Muusikoiden.net
11.12.2016
Jenkkirundi - Uutuuskirja nyt myynnissä! 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaula särisee ylhäältä.
1
Ginga
16.01.2016 09:22:57 (muokattu 16.01.2016 09:27:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hommasin japanilaisen tarvikekaulan, särisee ylhäältä kaulaa vaikka kuinka säätäs (kaulaa suoraks yms).
Mikä neuvoksi? Nauhojen levelöinti?
Voihan se olla että tehtaalla nauhoihin ei ole kaulaan liittämisen jälkeen koskettu (vai?).

jperala
16.01.2016 09:27:44

Ginga: Hommasin japanilaisen tarvikekaulan, särisee ylhäältä kaulaa vaikka kuinka säätäs (kaulaa suoraks yms).
Mikä neuvoksi? Nauhojen levelöinti? Ei varmaa tehtaalla kummia tehty kyseiselle vehkeelle..

Ettei olisi jo liian suora, jätä hieman positiivista kaarta.

Yamaha TRBX504
Ginga
16.01.2016 09:31:21

jperala: Ettei olisi jo liian suora, jätä hieman positiivista kaarta.

Särisee vaikka ois kaarta jäljellä.

jperala
16.01.2016 09:37:39 (muokattu 16.01.2016 09:37:48)

Ginga: Särisee vaikka ois kaarta jäljellä.

Jos yläsatula ok niin sitten jää nauhaongelma, eihän kielet liian alhaalla.

Yamaha TRBX504
Ginga
16.01.2016 09:41:38

jperala: Jos yläsatula ok niin sitten jää nauhaongelma, eihän kielet liian alhaalla.

Yläsatulan pitäis olla ok. Mulla on hyvissä säädöissä oleva Tokain basso josta oon voinu vähä kahtella mallia (jatsari-kaulat siis molemmat).
Kielet on nyt "testimielessä" ylhäällä, vähän liiankin. Ja silti särisee.
Kaverin (kalakaverin kaiman) kaveri on kuulemma peto säätää soittimia yms remppaamaan. Nii enköhä vie tälle kyläsepälle ton säätöön sitte.
Kiitos jperala kuitenki avusta!

Kefiiri
16.01.2016 09:41:56

Käsitteiden selventämiseksi: säriseekö kaula sieltä päästä jossa nauhat ovat tiheämmässä? Ja mitä tarkoittaa "positiivinen kaari"? Tarkoittaako se tapausta, jossa kaula on keskeltä kauempana kielistä kuin päissä?

En ole musiikin asiantuntija.
Ginga
16.01.2016 09:45:01

Kefiiri: Käsitteiden selventämiseksi: säriseekö kaula sieltä päästä jossa nauhat ovat tiheämmässä? Ja mitä tarkoittaa "positiivinen kaari"? Tarkoittaako se tapausta, jossa kaula on keskeltä kauempana kielistä kuin päissä?

Särisee sieltä. Ja mä ainakin käsitin noin joo, kyllä.

jperala
16.01.2016 09:46:42

Ginga: Yläsatulan pitäis olla ok. Mulla on hyvissä säädöissä oleva Tokain basso josta oon voinu vähä kahtella mallia (jatsari-kaulat siis molemmat).
Kielet on nyt "testimielessä" ylhäällä, vähän liiankin. Ja silti särisee.
Kaverin (kalakaverin kaiman) kaveri on kuulemma peto säätää soittimia yms remppaamaan. Nii enköhä vie tälle kyläsepälle ton säätöön sitte.
Kiitos jperala kuitenki avusta!

Omassa jammussa on aavistuksen positiivista kaarta, ei saa kieliä ihan tonttiin koska alkaa ylhäältä särisemään, ei ole liian korkealla kuitenkaan. Itse olen vähän turhankin herkkä kaikille särähdyksille :)

Se spotti pitää vaan hakea missä kaikki OK

Yamaha TRBX504
omni
16.01.2016 12:46:46

Kuulostaisi siltä että joku tai jotkut nauhat eivät ole samalla tasolla muiden kanssa.

Tuolta voisi löytyä apuja ja asiantuntemusta:

https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1063301

Timing Has a Lot to Do With the Outcome of a Rain Dance
okabass
16.01.2016 13:23:29 (muokattu 16.01.2016 20:01:51)

omni: Kuulostaisi siltä että joku tai jotkut nauhat eivät ole samalla tasolla muiden kanssa.

Tuolta voisi löytyä apuja ja asiantuntemusta:

https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1063301

Kaikkiin itselle uusiin kauloihin on hyvä tehdä/teettää automaattisesti nauhojen tasoitus, muotoilu, hionta ja kiilloitus. Samalla on hyvä tasoittaa myös nauhojen päät otelaudan reunasta. Vasta tämän jälkeen soittimen saa trimmattua kunnolla, ja säästyy paljolta turhautumiselta.
Myös pelkkä tarkastus voi riittää, jos sen tekee tarkasti ja nauhat ovat tasossa.

Pakkanen, kuiva keskuslämmitysilma vaikuttaa myös vanhoihin jo "asettuneisiin" kauloihin. Esmes mun '65 PB kaulan nauhojen päät ovat vähän tulleet esiin (puu kutistunut), vaikka elokuussa tein nauharempan. Ja passo niinkin läheisestä ilmastosta kuin Tukholma.

hollstro
16.01.2016 18:24:23 (muokattu 16.01.2016 19:14:19)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nää ylä- ja alasatulakäsitteet pitää tehdä selväksi. Ne on talla ja satula.

Mitä tulee tuohon ongelmaan on talla liian matalaksi säädetty. Jos kaula on liian luokilla tulee tuo helposti ongelmaksi. Säädä kaula ensin aivan suoraksi, sitten talla niin ettei särise 12-> nauhoilta. Sitten kaularautaa vähän (esim puoli kierrosta) löysälle maun mukaan.

Kaulakulma voi olla myös pielessä. Sitä voi säätää laittamalla simmilevy kaulataskuun jos on kaula joka on ruuveilla rungossa.

Jos nauhat on huonosti tasoitettu tai epätasaisesti kuluneet se ongelma pitä ensin korjata.

Edit: iPhone tavutuksia

vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti