Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kielten puhdistaminen
1 2
jaajo2
19.12.2015 10:07:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oisko joku aine mitä vois käyttää kielten puhdistamiseen?sillain et kielet paikoillaan sais lian ja rasvan pois ja näin pitkittää kielien käyttöikää.
 
basisti1971
19.12.2015 10:19:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Neoamiseptia olen käyttänyt 80-luvun puolesta välistä lähtien kun paikallinen soitinkaupias ei suostunut myymään likviditeettirajoitteiselle aloittelijalle 4 kertaa kalliimpaa nätimpään purnukkaan pakattua tenua.
 
Apteekista löytyy.
 
T:Samuli
 
J.Hollström
19.12.2015 10:38:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jaajo2: Oisko joku aine mitä vois käyttää kielten puhdistamiseen?sillain et kielet paikoillaan sais lian ja rasvan pois ja näin pitkittää kielien käyttöikää.
 
Tämän tempun voi tehdä ilman aineita.
http://youtu.be/s8OYeN9mAL4
 
J.Nikkanen
19.12.2015 10:44:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Äkkiäkös kielet irroittaa ja tipauttaa asetooniin. Tai kiehauttaa ja tipauttaa sen jälkeen johonkin viinakseen joka syrjäyttää kosteuden ja haihtuu pois. Voihan kielet pyyhkäistäkkin asetoonirätillä, mutta saattaa irrota jotain nöyhtää rätistä kieliin ja voimakkaana aineena saattaa sulattaa soittimen muovisia osia.
 
Pari DODii jouten. Ostappa pois!
Pauli Lappalainen
19.12.2015 10:45:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keittämällä ja liemestä saa hyvän pohjan mojosoppaan.
 
Ostakaa jotain. Jos hintapyyntö ei miellytä, niin tee tarjous.
Grugi
19.12.2015 10:50:14 (muokattu 19.12.2015 15:29:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tollasen hommaan ja hinkuttelet niin eiköhän siinä suurimmat sonnat katoa.
 
http://www.sweetwater.com/store/detail/StringCleanB
 
The only true wisdom is in knowing you know nothing.
hemmo
19.12.2015 11:16:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pauli Lappalainen: Keittämällä ja liemestä saa hyvän pohjan mojosoppaan.
 
tismalleen näin
 
toisaalta myös toiset rakastavat melko tuoreiden, fairyssä keitettyjen bassokielten hajua. Itsehän rakastan napalmin hajua, varsinkin aamuisin.
 
Kaikista löytyy ihana sielu, kun ihmiseen keskittyy.
MPU
19.12.2015 12:10:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ajatuksen tasolla hommata joku ultraäänipuhdistin kieliä varten. Maailmalla ovat tykänneet sellaisilla puhdistetuista kielistä.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
JukkaPena
19.12.2015 12:41:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos aineita haluaa käyttää niin kontrabasson kielten kanssa olen käyttänyt apteekista ostettua isopropyylialkoholia tai huoltoasemilta löytyväää Sinolia. Suosittelen käyttämään tarpeeksi paksua liinaa tai suojaamaan kädet toimenpiteen ajaksi. Aine kyllä haihtuu nopeasti pois, mutta ihokosketusta tulee välttää. En näkisi mitään syytä, miksi ei toimisi sähköbassollakin. Kannattaa tosin olla tarkkana, ettei ainetta roisku lakkapinnalle, koska se liuottaa sitä pois.
 
Kuiva mikrokuituliina poistaa tehokkaasti rasvaa ainakin siivotessa, joten sellaisella voi pyyhkiä myös soitinta ja kieliä. Niitä saa halvalla esim. Lidlistä.
 
En ole kokeillut tuota, mutta jos toimii niin lopputulos kuulostaa about yhtä hyvältä kuin keittäminen:
 
https://www.youtube.com/watch?v=s8OYeN9mAL4
 
"Kulttuuri on vain tekosyy ryypätä pitempään. Menkää hiihtämään."
okabass
19.12.2015 13:52:39 (muokattu 19.12.2015 18:59:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Mulla on ajatuksen tasolla hommata joku ultraäänipuhdistin kieliä varten. Maailmalla ovat tykänneet sellaisilla puhdistetuista kielistä.
 
Ei minusta kannata. Vähän kaikkea on tullut kokeiltua, ja ei tuo sen kummempi ole kuin esmes keittäminen.
Minusta paras tapa on pestä kädet ennen soittoa, pyyhkiä kielet ja otelauta soiton jälkeen mirokuituliinalla. Liinaan voi laittaa vähän esmes sytkäribensaa tai tenttua, ja säilyttää minigrip-pussissa, niin pysyy kosteana.
Fastfrettiä olen satunnaisesti käyttänyt. Sehän kuulemma sisältää parafiiniöljyä (liukaste) ja jotain liuotinta, kait ns. sytkäribensaa. Noilla olen Fastfrettiä "jatkanut".
 
ituvirtanen
19.12.2015 23:44:37 (muokattu 19.12.2015 23:45:50)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kielten puhdistaminen on kyllä ensisijaisesti turhaa puuhaa. Isoin ongelma minusta on se, että kielet kuluvat nauhojen kohdalta eikä keittäminen/pesu korjaa sitä. Jos ostaa isomman setin joltain puolitutulta myyjältä, hyville kielille saa hinnan yleensä kohtuulliselle tasolle. Kirpaiseehan se kymmenen paketti mutta on siitä pitkäksi aikaa iloa.
 
Joskus jollain bassopalstalla käytiin keskustelua myös kielien jättämisestä lepäämään: otetaan vaikka kolme settiä, joita tasaisin väliajoin puhdistetaan ja kierrätetään. Pitihän sitä kokeilla. Paras puoli oli se, että kirkkaampi saundi ja kielten notkeus kesti vähän pitempään muttei se uusia kieliä korvannut. Puuhaakin oli paljon ja vaihtoväli lyhyempi.
 
Ai niin, kukaan ei ole vielä maininnut astianpesukonetta. Se sopii paremmin - autonosiin.
 
hollstro
20.12.2015 08:53:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aikoinaan tuli keiteltyä kieliä. Yleensä ainakin yksi kielistä jai tumpuksi ja setin balanssi kärsi. Jos kielien pitää kestää vuosia niin hiottu setti. Jos haluaa roundien kuulasta saundia niin siihen ei oikein auta muu kuin käsien puhtaana pito, kieleinen pyyhkiminen soiton jälkeen ja uusiminen kun saundi alkaa tummumaan. Mulla ei kädet juurikaan hikoile ja setti kestää vuosia. Tosin vaihtelen bassojen (joita on 5-6 aktiivikierrossa) soittovuoroa aika paljon, joten yhden basson soittoaika jää n. viideosaan siitä jos olisi vain yksi basso käytössä.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
jaajo2
20.12.2015 09:52:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on nyt jazzarissa elixiirit ollu puoli vuotta ihan hyvin ne vielä soi.ja on mukavan liukkaat soittaa.en tiijä onko ne pitkäikäisemmät sillä nekin kuluvat nauhojen kohdalta yhtä nopeasti kuin muutkin.
 
Topiello
20.12.2015 16:12:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä taisi olla aiemminkin puhetta, mutta musta tuntuu että bassollakin on vaikutusta siihen, miten nopeasti kielet tumputtuu. Tai siis mikeistähän se on kiinni. Presarissa sai olla jatkuvasti keittämässä ja puhdistamassa kieliä, että sai kirkkaan saundin. Jazzissa ensimmäinen kielten puunaus olisi nyt reilun puolen vuoden soittelun jälkeen ajankohtainen.
Tämmösen jutun oon merkille pannu ma.
 
Youtube-basismisisti.
anapena
20.12.2015 17:22:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin joskus Thomannilta 3 putelin setin, rungon kiillotus, otelaudan jynssäys ja kielten putsaus. Jollain kesäreenireisulla pääsi kielet mystisesti tahmaantumaan, tuolla sain jatkoaikaa kielisetille. Taisin kokeilla keittämistäkin, ei oikein innostanut. Näpit puhtaana, ekkä anna minkään tahmatassujen testailla! Mikrokuituliina mahtuu hyvin bassolaukkuun mukaan, silläkin saa hyvin annettua ensiapua.
 
Istu ja pala!
JukkaPena
20.12.2015 17:40:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ituvirtanen: Kielten puhdistaminen on kyllä ensisijaisesti turhaa puuhaa. Isoin ongelma minusta on se, että kielet kuluvat nauhojen kohdalta eikä keittäminen/pesu korjaa sitä.--
 
Kyllä! Ja tuo kuluminen vaikuttaa myös intonaatioon. Kerran rupesin ruuvaamaan vanhalla kielisetillä intonaatiota kuntoon ja sai kyllä ruuvata pitkään ja luulen, että pidempään jatkuessa olisi jo loppunut bassosta säätövara.
 
Topiello: Tästä taisi olla aiemminkin puhetta, mutta musta tuntuu että bassollakin on vaikutusta siihen, miten nopeasti kielet tumputtuu. --
 
Sama huomio Musarin kanssa. Ainakin 5-kielisen kanssa jos haluaa edes vähänkin sitä nelikielisestä tuttua kolinasoundia niin kielet saa olla aika hyvässä kunnossa. Fenderin jazzareilla ja presareilla ei ole niin väliä, kun se soittimen karakteeri tulee kyllä selväksi kulahtaneimmillakin kielillä.
 
"Kulttuuri on vain tekosyy ryypätä pitempään. Menkää hiihtämään."
hollstro
20.12.2015 17:45:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Topiello: Tästä taisi olla aiemminkin puhetta, mutta musta tuntuu että bassollakin on vaikutusta siihen, miten nopeasti kielet tumputtuu. Tai siis mikeistähän se on kiinni. Presarissa sai olla jatkuvasti keittämässä ja puhdistamassa kieliä, että sai kirkkaan saundin. Jazzissa ensimmäinen kielten puunaus olisi nyt reilun puolen vuoden soittelun jälkeen ajankohtainen.
Tämmösen jutun oon merkille pannu ma.

 
Voihan se olla noinkin. Erityisesti jos basson saundissa kilinä ja korkeat äänet on luonteenomaisia niin niiden puute kuuluu selvemmin.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
pekezu
21.12.2015 09:10:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi kielten paukuttelu toimii. Muita puhdistustapoja ei ole tullut itse käytettyä. Mun tahti vaihtaa kielet on osastoa 3-4kk, riippuen soittomääristä. Ton ajan sisälläkin tulee paukuteltua kielet moskasta jokunen kerta. Jos kielet alkaa olla vanhat, ei toi moskien paukuttelu välttis enää auta, vaikka soundia varmasti vähän kirkastaakin.
 
Mutta jos kärsit melko hyväkuntoisilla kielillä yläpään puutteesta, kandee kokeilla tota paukuttelua. Se jeesaa kyl.
 
"Että minkä tahansa tekeminen kunnolla on melkein mahdotonta, kun aina on joku urpo joka tekee paskaa halvemmalla." -pkuukas
Generalissimo
21.12.2015 09:53:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekezu: Toi kielten paukuttelu toimii. Muita puhdistustapoja ei ole tullut itse käytettyä. Mun tahti vaihtaa kielet on osastoa 3-4kk, riippuen soittomääristä. Ton ajan sisälläkin tulee paukuteltua kielet moskasta jokunen kerta. Jos kielet alkaa olla vanhat, ei toi moskien paukuttelu välttis enää auta, vaikka soundia varmasti vähän kirkastaakin.
 
Mutta jos kärsit melko hyväkuntoisilla kielillä yläpään puutteesta, kandee kokeilla tota paukuttelua. Se jeesaa kyl.

 
Olen itsekin paukutellut muutamaan otteeseen ja voin suositella.
 
Keny
21.12.2015 11:11:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On tullu kokeiltua kans kaiken näköstä noihin mut 5 kuukatta on aika maksimi mulla mitä setti kestää.Tumpun lisäks paha ongelma on että vaikee enään saada kunnolla vireeseen ja E kieli kuolee aina ekana.Vaikka se menee tumpuks niin sitä katoo myös alapäät ja tarkkuus.Keittäminen on sellanen pikakorjaus mikä kestää viikon kaks ja on entistä vaikeempi pitää hyvässä vireessä.Jos soittaa kevyellä tatsilla sormin niin kestää pidempään kun taas kaivamalla ja peukuttelu ynnä muu kuluttaa nopeemmin.Nauhattomassa taas setti kestää vuoden helposti ja ylikin.
Elixir kielet on tietty yks ratkasu ja niitäkin saa rosterina.Noissa vaan se et pitää tuttua siihen liukkauteen ja jos on hiikoovat kädet niin mennään jo aika liukkaalla.
 
Kaikki noi mitä jäbät yllä laitto toimii ihan ok.
 
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «