Muusikoiden.net
08.12.2016

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Basson sormisoitto ja tone
1 2
hallu
08.03.2015 02:13:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei meinaa edelleenkään sormisoitto lähteä tyydyttävästi, vaikka olen jo pari viikkoa aktiivisesti päivittäin harjoitellut:-). No siis, olen kuunnellut myös paljon basisteja ja ihan erityisen ihaille noita vanhoja Q-stonen juutuubi klippejä, kun siinä bändissä on kerrassaan erinomaiselta soundaava basisti joka vetää todella tyylikkäästi.

No mulla on vähän vaikea sormin saada sellaista tyydyttävää pehmeää ja tasaista thump- soundia, vaan meinaa aika helposti varsinkin niillä löysillä paksuimmilla kielillä (siis E ja B) tulla mukaan ylimääräistä kolinaa joko niin että sormi jotenkin napsauttaa sitä kieltä jolloin atakki on kova ja äänekäs sustainiin verattuna. Myös kaikenmoista kihinää ja kahinaa tahtoo tulla mukaan kun käsiä joutuupi liikuttamaan.

Olen huomannut, että tonea säätämällä tai EQ:sta trebleä vähentämällä saa niitä kihinöitä vähennettyä, mutta jäin pohtimaan että kouliiko se huonoa soittotatsia jos lähden asiaa ratkomaan EQ:ta säätämällä tai jotain kompuraa lisäämällä. Vai kannattaisiko vain sinnikkäästi hioa soittotatsia herkemmäksi? toisaalta jos soitan epäsopivilla säädöillä niin sekin voi koulia soittotatsia luonnottomaksi.

No kysymykseni kuuluu, että miten käyttelette basson equa tai tonea? meinaan säädättekö equa tai tonea erilaiseksi sormisoittoon kuin plektralla soittaessa tai vaikka släppäämiseen? kitaran kanssa olen tottunut ajattelemaan, että soittotatsi hoidetaan ensin kuntoon vaikka akustisella kitaralla ja soiton puutteita ei korjata soundia ruuvaamalla, vaan soundi ruuvataan puhtaasti musiikin ehdoilla ja soiton pitää sujua minkälaisilla soundeilla tahansa. Bassossa tuo equn tai tonen rooli näyttää olevan tyystin erilainen kuin kitarassa (sanoisinko kriittisempi) niin miten mun siihen mielestänne pitäisi suhtautua?

Mainittakoon, että harjoittelen myös kokonaan ilman vahvistusta, mutta vahvistettuna kaikki tuntuu hyppäävän vähän silmille ja se mikä ilman vahvstinta tuntuu ihan ok soitolta onkin vahvistettuna kamalaa kihinää ja kolinaa ja räminää. Ymmärrän toki että minun on harjoiteltava runsaasti eikä koskaan ole valmis, mutta antakaa vähän vinkkiä etten mene vallan perse edellä puuhun:-)

Olisipa jo kevät
JussiKoo
08.03.2015 03:22:30

Ensinnäkin täytyy sanoa, että sun asenteella jos jokainen olisi liikkeellä, lopputulos olisi varmasti monessa bändissä vähintäänkin hyvä. Ihailtavasti olet miettinyt näitä hommia ja funtsinut eri asioiden syy ja seuraus -juttuja.

Mä käytän vahvistimen eequuta/pedaaleita/basson säätöjä, jos biisi sitä kaipaa. Esim. plekua, jos sitä soundia haetaan. Nämä silloin, kun pitää jäljitellä jonkin kappaleen tunnelmaa (coverbändimeininki).

Omassa musassa tavoitteena on mun oma soundi. Se on juuri sitä, mikä parhaalta kuhunkin biisiin tuntuu ja mitä omista sormista lähtee juuri sen kipaleen fiilikseen.

"Mikä muualla tulkitaan homoeroottiseksi, on bassodadassa vain ryhmähenkeä." (Hannu A 03/2010)
jperala
08.03.2015 08:56:58 (muokattu 08.03.2015 08:59:08)

Itse en ole muusikko sanan varsinaisessa mielessä, musiikillinen tieto varsin rajoittunut. Mutta mainitsemasi ongelman olen käynnyt myös itse läpi ja olen päässyt siitä eroon. Suosittelen enemmän soittoa vahvistimen kautta, kuuntelet ja katsot missä tilanteissa sitä ei haluttua mekkalaa syntyy ja treenaat ne pois.

Itse soitin paljon akustisena aikoinaan ja vahvistimen kautta kuulosti ihan hirveältä :) sitä joutu vähän niin kuin opettelemaan sen että vahvistettuna ei tarvitse rouhia niin älyttömästi.

Pikkurilli oli alussa iso ongelma, sen koulimisessa meni oikeasti aikaa ja edelleen teen sormitreenejä, kyllä sen eron huomaa kun homma alkaa sujumaan. Ja kun näppäily käden sormet voimistuu saa siihen saundiin halutessa vähän kirkautta eikä kuulosta "mutaiselta".

Yamaha TRBX504
Kefiiri
08.03.2015 09:23:06

Tasainen sormisoittohan on haastava juttu, ei sitä noin vain opitakaan. Mutta toisaalta, pienet rutinat ja räminät tuovat vaan elävyyttä siihen basso-osuuteen, ei tämä niin tarkkaa hommaa ole!

En ole musiikin asiantuntija.
Topiello
08.03.2015 09:57:50

Kefiiri: Tasainen sormisoittohan on haastava juttu, ei sitä noin vain opitakaan. Mutta toisaalta, pienet rutinat ja räminät tuovat vaan elävyyttä siihen basso-osuuteen, ei tämä niin tarkkaa hommaa ole!

No tää oli itselläkin mielessä. Makujahan tietty on yhtä monta kuin soittajiakin. Itse pidän kovastikin siitä että soitossa kuuluu näitä kolinoita ja muita räminöitä.
Liian kliininen meininki lähes vaivaannuttaa.

Jos haluaisin kliinistä saundia, niin varmaan lisäisin päätteestä voluumia, ettei tarvitse kieliä pahoinpidellä. Silloin vaan jää jotain muuta puuttumaan soitosta, eikä atakista voida samana päivänä puhua..

Wolfie
08.03.2015 10:10:15

Oletko tarkkaillut, miten käsi toimii liikkuessaan kieleltä toiselle? Minulla oli opettelemista sen kanssa, että saan näppäilykäden toimimaan jokaisella kielellä samalla tavalla. Alkuun siis soitin aikalailla yhden asemoinnin kautta ja sormet olivat jokaisella kielellä toimiessaan eri kulmassa ja koukistuksessa kieleen nähden ja hieman samantapaista ongelmaa oli havaittavissa.

Toinen asia, mikä vaati tarkkailua olivat kynnet. Ne lisäävät helposti pientä napsua huomaamatta, mikäli tekniikka on sellainen, että kynsi pääsee hipaisemaan kieltä. Korostuu vahvistettuna tämä.

Oh Lord, Thank You!
pekezu
08.03.2015 10:12:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tonen leikkaaminen snadisti tuskin on vielä paha homma, mutta kokonaan yläpäiden lyttääminen soundista opettaa helposti vähän turhan ronskille tatsille. Mun mielestä.

Treenaaminen on kaiken a ja o, niinkuin olet tossa jo hyvin oivaltanut. Ilman vahvistinta treenaamisessa on puolensa, mutta vahvistimen kanssa treenatessa pääsee vasta tavallaan siihen meininkiin, että mitä sen soiton pitäis ehkä livenä olla soundimaailmaltaan. Useissa vahvistimissa on erilaisia soundeja, joten eq on hyvä kaveri jeesaamaan soundien etsinnässä. Kandee myös muistaa, että useimmiten levyiltä ja liveiltäkin tulevat bassosoundit ovat todennäköisesti aika erilaiset vs. mitä tulee itse vahvistimesta, josta harvoin kaivetaan sitä ihan alinta muhjua.

Jos haluaa enemmän pyöreyttä soundiin, saa sitä enempi perinteisellä "läskiä narulle"- tekniikalla, eli lisäämällä sormen pinta-alaa kielelle ja pyyhkäisemällä sitä enemmän. Myös kevyemmällä tatsilla saadaan helpommin aikaan pyöreä soundi, kuin kovalla tatsilla. Tai mä ainakin saan. Vahvarista volaa kovemmalle ja hiplaamalla testaamaan mikä olisi miellyttävä sekoitus pehmeyttä ja atakkia sulle itselle.

Yksi vaikuttava tekijä on suunta, johon kieli laitetaan värähtelemään soittaessa. Mulla se suunta on ikäänkuin ylös ja itseäpäin, eli vähän painetaan kieltä kohti otelautaa, mutta pyyhkäistään enemmän ylöspäin jotta kieli ei rämähtäisi otelautaan soittaessa.

Mulle on ollu nyrkkisääntö myös säätöjen (jotka vaikuttaa tohon räminään) suhteen, että jos basso rämisee liikaa soittaessa, nostetaan kieliä. Jos vasen käsi alkaa kipeytyä tai soitto tuntuu epämukavalta, lasketaan kielet takaisin ja kevennetään tatsia.

Se hyvän soundin kaivaminen vaatii aika paljon soittoa, mutta aktiivisesti tutkimalla pääsee helposti nopeammin ns. jännän äärelle. Sanoisin, että olet aivan oikeassa suunnassa. Toivottavasti näistä ohjeista on jotain apua, mutta näitäkään ei pidä ottaa liian totuutena, nää on juttuja jotka toimii mulle, ja jollekin muulle toimii eri jutut. Mutta ite olen huomannut, että kandee kokeilla eri juttuja mitä muutkin ovat käyttäneet.

"Että minkä tahansa tekeminen kunnolla on melkein mahdotonta, kun aina on joku urpo joka tekee paskaa halvemmalla." -pkuukas
ninokoo
08.03.2015 12:02:08

Tässä on todella hyviä pointteja jo jaeltu. Itselleni oli nimenomaan dynamiikan osalta silmiä avaavaa soittaa bändissä, jossa mentiin akustisesta hiplailusta lähes hi-gain sooloihin. Päätin hoitaa dynamiikan vaihtelut sormilla ja siinäpä olikin opettelua entisen röytämisen jäljiltä. Eli putkinuppiin reilusti volaa päätteeseen ja biisin tunnelmaa mukaillen tatsi kohdilleen. Pehmeät ja kolinattomat soundit peukalolla sweeppaamalla lähes kaulan päältä ja särön kaivaminen tallamikillä kovalla otteella. Sitten kaikki siihen väliin tulee harjoittelemalla ja kokeilemalla.

Lisäksi itselläni otelautakäden rahinat vähenee kun vien kättä tavallaan etukäteen seuraavaan positioon. Lähinnä biisin opetteluvaiheessa korostaen menen mielessäni aina jo seuraavassa kohdassa otelaudalla, kuin mitä soitan sillä hetkellä. Tämä on monille ehkä itsestäänselvyys mutta itse joudun sitä aika ajoin miettimään. Rahinattomuutta voi tietysti hakea myös fläteillä.

hallu
08.03.2015 12:51:46 (muokattu 08.03.2015 12:56:20)

Kiitos kaverit:-) juuri tuollaisia vastauksia toivoinkin. Näen, että ymmärsitte ongelmani ja näemmä jokainen on joutunut asian tahollaan ratkaisemaan. Aavistelinkin, että kyse on vain treenauksen puutteesta. Olen myös tainnut yrittää hiukan liian vaativia juttuja eli minun pitää nöyrtyä harjoittelemaan yksinkertaisemmin ja hitaammin saadakseni kosketuksen kuntoon.

Mitä tulee kolinoiden hyväksymiseen ja soiton ja soundin elävyyteen, niin tokikaan en ajattele, että se soitto pitäisi olla täysin steriiliä. Mutta haluaisin sen olevan kuitenkin mahdollisimman hyvin kontrollissa eli sellaisia tahattomia hikkoja ja pieruja olisi mahdollisimman vähän ja jos niitä tulee, niin ne tulisivat siksi että niiden antaa tulla eikä siksi ettei pysty niitä estämään. Olen nähnyt netissä bassoihin asennettavia demppaustyynyjä sun muita vaimentimia, mutta ne taitavat olla vähän seitkytlukulaisia ja liittyvät sen ajan kuivaan soundi-ihanteeseen eikä nykybasistit näyttäisi sellaisia pahemmin suosivan.

Nuo huomiot sormien asennosta ja asemoimisesta olivat kyllä hyviä. Olen itseasiassa kokeillut useitakin tapoja pitää oikeaa kättä ja yrittää vakioida näppäystä. Joko tuen peukalon mikin reunaan tai otelaudan reunaan, mutta helposti se peukalo unohtuu nojailemaan siihen paksuimpaan B-kieleenkin. Olen huomannut, että oikean käden ulottuvuutta voi parantaa myös muuttamalla rannekulmaa ja työntämällä kyynärpäätä ulospäin nojailemasta siihen bodyn yläreunaan, mutta sellaisessa asennossa ei jaksa kauaa soittaa. Mulla yleensä näyttää jäävän pikkusormi ja nimetön pitämään niitä paksuimpia kieliä vaiti samalla kun näppäilysormilla (etusormi ja keskisormi) hoidan soitettavaa kieltä niin, että toinen näppää ja toinen tarvittaessa demppaa. Eli vaikka niin, että etusormi näppää äänen ja keskisormi seuraa heti perässä valmiina näppäämään uuden äänen tai pysäyttämään äänen halutun mittaiseksi ja sama päinvastoin (tai oikeastaan helpommin aina etusormi edellä). Ohuemmat kielet demppaan otelautakädellä. Tällaista pakettia sitten yritän pitää kasassa jokaisessa soittoasemassa ja koitan siirtyä asemasta toiseen pitämättä hirveästi meteliä mennessäni:-).

E: ai niin piti vielä mainita, että kun olen kitaristi, niin minulla tuo peukalo ei millään haluaisi tyytyä olemaan pelkkänä tukena vaan meinaa kokoajan tulla sieltä näppäilemään niitä matalampia ääniä:-). Senkin kouliminen paikoilleen vaatii vähän huomiota.

Viisikielinen basso tarjoaa myös nelikielistä enemmän vaihtoehtoja minkälaisista asemista sama kuvia voidaan soittaa ja olen harjoitellut bassokuvioita niin, että soitan niitä sekä suljetusta että avoimesta asemasta ja vertaillut miten soivakielen pituus vaikuttaa soundiin ja sen hallittavuuteen. Viisikielisen basson otelauta vain on vissiin hiukan ahtaampi mikä vaatii totuttelua. Toisaalta kuvioita voi halutessaan soittaa paremmin boksissa, mutta soundillisesti horisontaalinen liikkuminen otelaudalla on toisinaan parempi vaihtoehto. No tämä on tällaista tutustumista mulla vielä:-).

Luulen, että taidan seuraavaksi säätää metronomin oikein hitaalle ja alan vain veivaamaan yksinkertaista vaihtobassoa keskittyen hiomaan sitä kosketuksen pyöreyttä ja demppaamisen luonnollisuutta. Kiitos kaikille vastauksistanne. Oli tärkeää kuulla ettei se sormisoitto ole kenellekään helpompaa, vaan kaikki sen on joutuneet harjoittelemaan:-).

Olisipa jo kevät
Topiello
08.03.2015 13:35:44

Ei kai se mitään haittaa vaikka peukalo tulee mukaan. Jos se tuntuu hyvältä ja siitto onnistuu niin mikä ettei. Tietty jos soittaa hieman nopeampaa niin peukalo(saattaa) olla tiellä. Anna mennä vaan juuri niin kuin omimmalta tuntuu.

Topiello
08.03.2015 13:37:46

Eh.. Siis soitto... Ja miksei siittohommissakin, kunhan peukalo ei oo omassa tuupparissa.

hollstro
08.03.2015 15:32:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on bassoissa tone-potikka ihan turha. En ole koskaan laittanut tonea pienemmälle muuten kuin kokeilumielessä. Soittotatsi ja basson säädöt on niin että ylimääräiset räminät saa kontrolliin. Kilinät ja kolinat on myös tehokeino kun niitä tarvitaan. Hyvä tapa on hakea soittoon dynmiikkaa soittotatsia kontrolloimalla. Vasen käsi on tässäkin tärkeä, eli demppaus otelautakädellä. Bassonsoiton hienosyiset jutut vaatii paljon treeniä ja aikaa soittimen kanssa. Pari kuukauttakaan ei ole vielä mitään. Hommaa voi hioa ikänsä.

vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Sax-pappa
08.03.2015 15:36:09

Bassolla on vähän niinkuin kitarallakin, että se kotona treenatessa löytynyt ihannesaundi ei bändin kanssa usein toimikaan. Treeniksellä on sitten etsittävä soundit uudelleen.

GiovanniDiRondo
08.03.2015 21:46:26

Sax-pappa: Bassolla on vähän niinkuin kitarallakin, että se kotona treenatessa löytynyt ihannesaundi ei bändin kanssa usein toimikaan. Treeniksellä on sitten etsittävä soundit uudelleen.

Miksauksessa auttaa huomattavasti kun rullaa kitaravahvistimesta bassot veke.

okabass
08.03.2015 22:22:47 (muokattu 08.03.2015 22:33:41)

Sax-pappa: Bassolla on vähän niinkuin kitarallakin, että se kotona treenatessa löytynyt ihannesaundi ei bändin kanssa usein toimikaan. Treeniksellä on sitten etsittävä soundit uudelleen.

Kyllä. Ja keikalla mahdollisesti vielä uudelleen.
Tuosta (passiivi) basson tonesta, jonka useimmat ( minä myös) kokevat hyödyttömäksi, niin varicap tone voisi olla toimiva. Mulla on sellainen 58' reissue Presarissa, ja minusta oiva systeemi.

http://www.seymourduncan.com/tonefi … -alternative-tone-control-for-bass/

http://www.talkbass.com/threads/a-s … itone-circuit-for-your-bass.596256/

https://www.youtube.com/watch?v=dvSh4Xa9Eag

In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
stenel
09.03.2015 01:05:27

Omassa soitossani olen huomannut, että erityisesti H-ja E-kielellä soitetut nopeat jutut (esim.laukkakomppi) sisältävät melko runsaasti kolinaa.Vaikeaa on ollut päästä em.asiasta eroon, ilmeisesti sormien kulma kieliin nähden ei ole ns. oikea.

Jag känner en bott
jperala
09.03.2015 07:37:54

stenel: Omassa soitossani olen huomannut, että erityisesti H-ja E-kielellä soitetut nopeat jutut (esim.laukkakomppi) sisältävät melko runsaasti kolinaa.Vaikeaa on ollut päästä em.asiasta eroon, ilmeisesti sormien kulma kieliin nähden ei ole ns. oikea.

Tässä muuten toinen asia mikä joskus esiintyy, jos soittaa kun innostunut sonni niin välillä tulee "däng" peukkusaundia, kulma kieleen on siirtynyt ja kiskoo kieliä ylöspäin eikä sivusuunnassa. Mutta tämäkin on vähentynyt, vaatii pientä keskittymistä :)

Yamaha TRBX504
J.Nikkanen
09.03.2015 08:03:42

Itsehän menen siitä mistä aita on matalin, eli tonella kihinää pois. Plektra + särö tai pelkkä särö, niin tone takaisin auki, tosin säröpurkissa on yläpäitä hieman väännetty pienemmällä. Täytyypä hieman itsekkin miettiä uudestaan (taas) tätä asiaa.

Gary Enfield
09.03.2015 10:04:43 (muokattu 09.03.2015 10:18:41)

En tiä, kukaan koskaan mitään bassosooloa oo halunnu, aika simppeleitä linjoja silloin kun olen ollut basistin tontilla ja ihmiset on tyytyväisiä. Ylensä tonesta 2/3 -osaa pois.

niinjuum yleensä sormin. Kaksi sormea on riittänyt ja tasaisuus on ollu valttia, ei niinkään mikään sävypaletti.

Jos oisin ennen kaikkea basisti tuumaisin varmaan eri tavoin.

hallu
09.03.2015 10:21:38

Eilen harjoittelin taas illan soittamaan ja tein seuraavanlaisen havainnon. Nimittäin vahvistettunakin on aikamoinen ero soundissa kuulokkeilla tai kaiuttimella soitettaessa. Kuulokkeilla basso tulee niin "naamaan" että kakki mahdolliset kihinät ja rahinat etc. kuuluu todella selvästi. Harjoittelin siis kosketuksen pyöreyttä kuulokkeilla oppiakseni kontrolloimaan niitä häiriöääniä (sivumennen sanottuna vähän ahdistava ja hankala harjoite). Tulin samalla ymmärtäneeksi erään tässä ketjussa saamani vinkin, että atakin terävyys korreloi sormen pinta-alaan eli kuinka pitkältä matkalta kieltä pyyhkäisee näpätessä.

Pyrin päättämään kaikki harjoitukset mukavaan jamittelusessioon, jossa soittelen valmiiden taustanauhojen päälle joita olen tehnyt itse tai internettihän on noita myös puolillaan. Tuli huomattua että kun soittaa musiikkia niin se basson konteksti muuttuu tyystin eikä mitkään hälyäänet enää häiritse ja sitä keskittyy vain nauttimaan siitä rytmistä ja soitosta, joka alkaa hiljalleen kuulostamaan ihan bassolta. Kokonaisten biisien soittamisella pyrin myös kehittämään sellaista komppaamisen nöyryyttä ja pitkäjänteisyyttä soittaa täsmällisesti ja keskittyneesti pitkiä aikoja näennäisen yksinkertaisia kuvioita ja se taimi sitä ei varmaan voi liikaa edes harjoitella:-).

Keksin sellaisen jutun, että kun toisinaan soittelen tuon luupperin avulla niin, että soitan ensin kitarapohjan ja bassottelen siihen päälle (tätä käytän yleensä testaillakseni joitakin sovitusideoita), niin soitankin luupperiin pelkän kitarasoolon ja soitan sen päälle basson ilman rytmikitaraa, niin samalla konkretisoituu basson rooli siinä tilanteessa sekä harjaantuu tapa merkata sointu bassolla eri tavalla kuin sen tekee kitaralla. Sitten kun rytmikitara on mukana, niin bassolla voi keskittyä soittamaan yksinkertaisempia kuvioita niin että "ei häiritse" komppia:-).

Olisipa jo kevät
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti