Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ampeg Basso-Vahvari. Mikä on klassikko-malli?
1 2
Dropped C
03.03.2016 14:26:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yhden keikan soitin kanssa Ampegin vanhemmalla trankulla, SVT III (ei-pro). En tykännyt siitäkään. Tuhnu ja ei tuntunut tehot riittävän.
 
Tympee Huttunen
03.03.2016 15:21:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun tuntuman mukaan aika usein Ampeg-soundissa tarkoitetaan usein SVT-soundia. Mulla on myös SVT CL jenkkiversiona, mutta tuokin lienee sitä uudempaa sarjaa (nykyään Heritage-nimellä ja 2500e hintalapulla), jossa on piirilevyjä ja lattakaapeleita, joita korjaajat eivät arvosta. Onneksi jenkkipelit ovat olleet kestävämpiä, mitä vietnam- ja korea-akseli:) Mutta kannattaa huomioida, että kotisoittoa varten löytyy muitakin laitteita kuin klassinen rantasauna.
 
Rämppy
03.03.2016 17:18:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luuviulu: Moro! :)
 
Elikkä Basso on mulle ihan uus soitin, mutta tiedän sitä kuitenkin tarvitsevani toisinaan, niin ostin Saksalaisen Warwigin Basson ja nyt pitäis hankkia kunnollinen Basso-Putkivahvistin. Ongelma vaan on se, etten tajua niistä mitään vielä, kun olen peräti kerran koko Bassoa soittanut, mutta Ampeg -merkkistä Putkivahvaria mulle suositeltiin, mutta niitäkin kun on varmaan sata eri mallia, ni mikä niistä on ns. oikeasti hyvä. Hinta sais olla uutena max 1500e.
 
-Kiitos etukäteen neuvojille! :)

 
Kyllä se styke voi olla muukin kuin ampekki tai putki. Bassopuolella trankkuvehkeetkin on kova sana. Ja Ampeg ei nykytuotannollaan ole mikään erityinen laatumerkki. Maine perustuu vanhoihin vuosikertoihin. Vanhempi SVT ja 8x10 rantis on klassinen ja mahtavasoundinen vehje, mutta ei kotisoittoon tai pieneen tilaan. Meidän treeniksellä majaili aikoinaan tuollainen 70-luvun läjä, ja siinä tilassa tuo ei ollut edukseen. Keikoilla tilanne oli toinen. Epäortodoksisena vinkkinä voin mainita, että täällä torillakin on viime aikoina kaupiteltu muutamalla satasella Ampegin B3-158 -comboa. Paperilla tuo on täys nuhapumppu (150 W transistori), mutta tosielämässä ihan keikkavalmis laite. Ääntä ja headroomia on enemmän kuin monissa tehokkaammiksi mainostetuissa. Olen itse omistanut tuollaisen, ja jokunen sata keikkaa tuli moisella vedettyä monenkokoisissa mestoissa. Soundipuoli oli siinä vehkeessä ihan kunnossa ja hyvät säädöt. Ja oli kestävä laitos, ei ollut moksiskaan pienistä iskuista ja putoamisista. Usalaista ysärituotantoa. Tietysti jos meinaat soittaa hirmumättöä, niin eihän siinä sitten teho riitä, mutta onhan tuossa laadukas linjaulostulo.
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
Maisteri
03.03.2016 19:13:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: 100 W putkikoneet on tyypillisesti napakampia kuin tämä Ampeggi.
 
Totta myös mun kokemuksen perusteella. 2000-luvun V4BH vertailin ihan kunnolla JCM800 kanssa treeniksellä n 10v sitten, kun naapurikämpän basistilla oli se. Kyllä mun marsu jotenki munakkaammin potki ja murahteli. Kauaa tuo ampeg ei kaverilla ollutkaan. Oli kerran myös lainabacklinessa vanha 70's v4b. Varsin nuhainen oli.
 
Pari vanhaa putki-Carlsbroa on tullu ajeltua myös, ja parempia nekin kuin v4b(h). Ja Hiwatt tietysti oma ylivoimainen lukunsa näissä noin 100W putkareissa. Niitäkinhän saa uusintapainoksina myös, mutta menevät aika rajusti yli budjetin.
 
Jännä oli muuten huomata että jotenkin vielä täyteläisempi ja muikeampi saundi on tuossa DR112 pa-nupissa kuin DR103, kun tuota pääsi ekaa kertaa keikalle ajamaan. Ehkä se on ne päätteen Mullardit ku hönkäsee...
 
www.thedgu.com
HenriF
08.03.2016 13:32:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä myin kaikki turhakkeet ja ostin Fender Super Bassmanin ja siihen sopivan 6X10 neo kaapin. Soundaa törkeen hyvältä, kun on blendattava särökanava nupissa, todella monipuolinen eq, soi hiljaakin hienosti, kiitos toimivan mastervolumen ja juuri tuon särö-overdrivekanavan myötä saa "liukumaa" soundiin pienemmilläkin volilla. Monipuolinen kun voi käyttää muitakin kaappeja kuin pelkästään 40hm.
 
Pystyy myös itse roudamaan setin näkemättä tähtiä.
 
Olen omistanut alkuperäisen SVT ja 810". On ne hyviä. Mutta uusissa on säätövaraa ja kaikkea. SVT on vähän sellainen kaikki tai ei mitään.
Ja on siinä alkuperäisessäkin SVT piirissä aika paljon johtoa ja konkkia. Valtava kone kyseessä. Se on 300e aina kun se avataan ja jotain ilmenee(putkia, standbyswitchejä, pamahtaneita elkoja. Menee monta tuntia pelkästään siihen.
 
Mutta a man gotta do what a... Se on lähdettävä itse hakemaan soundia ja kokeiltava kaikenlaisia. Tai sitten ei. Tyytyä vaan. Pääasia että on hauskaa. Ei tämä niin vakavaa ole. Autoihin, prätkiin ja veneilyyn menee paljon enemmän rahaa kuin bassokamoihin. Ja jos vielä miettii prätkien ja veneilyn rajoittunutta käyttöaikaa.
 
Kandee laittaa kunnolla rahaa bassokamoihin. Kerralla kunnon vehkeet. Jää turhat välietapit veks.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «