Muusikoiden.net
05.12.2016
Rockway LIVE! Joka maanantai ja keskiviikko klo 17-19 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Lyhyt skaalainen basso
1 2
minzi
09.12.2015 15:25:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaihdoin soitinta klassisesta pianosta sähköbassoon ja ou jee, it is my thing!! Mutta. Oon tämmönen hukkapätkä nainen, jolla on pikkuruiset sormet, ja silti menin ostamaan normiskaalaisen basson. Nyt kun oon vähän edistynyt, niin tekis mieli soittaa vähän vaikeampiakin juttuja, mutta hitto soikoon kun ei nämä nysät sormet ylety! Haluisin vaihtaa basson lyhyt skaalaiseen, mutta ei huvita laittaa kauheeta summaa siihen, kun juuri tuli hankittua tuo Yamaha - hyvä basso sinänsä.

Eniten kiinnostaisi Squier JB Jaguar SS, mutta nyt silmään osui Millbrookin tarjous Johnsonin lyhyt skaalaisesta bassosta. Lähtöhinta on osapuilleen sama kuin Jaguarin, joitain kymppejä vähemmän, mutta nyt sellainen olis saatavilla uutena 139 egellä (!!).

http://www.millbrook.fi/tuotteet.ph … di=JEB-0900SS-VSB&tuoteryhma_id=400

Te osaavammat ja ymmärtävämmät: onko Johnson ihan sukka? Onko jotain mitä tosta pitäis tajuta? En missään tapauksessa halua SQ Broncon tyylistä bassoa - se tuntuu ihan lelulta.

Entä mikä muu lyhyt skaalainen vois olla hyvä kuin Jaguar? Samaa hintaluokkaa max. Kiitän ja kumarran!

J.Nikkanen
09.12.2015 15:39:13

Ainakin Johnssonin kitarat mitä on tullut käpälöityä ovat olleet sitä itseään. Hyi yök. Älä.

Pari DODii jouten. Ostappa pois!
2541
09.12.2015 16:29:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danelectro Longhorn. Halpa, kevyt, hyvä soundi, persoonallinen ulkonäkö.
Jorma Rysky
09.12.2015 18:00:02

Itselläni on SX- merkkinen Presari 30- tuumaisella skaalalla. Kiinalainen, maksoi musiikkiliikkeessä uutena 180€, mukana tuli pehmeä säilytyspussi. Ihan kohtuu laadukkaan oloinen. Tiukka kaulatasku, hyvin viimeistellyt nauhat, kaksitoiminen kaularauta, rauta muutenkin vähintään kelvollista tasoa, soi akustisestikin hyvin. Ainut mistä en pidä SX:ssä, on runko joka on pienennetty samassa suhteessa kuin kaulaakin. Näyttää hölmöltä 170- senttisellä soittajalla, mutta kotona minä tuota vain soittelenkin. Voin suositella SX:ää jos vain jostain sellaisen onnistut löytämään.

Danelectro Longhorn. Halpa, kevyt, hyvä soundi, persoonallinen ulkonäkö.

Tämä on komea laite. Lisäksi Danelectro laatu on ihan hyvää. Ykköskitarani on Danon valmistama. Tosin masoniitti basso voi tuntua liian lelulta mikäli haet ''oikeaa'' soitinta.

Lyhyt skaalaista hankkiessa kannattaa huomioida lyhyen skaalan aiheuttamat erot soundiin. Monesti lyhyt skaalaisten soundi on hieman ''pyöreä''. Sen lisäksi E- kieli voi soida huonosti. Minun SX:ni E on hieman vaimentunut, ei kuitenkaan niin paljoa etteikö mikrofonia säätämällä eroa saisi kuulumattomiin.

asaksala
10.12.2015 09:51:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

onhan noita t-kaupassa useita:

http://www.thomann.de/fi/gretsch_g2220_junior_jet_ii_bass_black.htm
http://www.thomann.de/fi/hoefner_ignition_violin_bass_cavern.htm
http://www.thomann.de/fi/gretsch_g2224_junior_jet_ii_bass_sb.htm

olen parikytsenttiä pidempi kuin edellinen ja soitan gibson sg bassoa eikä hävetä yhtään.

http://soundcloud.com/asaksala
basisti1971
10.12.2015 10:13:47

Moi.

minzi: Mutta. Oon tämmönen hukkapätkä nainen, jolla on pikkuruiset sormet, ja silti menin ostamaan normiskaalaisen basson. Nyt kun oon vähän edistynyt, niin tekis mieli soittaa vähän vaikeampiakin juttuja, mutta hitto soikoon kun ei nämä nysät sormet ylety! Haluisin vaihtaa basson lyhyt skaalaiseen, mutta ei huvita laittaa kauheeta summaa siihen, kun juuri tuli hankittua tuo Yamaha - hyvä basso sinänsä.

Kenties olet jo kokeillutkin, tai ehkä ei ole tullut mieleen, mutta capolla saat kivasti ja edukkaasti demottua nykyisellä bassollasi miltä lyhyempiskaalainen versio tuntuu.

Sopivalla kielisetillä saat maltillisen 1 tai 2 nauhanvälin skaalalanlaskun vielä viritettyä alkuperäiseen vireeseenkin.

Vaihtoehtoisesti "vaikeampien juttujen" kokeileminen puolta- tai kokosävelaskelta korkeammasta positiosta kertoo josko moinen skaalan lyhennys auttaa tilanteessasi.

Tietty, jos uusi instrumentti polttelee vastustamattomasti, minkäs siihen muuta voi kuin hankkia uusi ;).

T:Samuli

Grugi
10.12.2015 10:27:31

Torilla tarjolla.
https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1074772

The only true wisdom is in knowing you know nothing.
Dropped C
10.12.2015 11:52:16

Gibson Flying V. Äärimmäisen päheä, siksi.

Funkånaut
10.12.2015 12:47:57

Squierin Jaguarit ovat ihan muikeita pelejä, aikanaan mulla semmonen oli ja hyvä mieli siitä jäi. Etenkin flatwound -kielitettynä.

Olishan se kyllä hienoa nähdä millasen vallankumouksen tekee ihmiset jotka ei osaa herätä niin aikaisin että ehtivät kuudelta sulkevaan tupakkakauppaan. - Vessajono
Vessajono
10.12.2015 13:22:31

Funkånaut: Etenkin flatwound -kielitettynä.

Hyi olkoon. Mistä tahansa jää paha mieli flättien kanssa.

Dr. Funkenstein: Hattu nousee kyllä teille, jonkunhan ne on ne rahat otettava pois. Nobelaneria ja pitkää ikää sinne. reaper666: ei kauhean vakuuttavaa, että tarvii noin monta kokemusta ennen kuin tajuaa tunkea cheddaria perseeseen.
jukka490
11.12.2015 08:17:36

Tuo Fender Mustang on yksi hyvä vaihtoehto lyhytskaalaisesta bassosta.

Myös Gibsonilta löytyy EB-0 ja SG.

Lisää tarinaa samasta aiheesta:

http://www.talkbass.com/threads/the-short-scale-bass-thread.310928/

pekezu
11.12.2015 09:48:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmmh, jos sä oot soittanut klasaripianoa niin mä kyllä jotenkin uskoisin, että sulla riittää käsissä ulottuvuus ihan hyvin soittamaan myös normiskaalaista bassoa. Mä tunnen muutaman melko pienikokoisen naisen jotka soittaa ansioituneesti jopa kontrabassoa ja ihan samanlaista 3/4 kokoista kuin monet parimetrisetkin soittajat.

Sähköbasson skaala on alkuun (taino sanotaanko ekat viisi vuotta) tosi "iso", mutta mun mielestä se vaatii ainoastaan totuttelua ja vasemman käden aktiivisuutta niin, ettei niitä sormi per nauha- tyyppisiä juttuja yritetäkään soittaa kaikki sormet jähmettyneinä otelaudan päälle vaan myötäämällä kädellä kohti soitettavaa ääntä.

Bassomaailmasta löytyy sellaisiakin esimerkkejä kun Tal Wilkenfeld, jolla ei mun katsantokannasta ole todellakaan kovin kummoisen kokoiset räpylät, mutta eipä se tunnu hidastavan. Itseasiassa omaa tekniikkaani tarkkaillessa oon todennu, että vaikka kädessä riittäisi ulottuvuus soittaa sormi/nauha-tekniikalla ala-asemista asti, en sitä tee, koska se ei tunnu tarpeeksi rennolta. Mulla on sitten erinäisiä kikkoja kompensoida tätä tekniikkaa parempaan ulottuvuuteen, mutta pääasiallisesti ne perustuu enempi rentouteen kuin ulottuvuuteen.

Lyhytskaalaisia bassoja ei ihan kauheasti ole markkinoilla, poislukien halvat "aloittelijabassot" ja sitten kalliit putiikkibassot. Välimallinvehkeitä ei taida tässä ketjussa mainituista lukuunottamatta paljoa liikaa olla. Toki jos sellainen pitää hankkia niin sellaisen saa hankkia, mutta lähtökohtaisesti mä huolehtisin, että sen normiskaalaisen basson säädöt on kohdallaan ja hihna niin, että kädet yltää jokapaikkaan ilman ylimääräisiä jäkityksiä. Sähköbasso on asentojen puolesta kuitenkin melkolailla kompromissisoitin.

"Että minkä tahansa tekeminen kunnolla on melkein mahdotonta, kun aina on joku urpo joka tekee paskaa halvemmalla." -pkuukas
hemmo
11.12.2015 13:05:00

2541: Danelectro Longhorn. Halpa, kevyt, hyvä soundi, persoonallinen ulkonäkö.

kyllä! dano on huippuli!

Kaikista löytyy ihana sielu, kun ihmiseen keskittyy.
minzi
11.12.2015 22:48:02

Kiitos kommentaattoreille! Tässä tuli paljon hyviä vinkkejä. :) Luulen, että mulla on vähän sellainen autokuume-henkinen juttu meneillään.. Istun alas ja odotan että se menee ohi. Tai tuumaan ainakin hetken ennenkuin syöksyn kauppaan. Tai tori-ostoksille. Ja jos ei ala kohtaus menemään ohi, niin kaikkihan tietää, mitä sitten on tehtävä.

sepisti
12.12.2015 02:54:13

Komppaan Pekezua ja meinasin heittää juurikin Tal Wilkenfeld -kortin pöytään. Itse olen myös lyhytsorminen, enkä kuitenkaan kaipaa lyhyttä skaalaa.

https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
hollstro
12.12.2015 10:18:24

hemmo: kyllä! dano on huippuli!

Ikinä en hanki moista ritsaa riesakseni. Olis kevyesti huonoin mun bassoista eikä saisi soittoaikaa yhtään. Rumiakin ovat.

vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
hollstro
12.12.2015 10:19:55

Lyhytskaalaisista hyviä ovat Fenderin Mustangit, Gibsonin EB-3:t, ainakin.

vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
J.Nikkanen
12.12.2015 10:25:08

Jos hakee halpaa lyhytskaalaista niin ainakin Slammer SB4 sekä Samick Greg Bennett Corsair P/J ovat ihan soittokelpoisia ritsoja. Halvimmillaan tainnut liikkua käytettynä siinä satasen paikkeilla.

Pari DODii jouten. Ostappa pois!
metlica
12.12.2015 10:49:31

Gretsch junior jet II oli pirun hyvä! Hetken soittelin tuollasella

What's yours?!
hemmo
12.12.2015 11:05:34

hollstro: Ikinä en hanki moista ritsaa riesakseni. Olis kevyesti huonoin mun bassoista eikä saisi soittoaikaa yhtään. Rumiakin ovat.

tätä oli mukava lukea, mutta taidat itse olla simmyinen ruma setä

piis

Kaikista löytyy ihana sielu, kun ihmiseen keskittyy.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti