Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Aloittelevan basistin perustaidot
1 2 3 4
okabass
09.02.2015 14:17:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jukkajylli: Mitä on skaalat? Voiko niitä syödä?
 
http://www.skaala.com/
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
jukkajylli
09.02.2015 14:20:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: http://www.skaala.com/
 
Niin joo.. no niin..
 
And it's just a waste of time..
JudeJude
09.02.2015 18:34:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tunneilla käyminenkään ei oo joko/tai -tyyppinen juttu. Jos on varaa käydä vaikka kerran kahdessa kuukaudessa tunnilla niin se on parempi kuin että jättää käymättä.
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
Grugi
09.02.2015 18:44:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rocksmith käyttöön ja veivaamaan niin maan pirusti niin siitä se lähtee.
Hauskaa puuhaa ja oppii siinä ihan oikeesti soittamaankin. Netistä vielä CustomsForgen sivuilta custom biisejä niin alkaa olemaan sellanen valikoima eri bändien musiikkia etttä ei lopu heti soittettava kesken.
 
The only true wisdom is in knowing you know nothing.
Vessajono
10.02.2015 14:36:20 (muokattu 10.02.2015 14:36:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Yksi nimi: Jameso... siis Jamerson.
 
Ollut miehen edesottamukset kovassa kuuntelussa ainakin täällä.
 
T: toinen bassonsoitosta innostunut kitarataustainen henkilö

 
Jamersonin linjojen tarkastelu on kyllä huikean yleissivistävää touhua mutta oisko se kuitenkin vähän rajua vasta-alkajalle.
 
e: ohan siellä siis toki yksinkertaisempaakin juttua mutta kyllä mulle tulee ainakin ensimmäisenä mieleen vaan kuudestoistaosat.
 
Lähetetty Windows Phonesta
Spandau-
10.02.2015 15:29:36 (muokattu 10.02.2015 15:35:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: Jamersonin linjojen tarkastelu on kyllä huikean yleissivistävää touhua mutta oisko se kuitenkin vähän rajua vasta-alkajalle.
 
Meinaa olla vähän turhan rajua tällaiselle lähes vuosikymmenen soitelleelekin. Itse suosittelen aloittelijoille yleensä Bob Marley & The Wailersin biisejä, mutta Metallican innoittamana bassoon tarttuneelle teinille on usein hankala selittää tuollaisen musiikin hienoutta.
 
When i die, bury me upside down so the world can kiss my ass
J.Hollström
10.02.2015 17:38:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: Jamersonin linjojen tarkastelu on kyllä huikean yleissivistävää touhua mutta oisko se kuitenkin vähän rajua vasta-alkajalle.
 
Aloittelijat sortuu yleensä liian vaikeiden juttujen opetteluun, jolloin bassonsoitolle oleelliset, time, maltti ja tyylitaju jää hoksaamatta. Toki koskee melkein jokaista muutakin soitinta.
 
hemmo
10.02.2015 17:52:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

näillä ohjeilla:
- musta leveä nahkahihna + hihnalukot
- basso melko alas, kassien alapuolelle
- haara-asento
- käteen pleku eli jäksy eli plärä
 
noilla se lähtee
 
Kaikista löytyy ihana sielu, kun ihmiseen keskittyy.
Funkånaut
10.02.2015 17:53:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Hollström: Aloittelijat sortuu yleensä liian vaikeiden juttujen opetteluun, jolloin bassonsoitolle oleelliset, time, maltti ja tyylitaju jää hoksaamatta. Toki koskee melkein jokaista muutakin soitinta.
 
Joo, on tullut nähtyä kitaristia jolta lähti soolot iha komeesti neljän vuoden kitaransoiton opettelun jälkeen. Komppauksesta vaan ei tullut yhtään mitään. Vähän semmonen tunne, että oli ikään kuin kiivetty perse edellä puuhun.
 
Time, maltti & tyylitaju on avain onneen.
 
"The gunk keeps the funk" - James Jamerson Elämän tarkoitus
313
10.02.2015 18:17:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katselin noita Funkånautin ehdottamia videoita läpi, ja heti ensimmäiset intervalleja syväluotaavat pätkät aiheuttivat parit ahaa-elämykset. Jäsen ekikoo taisi noista puhua myös. Onhan noi ollut tiedossa kitaraa opetellessa mutta bassohommissa intervallien ja sointusävelten hahmottaminen taitaa olla ainakin meikäläiselle hyvä alkupiste.
 
Tietty jotkut lähtevät vaan soittamaan ilman sen ihmeempää teoriaopiskelua, mutta musta tuollaisella lähestymistavalla oppivat parhaiten lähinnä sellaiset tyypit jotka ovat muutenkin luovia ja taiteellisesti orientoituneita. Esimerkiksi mulla on todella heikko improvisaatiokyky. Opin kyllä käyttämään hyvin niitä työkaluja jotka ovat olemassa, mutta mä tarvitsen raamit ja perustiedot. Pätee muutenkin kaikkeen mun kohdalla. Jollain muulla sitten pienikin maininta teoriasta tukahduttaa luovuuden ja innon siihen paikkaan.
 
Two wrongs don't make a right, but three lefts do.
jukkajylli
10.02.2015 22:14:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JudeJude: Tunneilla käyminenkään ei oo joko/tai -tyyppinen juttu. Jos on varaa käydä vaikka kerran kahdessa kuukaudessa tunnilla niin se on parempi kuin että jättää käymättä.
 
Ei tuo ole totuus. Se on mielipide. Tunneilla käymällä oppii jotain jollaintavalla, itseoivaltamalla oppii jotain muuta jollain toisella tavalla. Jos esim. itse olisin käynyt soittotunneilla olisin varmasti toisenlainen soittaja.
 
And it's just a waste of time..
Vaihe
18.03.2015 17:47:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen päättänyt opetelle soittamaan bassoa. Olen omistanut basson jo pikkuskidistä asti mutta soittelu on jääny aina vähemmälle. En osaa soittaa yhtään biisiä tms. Soittelen lähinnä sohvalla vapaata fiilistelyä ja välillä teen biiseihin itse bassolinjat. En silti osaisi soittaa yhtään biisiä minkä olen tehnyt.
 
Teoriapäätä ei ole lainkaan joten pitäisi saada motivaatiota oppia muulla tavalla.
 
Ajattelin aluksi ottaa haltuun tämän turkkilaisen poppibiisin vuodelta -74: https://youtu.be/lV_HB0CTlRQ
 
Diggaan todella paljon tollaisista bassolinjoista jotka "rullaa" ja menee välillä aika ylös. Tosta tuskin löytyy bassotabeja netistä :D
 
Miten korvakuulolta soitto onnistuu? Loopataan jotain kohtaa millä haetaan mistä kohdasta se menee? Sitten seuraavaan kohtaan uusi kohta ja sit koitetaan molempia peräkkäin?
 
nisumaka
19.03.2015 11:01:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuule Vaihe. Mä melkein sanoisin, että toi biisi on sävelletty ja tuo äänityskin on tehty sellaisella "kansanmusiikkitekniikalla", jossa soittajat hallitsevat perusteorioista soinnut. En lähtenyt koko biisiä avamaan, mutta nopeasti otoksia sieltä täältä kuuntelemalla biisissä on selkeä sointukulku. Niinpä sun pitäsi lähteä kummiskin siitä liikkeelle, että opettelet musiikin rakenteen ensin, ja sitten pidemmäs edettyäsi alat keskittyä bassoon.
 
Tämän kirjoitin siksi, että aika usein tulee näitä kyselyitä, miten korvaakuulolta blokataan biisistä joitain osia (esimerkiksi bassokulku). Basso tulee todellisuudessa mukaan, puhun nyt musiikin opiskelusta, vasta useamman vuoden opiskelun jälkeen. Alussa siis pitää opetella melodia toki, ja perusasiat harmoniasta, ja tietty rytmistä. Toki basso on osa harmoniaa, mutta se on kuitenkin sillai jo oma asiansa, että siihen pitää vähän syventyä, eikä siihen voi "hypätä" suoraan.
 
Toki yksinkertaisia bassokulkuja voi opetella ja pitää hauskaa, mutta jos oikeesti meinaat opetella ton biisin, niin se ei kyllä mun mielestäni onnistu pelkästään bassoa korvakuulolta opettelemalla. Basso on oma soittimensa, ja kokonaisuuden kannalta pitää tuntea ympäristöä, jossa se soi.
 
Santukka
19.03.2015 11:40:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten korvakuulolta soitto onnistuu? Loopataan jotain kohtaa millä haetaan mistä kohdasta se menee? Sitten seuraavaan kohtaan uusi kohta ja sit koitetaan molempia peräkkäin?
 
Vaikkapa näin.
 
nisumaka: Toki yksinkertaisia bassokulkuja voi opetella ja pitää hauskaa, mutta jos oikeesti meinaat opetella ton biisin, niin se ei kyllä mun mielestäni onnistu pelkästään bassoa korvakuulolta opettelemalla. Basso on oma soittimensa, ja kokonaisuuden kannalta pitää tuntea ympäristöä, jossa se soi.
 
No miksei onnistuis. Onnistuupahan. Tommostahan se soiton aloittelu on. Blokkaillaan korvakuulolta mukavan kuulosia juttuja. Tänä päivänä hyvänä apuna on miljoonat erilaiset opetusvideot.
 
Ei se sen kummempaa rakettitiedettä ole.
 
Kokonaisuus hahmottuu mitä luultavimmin siinä samalla kun kahlailee ympäri otelautaa, kuuntelee, kokeilee, miettii ja soittaa.
 
Vaihe
19.03.2015 13:12:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yritin eilen illalla ottaa tota biisiä haltuun kuuntelemalla tätä Action Bronsonin Easy Rider biisiä mihin on loopattu ton biisin parhaat bassokuviot: https://youtu.be/58RSC7HO9aU
 
En mielestäni löytäny edes oikeaa sävellajia. Sen sijaan keksin kyllä ihan ok oman bassolinjan :) Oktaavihommahan toi on mutta en keksi miten se siirtyy toiseen säveleen :/
 
Tossahan on todella simppeli sointukuvio mutta basso on se mikä kuljettaa ja on koukkuinen. Varmaan pitäis ensin löytää sävel laji sitten oikea skaala ja siitä sitten löytyisi oikeat nuotit. Mulla toi tyssää siihen että vaikka saisi yhden kohdan selvitettyä niin seuraava on jo eri skalla ja kolmas sitten omansa.
 
Mä soitin tota niin että neljä tahtia yhdestä äänestä ja sitten neljä tahtia yhden sävelaskeleen alempaa.
 
JudeJude
23.03.2015 20:10:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jukkajylli: Ei tuo ole totuus. Se on mielipide. Tunneilla käymällä oppii jotain jollaintavalla, itseoivaltamalla oppii jotain muuta jollain toisella tavalla. Jos esim. itse olisin käynyt soittotunneilla olisin varmasti toisenlainen soittaja.
 
Näin on. En kiistä. On paljon hienoja soittajia, jotka eivät ole koskaan käyneet tunnilla.
 
Toisaalta mä taas olisin esimerkiksi varmaan jo joutunut lopettamaan soittamisen selkävaivojen takia, jos ei olisi ollut (ja olisi vieläkin) opettajaa joka olisi näyttänyt että miten soitetaan ilman että hajoaa.
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
Topiello
15.05.2015 11:26:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten on? Jos soitatte esim jonkin nopean rokkirallin plektralla, niin muuttuuko soitto paljonkin versus sormin soitettuna?
 
Vessajono
15.05.2015 14:34:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Topiello: Miten on? Jos soitatte esim jonkin nopean rokkirallin plektralla, niin muuttuuko soitto paljonkin versus sormin soitettuna?
 
Muuttuu, yleensä paljon hitaammaksi kun mulla on niin paska plekutekniikka että nopeat rokkirallit on paljon helpompi soittaa sormin. Ja onhan plekussa nyt ihan eri soundikin toki.
 
Funkånaut: Ratkaisu on helppo: Mene vauvafoorumeille tai Demin sivustolle, ei tää oo mikään pursiseura.
Topiello
16.05.2015 22:42:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: Muuttuu, yleensä paljon hitaammaksi kun mulla on niin paska plekutekniikka että nopeat rokkirallit on paljon helpompi soittaa sormin. Ja onhan plekussa nyt ihan eri soundikin toki.
 
Niin tarkoitin oikeastaan sitä, että soitatteko "nuotilleen" samalla tavalla tietyn kappaleen? Muuttuuko rytmitykset tai jotku pikkufillit?
Jotenkin itteeni vaivaa tuo, etten osaa päättää kumpaan paneutuisi. Sormin on kyllä jotenkin mukavampi tuntuma, mutta plektra ei vaadi niin suuria ponnisteluja ajoituksen tai jaksamisen suhteen. Jos nyt kuuntelee noita eristettyjä sormin soitettuja bassoraitoja (flea, trujillo,muyng,burton) niin jokaisen soitto kuulostaa laiskalta. Atakkia ei tahdo sormin saada halutunlaiseksi. Eikö siihen ole vielä purkkia keksitty? :)
 
Kefiiri
16.05.2015 22:52:41 (muokattu 16.05.2015 22:53:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nopeat jutut soitetaan jäksyllä eikä sormin, jotta kuulija saa niistä paremmin selvää.
 
En ole musiikin asiantuntija.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «