Muusikoiden.net
08.12.2016
Rockway LIVE! Joka maanantai ja keskiviikko klo 17-19 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä kaappi riittää?
1 2 3
santa
01.04.2015 15:21:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lievässä harkinnassa ja vähän tilanteen mukaan olen vaihtamassa "hartke vx 410" (taisi olla 400w) johonkin muuhun joka olisi pienempi kevyempi ja miellyttävämpi roudailla. Mutta että kuitenkaan tehojen puutteeseen ei kuoleutuisi. "Orange bass terror 1000" ajaa nyt tällä hetkellä ja vaihdoin sen juurikin saman asian takia eikä kaduta pätkääkään. Mutta tilalle pitäisi saada jotain joka olisi kevyempää tai ainakin pienikokoisempaa laatikkoa. Ehtotuksia ja mielipiteitä. Musiikki on pikaheavy ja punk eli volat nousee aika hyvin ettei sekaan mahdu. Soittimena fenkun musta aerodyne. Mutta ei tässä elementtejä rikkomaan olla menossa. Mutta että joo. Ehdotuksia. Toki noillakin pärjään oikein hyvin.

J.Nikkanen
01.04.2015 15:24:06

Mä ajelen ihan vaan 1x12" kaapin kanssa. Eihän sillä kuuhun mennä mutta hevirokit, popit ja bluussit olen soitellut sen kanssa kyllä. Lisätehoja saisi toisella kaapilla mutta vielä ei ole ollut intoa tarpeeksi ostaa toista elementtiä minkä ympärille kotelon väsäisi, se kun maksaa uutena himpun yli kaksi saturaista. (Eminence Kappalite 3012HO)

santa
01.04.2015 16:48:25

J.Nikkanen: Mä ajelen ihan vaan 1x12" kaapin kanssa. Eihän sillä kuuhun mennä mutta hevirokit, popit ja bluussit olen soitellut sen kanssa kyllä. Lisätehoja saisi toisella kaapilla mutta vielä ei ole ollut intoa tarpeeksi ostaa toista elementtiä minkä ympärille kotelon väsäisi, se kun maksaa uutena himpun yli kaksi saturaista. (Eminence Kappalite 3012HO)

Tuommosellahan sitä yläkertaa varmaan riittää mutta jääkö alapäätä. Mitenkähän toimisi 212

J.Nikkanen
01.04.2015 16:55:40 (muokattu 01.04.2015 16:57:35)

santa: Tuommosellahan sitä yläkertaa varmaan riittää mutta jääkö alapäätä. Mitenkähän toimisi 212

Ei tuo ihan munaton ole, vitosbassolla varovasti pompottelen. Toki 212 tai 2kpl 112 kaappeja antaisi alakertaa lisää, mutta ehkä sitten joskus. Eikä tuo elementti mitään yläkertaa anna, 51 Hz - 3,5 kHz eli melkolailla pysytään matalilla taajuuksilla. Herkkyyttähän tuossa on ihan älyttömästi, teoriassa ja mallinnoksissa antaa käkeen mun vanhalla 1x15" kaapille joita mulla oli parikin erilaista Basslite 2515 elementillä ja korvat kyllä kertoilee samaa.

edit: Mutta toki botnekkaampiakin töttöröitä on maailma pullollaan, mä olen vain jymähtänyt tällä hetkellä tuohon kun ei ole kukaan sitä multa poiskaan tullut hakemaan. Toinen samanlainen elementti tupsahtaa jossain vaiheessa hankintalistalle, kun taas jälleen kerran on yhdet vanerit sahattu kahta uutta kaappia varten, tällä kertaa bruttotilavuus luokkaa 85-87 litraa.

Dropped C
01.04.2015 17:08:32

Kevyt ja pieni 1x15 ja sinne neodyymielementti sisään? TKs tai Barefecedbass nimiset puljut myy tälläisiä suoraan, nähdäkseni.

J.Nikkanen
01.04.2015 17:13:42

Dropped C: Kevyt ja pieni 1x15 ja sinne neodyymielementti sisään? TKs tai Barefecedbass nimiset puljut myy tälläisiä suoraan, nähdäkseni.

Jäsen Olli.M on muuten myymässä yhtä melkoisen kovaa 1x15" komeroa. Tuohon iskisin kiinni jos yhtään olisi tarve:

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=989691

Dropped C
01.04.2015 17:16:08 (muokattu 01.04.2015 17:34:33)

J.Nikkanen: Jäsen Olli.M on muuten myymässä yhtä melkoisen kovaa 1x15" komeroa. Tuohon iskisin kiinni jos yhtään olisi tarve:

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=989691

Mulla on Mesan TK606-kopsu (Diesel) ja toi ämyri inessä, eli käytännössä sama. Suosittelen lämpimästi. Paino n. 25kg, hyvä saundi, ei kyykkää mistään ja herkkyys tuossa elementissä on 100,8dB.

Tuohon Hartken kaappiin verrattuna pölähtää enemmän ja parempaa ääntä ulos kevyemmässä paketissa. Ja tämä on melkeimpä lupaus, eikä mielipide. Myöskin tehonkesto nousee 300w -> 450w, joten Orangestakin voi vääntää enemmän. 1x15 vielä levittää äänen tasaisemmin, eli suuntaa vähemmän, kaiken muun hyvän lisäksi.

Hintakaan tossa ei nyt ole paha:

www.uraltone.com/eminence-kappalite-3015-15-8ohm-450w-100-8db.html

steffij
01.04.2015 20:00:29

Dropped C: Kevyt ja pieni 1x15 ja sinne neodyymielementti sisään? TKs tai Barefecedbass nimiset puljut myy tälläisiä suoraan, nähdäkseni.

http://www.tks.se/

santa
02.04.2015 06:42:36

itsellä oli myös aikoinaan 115 laatikko joka oli samankokoinen kuin 410 yleensäkkin. ei sellaista paitsi jos laatikko on pienempi.

Dropped C
02.04.2015 09:11:40

No, se on kyllä tosin ihan totta, että esim. tollanen TK606 designi ei ole kuin karvan verran pienempi, kuin perus 4x10, kun on kooltaan ihan normi 1x15. 2x12:sia alkaa oleen jo kompaktimpana ja esim. ton TKS:n 1x15 näköjään.

En luota että ihan yhdellä 1x12 lootalla lähtee hewimedallit uskottavasti.

J.Nikkanen
02.04.2015 09:13:11

Dropped C: En luota että ihan yhdellä 1x12 lootalla lähtee hewimedallit uskottavasti.

Ei uskottavasti, mutta ihan riittävästi.

Dropped C
02.04.2015 09:42:32

G&K:lla tais olla joku suht edullinen 15kg 2x12 neodyymipönttö.

Olli.M
02.04.2015 09:53:16

Dropped C: Mulla on Mesan TK606-kopsu (Diesel) ja toi ämyri inessä, eli käytännössä sama. Suosittelen lämpimästi. Paino n. 25kg, hyvä saundi, ei kyykkää mistään ja herkkyys tuossa elementissä on 100,8dB.

Tuohon Hartken kaappiin verrattuna pölähtää enemmän ja parempaa ääntä ulos kevyemmässä paketissa. Ja tämä on melkeimpä lupaus, eikä mielipide. Myöskin tehonkesto nousee 300w -> 450w, joten Orangestakin voi vääntää enemmän. 1x15 vielä levittää äänen tasaisemmin, eli suuntaa vähemmän, kaiken muun hyvän lisäksi.

Hintakaan tossa ei nyt ole paha:

www.uraltone.com/eminence-kappalite-3015-15-8ohm-450w-100-8db.html

Jep. Takkiin tulee tuon kaapin myymisestä aikas rapsakkaasti. Ämyri plus kilkkeet ja kaapin tekeminen yms. maksoi jonkin verran enemmän :)

Dropped C
02.04.2015 09:57:51

Ostasin melki ite pois, mutta nyt ei oo rahaa eikä oikein tarvettakaan
Mutta siis joo, samaan hintaan ei varmasti saa mistään yhtä hyvää komeroa.

SnowCrow
02.04.2015 13:11:23

Dropped C: G&K:lla tais olla joku suht edullinen 15kg 2x12 neodyymipönttö.

Mulla on just tuollanen, eli GK 212 MBE-II. Ja vanha oli juurikin sellainen Hartken VX 410. :) Hyvä kaappi tuo GK, pystyy roudaamaan yhellä kädellä kun on niin saakelin kevyt. Eikä maksanu kun 300€ käytettynä. Jos jostain löytyy, niin ketjun aloittajalle suosittelen. Taipuu hevit sillä varmasti.

http://www.musiciansfriend.com/ampl … 12-mbe-ii-2x12-bass-speaker-cabinet

jufoso
02.04.2015 23:15:57

SnowCrow: Mulla on just tuollanen, eli GK 212 MBE-II. Ja vanha oli juurikin sellainen Hartken VX 410. :) Hyvä kaappi tuo GK, pystyy roudaamaan yhellä kädellä kun on niin saakelin kevyt. Eikä maksanu kun 300€ käytettynä. Jos jostain löytyy, niin ketjun aloittajalle suosittelen. Taipuu hevit sillä varmasti.

http://www.musiciansfriend.com/ampl … 12-mbe-ii-2x12-bass-speaker-cabinet

Hep! Täältä komppia!

Mulla samanlainen kaappi ja päällä MB:n Little Mark Tube. Mökää lähtee niin pirusti ja kaappi kestää hienosti. Ja tosiaan roudaaminen onnistuu kepein ottein yhdellä kädellä.

Grugi
03.04.2015 11:49:09

Nyt ei ainakaan ole hinnalla pilattu kaappi.

http://www.dv247.com/guitars/hartke … r-amplifier-speaker-cabinet--214216

The only true wisdom is in knowing you know nothing.
Olli.M
03.04.2015 14:27:20

Grugi: Nyt ei ainakaan ole hinnalla pilattu kaappi.

http://www.dv247.com/guitars/hartke … r-amplifier-speaker-cabinet--214216

Jos hartkea niin xl sarjaa tai hydrive. Toi hydrive on muuten asiallinen komero. Suljettu rakennekin vielä siinä 4x10ssä. Transporterit on melko haikeita kaappeja munsta.

Dropped C
10.05.2015 17:27:04 (muokattu 10.05.2015 17:34:21)

Hyödynnän tätä ketjua.

Itsellä on nyt sitten vihdoinkin alkanut kuumottamaan putkinuppi. Ainoa vain, että isoa 200-400W mörssäriä ei todellakaan huvittaisi hommata ja keikat pitää pystyä hoitamaan yhdellä 1x15" kaapilla.

Eli epäilyttää että riittäisikö 100W putkinuppi yhden 1x15" kaapin kanssa? Kyseessä on kuitenkin melkoisen äänekäs doom metal bändi ja virekin on C. Reeniksellä on kaksi kaappia, että siellä luultavasti piisaisi.

Tosin mun kaapissa on tuollainen Kappalite, joten herkkyys on 100,8 dB. Auttaa asiaa. Ja en tarvitse mitään himobotnekasta äänimaailmaa, vaan pikemminkin rähinää.

Kellään kokemuksia?

Oon esim. kuullu, että Ampegin V4BH ei ihan kaikkiin tilanteisiin olisi tarpeeksi äänekäs peli.

hollstro
10.05.2015 17:49:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dropped C: Hyödynnän tätä ketjua.

Itsellä on nyt sitten vihdoinkin alkanut kuumottamaan putkinuppi. Ainoa vain, että isoa 200-400W mörssäriä ei todellakaan huvittaisi hommata ja keikat pitää pystyä hoitamaan yhdellä 1x15" kaapilla.

Eli epäilyttää että riittäisikö 100W putkinuppi yhden 1x15" kaapin kanssa? Kyseessä on kuitenkin melkoisen äänekäs doom metal bändi ja virekin on C. Reeniksellä on kaksi kaappia, että siellä luultavasti piisaisi.

Tosin mun kaapissa on tuollainen Kappalite, joten herkkyys on 100,8 dB. Auttaa asiaa. Ja en tarvitse mitään himobotnekasta äänimaailmaa, vaan pikemminkin rähinää.

Kellään kokemuksia?

Oon esim. kuullu, että Ampegin V4BH ei ihan kaikkiin tilanteisiin olisi tarpeeksi äänekäs peli.

1 x 15 ", 100 W putkipeli ja droppivire = maltillinen äänenpaine. Ampegin V4BH on aika vaatimaton jos pitää lähteä paljon ääntä. Jos äänekästä putkinuppia etit niin Hiwatt on paras. 100 W Hiwatti ja iso kaappi on jo aika äänekäs, mutta iso on 2 x 15" ja siitä enemmmän, eli 4x12" tai 8 x 10". 1 x 15 vaatii jo Hiwatt DR 201:n.

vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti