Muusikoiden.net
07.12.2016
Into-Luthman | Yli 300 sivua parasta musakamaa 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mistä opastusta kotimaisen iskelmän soittoon.
1 2
timhak01
24.10.2015 00:20:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jostain pitäisi saada neuvoa valssin tangon yms soittoon. Siis noihin pikku nousuihin ja pudotuksiin tietyissä kohdin. Siis muutakin kuin kvinttibassottelua humppaan. Onko mitään perusohjetta? Tuntuu, että ei netissäkään ole mitään. Varsinkin pitäis soittaa prima vistana, niin menee vaan pakosti tuolle vuorobassopuolelle ja siirtymissä tulee mielestäni vääriä säveliä eri sointujen välillä, vaikka sävel kuuluukin työ alla olevaan sointuun. Enimmäkseen olen soitellut bluesia ja luulin, että iskelmä menee helposti, mutta kai sekin vaan pitää opetella vielä vanhoilla päivilla alusta lähtien. Tanssimisesta on jonkinlainen taju ja se kyllä auttaa jonkin verran soitossa, muttajotain peruskuvioita..
 
JukkaPena
24.10.2015 10:27:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Selvät Sävelet-kustannusyhtiön "Komppia Ikä Kaikki Tanssimusiikin käsikirja muusikoille, laulajille, tanssijoille" on yks pläjäys eri tyyleistä ja tsekkaisin sen kyllä ensin. Tanssimusakulttuurissa vaikuttaa omien kokemusteni pohjalta olevan melkoinen määrä kirjoittamattomia sääntöjä (niin musiikillisia kuin ulkomusiikillisia), että mitään pikaohjetta on vaikea antaa. Paisti, että kannattaa kuunnella levyjä ja opetella sieltä bassolinjoista niitä hyviä juttuja ja yrittää viljellä niitä omassa soitossaan.
 
Jazzmusiikkiin perehtyminen (30-luvun swing) antaa hyviä eväitä äänenkuljetukseen ja rytmiikkaan, josta on apua foxissa ja humpassa ja varmasti muissakin tyyleissä. Jos jazzista alkaa ammentamaan monimutkaisempia komppirytmiikoita, niin silloin voi tulla tanssijoilta noottia.
 
Tässä on kuitenkin joitakin neuvoja mieleentulojärjestyksessä:
1. Ota haltuun sävellajin asteikko.
2. Opettele soittamaan peruskolmisoinnut (duuri, molli, vähennetty ja ylinouseva)
3. Opettele soittamaan yllämainittujen käännökset (esim. C-duurista c-e-g, e-g-c-, g-c-e).
4. Jos valssissa ollaan pitkään (tyyliin 4 tahtia) vaikka C-duurisoinnulla niin voit kvinttibasson sijaan soittaa sointusäveliä esim. C / E / G / E
5. Valssissa taitekohtiin (osien vaihtoon) voi soittaa soinnun ylös (C-E-G-C) tai alas (C-G-E-C).
6. Arpeggion voi soittaa myös valssin loppuun. Jos viimeinen sointu on C niin biisi lopppuu C-G-E-C.
7. Jos haluat kokeilla soinnun ulkopuolisia säveliä niin kokeile aluksi sellaisia, jotka kuuluvat biisin sävellajiin.
8. Tangossa voit soittaa walking bass tyylistä linjaa tosin äänet lyhyinä (staccato). Jos ollaan pitkään samalla soinnulla (esim. Cm niin voi soittaa) tahtiin C, Eb, G, Eb tai hieman vähemmällä liikkeellä C, D, Eb, D. Välillä pitäisi soittaa tahdin viimeiselle neljäsosalle pitkä ääni, joka ois kiva tulla rumpalin kanssa samaan aikaan. Sopikaa keskenänne joku ehto tai kirjoittakaa linja nuoteksi auki (tai merkatkaa nuottiin) niin menee synkassa.
 
"Kulttuuri on vain tekosyy ryypätä pitempään. Menkää hiihtämään."
TommiW.
24.10.2015 10:34:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JukkaPena tyhjensi laarin aika tehokkaasti (sait plussan.) Komppia ikä kaikki on erinomaisen suositeltava kirja. Transkriptioiden teko tai korvakuulolta yksi yhteen opettelu on hyvä tapa kasvattaa ymmärrystään mistä tahansa musiikkityylistä. Aloira helpoista, äläkä luovuta vaikka jäisit hetkeksi jumiin johonkin kohtaan, se äänten ja sointujen plokkailu nopeutuu pian.
 
"Enemmän auki! Auki! Avaa enemmän!"
Vessajono
24.10.2015 13:21:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onks valssien taitteissa mitään muuta vakiintunutta temppua ku toi kolmisointu ylös tai alas? Tuntuu meinaan aina niin idioottimaisen kliseiseltä tunkea sitä joka paikkaan.
 
Dr. Funkenstein: Hattu nousee kyllä teille, jonkunhan ne on ne rahat otettava pois. Nobelaneria ja pitkää ikää sinne.
JukkaPena
24.10.2015 15:14:51 (muokattu 24.10.2015 15:17:23)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: Onks valssien taitteissa mitään muuta vakiintunutta temppua ku toi kolmisointu ylös tai alas? Tuntuu meinaan aina niin idioottimaisen kliseiseltä tunkea sitä joka paikkaan.
 
Nopein neuvo on, että soittaa taitteen ajan ihan normaalisti.
 
Kolmisointuarpeggio tuntuu kliseiseltä, mutta kun soitat taitteeseen sen kolmisointuarpeggion ja ykkösen lyhkäsenä niin tapahtuu seuraavaa:
1. Kun soitat kolmisointuarpeggion varsinkin ylhäältä alas (kaikki tunnistaa sen) niin muut soittajat tajuaa, että komppi lopetetaan seuraavan tahdin ykköselle. Tarkoittaa käytännössä sitä, että rumpali ja basisti soittaa ykkösen ja sointusoittajat jättää kakkos ja kolmosiskut soittamatta.
2. Kaikilla on sen taitetta edeltävän tahdin aikana haistella mahdollisesta melodiakohosta (laulu tai instrumentti), mennäänkö A- vai B-osaan.
 
Omasta mielestäni tuo on suositeltavin lähestymistapa, koska se jättää solisteille enemmän tilaa tehdä päätöksiä, kun liikutaan kappaleen osasta toiseen. Voi tuntua idioottimaisen kliseiseltä, mutta se on turvallista ja selkeää. Varsinkin, kun noita tanssikeikkoja soitetaan ainakin ammattipiireissä usein ilman harjoituksia ja rakenteet voi vaihdella bändeittäin niin selkeydestä ei ole haittaa
 
Mitä jos sen kuitenkin haluaa tehdä eri tavalla?
 
Jos haluaa johtaa muuta bändiä omalla soitolla ja ottaa kantaa, mihin osaan mennään seuraavaksi niin voi soittaa taitetta edeltävään tahtiin dominantin seuraavan osan ensimmäiselle soinnulle. Jos seuraava osa alkaa F:llä niin soitetaan C, jos seuraava osa alkaa A:lla niin E jne.
 
Jos A-osan kaksi viimeistä tahtia on Dm-sointua ja mennään B-osaan, joka alkaa F-duurilla niin kaksi vikaa tahtia voidaan soittaa:
1. D A F | D C || F etc.
2. D | C D E || F etc.
3. D | D C || F etc.
 
Aika hyvä esimerkki, kuinka pitkälle valssibassolinjan voi viedä on Juha Vainio & Hyvän Tuulen Laulajat levytys klassikkobiisistä "Vanhojapoikia viiksekkäitä":
https://www.youtube.com/watch?v=M9x52lMMk1g
 
Tuossa soitettaan ennen B-osaa Dm-arpeggio, mutta heti ykkösen jälkeen C. Tuo juttu on sovitettu koko orkesterille, mutta sen voi tehdä pelkällä bassollakin. Tuon keinon ongelma on siinä, jos kanssasoittajat ei osaa kuunnella (tai halua kuunnella basistia) ja jättää siten reagoimatta niin se kuulostaa vähän huonolta ja basistista tuntuu pahalta.
 
"Kulttuuri on vain tekosyy ryypätä pitempään. Menkää hiihtämään."
Jalmus
01.11.2015 20:18:31 (muokattu 01.11.2015 21:01:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Komppia ikä kaikki -kirja on tosi hyvä apu pitkälle. Kannattaa kuitenkin muistaa, että ihan absoluuttisia totuuksia se ei sisällä, eikä esim. vaihtoehtoisia tapoja soittaa sama asia ole kovin tarjottu.
 
Tangon soittoon erittäin tärkeä pointti: pyri aina soittamaan -varsinkin tuurauskeikoilla- mahdollisimman tarkasti KIRJOITETTU BASSOLINJA, tai ainakin siihen kirjoitettu rytmiikka, sillä samaa seuraavat myös ainakin rummut ja kitara, mahdollisesti muutkin. Äänivalintoja voi tehdä harmonian puitteissa, mutta mikään ei ole kamalamman kuuloista kuin eriävä rytmiikka.
 
Itse en välttämättä lähtisi soittamaan tangossa Cm-soinnun päälle tuota ehdotettua C-D-Eb-D -kuljetusta, sillä nuo D-äänet viittaavat mielestäni johonkin muuhun sointuun. Hyvin sovitetussa tangossa parhaimmillaan jokaisella äänellä on merkitys, eikä ole ollenkaan huono asia pysyä tarvittaessa vaikkapa siinä perusäänessä. Harvemmin törmää tilanteeseen, että sama ääni jatkuu useampaa tahtia pidempään, ellei se ole joku sovituksellinen pidätys. Ja kyllähän meillä nyt toki riittää malttia soittaa vaikkapa 8 peräkkäistä samaa ääntä! :-)
 
Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, sutenööri se vitut välittää.
okabass
02.11.2015 07:36:00 (muokattu 02.11.2015 07:38:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysy joltain paikkakuntasi kokeneelta basistilta. Jos et tiedä ketään, niin musiikkikaupassa voivat tietää.
 
- tanssimusiikin bassot ovat (näennäisen) yksinkertaisia. Unohda pastoriukset, uskalla soittaa simppelisti. Kun soitetaan simppelisti on hyvä selkeä rytmiikka, taimi mitä tärkeintä
- sisäistä, että basso on erityisesti ko. musiikissa komppi-, säestyssoitin. Tanssimusiikkia soitetaan tanssijoille (ei paikalla oleville musareille), jotta he voisivat tanssia ja nauttia. Siitä he maksavat
 
Jalmus
02.11.2015 09:30:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okalle plussa. Vanha tanssimusiikki on näennäisyksinkertaista basistin näkökulmasta katsottuna, mutta sisältää valtavan määrän asioita, missä tyylitaju punnitaan. Useimmiten vähemmän on enemmän.
 
Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, sutenööri se vitut välittää.
JudeJude
10.11.2015 18:30:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä tuohon ole paljon lisättävää. Ykkönen ja vitonen on monesti ne ihan parhaat äänet. Multa joku bändikaveri kysyi jonkun keikan jälkeen että "miten sä jaksat soittaa aina vaan sitä ykkösvitosta?" Onhan se semmosta minimalismin taidetta. Ja siinäkin voi tehdä niin paljon, esimerkiksi että soittaako vitosen ylä- vai alapuolelta, siinä on jo iso ero.
 
Jos soinnut menee kvintin ylöspäin, silloin kannattaa ehkä soittaa soinnun kolmonen siirtymä-ääneksi, ettei tule kahta kertaa samaa ääntä peräkkäin. Tai sitten sille vitossoinnun ekalle tahdille sen soinnun vitonen.
 
Esim: Kultainen nuoruus -valssi, A-osa, in D:
 
Jos soinnut ovat
D | D | D | D | A | A | A | D
 
, äänet menisivät tällöin
D | A | D | F#| A | E | A | D
 
tai jälkimmäisellä versiolla
D | A | D | A | E | A | E | D
 
Jos taas haluaa saada kaustishenkistä kansanmusiikkivivahdetta bassolinjaan (tää on ehkä näistä ainoa mistä mä voin oikeasti sanoa olevani perillä), kannattaa suosia ykköstä ja kolmosta:
 
D | F# | D | F# (G) | A | C# | A (H C#) | D
 
Jos haluaa semmosta chanson-henkeä ja edithpiaffia, niin pitkille ykkössoinnun pätkille voi valsseissa ottaa laskevaa linjaa.
 
D | C# | H | A | E | A | E (A) | D
 
Ei mulla sen kummempaa, täällä on asiantuntemusta niin paljon että turha mun on enempää höpöttää :) Hienoa musaa on tämä.
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
absqua
11.11.2015 06:30:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JJ:lla hieno puheenvuoro. Hyvät ja simppelit esimerkit.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
okabass
11.11.2015 10:09:13 (muokattu 11.11.2015 13:54:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JudeJude:
 
Esim: Kultainen nuoruus -valssi, A-osa, in D:
 
Jos soinnut ovat
D | D | D | D | A | A | A | D

 
Voi soittaa ensimmäisellä kiekalla aluksi vain D:tä.
Bass: Ix D D D D E A A D; IIx D A D dc#h A E A D
 
Duurivalssissa voi soittaa "aktiivisemmin" " reippaammin" kuin mollissa .
 
Monasti, jos joku osa valssissa soitetaan hiljaisemmin, rauhallisemmin (etenkin mollivalssi ja instr. osa) voi basso osaltaan rauhoittaa soittamalla vain soinnun perusääntä tai urkupistettä vaikka soinnut vaihtuu. Jos vaikka dm:ssa menee gm, niin pitää d:n bassossa. Riippuu tilanteesta.
 
Esim. Metsäkukkia, A-osa
Dm ja Gm, pitää D:n bassossa. A7: E A ja Dm.
 
PS. Olennainen juttu unohtui. Basso on (etenkin vanhassa) tanssimusassa auktoriteetti. Ei saa hiplata, vaan soittaa rieppaasti, ei missään tapauksessa "anteeksi pyydellen". Valssin pitää "keinua".
Amatöörivirhe on soittaa vanha valssi "jatsahtavasti", eli jotain kamalaa polakkihinttijazzvalssia.
 
Näin se menee:
https://www.youtube.com/watch?v=yriKRVw6CQA
Tuo basso kannattaisi kopsata. äänet, soundi, tyyli, äänen pituus jne. Esimerkillinen veto joka suhteessa.
Tai:
https://www.youtube.com/watch?v=Zqrp0sbsRJg
 
Mollia:
https://www.youtube.com/watch?v=Q8zch012HoA
 
Agentsien Kaitsun bassot ovat erinomaista tyylikästä perusperus-bassottelua.
 
Sax-pappa
11.11.2015 11:43:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jalmus: Okalle plussa. Vanha tanssimusiikki on näennäisyksinkertaista basistin näkökulmasta katsottuna, mutta sisältää valtavan määrän asioita, missä tyylitaju punnitaan. Useimmiten vähemmän on enemmän.
 
Vähän kun soittaa, niin sen on osuttava juuri oikeaan kohtaan. Valssissa se yksi nuotti/tahti juuri siihen makeimpaan paikkaan. Ei tunnu olevan rock-basisteille helppoa.
 
KMT
12.11.2015 05:28:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos meinaa kappaleissa tulla kvintti ja perusääni sama sävel kun sointu vaihtuu niin itte oon päätynyt soittelemaan sen vain sitten edes eri oktaavilta jollei oo kerennyt kehittelemään jotain muuta korviketta.
 
Santukka
12.11.2015 15:51:57 (muokattu 12.11.2015 15:53:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: äänen pituus
 
...on yksi keskeisimpiä asioita. Vaikuttaa erittäin paljo kompin "ryhtiin" tai "keinuvuuteen" tai mitä ollaankaan hakemassa.
 
Esim. vaikkapa juuri valssissa aivan eri meininki, soitatko äänet legatomaisesti "kiinni toisiinsa" vaiko ääni poikki kolmoselle.
 
jukkajylli
12.11.2015 22:27:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Santukka: ...on yksi keskeisimpiä asioita. Vaikuttaa erittäin paljo kompin "ryhtiin" tai "keinuvuuteen" tai mitä ollaankaan hakemassa.
 
Esim. vaikkapa juuri valssissa aivan eri meininki, soitatko äänet legatomaisesti "kiinni toisiinsa" vaiko ääni poikki kolmoselle.

 
Kelaatko sä tollasia soittaessa? Mä en siis vittuile, enkä provoile, vaan kysyn ihan mielenkiinnosta.
 
Stidi alla.
absqua
13.11.2015 09:32:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jukkajylli: Kelaatko sä tollasia soittaessa? Mä en siis vittuile, enkä provoile, vaan kysyn ihan mielenkiinnosta.
 
Mä ainakin kelaan, totta vitussa. Tai kelata on vähän väärä sana, mutta sanotaanko näin että nuo fraseeraukselliset teemat on läsnä kun soitan. Joko tietoisuudessa tai siinä just rajan takana intuitiivisella puolella tai molemmissa.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Hanuriin
13.11.2015 10:19:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: Mä ainakin kelaan, totta vitussa. Tai kelata on vähän väärä sana, mutta sanotaanko näin että nuo fraseeraukselliset teemat on läsnä kun soitan. Joko tietoisuudessa tai siinä just rajan takana intuitiivisella puolella tai molemmissa.
 
Niin ja bassoäänen katkaisunhan voi tehdä dramaattisesti perkussiivisena elementtinä tai monellakin tavalla. Onhan sillä nyt vaan huikea vaikutus kuinka pitkiä äänet on. Ihan kaikilla soittimilla.
 
TommiW.
13.11.2015 10:56:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanuriin: Niin ja bassoäänen katkaisunhan voi tehdä dramaattisesti perkussiivisena elementtinä tai monellakin tavalla. Onhan sillä nyt vaan huikea vaikutus kuinka pitkiä äänet on. Ihan kaikilla soittimilla.
 
Meinaatko semmosta musaopistoläpsy-mutettamista? Tai siis äänen sammutusta siten, että oikealla kädellä "läpsästään" kieli sammuksiin? Hyi kauhia.
 
Ja kyllä, samoilla linjoilla. Äänten pituus on hyvin tärkeää. Hyvin.
 
"Enemmän auki! Auki! Avaa enemmän!"
Vessajono
13.11.2015 12:53:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TommiW.: Meinaatko semmosta musaopistoläpsy-mutettamista? Tai siis äänen sammutusta siten, että oikealla kädellä "läpsästään" kieli sammuksiin? Hyi kauhia.
 
Miten tää käytännössä tapahtuu? Mä en ainakaan näppäilykäden puolelta keksi oikein muita järkeviä metodeja dempata ku se perus kämmensyrjä kasiosakolauksessa plekulla ja smoothi feidaaminen biisin lopussa.
 
Dr. Funkenstein: Hattu nousee kyllä teille, jonkunhan ne on ne rahat otettava pois. Nobelaneria ja pitkää ikää sinne.
Jorma Rysky
13.11.2015 16:19:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meinaatko semmosta musaopistoläpsy-mutettamista? Tai siis äänen sammutusta siten, että oikealla kädellä "läpsästään" kieli sammuksiin? Hyi kauhia.
 
Tuli ala-aste mieleen.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti