Muusikoiden.net
08.12.2016

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Basisti suosituksia
1 2 3 4 5
silhouette
19.06.2015 09:21:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen vasta hiljattain aloittanut basson soiton ja esikuvat ovat hieman vähissä. En oikeastaan tiedä muita hyviä basisteja kuin Tony Levinin, Billy Sheenahin, John Patituccin sekä Jaco Pastoriuksen. Eli, jos viitsitte antaa mulle uusia basisti vinkkejä, mitä kuunnella ja mistä oppia, niin tyylisuuntana on aika pitkälle jazz. Sellaista bassottelua haluaisin oppia. Varsinkin jotain fuusio-jazzin tyylisiä juttuja.

Kiitoksia ja hyvää juhannusta kaikille tasapuolisesti! =)

Aina voi yrittää.
J.Hollström
19.06.2015 09:35:17

Pekka Pohjola. Ei tarvi muita esikuvia.

Topiello
19.06.2015 10:20:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siinähän niitä jo onkin. Youtube on jälleen kerran hyvä väline tuohon soittotyylien tutkimiseen. Siellä on todella taitavia jamppoja, jotka ei välttämättä ole muuten ns. nimimiehiä. Basistit joista itse pidän, ovat niin kaukana fuusiojatsista etten viitsi edes nimeltä mainita.:)
Hyvää juhannusta vaan!

Henri Henri Olavi
19.06.2015 11:35:04

Suomalaisista kandee tutustua myös Ahti Marja-Ahon taiteiluun. Itse diggaan herran bassonsoitosta esim. Nurmion levyillä aivan hulluna.

Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
Epämuusikko
19.06.2015 12:15:36

Itelle on toiminu semmoiset tasalaatuiset puputtajat kuin Gary Willis, Jimmy Johnson sekä Pino Palladino. Kontrabasisteissa ei Paul Chambersilla, Anders Jorminilla, Percy Heathilla eikä Dave Hollandilla voi mennä intonaatio-, time- ja soundimielessä pieleen. Muista saatte vapaasti keskustella :D

"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
JudeJude
19.06.2015 12:31:25

Nää on pitkälti kontrabasisteja, mutta huh! mitä muusikkoutta. Kaikki laajentaa omalla tavallaan sitä skaalaa, mitä bassolla voi tehdä tai on totuttu tekemään. Vikat kaks on ehkä enemmän "maailmanmusiikki"-osastoa.

-Esperanza Spalding! Uskomaton sähkö- ja kontrabasisti sekä laulaja.

-Jay Leonhartilla on hienoja soolobassojuttuja ja laulu on kans mukana. Esim. biisi "Bass aboard a plane" on eri vinkeä :)

-Portugalilainen Theo Pascal, joka soittaa ainakin Carmen Souzan bändissä.
https://www.youtube.com/watch?v=EGor62VrLBc

-Renaud Garcia-Fons.
https://www.youtube.com/watch?v=M1zE2ArcXWo

Suomalaisista nykynimistä voisin nimetä ainakin Ville Herralan ja Ape Anttilan, jotka molemmat on mua kovasti innoittaneet (hehe, punastun jos te luette tän :) ).

"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
Funkånaut
19.06.2015 12:44:32

Kaikki lähtee James Jamersonista ja Carol Kayestä.

Sit jos modulaatiosukkaosastolle haluaa, ni tietty John Patitucci ja Jonas Hellborg toimii kivasti.

Kun en keksinyt muutakaan sanottavaa, yritin kääntää tilanteen huumoriksi toteamalla "tööt", mutta jostain täysin käsittämättömästä syystä sain vastaukseksi avokämmentä. - Vessajono
Vessajono
19.06.2015 13:27:11

Funkånaut: Kaikki lähtee James Jamersonista ja Carol Kayestä.

Ja varsinkin Jamersonista.

Standing in the shadows of Motownin kun soittelee läpi niin siinä sitä on jo kerrakseen.

Funkånaut: Ratkaisu on helppo: Mene vauvafoorumeille tai Demin sivustolle, ei tää oo mikään pursiseura.
Generalissimo
19.06.2015 13:38:33 (muokattu 19.06.2015 13:43:10)

Tää on mun mielipide, mut ehkä kannattaa enempi kuunnella semmosii piisejä joissa on hyvät bassolinjat ihan basistista riippumatta ja sitten korvakuulolta plokkailee ja analysoi mielessään mm niitä asteikkoja jne... ne hommat pittää kuitenkin sisäistää mielessään, ei sillä bändisoitossa niin väliä ole osaako sitä teoriatermistöä, toki se helpottaa kanssakäymistä muiden soittajien kanssa jos ne osaa teoriatermistöä.

e: niin ja voihan niitä (ja varmaan kantsiikin) muittenkin soittimien osuuksia opetella bassolla, jos on hyviä melodioita jne... mut pääasia et plokkailee ja analysoi mielessään niin, että sisäistää ne asiat mitä soittaa.

e2: jos jottain pitää nyt suositella, niin tässä oli kivat bassoolainit:
https://www.youtube.com/watch?v=6cBR8cYqJUw

jukkajylli
19.06.2015 17:05:43

J.Hollström: Pekka Pohjola. Ei tarvi muita esikuvia.

Joo. Jä tämä on universaalitotuus koska J.Hollström näin sanoo! Hoho...

Stidi alla.
hollstro
19.06.2015 18:08:13

jukkajylli: Joo. Jä tämä on universaalitotuus koska J.Hollström näin sanoo! Hoho...

No onhan toi Pekka yks kovimmista ikinä ja missään. Se sopiiko esikuvaksi riippuu tietysti mitä musiikkia haluaa soittaa.

vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
absqua
19.06.2015 19:03:38

hollstro: No onhan toi Pekka yks kovimmista ikinä ja missään. Se sopiiko esikuvaksi riippuu tietysti mitä musiikkia haluaa soittaa.

Niin. Toi nyt oli neuvona samaa tasoa kuin alottelevalle kirjailijalle suosittelis että lue Tuntematon sotilas, siinä on kaikki mitä kirjallisuudesta tarvitsee tietää. ;-)

Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
nisumaka
19.06.2015 20:32:54

Olen vasta hiljattain aloittanut basson soiton

Mun mielipiteeni olisi tällainen. Ja tässä tulee esille vähän oma polkuni.

Ensimmäinen asia on äänen muodostus. On aivan karseeta kuunnella toisinaan basson soittoa, kun sekä äänen muodostus että rytmi on ihan pielessä. Se kuulostaa lähinnä epätasaisesti käyvältä moottorilta. Ja toisin päin, aika vaatimattomilla taidoilla ja yksinkertaisilla bassokuluilla saa ihan kivan kuulosta "bassottelua" aikaan. Tää olisi ensimmäinen tavoite.

Mielestäni oikea tie ei ole esikuvan etsimisessä, vaan musiikin ja oman soittimen roolin etsimisessä. Edellä mainittiin James Jamerson ja Carol Kaye, siinä on hyviä nimiä lähteä liikeelle. Ei esikuvina vaan heidän tuotannostaan on erinomaisia oppikirjoja saatavilla. Samaten Paul Wetswood:in Bass Bible -kirjassa ei koskaan mene mielestäni raha hukkaan.

okabass
19.06.2015 21:31:18

nisumaka: Mun mielipiteeni olisi tällainen. Ja tässä tulee esille vähän oma polkuni.

Ensimmäinen asia on äänen muodostus. On aivan karseeta kuunnella toisinaan basson soittoa, kun sekä äänen muodostus että rytmi on ihan pielessä. Se kuulostaa lähinnä epätasaisesti käyvältä moottorilta. Ja toisin päin, aika vaatimattomilla taidoilla ja yksinkertaisilla bassokuluilla saa ihan kivan kuulosta "bassottelua" aikaan. Tää olisi ensimmäinen tavoite.

Mielestäni oikea tie ei ole esikuvan etsimisessä, vaan musiikin ja oman soittimen roolin etsimisessä.

Samaa mieltä. Jos noi perusasiat ( siis: mm. nuo pitäisi olla peruasioita ts. opetella ensimmäisten asioiden joukossa) uupuu, tekee suorastaan pahaa kunnella jotain ääntä nopeampaa soitinakrobatiaa. Siihen perusasioiden opettelun väliinjättäminen helposti, melkeinpä automaattisesti johtaa. Esim.karrikoiden: kyetään soittaamaan "kimalaisenlento" släppäämällä tuhatta ja sataa. Mutta basson virittäminen ilman mittaria tai kolmen soinnun blueskaava ei onnistu.

J.Hollström
19.06.2015 21:47:03

absqua: Niin. Toi nyt oli neuvona samaa tasoa kuin alottelevalle kirjailijalle suosittelis että lue Tuntematon sotilas, siinä on kaikki mitä kirjallisuudesta tarvitsee tietää. ;-)

Tää kommentti on samaa tasoa kuin sanois että kuse pulloon.

absqua
19.06.2015 22:32:54

J.Hollström: Tää kommentti on samaa tasoa kuin sanois että kuse pulloon.

Ai meni herne nenään? Otahan iisisti.
Mielummin mä kusen pulloon kuin kintuille tai housuihini.

Progbass
19.06.2015 22:53:25

absqua: Niin. Toi nyt oli neuvona samaa tasoa kuin alottelevalle kirjailijalle suosittelis että lue Tuntematon sotilas, siinä on kaikki mitä kirjallisuudesta tarvitsee tietää. ;-)

Joo, totta tämä. Onhan se Pohjola yks parhaimmista kotimaisista, niin soittajana kuin myös säveltäjänä.

Mut ainahan se on parempi olla paljon eri esikuvia, mieluiten eri tyylilajeista. Saa omaan soittoon hyvin eri vaikutteita.

pappasfin
19.06.2015 23:38:07

silhouette: Olen vasta hiljattain aloittanut basson soiton ja esikuvat ovat hieman vähissä. En oikeastaan tiedä muita hyviä basisteja kuin Tony Levinin, Billy Sheenahin, John Patituccin sekä Jaco Pastoriuksen. Eli, jos viitsitte antaa mulle uusia basisti vinkkejä, mitä kuunnella ja mistä oppia, niin tyylisuuntana on aika pitkälle jazz. Sellaista bassottelua haluaisin oppia. Varsinkin jotain fuusio-jazzin tyylisiä juttuja.

Kiitoksia ja hyvää juhannusta kaikille tasapuolisesti! =)

Hyviä basissteja löytyy ihan kivasti ja osa on jo lueteltu mutta mä jaksan aina mainita tämän nuoren naisen Tal Wilkenfeld, joka on ihan mukava piristys ruiske tähän myös miespainoitteiseen basistien maailmaan

https://www.youtube.com/watch?v=tgffDVO2UyA

Kiva kuunnella ja kiva katella ;D

PappaSFin
sepisti
20.06.2015 00:34:38

Mun esikuva on Mikko Löytty.

http://www.youtu.be/L5gGjlyzxfo
absqua
20.06.2015 07:34:33

sepisti: Mun esikuva on Mikko Löytty.

Siinä onkin kova ukko.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti