Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bassojen missikisat 2015
1 2 3 4 5 6 7 8
methanol88
16.01.2016 16:44:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://www.flickr.com/photos/rikuh … o/23787440464/in/dateposted-public/
 
Gibson SG 2014 Special 120th anniversary Bass. CHOCOLATE (SATIN).
 
Potikat vaihdettu retrompiin..
Basso on kesällä 2015 ostettu käytettynä (alunperin uutena ostettu 2014 joulukuussa). Entisen omistajan toimesta basso on käynyt New Yorkissa asti, Terveet Kädet-yhtyeen matkassa. Tavoite on viedä se vielä pidemmälle..
Ensimmäinen lyhytskaalainen bassoni. Rakastuin oitis tähän Mel (Melanie) Gibsoniin..
 
pvais
16.01.2016 20:05:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitetaanhan tänne ehdolle uusi kaunotar.
 
https://drive.google.com/file/d/0B2 … JwcHFZRzBCTFk/view?usp=docslist_api
 
Japanilaista käsityötä Tokain malliin ;)
 
hollstro
16.01.2016 21:06:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pvais: Laitetaanhan tänne ehdolle uusi kaunotar.
 
https://drive.google.com/file/d/0B2 … JwcHFZRzBCTFk/view?usp=docslist_api
 
Japanilaista käsityötä Tokain malliin ;)

 
Nämä eivät ole käsityötä.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Grugi
16.01.2016 21:18:52 (muokattu 16.01.2016 21:26:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Nämä eivät ole käsityötä.
 
Jos toi on se malli mitä luulen niin Musamaailma kertoo sitten puuta heinää tuotekuvauksessa.
 
TOKAI TJB-55
TOKAI TJB-64 YSOR
Japanissa käsityönä valmistettu ja huolella viimeistelty perinteinen, JB-mallinen sähköbasso. Valikoidut, erittäin laadukkaat puumateriaalit.
 
The only true wisdom is in knowing you know nothing.
hollstro
16.01.2016 22:44:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grugi: Jos toi on se malli mitä luulen niin Musamaailma kertoo sitten puuta heinää tuotekuvauksessa.
 
TOKAI TJB-55
TOKAI TJB-64 YSOR
Japanissa käsityönä valmistettu ja huolella viimeistelty perinteinen, JB-mallinen sähköbasso. Valikoidut, erittäin laadukkaat puumateriaalit.

 
Nimenomaan. Nuo tehdään samalla tavalla kuin kaikki sarjatuotantobassot. Runko ja kaula työstetään koneilla. Viimeistelyssä ja kokoonopanossa käsityötä on, mutta niin on kaikilla. Jos ne tehtäisi käsin alusta loppuun Japanissa, olisi hinta kolminkertainen, vähintään.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Typhus
16.01.2016 22:45:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Nämä eivät ole käsityötä.
 
Mihin perustat väitteesi?
 
CNC koneillahan ne melkein kaikki pajat tekee raakatyön, mut kyllä noi Tokain japsi-pelit käsin siitä eteenpäin tehdään. Olen ollut töissä musamaailmassa joka tuo noita maahan ja näin mulle kerrottiin, sekä näin kaikissa Tokain esitteissä ja jne jne kerrottiin.
 
Tissit, bassot, perse, kalija.
Typhus
16.01.2016 22:46:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Nimenomaan. Nuo tehdään samalla tavalla kuin kaikki sarjatuotantobassot. Runko ja kaula työstetään koneilla. Viimeistelyssä ja kokoonopanossa käsityötä on, mutta niin on kaikilla. Jos ne tehtäisi käsin alusta loppuun Japanissa, olisi hinta kolminkertainen, vähintään.
 
Aivan, no se on vähän että mihin sen rajan vetää milloin voi sanoa onko käsintehty.
 
Tokailla on myös sarja joka maksaa n.3-4x enemmän kuin noi perus japsipelit.
Ne taitaa sitten olla osastoa "kasvatin puut itse ja louhin metallit kalliosta".
 
Tissit, bassot, perse, kalija.
hollstro
16.01.2016 22:55:25 (muokattu 16.01.2016 23:01:28)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Typhus: Aivan, no se on vähän että mihin sen rajan vetää milloin voi sanoa onko käsintehty.
 
Tokailla on myös sarja joka maksaa n.3-4x enemmän kuin noi perus japsipelit.
Ne taitaa sitten olla osastoa "kasvatin puut itse ja louhin metallit kalliosta".

 
Mulla on sellainen Tokain Les Paul joka oli aikansa kallein, mutta kyllä senkin puutyöt tehtiin koneilla. Materiaalit ja viimeistely on korkeampaa luokkaa kuin muissa, mutta mikään sarjatuotantopeli ei ole käsityönä tehty alusta loppuun. Funtsi esim Foderan Vinnie Foderan veistämät vs. ne sarjatuotantopelit. Myös Gibsonin ja Fenderin CS:n kalleimmat on puutyön osalta koneiden tekemiä. Sitten Master Built:eissa joku John Cruz hinkkaa sitä aikansa, mutta ei se ole käsin tehty, vaan viimeistelty.
 
Versoulit esim. on käsin tehtyjä siinä määrin että jokainen tehdään yksitellen alusta loppuun eikä mikään tietokoneohjelmoitu puuntyöstökone ole missään välissä.
 
Onko sillä väliä on toinen asia, mutta Tokai voisi panna sordiinoa noille väitteilleen.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
okabass
16.01.2016 23:46:13 (muokattu 16.01.2016 23:46:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Handmade on nykyisin 99.999999999999 % vesitetty mainosslogan. Valitettavasti.
 
Funkånaut
17.01.2016 00:18:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Handmade on nykyisin 99.999999999999 % vesitetty mainosslogan. Valitettavasti.
 
Miksi ihmeessä se raakatyö pitäisi tehdä käsin, kun koneet tekevät paljon nopeammin? Viimeistely sit käsin moro tänks.
 
Ei sitä yksikään soittaja bongaa, onko se puu sahattu suht oikeaan muotoon koneella vai käsin. Ja see oon tooshii *Tenho Saurénin ääneen luettuna* Mutta on se "käsityötä" mainos vähän erikoinen kun ei oikein tiedä, mitä se käytännössä tarkoittaa.
 
"Henkilökunta, tärpättiä!"
mpekkanen
17.01.2016 01:13:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Mulla on sellainen Tokain Les Paul joka oli aikansa kallein, mutta kyllä senkin puutyöt tehtiin koneilla. Materiaalit ja viimeistely on korkeampaa luokkaa kuin muissa, mutta mikään sarjatuotantopeli ei ole käsityönä tehty alusta loppuun. Funtsi esim Foderan Vinnie Foderan veistämät vs. ne sarjatuotantopelit. Myös Gibsonin ja Fenderin CS:n kalleimmat on puutyön osalta koneiden tekemiä. Sitten Master Built:eissa joku John Cruz hinkkaa sitä aikansa, mutta ei se ole käsin tehty, vaan viimeistelty.
 
Versoulit esim. on käsin tehtyjä siinä määrin että jokainen tehdään yksitellen alusta loppuun eikä mikään tietokoneohjelmoitu puuntyöstökone ole missään välissä.
 
Onko sillä väliä on toinen asia, mutta Tokai voisi panna sordiinoa noille väitteilleen.

 
Tämä on oikeasti kyllä mielenkiintoinen juttu ja on sitä kyllä muutamassakin ketjussa joskus mietitty. Toisaalta kaikissa kitaroissa/bassoissa on jonkunverran myös käsityötä. Siis ihan niissä kaikista halvimmissakin soittimissa. Luultavasti käsin laitetaan kielet ja tehdään jonkinlaista hommaa ihan käsin silloinkin, kun koneet tekee ne niin paljon kuin vain on mahdollista.
Se mikä tässä on mielenkiintoista on minusta se, että milloin voidaan oikeasti puhua käsityöstä. Kuinka paljon sitä pitäisi olla siitä soittimen valmistuksesta.
Varmasti on ihan järkevääkin käyttää koneita joissakin työvaiheissa, jos ei sitten asiakas halua maksaa aivan tolkuttomia summia soittimista.
 
Aika veteen piirretty viiva on kuitenkin tämä "käsityö" leima, joka taidetaan laittaa nykyään aika pienelläkin käsityön määrällä soittimiin.
Ei sillä varmasti muuten olisi väliäkään, mutta Handmade-juttu tekee siihen soittimeen kyllä sitä hintaa monesti lisää ja myöskin jonkinlaista laadun illuusiota. Se voi olla toki laadukas soitin, mutta se ei siltikään ole ihan niin käsityönä tehty kuin annetaan ymmärtää ja se käsityö on kuitenkin yleensä hintaa nostava tekijä.
 
Nykyään on soittimet paljon tasalaatuisempia kun niitä tehdään "käsin" CNC-kokeilla. Laadullisesti ne ovat tasaista jälkeä, jos verrataan useita vuosikymmeniä sitten tehtyihin esim. Fenderin ja monen muun valmistajan tuotteisiin. Silloin sieltä saattoi löytää enemmän yksilöitä kuin nykyään, vaikka myös silloin on käytetty koneita kaikissa missä niitä on vain voitu ja jos sellaisia vaan on ollut.
Samaa voisi tietysti kysyä, että kuinka paljon soittimesta pitää olla amerikkalaisia osia jotta voidaan puhua Made In USA soittimesta. Mahonki ja eebenpuu tai ruusupuu tulee ulkomailta, samoin saattaa tulla myös metalliosat(esim.Saksasta) ja ehkäpä mikitkin jostain euroopasta. Oikeastaan työvoimakin voi olla syntyperältään suurimmaksi osaksi Meksikolaisia, vaikka heillä oleskelu ja työluvat olisivatkin kunnossa. Ovat amerikkalaisia, mutta vanhemmat ovat kuitenkin syntyneet jossain muualla.
Käsityö on tietysti käsityötä, ihan joka maassa ja ammattitaito on se millä hyviä soittimia tehdään.
 
Eihän Kiinankitaratkaan muutu amerikkalaisiksi käsityöpeleiksi jos ne vain jenkeissä kootaan. Näin ei varmaankaan kauheasti tapahdu, mutta mielenkiintoinen asia kyllä.
Kuinka paljon pitää olla soittimesta tehty jossain maassa, että voidaan puhu että se on siellä tehty.
Myös Suomessa tehdään hyviä soittimia joissa kyllä työ on kotimaista, mutta puuosat ja metalliosat saattavat kaikki tulla jostain muualta ulkomailta. Suomessa käsintehty, mutta yli 99% ulkomaisista osista kasattu kitara. Ei kauhean houkutteleva myyntipuhe kotimaiselle käsityö kitaralle, joka ei kuitenkaan ole sieltä edullisemmasta päästä soittimia. Laadullisesti kotimaiset soittimet varmasti pärjäävät hinta/laatu-vertailussa moniin merkkeihin, mutta kotimaisuusaste ei silti ole kaikilla kovinkaan suuri. Ei tällä varmaan ole kaikille edes mitään väliä...
 
J.Nikkanen
17.01.2016 10:42:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Funkånaut: Miksi ihmeessä se raakatyö pitäisi tehdä käsin, kun koneet tekevät paljon nopeammin? Viimeistely sit käsin moro tänks.
 
Ei sitä yksikään soittaja bongaa, onko se puu sahattu suht oikeaan muotoon koneella vai käsin. Ja see oon tooshii *Tenho Saurénin ääneen luettuna* Mutta on se "käsityötä" mainos vähän erikoinen kun ei oikein tiedä, mitä se käytännössä tarkoittaa.

 
Kukas bärkkeleen custom-hessu se oli kun selitti että jos rungon sekä kaulan sahauksessa ja jyrsinnässä puu käyttäytyy typerästi, eli on pehmeähkö tai sisältä paljastuu oksa tai kierteinen syykuvio niin puut singahtaa roskiin hetimmiten ja homma aloitetaan alusta uudelleen.
 
CNC eikä CNC koneen käyttäjä moista huomaa vaan tavaraa tulee ulos sitä mukaa kun valmistuu.
 
Big Mono rules, ok?
J.Hollström
17.01.2016 12:22:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpekkanen:
Eihän Kiinankitaratkaan muutu amerikkalaisiksi käsityöpeleiksi jos ne vain jenkeissä kootaan. Näin ei varmaankaan kauheasti tapahdu, mutta mielenkiintoinen asia kyllä.
Kuinka paljon pitää olla soittimesta tehty jossain maassa, että voidaan puhu että se on siellä tehty.
Myös Suomessa tehdään hyviä soittimia joissa kyllä työ on kotimaista, mutta puuosat ja metalliosat saattavat kaikki tulla jostain muualta ulkomailta. Suomessa käsintehty, mutta yli 99% ulkomaisista osista kasattu kitara. Ei kauhean houkutteleva myyntipuhe kotimaiselle käsityö kitaralle, joka ei kuitenkaan ole sieltä edullisemmasta päästä soittimia.

 
Silläkin on väliä kuka soittimen kokoaa ja millaiset komponentit / raaka-aineet soittimeen kelpaa tuli ne sitten mistä vaan. Laadun tarkkailu on tässä oleellinen juttu. Lopullinen laatu luodaan kun tuote viimeistellään, tarkastetaan ja testataan. Kyllä mulla on isompi luotto siihen jos tuotteen kasaa, säätää ja hyväksyy esim. joku asiaan perehtynyt kotimainen ammattilainen kuin se että joku random alaikäinen kiinalainen maalta seisoo hihnalla joka vaihtuu kerran kuussa toiseen randomiin.
 
mpekkanen
17.01.2016 14:12:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Hollström: Silläkin on väliä kuka soittimen kokoaa ja millaiset komponentit / raaka-aineet soittimeen kelpaa tuli ne sitten mistä vaan. Laadun tarkkailu on tässä oleellinen juttu. Lopullinen laatu luodaan kun tuote viimeistellään, tarkastetaan ja testataan. Kyllä mulla on isompi luotto siihen jos tuotteen kasaa, säätää ja hyväksyy esim. joku asiaan perehtynyt kotimainen ammattilainen kuin se että joku random alaikäinen kiinalainen maalta seisoo hihnalla joka vaihtuu kerran kuussa toiseen randomiin.
 
Kyllä sillä on tosiaan todella suuri merkitys kuka sen soittimen rakentaa. Taisimpa tuossa mainita, että käsityö on käsityötä, olipa sitten kyseessä minkämaalaiset ihmiset tahansa. Tällä tarkoitin sitten ihan kunnollista käsityötä, en liukuhihnalla seisoskelevia...
Itsekkin kyllä olen kotimaisilta rakentajilta hommannut soittimia ja jos nyt olisi jollekkin uudelle soittimelle tarvetta, niin varmasti hommaisin kotimaisen. Mikäli kyse on jostain arvokkaamasta soittimesta, niin silloin varsinkin.
 
Aika monelle tuntuu edelleen se soittimen merkki, malli ja väri olevan niitä tärkeitä kriteereitä. Ainakin kun joskus olin soitinkaupassa hommissa, niin tällaisen laitoin merkille ja ei se näitä muusikoiden sivujakaan lukemalla ole ihan kaikilta edelleenkään muuksi tuo kanta muuttunut. Esikuvat vaikuttaa, vaikka heidän soittimessa tulisi ihan erilinjoilta kuin ne mahdolliset signaturet jne. Tosin jos joku haluaa esim.Fenderin, niin tokihan sellaisenkin saa ja voi hommata. Sillä samalla rahalla kyllä voisi olla muitakin vaihtoehtoja. Joskus jopa parempia ja halvempiakin, mutta jos haluaa tietynlaisen soittimen niin siten sellainen on varmaan hankittava...
 
Itse en saisi varmasti parhaimmistakaan osista kuin korkeintaan kohtalaisen soittimen(jos sitäkään), että kyllä ainakin itse annan arvoa hyvien soittimien tekijöille.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jostain syystä nämä bassojen missikisat ovat olleet lähes aina kitaroiden vastaavia mielenkiintoisempia. Täällä on enemmän jopa itse rakenneltuja ja välillä aika erikoisiakin ratkaisuja.
Toki niin kitaroissa kuin bassoissakin on niitä omia standardi malleja, mutta hienoja ja hyviä pelejä niissäkin on. Hyvin otetuilla kuvilla on kyllä suuri merkitys, mutta sen varmaan jokainen tietää sanomattakin.
 
Itse en voi tähän kisaan osallistua, kun ei 4-kielisiä löydy muita kuin ukuleleja tällä hetkellä. Eikä niistäkään löydy tenorikokoa matalempia.
 
Onnea kaikille osallistujille :)
 
blessed
17.01.2016 15:16:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aattelin, etten tänä vuonna osallistuisi, mutta kun täällä käsityöstä puhuttiin ja customit on vähissä niin otin sitten man cavessa takkaa lämmitellessä kuvan.
 
http://i109.photobucket.com/albums/ … 160117_14_55_30_Pro_zpsdqjru2tn.jpg
 
Kaula läpi rungon, leppää kannet ja keskeltä mahonkia, kahlerin tremolo, 3 oktaavin kaula, aktiivi leektroniikka ja mitäs vielä. Tilasin Alesilta vajaa 10v sitten ja tämä tuskin omistajaa tulee minun elinaikana vaihtamaan.
 
jukkajylli
17.01.2016 15:51:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blessed: Aattelin, etten tänä vuonna osallistuisi, mutta kun täällä käsityöstä puhuttiin ja customit on vähissä niin otin sitten man cavessa takkaa lämmitellessä kuvan.
 
http://i109.photobucket.com/albums/ … 160117_14_55_30_Pro_zpsdqjru2tn.jpg
 
Kaula läpi rungon, leppää kannet ja keskeltä mahonkia, kahlerin tremolo, 3 oktaavin kaula, aktiivi leektroniikka ja mitäs vielä. Tilasin Alesilta vajaa 10v sitten ja tämä tuskin omistajaa tulee minun elinaikana vaihtamaan.

 
Hieno on..
 
Stidi alla.
J.Hollström
17.01.2016 16:02:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jukkajylli: Hieno on..
 
Yhdyn kaimaani.
 
jukkajylli
17.01.2016 16:20:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entäs kun tehdään soittimesta "road worn"? Tehdäänkö pintatuho käsityönä, vai käytetäänkö siihen koneita?
 
Stidi alla.
J.Hollström
17.01.2016 16:22:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jukkajylli: Entäs kun tehdään soittimesta "road worn"? Tehdäänkö pintatuho käsityönä, vai käytetäänkö siihen koneita?
 
Kai nuo fenderin road wornit on koneilla tehty kun on ilmeisen identtisesti kulutettuja.
 
Kefiiri
17.01.2016 16:24:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Road worn, pari Amerikan kiertuetta niillä tehdään, muutenhan se olisi Machine Worn.
 
En ole musiikin asiantuntija.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «