Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Basson äänitys
1
Tympee Huttunen
21.12.2015 11:46:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tässä joulupyhinä testaillut di-soundia bassosta mikseriin. Omien kokemusten mukaan basso on äänitys- ja keikkatilanteissa aina vähän paitsiossa: rumpuja hinkataan ja kitaran mikinpaikkaa säädellään sentin tarkkuudella. Basso taas lyödään suoraan linjaan ja se on siinä. Tossa ei sinällään vikaa, mutta onhan toi vähän liukuhihnamenoa. Toinen ääripää on tuottajamiksaajat joiden visiot ei taas sovi omaan ajatusmaailmaan. Toki keikkamestoissa usein kaappi mikitetään, mutta sekin on aina vähän sinnepäin. Eli mikään ei ole koskaan hyvin:D
 
Ajatuksena onkin ollut rakentaa jonkinlainen di-out, jossa on se "oma" soundi, jonka voi antaa keikka- ja äänitystilanteessa miksaajalle. Tapahtui mitä tahansa tai oli säädöt mitkä tahansa, niin se soundi olisi saatavilla. Onko tossa mitään ideaa?
 
Mulla on ideaalisoundina hieman muriseva clean-soundi, missä tukeva basso ja koliseva yläpää. Aika perussoundia siis bassolle ominaisine taajuuksineen pienin maustein. Ei mitään superfuzzia tai diskanttisäröä mistä miksaajat näkee punaista.
 
okabass
21.12.2015 11:56:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tech 21 pedaalit on minusta toimivia tuohon juttuun. BDDI, VT bass deluxe ja VT bass DI muun muassa. Muitakin vaihtoehtoja toki on, mutta mulla on toimineet ok. Jälleen ei voi korostaa liikaa basson lähtösoundin ja soittotatsin merkitystä.
 
Tympee Huttunen
21.12.2015 13:01:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Tech 21 pedaalit on minusta toimivia tuohon juttuun. BDDI, VT bass deluxe ja VT bass DI muun muassa. Muitakin vaihtoehtoja toki on, mutta mulla on toimineet ok. Jälleen ei voi korostaa liikaa basson lähtösoundin ja soittotatsin merkitystä.
 
Testailin eri kombinaatioita. Mikserissä pitäisi kytkin ihan suoraa instrumenttilinjaa varten (Zoom R16). Mulla oli yhdistelmänä EBS:n pedaaleita, TC Electronicina ja Behringeriä. Hienon soundin sai kahdella linjalla, toiseen kanavaan särötetty soundi Multidriven läpi ja toinen Behringerin Sansamp-kopsun BDi21 puhtaana. Multicomp oli ennen splittausta yhteisenä. Ajattelin kuitenkin saada soundin yhteen linjaan ja siihen löytyi hyvä yhdistelmä Multicomp-TC Electronic Vintage Distortion - Behringer BDi21 V-Tone. Koitin samaan ketjuun Multidrivea ja FuzzMoa, mutta niillä ei tohon perussoundiin saanut samaa juttua. TC Electronic oli myös melkein gainit nollissa tuoden vain ihan pienen murinan vähän scoopatun soundin rinnalle. Kuriositeettina koitin kitaralle tehtyhä putkisäröjä, mutta niiden leikattu soundi ei sopinut puhtaan rinnalle.
 
Mitä tulee taas lähtösoundiin, niin se oli Rickenbacker-kopiolla, joka ei ole vakkaribasso, eli säätöä tulee vielä riittämään. Tänään testailen MPU:n hiilikuitubassoa vielä. Ibanezin ATK on vakkarisoitin, mutta lojuu treeniksellä juuri.
 
hallu
21.12.2015 13:26:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös EBS mikroamp olisi justiinsa omiaan tuohon juttuun myös. Siinä on särökanavakin tai se dirtyhommeli.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Tympee Huttunen
21.12.2015 22:03:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Eikös EBS mikroamp olisi justiinsa omiaan tuohon juttuun myös. Siinä on särökanavakin tai se dirtyhommeli.
 
Tarkoitat varmaan Microbass II? Koitin youtubesta pätkiä kuunnella. Ei hassumpi kyllä, toki +350€ taas :)
 
hallu
21.12.2015 22:48:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lastinen: Tarkoitat varmaan Microbass II? Koitin youtubesta pätkiä kuunnella. Ei hassumpi kyllä, toki +350€ taas :)
 
No sitäpä juuri tarkoitin ja joo olen samaa mieltä, että vietävän kallishan se on. Itse olen haaveillut sellaista himaäänityksiin, mutta en ole raatsinut.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
okabass
16.01.2016 20:23:37 (muokattu 16.01.2016 20:25:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tehtiinpä muutama harkkaäänitys (Zoom r16). Passossa oli Empress comp ja sen jälkeen Tech 21 VT Deluxe. Empressissä aika perusasetus (ratio 1:4, mix klo 3). VT:ssä SVT-asetus hieman muokattuna (drivea ja volaa nostettu). Ja signaali otettiin lisäämästäni dry/wet outista, suunnilleen 50:50 suhteella. Passo oli 7enderin Presari sormilla soitettuna.
Tuli minusta hyvä vintagesoundi, mikä oli tavoitteena ja sopi piiseihin (70-luv. rock, Free, rythm n blues etc.)
 
Tympee Huttunen
17.01.2016 13:23:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Tehtiinpä muutama harkkaäänitys (Zoom r16). Passossa oli Empress comp ja sen jälkeen Tech 21 VT Deluxe. Empressissä aika perusasetus (ratio 1:4, mix klo 3). VT:ssä SVT-asetus hieman muokattuna (drivea ja volaa nostettu). Ja signaali otettiin lisäämästäni dry/wet outista, suunnilleen 50:50 suhteella. Passo oli 7enderin Presari sormilla soitettuna.
Tuli minusta hyvä vintagesoundi, mikä oli tavoitteena ja sopi piiseihin (70-luv. rock, Free, rythm n blues etc.)

 
Olisiko ääninäytettä mahdollisesti saatavilla?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «