Muusikoiden.net
03.12.2016
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tipsejä ja vinkkejä bassoraitojen nauhoittamiseen.
1
RogueFort
09.02.2015 16:02:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vuoden 2013 demolla bassoraidat jäivät kovin ohueksi huminaksi ja nyt kun uusien biisien nauhoitusta tässä suunnitellaan, niin ajattelimme bassoon pitää saada reippaasti lisää potkua.
 
Näissä biiseissä bassona on ollut aktiivimikkinen (perushalpa 300e Washburn) perusbasso ja kaikki neljä potikkaa kaakossa. Signaali bassosta Line 6 Toneport UX 2 -usb interfaceen. Cubasessa on vedetty jotain kevyttä tube screamer mallinnusta päälle ja Amplitube 3:lla vahvistinmallinnus. Hieman equtusta ja kompressoria. Lähinnä häiritsemään jäi kovin "vuoristoratamaisiksi" muodostuneet audioraidat.
 
Tässäpä demo: https://www.youtube.com/watch?v=BAT … =PLyEZuybi0MKXbYuRcssVkMnl5v8RWdfjx
 
Eli miten hommaa kannattaisi lähteä korjaamaan? Mono-raita vai stereo? Yksi raita vai kaksi raitaa, joista toinen särötetty? Monet sanovat, että nyt raita näyttää hyvältä visuaalisesti? Eli miltä se siis kannattaisi näyttää. Tasaiselta "pörköltä", kuten kitarat useimmiten?
 
Henri Henri Olavi
09.02.2015 20:36:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RogueFort: Vuoden 2013 demolla bassoraidat jäivät kovin ohueksi huminaksi ja nyt kun uusien biisien nauhoitusta tässä suunnitellaan, niin ajattelimme bassoon pitää saada reippaasti lisää potkua.
 
Näissä biiseissä bassona on ollut aktiivimikkinen (perushalpa 300e Washburn) perusbasso ja kaikki neljä potikkaa kaakossa. Signaali bassosta Line 6 Toneport UX 2 -usb interfaceen. Cubasessa on vedetty jotain kevyttä tube screamer mallinnusta päälle ja Amplitube 3:lla vahvistinmallinnus. Hieman equtusta ja kompressoria. Lähinnä häiritsemään jäi kovin "vuoristoratamaisiksi" muodostuneet audioraidat.
 
Tässäpä demo: https://www.youtube.com/watch?v=BAT … =PLyEZuybi0MKXbYuRcssVkMnl5v8RWdfjx
 
Eli miten hommaa kannattaisi lähteä korjaamaan? Mono-raita vai stereo? Yksi raita vai kaksi raitaa, joista toinen särötetty? Monet sanovat, että nyt raita näyttää hyvältä visuaalisesti? Eli miltä se siis kannattaisi näyttää. Tasaiselta "pörköltä", kuten kitarat useimmiten?

 
Monoraitoja kehiin. Kaksi raitaa voi toki tehdä vaikka niin, että toisessa on käsittelyssä pelkkä alapää ja toisessa ottaa käsittelyyn yläpään. Snadisti voi nakata siihen toiseen kanavaan säröä jos tykkää ja jos muu matsku antaa myöten. Jos äänitetyn basson dynamiikka on tahattomasti vuoristorataa, auttaa siihen parempi basisti. Jos sellaista ei ole, niin esim. Bass Rider-tyyppisellä plugarilla voi yrittää saada sitä hallintaan. Se miltä bassoraita näyttää on yks vitun hailee. Mä oon sitä mieltä että musaa kuunnellaan, ei katsella.
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
hollstro
09.02.2015 20:54:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bottnehan tosta bassosta puuttuu kokonaan. Soitossa ei vika vaikuttaisi olevan. Basso suoraan raidalle ilman mitään plugareita ja kikkareita välissä. Kompressorilla lievästi tasoitellaan. Sen jälken sitten jälkikäsittelyssä efektoinit ja muut peliin. Basson vaihtaisin johonkin laadukaampaan. Ihan perus Presarilla kokeilisin alkuun, passiivisella siis.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Progbass
09.02.2015 20:59:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos bassoa äänittää suoraan linjaan niin suosittelisin kyllä jotain hyvää bassoetuastetta. Koneelta voi sitten lisätä kaappimallinnuksen jos tahtoo.
 
Ja kuulostaa että basso on muutenkin miksatty vähän turhan hiljaselle tossa biisissä.
 
hollstro
09.02.2015 21:10:57 (muokattu 09.02.2015 21:11:25)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Progbass: Jos bassoa äänittää suoraan linjaan niin suosittelisin kyllä jotain hyvää bassoetuastetta. Koneelta voi sitten lisätä kaappimallinnuksen jos tahtoo.
 
Ja kuulostaa että basso on muutenkin miksatty vähän turhan hiljaselle tossa biisissä.

 
Etunen on kaikissa linjakorteissa, muta tosiaan, jos ei eturauhanen ole kunnollinen niin peli on pelattu jo alkumetreillä.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Maisteri
10.02.2015 01:06:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Bottnehan tosta bassosta puuttuu kokonaan. Soitossa ei vika vaikuttaisi olevan. Basso suoraan raidalle ilman mitään plugareita ja kikkareita välissä. Kompressorilla lievästi tasoitellaan. Sen jälken sitten jälkikäsittelyssä efektoinit ja muut peliin. Basson vaihtaisin johonkin laadukaampaan. Ihan perus Presarilla kokeilisin alkuun, passiivisella siis.
 
Puuttuu botnea kyllä.
 
Tosiaalta, basso on muutenkin mixissä niin matalalla levelillä että siksikin kuulostaa paketissa hyvin ohuelta. Massiiviset kitaravallit dominoi päällä.
 
Siitä sisäänmenosaundista on paha ihan vaan tuon perusteella mennä sanomaan kovin tarkkaan mikä voisi olla "vikana". Sitä ala-middle murahdusta on siellä kyllä kivasti olemassa munsta. On vaan niin pienellä. Tuostakin bassoraidasta olisi voinut tai voisi ihan vaan miksausteknisin keinoinkin saada jo ihan huomattavasti paremman. Tiukkaa, kompressoitua botnea enemmän ja muutenkin basson leveliä ylöspäin, niin auttaisi tuossa jo paljon.
 
Mutta tosiaan jatkossa minäkin vetäisin ehdottomasti sen varsinaisen pääraidan ihan vaan puhtaana suoraan linjaan, ilman kummempia efektointeja. Efektoinnit, kompurat jne. jälkikäsittelyssä. Jos vähän halvemmalla aktiivibassolla vetää, olis kai hyvä ettei ihan hirveän radikaalisti EQuttais basson keskinkertaisella etuasteella saundia tyyliin "kaikki täysille". Hyvien passiivipelien saundit on munsta selkeempiä ja mukavamman kuulosia, mutta makuasioita nämä.
 
Ja kyllä oikeastaan aina myös vahvarin saundia haluan toiselle raidalle kaveriksi, koska erityisesti putkikoneella vedettynä kaapin mikittämällä saa kyllä makeasti eloa saundiin. Varsinkin jos/kun vielä vähän säröyttää sitä vahvarin läpi ajettua saundia.
 
www.thedgu.com
RogueFort
10.02.2015 15:59:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suurkiitokset vastauksista.
 
Tolla kyseisellä Line 6:n Toneport -vehkeellä sai kyllä ihan ok jälkeä kitaroiden osalta. Joten jotenkin en nyt tätä lähtisi preampin viaksi laittamaan, vaan syy löytyy miksauspuolelta eli minusta. Ja bassot on vedetty tosiaan ihan kuivana sisään ja sitten vasta jälkeenpäin mallinnukset ja muut efektit.
 
Mites on suositteletteko, että ennen usb-interface etuastetta laitettaisiin DI-boksi. Monet tuntuvat sellaisia käyttävän. Itsellä ei ole DI-boksista erikoisemmin kokemusta.
Mutta käytännössähän se menisi kai niin, että soitin DI-boksiin ja DI-boksista XLR-kaapelilla USB-etuseen. USB-etunen Instrument-tilasta Line-tilaan. Nykyään USB-interfacen virkaa hoitaa Focusrite Scarlett 2i4, jossa Neutrikin etuasteet.
 
Löytyykö bassoraitojen equtukseen jotain kultaista sääntöä tai yleishyviä asetuksia? Mulla on tarkoitus käyttää Cubasen vakio ekvalisaattoria, jossa max neljä asetusta.
Toi EQ ja kompressorit on itelle se hankalin osa-alue. Niitä on vähiten tullut käytettyä ja säädettyä. Pikkuhiljaa niistäkin jotain oppinut, mutta en tarpeeksi, jotta sais omasta mielestä hyvää jälkeä tehtyä.
 
J.Hollström
10.02.2015 17:17:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RogueFort: Tolla kyseisellä Line 6:n Toneport -vehkeellä sai kyllä ihan ok jälkeä kitaroiden osalta. Joten jotenkin en nyt tätä lähtisi preampin viaksi laittamaan, vaan syy löytyy miksauspuolelta eli minusta.
 
Olen käyttänyt ko. laitetta kitaralla ja bassolla, ja käyttökelpoisen särökitarasoundin tekeminen sillä on helpompaa kuin botnekkaan basson. En tiedä miksi.
 
Dropped C
10.02.2015 18:45:22 (muokattu 10.02.2015 18:49:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös isot poijjaat äänitä bassot niin, että puhdas basso samaan aikaan DI-purkin kautta pöytään ja samalla mikki kaapin edessä, jos haetaan runtua siihen päälle? Näistä sitten miksataan se oikea saundi.
 
Ite kun en en ole pro-ukkeli, enkä hae pro-saundia, niin jätettiin toi DI:kin "ylimääräisenä" pois, kun äänitettiin bändin kanssa studiossa.
 
Santukka
10.02.2015 21:25:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dropped C: Eikös isot poijjaat äänitä bassot niin, että puhdas basso samaan aikaan DI-purkin kautta pöytään ja samalla mikki kaapin edessä, jos haetaan runtua siihen päälle? Näistä sitten miksataan se oikea saundi.
 
Ite kun en en ole pro-ukkeli, enkä hae pro-saundia, niin jätettiin toi DI:kin "ylimääräisenä" pois, kun äänitettiin bändin kanssa studiossa.

 
No tuohan on semmonen ns. "perusmeininki", jolla oon itekki äänittäny sen mitä on tullu äänitettyä.
 
Mikä on pro-soundi?
 
Basismi
10.02.2015 22:41:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosiaalta, basso on muutenkin mixissä niin matalalla levelillä että siksikin kuulostaa paketissa hyvin ohuelta. Massiiviset kitaravallit dominoi päällä.
 
Joo ei tässä ole sen kummempaa vikaa kuin että on päästetty kitaristi miksaamaan.
 
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
Keny
10.02.2015 22:59:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikea tosta äkkisilteen on sanoa et missä vika.Ite on monta vuotta vetäny vaan laadukkaasta nupista suoraan pöytää ja en ole ikinä kaappia mikittäny.Nyt uusin löytö mulla on se et hyvä etunen mistä linja pöytään ja toinen nupista.Sillai saa ainaki efektoidun ja puhtaan erikseen ja voi sitte kuunnella että miksaako ne vai käyttääkö jompaakumpaa.
En edes tiedä onko tämä äänitysteknillisesti oikein mutta korvahan sen sitte kertoo.Kandee kyllä kokeilla kaikkea kun välillä tulee sitte niitä ahaa elämyksiä.
 
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
absqua
11.02.2015 10:43:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ketjun aloittaja sanoi aiemmassa nauhoituksessa basson "kaikkien neljän potikan" olleen kaakossa. Mun mielestä tätä soundiongelmaa vois vähimmällä rahankäytöllä ja vaivannäöllä alkaa parantamaan tuosta päästä. Luultavasti kyseessä on jonkunlainen aktiivibasso / aktiivietuaste bassossa. Nämä em. neljä potikkaa ovat luultavasti volume - mikkibalanssi (olettaen että bassossa on kaksi mikrofonia) - basso säätö - treblesäätö. Noista ainoastaan volumen kannattaa oletusarvoisesti olla "kaakossa". Eli ottakaa haltuun miten ne potikat toimii. Ei ole iso vaiva. Lähtökohdaksi mä suosittelisin sitä että soundi on mahdollisimman "neutraali", eli volume on kaakossa ja muut potikat puolivälissä, mikä ilmansuunta se sitten lieneekään. Instrumentti itsessään, jos se vain on ehjä jne, on varmasti aivan riittävän hyvä kohtuullisen laadukkaiden bassoraitojen taltioimiseen (tämä sillä oletuksella, että bassoa käyttää kohtuullisen osaava soittaja).
 
Ps1: Erillinen DI-boksi ei tässä tapauksesa hyödytä mun nähdäkseni mitään.
 
Ps2: Hyvänkuulosta kamaa toi linkitetty demo noin muuten! Vähän vielä munaa alapäähän ja johan kyntää!
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
RogueFort
13.02.2015 10:25:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo. Kaipa se on vaan lähdettävä kokeilemaan. Seuraavat demobiisit nauhoitellaan todennäköisesti tolla Focusritellä tai sitten vaihtoehtoisesti basisti nauhoittelee ne kotona TonePort UX 1:llä. Jos sillä tulee kuraa, niin sitten on kokeiltava jotain muuta.
 
Nyt sitten vaan jostain edes jossain määrin järkeviä ja metalliin sopivia EQ-säätöjä etsimään. Itse asiassa löysinkin jo yhden lyhyen videon, jolla pääsemme varmasti alkuun. https://www.youtube.com/watch?v=mol6awk_aDo
 
J.Nikkanen
13.02.2015 10:31:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toneport + Audacity yhdistelmällä väännettiin kaverin tykö joskus jotain demoliinoja. Oisko ollut joku fliptop tyyppinen mallinnos johon hieman rosoa ja tuhdisti alapäätä ja keskiääntä. Oisko ollut viides vai kuudes raita jonka saundi kelpasi kuuntelussa, eli kaikki saundivaihtoehdot samassa joita kuunneltiin yksi kerrallaan kitaroiden kanssa muut vaimennettuina. Mun mielestä se saundi oli yksinään jotenkin omituinen, samaa sanoi frendi mutta toimi parhaiten niistä vaihtoehdoista särökitaroiden kanssa.
 
nakkeja & jaffaa = seksivau (hemmo)
Dropped C
13.02.2015 10:36:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Toneport + Audacity yhdistelmällä väännettiin kaverin tykö joskus jotain demoliinoja. Oisko ollut joku fliptop tyyppinen mallinnos johon hieman rosoa ja tuhdisti alapäätä ja keskiääntä. Oisko ollut viides vai kuudes raita jonka saundi kelpasi kuuntelussa, eli kaikki saundivaihtoehdot samassa joita kuunneltiin yksi kerrallaan kitaroiden kanssa muut vaimennettuina. Mun mielestä se saundi oli yksinään jotenkin omituinen, samaa sanoi frendi mutta toimi parhaiten niistä vaihtoehdoista särökitaroiden kanssa.
 
Metallimusassa se toimiva bassoraita yksinään kuulostaa monesti todella kolholta. Mutta musan seassa louhii hyvin.
 
gorexx
14.02.2015 10:41:23 (muokattu 14.02.2015 10:42:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Toneport + Audacity yhdistelmällä väännettiin kaverin tykö joskus jotain demoliinoja. Oisko ollut joku fliptop tyyppinen mallinnos johon hieman rosoa ja tuhdisti alapäätä ja keskiääntä. Oisko ollut viides vai kuudes raita jonka saundi kelpasi kuuntelussa, eli kaikki saundivaihtoehdot samassa joita kuunneltiin yksi kerrallaan kitaroiden kanssa muut vaimennettuina. Mun mielestä se saundi oli yksinään jotenkin omituinen, samaa sanoi frendi mutta toimi parhaiten niistä vaihtoehdoista särökitaroiden kanssa.
 
Toneportin mukana tulevan Gearboksin kitaramallinnokset ovat mielestäni ihan toimivia demotteluun, mutta bassomallinnokset ovat ainakin omilla passiivibassoilla soitettaessa ihan liian hiljaisia.
Vähän kuin erillisen etusen gaini olisi lähellä nollaa.
 
Jos kitararaitojen äänitysten jälkeen ei tee muuta, kuin vaihtaa bassoon ja bassomallinnokseen, niin saa laittaa kaikki gainit ja volumet ohjelmasta kaakkoon, eikä vieläkään tule yhtä kovaa, kuin kitaralla vedettäessä.
 
Tasoerothan saa korjattua miksauksessa tai aktiivipöntöistä saa laitettua kuunteluun lisää hönkää, mutta tuo hengettömyys liittynee jollain tavalla huolimattomaan gain-tasomallinnokseen tms.
 
Ei ole varmaankaan jaksettu panostaa, kun kohderyhmänä on olleet lähinnä sängynreunakitaristit...tai sitten en vaan osaa...
 
-Hiljainen kottaraisenpönttöön tuijottaja-
Isotalo
14.02.2015 13:10:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: Ketjun aloittaja sanoi aiemmassa nauhoituksessa basson "kaikkien neljän potikan" olleen kaakossa. Mun mielestä tätä soundiongelmaa vois vähimmällä rahankäytöllä ja vaivannäöllä alkaa parantamaan tuosta päästä. Luultavasti kyseessä on jonkunlainen aktiivibasso / aktiivietuaste bassossa. Nämä em. neljä potikkaa ovat luultavasti volume - mikkibalanssi (olettaen että bassossa on kaksi mikrofonia) - basso säätö - treblesäätö. Noista ainoastaan volumen kannattaa oletusarvoisesti olla "kaakossa". Eli ottakaa haltuun miten ne potikat toimii. Ei ole iso vaiva. Lähtökohdaksi mä suosittelisin sitä että soundi on mahdollisimman "neutraali", eli volume on kaakossa ja muut potikat puolivälissä, mikä ilmansuunta se sitten lieneekään. Instrumentti itsessään, jos se vain on ehjä jne, on varmasti aivan riittävän hyvä kohtuullisen laadukkaiden bassoraitojen taltioimiseen
 
Just näin.
 
Mun kaks senttiä vielä asiaan: lähtisin siitä, että bassossa on uudet kielet, koska niistä on helpompi kaivaa esiin haluamiaan ominaisuuksia. Basso kannattaa jakaa kahteen kanavaan, toisesta alapää ja toisesta yläkerta jonne laittaa overdriven, koko homma kompuralla nippuun. Soittaisin ehkä jopa plekulla, se on makuasia.
 
Kyllä tuossa bassossa on botnea, se vaan hukkuu sekaan kun soundi on särötetty todella tuuhealla säröllä koko kaistalta. Samoista taajuuksista kilpailee bassari, basso, synat? Kannattaa siis miettiä myös, mitä tulee millekin taajuusalueelle.
 
RogueFort
23.02.2015 00:36:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosta löytyikin hyvin vinkkejä basson equttamiseen ja vähän muuhunkin: http://www.soundonsound.com/sos/dec09/articles/metalII.htm
Tämä pisti ensimmäisenä silmään XD
"Lack of bass guitar in the mix seems to be the hallmark of most amateur metal productions."
 
Tein tossa sunnuntai-illan päätteeksi pientä testiä basson equtuksen suhteen. Tässä tosin mennään vst-basson ja midi-raidan voimin, kun en moista instrumenttia omista. Kyllähän tuo hiukan enemmän tossa puskee kun noissa vanhoissa demoissa. Vertailukohta noin niinku muuten vähän huono, koska ei ole soitettu nimenomaan bassokitaralla.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/11139735/Blight-Vortex.mp3
Tollanen eq-asetus tossa klipissä: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11139735/bass_eq.jpg
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti