Muusikoiden.net
04.12.2016
Rockway LIVE! Joka maanantai ja keskiviikko klo 17-19 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Onko hyvää todella halpaa bassoa olemassa? (Uutena)
1 2 3
4000
02.06.2015 21:13:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä muutama viikko takaperin oli tarkoituksena käydä F-musiikissa katsomassa kotistudioon ihan vain jotain halpaa bassoa millä saisi bassoraitoja nauhoiteltua. Vaatimukset oli tosi alhaalla koska tuskin sillä bassolla tulisi soitettua kuin jotain nauhoituksia silloin tällöin. Yllätyksekseni kuitenkin huomasin, että ei muuten bassot ollukkaa ihan köyhän miehen laitteita, mikä niissä maksaa niin paljon?

Kattelin tuossa thomannista ja sieltä sais Harley Bentoneita yms halvalla, mutta kannattaako sellaista edes harkita? Hinta haarukka voisi olla jotain 150-200e esim, sekin tuntuu jo jotenkin paljolta.

sepisti
02.06.2015 21:23:40

Miksi et tee bassoja jollain kiipparilla tai tietokoneella? Minusta tuo sun kysymyksen asettelu ei anna sellaista kuvaa, että oikeasta bassosta olisi sulle hyötyä niissä demoiluissa :)

Vastaus otsikon kysymykseen on ei.

http://www.youtu.be/L5gGjlyzxfo
4000
02.06.2015 22:01:00

sepisti: Miksi et tee bassoja jollain kiipparilla tai tietokoneella? Minusta tuo sun kysymyksen asettelu ei anna sellaista kuvaa, että oikeasta bassosta olisi sulle hyötyä niissä demoiluissa :)

Vastaus otsikon kysymykseen on ei.

Ok kiitos, sitä mie vähän veikkailinkin :) Tähän asti oon tehny kiipparilla mikä toimii kyllä, mutta uskoisin että bassolla sais kuitenkin tulosta huomattavasti nopeammin. Softalla tekeminen menee miulla aikalailla nikkaroinniksi.

deetaili
02.06.2015 22:04:39 (muokattu 02.06.2015 22:05:15)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Torilla näyttäisi pyörivän 100-200e haarukassa Yamahan bassoja, jotka kuulemma ovat hintaisekseen varsin hyviä, ja riittänevät kotistudiokäyttöön mainiosti. Itse en ole moista kokeillut, mutta kiinnostaisi ottaa testiin.

EDIT: Jos nimenomaan uutena pitää saada, niin sitten en osaa auttaa

I used to be a guitarist like you but then I took a bass in the knee
jukkajylli
03.06.2015 00:30:48

Osta käytetty torilta. Älä osta harley bentonia. On omista mieltymyksistä sitten kiinni haluaako squierin vai epiphonen, tai ehkä jammun. Mutta parilla huntilla voi löytää ok käytetyn. Ja sitä voi ennen ostopäätöstä näpelöidä vähän, toisin kuin thomannin laitteita. Toki, kuten tiedetään niitä voi palautella, mutta on siinä ihan oma shownsa.

And it's just a waste of time..
nisumaka
03.06.2015 08:38:11

Osta käytetty torilta. Älä osta harley bentonia.

Olen täysin samaa mieltä. Hintataso 150 - 200 e on nippa nappa toimivan käytetyn basson hinta. Muutoin saat niin huonon basson, että basson laatu kuuluu äänityksissä (varmaankin ihan intonaatio falskaa).

basisti1971
03.06.2015 09:04:21

Moi.

Valitettavan usein kalliimmankin hintaluokan bassot (/kaikki kieli-instrumentit) ovat suoraan lodjusta surkeita soitettavia.

Jos ei ole taitoa/halua/intoa itse säätää mieleisekseen, joutuu kyseisen menoerän laskemaan AINA virtuaalibasaarista (/sekatavarakaupasta) ostamaansa instrumenttiin.
Kustannus on luokkaa 50-150€ riippuen siitä mitä joudutaan tekemään (kaulan ja tallan perus-säädöt vähintään) ja mitä hankkimaan (kielet ja satula useimmiten).

MUSIIKKI-liikkeestä ostaen tuon kyseisen säätämisen tulisi sisältyä hintaan, mutta poikkeuksiakin on, koska halpiksen kustannukset pompsahtavat helposti hallitsemattomiksi.

Omat kokemukset Harley Bentonin kuusikielisistä (HBB600 ja HB6000) ovat olleet sitä luokkaa että voin varauksetta suositella vaikkei 4 tai 5 kielisistä kokemusta olekaan, kunhan vaihtaa santapaperinkarkeat (ainakin tuossa HBB600:ssa) ensiasennuskielet parempilaatuisiin heti kättelyssä.

Samaan kastiin kuvittelisin lokeroituvan Jack&Dannyt yms. halpikset muilta keski-euroopan nettikaupoilta.
Kelpo pelejä kunhan pitää realiteetit mielessä ja on valmis itse vähän vaivautumaan.

Jälleenmyyntiarvon ollessa kaikissa Kiinan-halpiksissa surkea, ostaisin kuitenkin ehkä mieluummin kokeilumielessä parilla kympillä käytetyn jonka voi testata ja johon kielten vaihtoa yms. juttuja on jo tehty, kuin pistäisin satasen uuteen.

T:Samuli

Topiello
03.06.2015 11:16:42

Entisessä työpaikassa oli n. 100e halpisbasso, joka saundas paremmalle mitä mun sen aikainen sr400 sarjan ibanez. Soitettavuus ei kuitenkaan ollu kovin kummoinen. Enkä tiedä kauanko moisen pelin kaula pysyy kuosissa. Kokeilin sitä nimittäin aivan uutena.

hollstro
03.06.2015 12:15:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se mikä on hyvää on niin suhteellinen käsite. Näitä hintasekseen hyviä yksilöitä on kaikilla, joten satasenkin pelin laatu on joillekin hyvä. Ihan hyvän soittimen saa n. 350 Eurolla, joku Squierin Vintage Modified esim.

vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
nisumaka
03.06.2015 12:19:36

Ihan hyvän soittimen saa n. 350 Eurolla

Tätä juuri tarkoitin, ja kun budjetti on puolet tuosta, niin silloin kannattaa harkita tuollaisen ostamista käytettynä.

Kefiiri
03.06.2015 15:51:11

nisumaka: Olen täysin samaa mieltä. Hintataso 150 - 200 e on nippa nappa toimivan käytetyn basson hinta. Muutoin saat niin huonon basson, että basson laatu kuuluu äänityksissä (varmaankin ihan intonaatio falskaa).

Intonaatioasiasta olen kyllä eri mieltä... halpiksissakin on nykyään nauhat kohdallaan ja intonaation säätövara tallassa riittää. Pitää etsiä erityisen huono 70-luvun japsi tai sitten venäläinen instrumentti, jos haluaa löytää soittimen, jossa intonaatiota ei saa kuosiin yrittämälläkään.

En ole musiikin asiantuntija.
hallu
06.06.2015 11:17:54

4000: Tässä muutama viikko takaperin oli tarkoituksena käydä F-musiikissa katsomassa kotistudioon ihan vain jotain halpaa bassoa millä saisi bassoraitoja nauhoiteltua. Vaatimukset oli tosi alhaalla koska tuskin sillä bassolla tulisi soitettua kuin jotain nauhoituksia silloin tällöin. Yllätyksekseni kuitenkin huomasin, että ei muuten bassot ollukkaa ihan köyhän miehen laitteita, mikä niissä maksaa niin paljon?

Kattelin tuossa thomannista ja sieltä sais Harley Bentoneita yms halvalla, mutta kannattaako sellaista edes harkita? Hinta haarukka voisi olla jotain 150-200e esim, sekin tuntuu jo jotenkin paljolta.

No Yamaha BRX170 maksoi muistaakseni karvan auki kaksisataa uutena ja oli kyllä hyvä basso soundiltaan ja sen sai vireeseen ja intonaation kohdalleen ja kaulakin oli vakaa. Viimeistely siinä jätti sanomista parin yksityiskohdan osalta, mutta esimerkiksi nauhat ja nauhanpäät oli hyvin viimeistelty. Huonoa siinä oli ainoastaan sen heppoisuus kun se oli semmoinen rimpula tai jouskari jos siihen laittoi paksummat kielet, niin se ei oikein kestänyt sitä vaan ruoto alkoi notkua. Ohuilla (lue ensiasennuskielet minkä paksuisia ne nyt ikinä onkaan) kielillä se toimi ihan hyvin.

Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
barclay
06.06.2015 11:29:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämmösellä soittelin 10 vuotta kunnes kyllästyin ja meni vaihtoon: http://www.topsound.fi/fender-squie … co-bass-bk.html?sef_rewrite=1&sl=fi Suosittelen. Alkueuroaikoina oli reippaasti alle 200€ uutena, mutta kun tuo inflaatio..

Täältä vaan ettimään halpaa ja hyvää käytettynä: http://muusikoiden.net/tori/index.p … d=2&location=all&type=all&view=full

Kostiainen. Karumpi saundi, parempi mieli P. M. Kostiainen Project
onde
06.06.2015 22:40:50

Ostin parivuotta sitten varabassoks kämpille Squierin J-bass halpiksen ku soi komeesti ja ammattilaiselta ostin käytettynä ku kehu hinta laatu suhdetta!Hienosti saundannu äänityksissäkin ja oletin et kaikki satasen Skuikat soi samanlailla mut tyly tuomio tuli nopeesti! Samanlainen toinen ku olin innoissa ni luulin et säätämällä paranee mut ku yritin kiristää kaulaa ni kaputt! Eli halvoista kyllä voi löytää helmiä ni ku toi mun skuikka mut sit toi kolikon toinen puoli ;(

But that´s the way I like it baby I don´t wanna live for ever
jukkajylli
07.06.2015 21:42:16

hollstro: Se mikä on hyvää on niin suhteellinen käsite..

Ei kai? Ettet nyt vähän liiottele..

And it's just a waste of time..
Isotalo
08.06.2015 00:40:35

Aloittajalla on mielestäni hieman erikoinen lähestyminen koko asiaan. Kun ostat basson, hankit soittimen. Mitä hyviä soittimia saa tällä budjetilla? Jokaisen budjetti on luonnollisesti henkilökohtainen asia, mutta kun kyseessä ei ole esim midikiippari, vaan soitin sinä missä mikä tahansa muukin; viulu, kitara, saksofoni jne.

Vessajono
08.06.2015 00:53:40 (muokattu 08.06.2015 00:56:29)

Isotalo: kyseessä ei ole esim midikiippari, vaan soitin sinä missä mikä tahansa muukin; viulu, kitara, saksofoni jne.

Viulu nyt on ehkä vähän huono vertailukohde, jos hyvä basso maksaa sanotaan nyt vaikka tonnin, niin hyvä viulu maksaa siinä tapauksessa viis.

Ja eipä ne noi pillitkään taida sieltä halvimmasta päästä soittimia olla.

e: ja tosiaan, jos tarkoitus on vaan värkkäillä demoja kotona niin kyllä mä väitän että 200 eurolla saa käytettynä siihen hommaan ihan kelvollisen keihään.

Funkånaut: Ratkaisu on helppo: Mene vauvafoorumeille tai Demin sivustolle, ei tää oo mikään pursiseura.
Kefiiri
08.06.2015 01:52:40

Vessajono: ja tosiaan, jos tarkoitus on vaan värkkäillä demoja kotona niin kyllä mä väitän että 200 eurolla saa käytettynä siihen hommaan ihan kelvollisen keihään.

Näin todellakin on... tuohon hintaan saa basson, jolla kotistudiodemoon saa soitettua aivan kelvollisen bassoraidan. Jos ei saa, silloin ei auta Alembickaan.

En ole musiikin asiantuntija.
hallu
08.06.2015 15:00:54

Kefiiri: Näin todellakin on... tuohon hintaan saa basson, jolla kotistudiodemoon saa soitettua aivan kelvollisen bassoraidan. Jos ei saa, silloin ei auta Alembickaan.

No minä huomasin, että kelvolliseen bassoraitaan ei riitä, että on kelvollinen basso. Sitä on myös osattava soittaa ja osaaminen vaatii harjoittelua lujasti harjoittelua omalla kohdallani. Siinä mielessä että jos bassolla harjoittelee siis soittaa paljon, niin olisihan sen hyvä olla mieleinen kummiskin. Itse en ole ikinä onnistunut löytämään mieleistä soitinta sieltä ihan hintahaitarin alapäästä, vaan keskihintaiseen on ollut tyytyminen (keskihintaisena pidän luokkaa 400 - 1000 euroa maksavia laitteita).

Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Vessajono
08.06.2015 15:09:27

hallu: Itse en ole ikinä onnistunut löytämään mieleistä soitinta sieltä ihan hintahaitarin alapäästä, vaan keskihintaiseen on ollut tyytyminen (keskihintaisena pidän luokkaa 400 - 1000 euroa maksavia laitteita).

No juurikin tuon haitarin alapäästä niitä 400-500 euron bassoja luulis käytettynä hyvinkin saavan parilla huntilla.

Funkånaut: Ratkaisu on helppo: Mene vauvafoorumeille tai Demin sivustolle, ei tää oo mikään pursiseura.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti