Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran soittaminen bassovahvistimen läpi
1 2
metlica
02.02.2015 14:24:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen asiaa tutkinut, mutta yleistä paskanjauhantaa parempaa faktaa en ole saanut. Eli voiko kitaraa soittaa bassokaapin tai nupin kautta? Rikkooko korkeat taajuudet jotain? En viitsisi ostaa eri settiä olettaen että saundi olisi kohillaan. Bassonuppina Laney Nexus Tube 400 Yamaha 410 kaapilla.
 
Lähinnä tilanpuutteen takia pohdin asiaa. Mitä jos hommaa kitaranupin ja soittaa bassokaapin läpi? Tai bassonupilla kitaraskobeen? Paras ratkaisu olisi jos tuo pelkkä bassosetuppi pelittäisi..
 
Tuosta bassonupista en aio luopua, koska
 
A) se on loistava
B) soitan edelleen bassoa
C) basson soittaminen kitaravehkeillä hajottaa vähintään kaapin, nupista eos
 
Get it fucking done.
J.Nikkanen
02.02.2015 14:31:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei sitä mikään kiellä, mä olen kännispäiten treeniksellä rämpytellyt kitaraa muutamankin kerran bassokamppeilla. Selvinpäin en sitä saundia kyllä siedä. Asiaa helpottaisi jos laittaisi vaikkapa 10-alueisen equn looppiin niin pääsis hieman ruuvaamaan taajuuksia, mutta equ on salkussa joka on treeniksellä pöydän alla niin en jaksa. Niin joo, eikä tuo mun kaappi edes toista kovin korkealle, mutta kyllä sillä jotain särömetelisoppaa voisi varmaan soitella bändinkin kera. Ehkä?
 
Mukahauska allekirjoitus.
hollstro
02.02.2015 14:32:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi. Ei kuitenkaan ole tyypillinen kitarasaundi vaan ihan jotain muuta. Ei siinä mikään rikki mene kun toimii normaalisti.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
trih
02.02.2015 15:36:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos bassokaapin tweeteriä/diskanttia tms ei saa pois päältä voi särösoundit olla riipiviä. Sen kun otin pois päältä sain bassoskobesta taiottua hyvät särösoundit kitaralla.
 
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
metlica
02.02.2015 15:37:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jees, eli uskaltaa kokeilla. Oon itseasiassa varovaisen toiveikas, että ääni ei olisi aivan kuraa kun tossa nupissa on 6 band eq ja kompressori.
 
Get it fucking done.
metlica
02.02.2015 15:39:02 (muokattu 02.02.2015 15:39:24)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

trih: Jos bassokaapin tweeteriä/diskanttia tms ei saa pois päältä voi särösoundit olla riipiviä. Sen kun otin pois päältä sain bassoskobesta taiottua hyvät särösoundit kitaralla.
 
Tota tweeteriä mietin justiinsa ettei se leviä. Mitenkä sen saa kytkettyä pois? Ei siinä takana ainakaan nappia siihen ole... Enkä viitsi sit rupee availeen / kolvailemaan kun tosiaan bassokäytössä on myös.
 
Get it fucking done.
J.Nikkanen
02.02.2015 15:48:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

metlica: Tota tweeteriä mietin justiinsa ettei se leviä. Mitenkä sen saa kytkettyä pois? Ei siinä takana ainakaan nappia siihen ole... Enkä viitsi sit rupee availeen / kolvailemaan kun tosiaan bassokäytössä on myös.
 
Onhan siinä takaseinässä tweeterin voimakkuuden säätö. Hakee sieltä sopivaa asetusta, itse laittaisin ensialkuun täysin kiinni. Vai minkä mallin Yamaha, BBT410S tuli mulla ekana mieleen.
 
Mukahauska allekirjoitus.
metlica
02.02.2015 15:51:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Onhan siinä takaseinässä tweeterin voimakkuuden säätö. Hakee sieltä sopivaa asetusta, itse laittaisin ensialkuun täysin kiinni. Vai minkä mallin Yamaha, BBT410S tuli mulla ekana mieleen.
 
Noni hyvä kun tuntee omat laitteensa.. Joo toi Yamaha se on, mä muistelin ettei takana olis yhtikäs mitää ylimäärästä, joku on off ja sit pari liitäntää. Mutta kiitos!
 
Get it fucking done.
Dropped C
02.02.2015 16:00:55 (muokattu 02.02.2015 16:06:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun kokemuksen mukaan bassokamppeilla ei saa järkevää kitarasaundia ulos, paitsi erikois-mutaiseen stoneriin tai sludgeen ja tällöinkin tarttee polkumiinoja. Tweetteri kitaralla kuulostaa järkyttävältä, tuskin sekään rikki menee.
 
Dropped C
02.02.2015 19:45:56 (muokattu 02.02.2015 19:48:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosin siis kitaranuppi ja bassokaappi tai bassonuppi ja kitarakaappi toimii noihin pörinöihin jo vallan mainiosti. Bassolla soittaessa jälkimmäinen rikkoo ämyrit. Kitarallakin suosittelen varovaisuutta, mutta olen nähnyt kylkä että k.o. systeemillä vedetään ja vehkeet pysyivät ehjinä.
 
Maisteri
02.02.2015 22:26:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dropped C: Tosin siis kitaranuppi ja bassokaappi tai bassonuppi ja kitarakaappi toimii noihin pörinöihin jo vallan mainiosti. Bassolla soittaessa jälkimmäinen rikkoo ämyrit. Kitarallakin suosittelen varovaisuutta, mutta olen nähnyt kylkä että k.o. systeemillä vedetään ja vehkeet pysyivät ehjinä.
 
Eiköhän bassoputkikoneesta saa kohtuu kelvollista skittasaundiaki ulos. Ainaki semmosta millä huvikseen satunnaisesti jammailee oikein mielissään. Toki se aika paljo riippuu kaapistaki.
 
Ite oon ajellu joskus harvoin huvittelu/kaljottelujameissa kaikkia kolmea omistamaani bassoputkaria.
 
Marshall JCM800 Bass + JCM800 4x12 komero: Vallan mainio rokkisetti kitarallekin. Eihän se juurikaan edes eroa JCM800-skittanupeista/-kaapeista.
 
Marshall VBA400 + VBC412: Tästäkin oikein kelpo meiningin sai kaiveltua ulos, vaikka 400W putkimonsteri on jo vähän kauempana perus skittakoneesta.
 
Hiwatt DR103 + Aguilar DB212 / Marshall 412: Tämä nuppihan toimii skeballakin tietysti kuin tauti. Kun on kerran alunperinkin suunniteltu toimivaksi yhtä hyvin molemmilla. All-purpose -meininki. Tietty kitaralle suunniteltu 412 Marsu parempi kaveri. Aguilarillakin sai kyllä kelvollista saundia ulos.
 
www.thedgu.com
Dropped C
02.02.2015 22:51:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vintage bassopelit joo eri asia. Ja putkinupitkin. Ja aloittajallahan on kuitenkin putkinupeksi.
 
Maisteri
03.02.2015 00:02:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dropped C: Vintage bassopelit joo eri asia. Ja putkinupitkin. Ja aloittajallahan on kuitenkin putkinupeksi.
 
Juu, trankkubassokoneilla aika nuhainen meininki skitan kanssa. Kerran on Peavey Mark IV:lla kokeiltu. En kokeillu toista kertaa.
 
www.thedgu.com
hollstro
03.02.2015 00:23:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Maisteri: Juu, trankkubassokoneilla aika nuhainen meininki skitan kanssa. Kerran on Peavey Mark IV:lla kokeiltu. En kokeillu toista kertaa.
 
No jaa, Peaveyn 70-luvun Musician esim. oli ihan pätevä sekä kitaralle että bassolle ja toi Mark IV on sen jälkeläinen. Albert Järvinen veteli sellasella aikonaan ihan OK saundilla 4x12" umpikaappiin, joita oli 2 (Marshallin stäkki).
 
Bassovahvistimien toistoalue on ihan sama kuin kitarapeleilläkin, eq:t on yeensä viritetty eri taajuuksille. Suurin ero saundiin tulee siitä että bassopeli on tyypillisesti tehokkaampi eikä kompressoi järkevillä äänenpaineilla kuten esim 50-wattinen kitaravahvistin, saatka pienempi. Nykyaikaisen bassokaapin saundi on myös paljon botnekaampi kuin kitarakaappien, joten saundi on erilainen kuin kitarapeleillä. Mutta mitään teknistä syytä ei ole miksi bassopinolla ei voisi kitaraa soittaa. Ei vaan kuulosta siltä mihin on totuttu.
 
Esimerkkinä mainittu Hiwatt DR103 on yksi hienoimmin saundaavia kitaranuppeja, David Gilmour:in saundi on hyvä esimerkki ja olen sitä itsekin käyttänyt kiarakaapin kanssa. Toimii hienosti ja saundi on klineillä yksi hienoimmista.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
metlica
03.02.2015 07:09:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä laitan infoa miten meni kun tänään / huomenna käyn testaamassa. Arvelinkin, että asia on muitakin kiinnostanut ja joku varmsti kokeillut / tietää asiasta.
 
Get it fucking done.
J.Nikkanen
03.02.2015 09:33:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

metlica: Mä laitan infoa miten meni kun tänään / huomenna käyn testaamassa. Arvelinkin, että asia on muitakin kiinnostanut ja joku varmsti kokeillut / tietää asiasta.
 
Jos sulta löytyy EQ pedaali niin lyö kiinni ihan suosiolla. Toinen mitä voi kokeilla, on kaapin refleksiaukon tukkiminen. Itse tekisin molemmat jos ihan tosissaan alkaisin kitarasaundia bassokamppeista hakemaan.
 
Mukahauska allekirjoitus.
Sax-pappa
03.02.2015 09:57:28 (muokattu 03.02.2015 09:57:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli ensimmäinen bassovahvistin joku halpa 50W Laneyn combo. Bassosaundi oli surkea ja pahvinen, mutta kitaralla siitä irtosi hyvät saundit.
 
hollstro
03.02.2015 10:03:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi legendaarimsimmista (ja kalleimmista juuri nyt) vahvistimista on Fenderin tweed Bassman, jota kitaristit himoitsevat. Tuossa esimerkkejä hinnoista: http://www.gbase.com/gear?q=fender+bassman&minYear=1952&maxYear=1960
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
metlica
03.02.2015 19:41:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi jummi jammi. Kyllähän se skulaa. Kevyempään rokkiin ois täydellinen särö ja hyvät cleanit. Särö oli semmonen tiukka vintage, cleaneja sai säätää mielensä mukaan. Metallipuoleen varmaan joku spedu väliin. En kauaa ehtiny tänää soitella, oli vaan pakko käyä. Jotain ääninäytettä voisin harkita. Kitarana oli Les Paul patenttimikeillä eli todella kevyet mikit, varmasti vaikutti osallaan. EMG-keihäällä ens kerralla.
 
Get it fucking done.
Dropped C
20.02.2015 17:33:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tälläisen pätkän löysin tuubin syövereistä. Jopas on wanha piivi hienon kuuloinen, munsta.
 
https://www.youtube.com/watch?v=XtQ-ILwkotU
 
Instant Sleep-saundi.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «