiin, syystä tai toisesta, vaikkapa puoli sävelaskelta, nykyään hiplataan lähinnä yhtä tai kahta kieltä.
 
Myös avoimet ja puoliavoimet viritykset -joita toki on ollut iät ja ajat, ja joista nykyinen "standardivirityskin" on vain yksi kaikkien muiden lukemattomien joukossa- ovat saaneet drop-statuksen.
Lienee jollain tapaa hienoa kun soittaa drop vireessä tai jotain :/.
Ja kun kaikki soittaa samassa dropissa, visuaalisesti on yhdenmukaista kun kaikilla on käpälät samassa kohtaa otelautaa...
 
Itsellenikin tuo ero selvisi vasta taannoin, kun hämmästelin kun haluttu drop vire ei ollutkaan drop kuin E kielen osalta.
 
Basistillehan homma on helppo jos sormitukset eivät ole se avain, esimerkiksi sointukulun takia, lisätään kieliä, tai pidetään kielimäärä samana ja lasketaan kokonaisvirettä.
Visuaalisuusaspekti ei tietty tuolloin täyty.
Valmiina paketteina saa valtamerkeiltäkin ainakin F#BEA settiä ja vähintään .260 touvi löytyy netttikaupan hyllyltä, firmalta joka vaihtaa nimeä useammin kuin monet meistä paitaa, ja customina kait jöpäkämpiäkin, joten tuntuman saa pidettyä samana varsin matalallakin vireellä.
 
T:Samuli
 
hollstro
30.07.2016 09:15:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen toki soittanut jo ennen kun suuri osa tästä porukasta on edes syntynyt droppivireessä. Siinä ei ole mitään ongelmaa. Joten on turha kirjoitella mun ymmärtämättömyydestä miten droppivireessä soitetaan. Sitä en ymmärrä mikä siinä on niin vaikeaa.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
J.Nikkanen
30.07.2016 10:15:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Sitä en ymmärrä mikä siinä on niin vaikeaa.
 
No tämän jutun kanssa mäkin hieman kompuroin ja ihmettelin että mitä ketjun aloittaja oikein ajaa takaa, mutta Samulihan se tuossa puki sanoiksi sen mitä mä en osannut, eli sen sijaan että oikeasti osaisi, osaakin vain motoriikan.
 
Kyllä pelimies pistelee menemään on sitten droppia tai ei ja vaihtaa seuraavaan biisiin normaalissa vireessä olevan soittimen. (tai pamauttaa d-tunerit toiseen asentoon)
 
Kyllä kai noistakin asioista on väitelty useammalla treeniksellä kun yksi haluaa että toinen soittaa sävelen X ja toinen vinkuu ja äksyilee että en soita kun ei se kuulu tähän biisiin koska sävellaji, asteikko, moodi jne. Ehkäpä kuitenkin vain ohimenevä vaihe josta kasvaa nopeasti ulos? Mutta jotain tuon tapaista vääntöä kyllä ollut joskus vuonna kirves ja miekka, kun itse opiskellen otettiin ensiaskeleita musiikin teoriaan tajuamatta siitä kuitenkaan yhtään mitään. (en kuitenkaan nyt väitä että ketjun aloittaja tai kukaan muu keskusteluun osallistuneista ei tajuaisi musiikin teoriasta yhtään mitään)
 
-Voi armoo kun noita ruvetaan hakkaamaan klikkiä vasten. Nyt jo rupes särkemään päätä. -rumpalismies
öl m
30.07.2016 11:51:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Olen toki soittanut jo ennen kun suuri osa tästä porukasta on edes syntynyt droppivireessä.
 
Onkohan sitä itsekin syntynyt droppivireessä, kun välillä elämä tuntuu niin raskaalta...
 
hollstro
30.07.2016 13:07:47 (muokattu 30.07.2016 13:11:05)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

öl m: Onkohan sitä itsekin syntynyt droppivireessä, kun välillä elämä tuntuu niin raskaalta...
 
On varmaan jos siltä tuntuu
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti