Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Jazzbasson mikitys
1 2 3
Jalmus
13.04.2015 09:30:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, tämä alataajuuksien lisäkaipuu tuli oikeastaan vertaillessa tuota JAKia ja uusinta hankintaani Fender Jazzbass vm. 1971. Fenkun mikit eivät tunnu niin voimakkailta kuin nuo BassLinesit, mutta niiden alakerta on aika selkeästi tanakampi. Toisin sanoen sitä tanakampaakin jazz-soundia löytyy valikoimastani tällä hetkellä, mutta se sai samalla tuon JAKin kuulostamaan kohtuullisen ohuelta.
 
Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, sutenööri se vitut välittää.
absqua
13.04.2015 09:43:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jalmus: Niin, tämä alataajuuksien lisäkaipuu tuli oikeastaan vertaillessa tuota JAKia ja uusinta hankintaani Fender Jazzbass vm. 1971. Fenkun mikit eivät tunnu niin voimakkailta kuin nuo BassLinesit, mutta niiden alakerta on aika selkeästi tanakampi. Toisin sanoen sitä tanakampaakin jazz-soundia löytyy valikoimastani tällä hetkellä, mutta se sai samalla tuon JAKin kuulostamaan kohtuullisen ohuelta.
 
Toki on syytä myös huomioida se, että saadaksesi ton soundieron jäljitettyä nimenomaan mikkeihin liittyväksi seikaksi, pitäis sun vaihtaa testimielessä mikit päittäin näiden kahden basson välillä. Eli muuttuisko 71 jazzbasso samalla lailla ohuen kuuloiseksi niillä Jakin mikeillä? Epäilen, että näin ei tapahtuisi. Tuossa on aika monta muutakin muuttujaa kuin mikit kun kahden eri soitinyksilön välisiä soundieroja alkaa fundeeraamaan.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
piivei
13.04.2015 10:42:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikäli Basslinesit on yksikelaiset ja kytketty rinnan, kuten originaalissa jazzbassossa, voisit kokeilla kytkeä ne sarjaan. Tämä antaa tummemman ja paksumman soundin. Kokeilin tätä itsekin joskus mutta palasin silti orkkis rinnankytkentään koska tykkään enemmän avoimesta soundista. Kytkentäohjeita löytyy runsaasti netin syövereistä ja voit palata takaisin alkuperäiseen jos tulos ei miellytä, lisäksi rahaakaan ei vielä kulu jos vaan kolvi pysyy edes auttavasti kädessä.
 
Progbass
13.04.2015 11:31:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaatko sanoa mitä puita on käytetty kyseisessä bassossa?
 
Yks ikuisuuskysymys on aina ollu: Pitääkö mikin korostaa puun ominaisuuksia vai korostaa puuttuvia ominaisuuksia. Omasta mielestä sitä on turha miettiä liikaa, jos soitin on tehty hyvin niin kyllä siihen voi laittaa melkein minkä tahansa mikin ja saada hyvä lopputulos.
 
Ittellä on jazzarimikeistä kokemusta vaan Dimarzio Ultrajazzeista. Ihan hyvät ja alapäätä tuntu myös löytyvän.
 
Jalmus
13.04.2015 13:10:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistelisin rungon olevan leppää, kaulamateriaalia en muista, otelauta on wengeä.
 
Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, sutenööri se vitut välittää.
T.K.
14.04.2015 08:22:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sinäänsä mielenkiintoista,ottamatta kantaa siihen mikä olisi juuri oikea mikki, pari seikkaa tuli mieleeni.Ihan ekana tulee mieleeni J-bass perussoundista, sehän on sellainen ala-midle-midle-yläpäät akselilla hyvältä kuulostava. Sitten säröä enempi tai vähempi. Esim. Geddy Lee, säröä paljon. John Paul Jones, Pastorius, Pohjola...ym. Te tiedätte kyllä, ei niin kamalasti sitä botnea.Sitten se botne saadaan ehkä luontaisesti enempi P-bassosta, jos vertailukuvana pidettäis vaikka alapäitä millaisia kuuluu Quennin levyiltä.Huudattakaa autossa kovaa Hamer to fallia...Voi myös olla että mestarirakentaja Ala-Kuha on materiaalivalinnoillaan tietoisesti hakenut juuri tuon tyyppistä soundia. Itse ehkä kunnioittaisin basson alkuperäistä karaktääriä, varsinkin kun sulla on vielä se -71 Jazzbass.Voihan sen tallamikin volumen kääntää kiinni, siinä on se Jazz basson botne mitä siitä on otettavissa.
 
hollstro
14.04.2015 08:48:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä Jazz Bass on botnekas, hyvä sellainen leppäbodylla on, mutta pelkällä kaulamikillä ei se botne sinällään hallitse vaan hieman munaton tumppusaundi koska atakki jää uupumaan. Makein Jazz Bass-saundi on silloin, kun kaulamikkiä himmataan pykälän verran.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Jalmus
14.04.2015 08:56:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuotakin olen toki miettinyt, että jos sen kuitenkin antaisi olla sellaisena kuin Ala-Kuha sen on tehnyt. Kyseessä on kuitenkin pirun hyvä soitin sinällään, se on tässä 11 vuoden aikana tullut aika perusteellisesti aukisoitetuksi ja sopii Presarin kaulaprofiilisena hyvin mun isoihin käsiini. Toisaalta vähän harmittaa, että se jää nyt väistämättä vähemmälle käytölle, mutta toisaalta varmasti löytää paikkansa eri genreissä tarpeiden mukaan. Ja toisaalta se ehkä on just vaan rikkaus, että löytyy jazzbassoistakin kaksi erisoundista vaihtoehtoa.
 
Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, sutenööri se vitut välittää.
aho
14.04.2015 09:43:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heikki L.: Youtubesta löytyi aika hyvä testi aiheesta:
 
https://www.youtube.com/watch?v=rE5wDSjrZts

 
Eikös sinulla ollut jotku spekiaalimikit uudessa jatsarissasi?
 
Onko kukaan raadista kokeillut pelkästään etumikiksi jotain kaksikelaista ja tallamikkinä normaali yksikelainen? Ajatus siitä, että saisi pelkästä etumikistä enemmän presarin kaltaisen saundin tarvittaessa.
 
absqua
14.04.2015 09:46:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aho: Eikös sinulla ollut jotku spekiaalimikit uudessa jatsarissasi?
 
Onko kukaan raadista kokeillut pelkästään etumikiksi jotain kaksikelaista ja tallamikkinä normaali yksikelainen? Ajatus siitä, että saisi pelkästä etumikistä enemmän presarin kaltaisen saundin tarvittaessa.

 
Tossa ajatelmassa voi tulla ongelmaksi jatsarille tyypillisen hurinattomuuden toteuttaminen. Mä olen niin sähköurpo, etten ainakaan keksi miten se tapahtuisi jos etumikki onkin jo humbuckeri itsessään. Siis ilman että tallamikkikin olisi.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
absqua
14.04.2015 09:47:31 (muokattu 14.04.2015 09:48:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jalmus: Tuotakin olen toki miettinyt, että jos sen kuitenkin antaisi olla sellaisena kuin Ala-Kuha sen on tehnyt. Kyseessä on kuitenkin pirun hyvä soitin sinällään, se on tässä 11 vuoden aikana tullut aika perusteellisesti aukisoitetuksi ja sopii Presarin kaulaprofiilisena hyvin mun isoihin käsiini. Toisaalta vähän harmittaa, että se jää nyt väistämättä vähemmälle käytölle, mutta toisaalta varmasti löytää paikkansa eri genreissä tarpeiden mukaan. Ja toisaalta se ehkä on just vaan rikkaus, että löytyy jazzbassoistakin kaksi erisoundista vaihtoehtoa.
 
Oletko kokeillut ihan perinteistä kikkakutosta, eli mikkien korkeuksien hienosäätöä? Nostat vähän etumikkiä tai pudotat tallamikkiä ja näin saat aavistuksen verran kokonaissointia ruuvattua botnekkaampaan suuntaan.
 
E: Ja itse puheenvuoroosi viitaten on epäilemättä hyvä juttu, etteivät ne sun kaksi jazzbassoa soundaa aivan samalta. Hyvä vaan, että on monenvivahteista soundipalettia arsenaalissa.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
absqua
14.04.2015 09:51:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Mun mielestä Jazz Bass on botnekas, hyvä sellainen leppäbodylla on, mutta pelkällä kaulamikillä ei se botne sinällään hallitse vaan hieman munaton tumppusaundi koska atakki jää uupumaan. Makein Jazz Bass-saundi on silloin, kun kaulamikkiä himmataan pykälän verran.
 
Mun mielestäni pelkällä kaulamikillä on sitä atakkia kyllä tarjolla, se atakki vaan kuulostaa eriltä mikin keskeisemmästä sijainnista johtuen. Telebasso-tyyppisen kaulanjuureen parkeeratun mikin kanssa atakin metsästys on jo hieman haastavampaa, mutta sieltäkin löytyy kyllä.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Santukka
14.04.2015 10:00:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: Mun mielestäni pelkällä kaulamikillä on sitä atakkia kyllä tarjolla, se atakki vaan kuulostaa eriltä mikin keskeisemmästä sijainnista johtuen. Telebasso-tyyppisen kaulanjuureen parkeeratun mikin kanssa atakin metsästys on jo hieman haastavampaa, mutta sieltäkin löytyy kyllä.
 
Itse käytän oikeastaan kahta asentoa, kaikki täysillä taikka sitten takamikkiä vähän pois. Sillä saa vähän kaivettua sitä atakkia ja presarihtavampaa saundia/sopivasti tuhinaa. 100% kaulamikkisaundi on taas aika munatonta tuhinaa. Munsta.
 
aho
14.04.2015 10:41:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: Tossa ajatelmassa voi tulla ongelmaksi jatsarille tyypillisen hurinattomuuden toteuttaminen. Mä olen niin sähköurpo, etten ainakaan keksi miten se tapahtuisi jos etumikki onkin jo humbuckeri itsessään. Siis ilman että tallamikkikin olisi.
 
Totta... kuhan veistelen. Mulla on jatsarissa tällä hetkellä duncanin sinänsä toimivat SJD1-mikit ja tuli vain mieleen.
 
piivei
14.04.2015 11:33:03 (muokattu 14.04.2015 12:51:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aho: Eikös sinulla ollut jotku spekiaalimikit uudessa jatsarissasi?
 
Onko kukaan raadista kokeillut pelkästään etumikiksi jotain kaksikelaista ja tallamikkinä normaali yksikelainen? Ajatus siitä, että saisi pelkästä etumikistä enemmän presarin kaltaisen saundin tarvittaessa.

 
Mulla on tuossa Roscoe Beck-mallissa mahdollisuus valita niin että on vain kaksikelainen etumikki käytössä (samassa kohdassa kuin perus jazzarissakin). Sillä asetuksella pääsee jo vaarallisen lähelle presarin soundia mutta ei ihan kuitenkaan. Kai se on jossain vaiheessa vielä P-basso hommatava takaisin, sen verran on ikävä juuri sitä oikeaa pöhinää.
 
...ja saa tuon RB:n niinkin että etumikki kakskelaisena ja takamikki ykskelaisena. Ei sekään oikein presarilta kuulosta, tuo pelkkä etumikki kakskelaisena kuulostaa enemmän oikealta.
 
Heikki L.
14.04.2015 12:46:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aho: Eikös sinulla ollut jotku spekiaalimikit uudessa jatsarissasi?
 
Onko kukaan raadista kokeillut pelkästään etumikiksi jotain kaksikelaista ja tallamikkinä normaali yksikelainen? Ajatus siitä, että saisi pelkästä etumikistä enemmän presarin kaltaisen saundin tarvittaessa.

 
Juu, Jarno Salon väsäämät mikit. Hurinattomat ovat, mutta saundiltaan kallellaan ykskelaiseen päin. Tai näin myyntipuhe meni. En oo jaksanut testata tätä todeksi, oon ollut sen verran tyytyväinen niihin. Saundaa jazzbassolta eikä hurise.
 
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
nisumaka
14.04.2015 14:20:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kai se on jossain vaiheessa vielä P-basso hommatava takaisin
 
Suosittelen. Orginaali on orginaali, ja säilyttää arvonsa. Paljon modattu soitin on yleensä aika hankala myydä. Toki jos ja kun hakee sitä oikeaa, niin on jokaisen oma asia, paljonko rahaa haluaa laittaa erilaisiin kokeiluihin.
 
Alkuperäisenä (60-luvulla jo tehty) jazzari ja presari ovat omassa lajissaan mun mielestäni tosi kova sana. Mulla itselläni ei ole jazzaria, presareita 2 kpl (täysin modaamattomia, säädetty toki on ammattilaisilla) sekä Warwick Corvette Std. Näillä mennään.
 
Pekka Pohjola oli aikoinaan melkoinen "soundin etsijä" ja hän modasi useitakin eri soittimia. Rickenbackeria sekä Fendereitä. En koskaan ole huomannut, että noista modauksista olisi sitten ollut jotain poikkeuksellista hyötyä, ja taitaa äänitykset olla tehty aika perusversioillla. Tällainen ois mulla kuva asiasta. (Nimimerkillä kahta bassoa Pekalle laitelleena).
 
aho
14.04.2015 14:34:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

piivei: tuo pelkkä etumikki kakskelaisena kuulostaa enemmän oikealta.
 
Tätä mietin juurikin. Toisaalta presari olkoon presari ja jatsari jatsari.
 
aho
14.04.2015 14:35:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heikki L.: Juu, Jarno Salon väsäämät mikit. Hurinattomat ovat, mutta saundiltaan kallellaan ykskelaiseen päin. Tai näin myyntipuhe meni. En oo jaksanut testata tätä todeksi, oon ollut sen verran tyytyväinen niihin. Saundaa jazzbassolta eikä hurise.
 
Näin muistelinkin. Tuollaisia voisi todella harkita, mikäli mikit menisi joskus vaihtoon.
 
2541
14.04.2015 15:42:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka:
 
Pekka Pohjola oli aikoinaan melkoinen "soundin etsijä" ja hän modasi useitakin eri soittimia. Rickenbackeria sekä Fendereitä. En koskaan ole huomannut, että noista modauksista olisi sitten ollut jotain poikkeuksellista hyötyä, ja taitaa äänitykset olla tehty aika perusversioillla. Tällainen ois mulla kuva asiasta. (Nimimerkillä kahta bassoa Pekalle laitelleena).

 
Kerrohan lisää. Eikös Pohjola suurimman osan tuotannostaan paria ekaa soololevyä ja "Kätkävaaran Lohikäärmettä" (Precision) ja Wigwamia lukuunottamatta soittanut sillä kahdella tallamikillä varustetulla Jazz Bassollaan? Kyllähän sekin vaikuttaa perussoundiin, jos bassossa on kolme mikkiä kahden sijaan ja etenkin jos ne kaikki ovat yhtäaikaa päällä.
 
Jos laitoit juuri tuota Jazz Bassoa, niin osaatko kertoa kytkennästä mitään? Oliko tallamikit rinnan vai sarjassa jne. Kiinnostaa paljon.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «