Muusikoiden.net
09.12.2016

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Efekteistä
1
Korkki74
14.04.2016 19:52:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon tämmöinen tavallinen soittaja joka vaan soittaa eikä paljoa kanna huolta muista jutuista, joten ajattelin hiukkasen kysellä..

Jos tässä nyt bändin kanssa aktivoituisi sen verran että saataisiin keikkaa esim jossain lämppärinä tai festareilla missä ei olisi omia kamoja mukana niin bassovahvari lienee siellä vedetty joko "tehdasasetuksilla" tai sitten suoraan linjasta PA:han. Vai? Itte tuskin saa (tai edes ehtii) värkätä mitään sen kanssa. Eli tuonne tarttisi jonkinlaista pedalboardia hankkia oman soundin aikaansaamiseksi?

Mulla on nyt chorus, EQ ja särö mutta varmasti joku kompressori ainakin tarvinnee vielä hankkia että saa sopivan äänen (plus jotain leluja). Vai tarttisko hankkia suosiolla joku multiefekti.

Kumpia täällä basistit suosivat; multiefektejä vai erillisiä pedaaleja?

Vessajono
14.04.2016 23:01:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Korkki74: Kumpia täällä basistit suosivat; multiefektejä vai erillisiä pedaaleja?

Multsareilla on hyvä kokeilla siinä vaiheessa jos ei oikein itekään tiedä mitä on hakemassa mutta yhdeksässä tapauksessa kymmenestä soundi on paskempi kuin hyvillä saippuapaloilla, jotka taas toisaalta jää käytettävyydessä kakkoseksi siinä vaiheessa jos on tarve pyörittää isompaa soundipalettia.

Molemmissa on siis puolensa ja molempia on ollu, tällä hetkellä mulla on kompromissina pedaalilaudassa läppäri, jolla ajelen Amplitubea ja Mainstagea. Mut noin niinku nyrkkisääntönä voinee sanoa että vähemmän on enemmän - eli jos hakusessa on ennemminkin joku yks tarkkaan harkittu soundi mitä hakee ja millä vetää niin melkein kannattaa etsiä sellaset irtopurkit joilla pääsee maaliin.

Funkånaut: Noi naisten halut kuulostaa kyllä melko paljon luodilta mukesin katossa poistutettuja varusmiehiä kutittelemassa eiku mun perseeseen.
ituvirtanen
15.04.2016 08:14:30 (muokattu 15.04.2016 08:19:37)

Multiefekti on kompromissi kaikesta. Sellaisessa on usein myös juttuja, joilla ei oman saundin kanssa tee mitään, siis turhia.

Oma ratkaisu oli etsiä ja kokeilla kaikenlaisia purkkeja, kunnes sopivia alkoi löytyä. Avokaupalla viikoksi testiin ja takaisin, jos ei ollut hyvä. Vähän sokkona tuli ostettua DarkGlassin kompura mutta se on ihan kohtalainen. Säädöt turhan epäselvät, asteikot puuttuvat, blendi hyvä, tekstit vähän liian hatarat hämärällä lavalla. Ovnilabin kompura-arvostelut auttavat oman purkin etsinnässä. Oma suosikki on tce:n triple-C mutta se on räkkikokoisena ongelmallinen keikoilla.

Kaiken kaikkiaan etsin ja löysin effektoreita, joissa on blend. Basso ei mene nuhjuiseksi tai ohueksi ja mukaan saa sen pienen kulman/roson, jota itse haluaa. Tanakka pohja pitää olla ja pysyä. Miettisin myös, kuinka monta erilaista saundia sen puhtaan, efektittömän lisäksi settiin tarvitsee.

Basismi
15.04.2016 09:00:41

Kumpia täällä basistit suosivat; multiefektejä vai erillisiä pedaaleja?

Ainoa pedaali mitä käytän on viritysmittari. No okei, vahvarissa on kompressori ja jonkinmoinen särö.

Yksi lähestymistapa on miettiä millaisia efektejä tarvii, johon vaikuttaa se soitellaanko jotain mörköheviä tai keijukaisprogea. Hyvin usein ei tarvi yhtään mitään. Multiefekteissä on se hyvä puoli että parhaimmillaan yhden pedaalin hinnalla saa kaikkea mahdollista.

Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
J.Nikkanen
15.04.2016 09:30:53

Purkkeja/multsareita tällä hetkellä:

-KORG DT-10, viritin
-DOD Juice Box, särö
-DOD American Metal, särö
-KORG AX3000B, multimuljutin
-Seymour Duncan Studio Bass, kompura
-Xotic Robotalk 2, muljutin
-BOSS SYB-5, muljutin
-KORG Miku Stomp
-Vox StompLab 2B, multimuljutin

Lisäksi etuasteessa on pari röpökanavaa puhtaan lisäksi.

Noista purkeista mukaan keikalle lähtee DT-10, DOD Juice Box ja kompura. Bossin SYB-femman laitoin myyntiin koska tuo Voxin multimuljutin ajaa saman asian, lisäksi siinä on poljin millä voi perseillä hervottomasti ja samasta laatikosta saan ulos myös muutaman muunkin saundin.

Purkkeja tulee, purkkeja menee. Muutaman ylimääräisen toki siedän ihan ok, mutta jos niitä alkaa pyörimään laatikon pohjalla enemmänkin niin potkin torille. Itse en kiroa noita multsareita missään nimessä, joskus pelkkää korkin haistelua ja opittua asiaa että multsareissa on huonot saundit. Kyllä niistä käyttissaundia ulos saa, ja käytön helppous on plussaa myös.

Olli.M
15.04.2016 20:10:05 (muokattu 15.04.2016 20:11:54)

Mie raahaan mukanani melko iso lankkua. Jos pitäisi typistää niin käyttöön jäisi DI boksi, vt bass ja viritin. Mie olen rakentanut oman lankkuni niin että sillä pystyy periaatteessa vetämään ilman vahvistinta tarvittaessa.

Splitteri lankun alla jakaa signaalin niin että pöytään menee kaikki efektit vt bassin läpi di boksista ja vahvistimelle menee kaikki efektit paitsi tuo vt bass joka on siis ainoastaan di signaalissa viimeisenä.

Tuon saisi hoidettua toki vtbassdi purkilla ilman splitteriä mutta nyt se menee näin. Ja tuota radialin bokksia voi käyttää ihan kaikkeen muuhunkiin sitten.

Profiilissa kuva lankusta.

E. Multsareista on muutamista kokemuksia joista paras oli Zoomin B3. Ei tosin vakuuttanut niin että olisi irtopalikat jäneet varastoon.

Windreaper
17.04.2016 23:00:17

Kannattaa tutustua Zoom MS-60B:hen. Normipolkusimen kokoinen, neljä yht'aikaista efektiä. Korvaa tarvittaessa koko laudan, tai voi käyttää muiden pedaalien kanssa (erinomainen "yhdessä kohta yhtä biisiä" -efektejä varten). Viritin on hyvä ja träkkää nopeasti ainakin A0:aan asti. Efektit pääosin hyviä ja toimivat mainiosti livekäytössä. Syntsa- ja säröosasto on mun mielestä heikoin lenkki, mutta muuten ei valittamista. Onhan irtolaatikot kivempia, mutta omat bändihommat hoituisivat hyvin tällä ja Darkglass B7K:lla.

Vessajono
18.04.2016 00:14:18

J.Nikkanen: Itse en kiroa noita multsareita missään nimessä, joskus pelkkää korkin haistelua ja opittua asiaa että multsareissa on huonot saundit. Kyllä niistä käyttissaundia ulos saa, ja käytön helppous on plussaa myös.

Monissa on modulaatioefektit, filsat, kaiut, delayt ja oktaaverit (jos ne vaan träkkää kunnolla) ihan asiallisia. Säröt tuppaa yleensä jättämään vähän kylmäksi. Että ei ne tokikaan mitään verkonpainoja lähtökohtaisesti ole.

B3:a mäkin tässä itse asiassa oon toiseen bändiin miettinyt. Ei tarttis kuitenkaan muuta ku pari erilaista säröä, kompuran ja vähän jotain wahia niin ei millään jaksais raahata tota läppärilautaa noiden takia.

Funkånaut: Noi naisten halut kuulostaa kyllä melko paljon luodilta mukesin katossa poistutettuja varusmiehiä kutittelemassa eiku mun perseeseen.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti