Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Yamaha-klubi
1 2 3 4
PasiB
17.02.2016 09:28:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spandau-: Kiitos vastauksista! Itsellä on tullut vastaan useampi 5-kielinen joissa se H-kieli on ollut ihan hengetön, eli saundi on ollut vain sellaista onttoa kuminaa. Hankala selittää.
 
Lisäksi noi nykyiset BB-sarjalaiset taitaa olla passiiveja ja olen aina elänyt siinä luulossa, että aktiivi on H-kielen äänten toistamisen kannalta parempi vaihtoehto? Korjatkaa toki jos olen väärässä.

 
Otin omasta BB-G5A:sta etuasteen veks, laitoin passiivisähköt tilalle ja en H-kielen suhteen huomannut ainakaan huonompaan suuntaan menevää ilmiötä.
 
hallu
17.02.2016 18:36:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spandau-: Kiitos vastauksista! Itsellä on tullut vastaan useampi 5-kielinen joissa se H-kieli on ollut ihan hengetön, eli saundi on ollut vain sellaista onttoa kuminaa. Hankala selittää.
 
Lisäksi noi nykyiset BB-sarjalaiset taitaa olla passiiveja ja olen aina elänyt siinä luulossa, että aktiivi on H-kielen äänten toistamisen kannalta parempi vaihtoehto? Korjatkaa toki jos olen väärässä.

 
No minusta vaikuttaa, että saattaisit viitata kielen epävireisyyteen tai sellaiseen, että todella matalat taajuudet joita sieltä E:n alapuolelta löytyy, eivät soi vireisesti eikä niistä saa oikein selvää?? vireisyyshän on mielestäni enemmänkin kielen kuin soittimen ominaisuus (siis jos soitin soi vireisesti muilla kielillä, niin miksi se ei soisi myös tällä yhdellä kielellä). Sen sijaan tulee mieleen, että soittimen resonointi noin matalilla taajuuksilla saattaa sotkea kielen viresyyttä ja mielestäni pieni demppaus kyllä selkeyttää basson sointia varsinkin alapäästä. Tässä suhteessa eroa saattaa sen kalliin ja halvan välillä löytyä.
 
Itse olen ihan tyytyväinen siihen miten tämän oman BB425X:n H-kieli soi, mutta toki nämä tehtaalla asennetut kielet on vähän ohuet vallankin tuosta paksusta päästä ja H-kielen "löysyys" vaatii herkempää tatsia sieltä matalalta soitettaessa ettei vahingossa väännä kieltä liikaa ja sillä tavalla soimaan sitä epävireisesti. En ole todella kalliita bassoja soittanut viisikielisenä (Soittamani Musari ja kalliimpi BB olivat molemmat nelikielisiä), niin en osaa sanoa ovatko ne oikeasti tuossa suhteessa sen parempia. Omasta mielestäni BB425X:n H-kielen soinnissa ei ole mitään vikaa ja kun vaihdan siihen kielet niin laitan luultavasti vähän paksumman H-kielen saadakseni siihen vähän tiukemman tatsin, mutta näinkin se kelpaa minulle.
 
Jos BB:stä jotain "vikaa" haluaa löytää, niin mielestäni kannattaa mainita lievä kaulapainoisuus, joka tässä viisikielisessä on vähän korostuneempaa kuin nelikielisessä (jossa sitä hädin tuskin huomaa). Kaulapainoisuus johtuu soittimen rakenteesta eikä käytetyistä puista ja niinpä se on myös kalliimmassa BB2025X mallissa. Se johtuu tuosta huomattavan lyhyestä yläsakarasta johon hihnatappi on kiinnitetty ja monissa bassoissa yläsakara on reippaasti pidempi ja nyt tiedän miksi. Itseäni kaulapainoisuus ei häiritse eikä se ole ole mitenhään merkittävää, mutta ansaitsee mielestäni tulla mainituksi.
 
Sanoisin, että BB425X on erinomainen ja jämerä basso josta olen tykännyt kovasti. BB2025X on samasta bassosta paljon hienostuneempi Japanilaisen käsityötaidon mestarinäyte käsin käämittyine mikkeineen, mutta itse olen vielä liian huono basisti osatakseni nauttia kaikista niistä nyansseista joita se kalliimpi tarjoaa joten kelpuutan tämän halvemman itselleni ... ainakin toistaiseksi. Kaupassa bassoja rinnakkain kokeillessani en huomannut mitään hätkähdyttävää seikkaa joka olisi heti puhunut tätä halvempaa versiota vastaan. Luulen, että ne soinnin hienoudet avautuvat sitten paremmin kun on oppinut paremmin soittamaan.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
J.Nikkanen
17.02.2016 18:54:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: No minusta vaikuttaa, että saattaisit viitata kielen epävireisyyteen tai sellaiseen, että todella matalat taajuudet joita sieltä E:n alapuolelta löytyy, eivät soi vireisesti eikä niistä saa oikein selvää?? vireisyyshän on mielestäni enemmänkin kielen kuin soittimen ominaisuus (siis jos soitin soi vireisesti muilla kielillä, niin miksi se ei soisi myös tällä yhdellä kielellä). Sen sijaan tulee mieleen, että soittimen resonointi noin matalilla taajuuksilla saattaa sotkea kielen viresyyttä ja mielestäni pieni demppaus kyllä selkeyttää basson sointia varsinkin alapäästä. Tässä suhteessa eroa saattaa sen kalliin ja halvan välillä löytyä.
 
Minusta vaikuttaa nyt siltä että et ymmärrä mitä ajetaan takaa.
 
En ole BB sarjalaista omistanut, mutta tässähän pätee perinteinen neuvo eli soitinliikkeeseen soitinta kokeilemaan. Jos koesoitettavassa yksilössä B-kieli toimii niin vaatii saada ostaa juurikin sen kappaleen.
 
Siis tokihan se B-kieli jonkinmoisen äänen aina päästää kun sitä näpäyttää, myös silloin kun kyseessä on yksilö jossa B-kieli ei soi. Erot tulevat sitten niissä, anteeksi nämä hölmöt termit, mutta siis tonessa ja sustainissa. (attack, punch, decay ehkä ennemmin ne oikeat termit) Huonosti soivassa yksilössä saundista uupuu jotain, en osaa eroa oikein kuvailla, mutta tunnistan toki huonosti soivan yksilön kun sellaisella soitan, toki myös hyvin soivan yksilön. Omalle kohdalle on vaan osunut enemmän niitä huonosti soivia, myös Yamahalta mutta kyseessä oli RBX sarjalainen.
 
Jonkin verran huonoa Beetä voi paikata kompuralla, kielivalinnalla sekä aktiivisähköillä, munsta. Nykyinen ykkössoitin ei ole soinniltaan paras mahdollinen, ja passiiviksi modaamisen jälkeen siitä uupuu "sitä jotain" ja siitä syystä tuossa odottelee aktiivipiiri asennusta.
 
Anteeksi OT, mutta jos tästä oli jotain apua jollekkin niin ehkä se sallittakoon?
 
hallu
18.02.2016 00:06:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Minusta vaikuttaa nyt siltä että et ymmärrä mitä ajetaan takaa.
 
En ole BB sarjalaista omistanut, mutta tässähän pätee perinteinen neuvo eli soitinliikkeeseen soitinta kokeilemaan. Jos koesoitettavassa yksilössä B-kieli toimii niin vaatii saada ostaa juurikin sen kappaleen.
 
Siis tokihan se B-kieli jonkinmoisen äänen aina päästää kun sitä näpäyttää, myös silloin kun kyseessä on yksilö jossa B-kieli ei soi. Erot tulevat sitten niissä, anteeksi nämä hölmöt termit, mutta siis tonessa ja sustainissa. (attack, punch, decay ehkä ennemmin ne oikeat termit) Huonosti soivassa yksilössä saundista uupuu jotain, en osaa eroa oikein kuvailla, mutta tunnistan toki huonosti soivan yksilön kun sellaisella soitan, toki myös hyvin soivan yksilön. Omalle kohdalle on vaan osunut enemmän niitä huonosti soivia, myös Yamahalta mutta kyseessä oli RBX sarjalainen.
 
Jonkin verran huonoa Beetä voi paikata kompuralla, kielivalinnalla sekä aktiivisähköillä, munsta. Nykyinen ykkössoitin ei ole soinniltaan paras mahdollinen, ja passiiviksi modaamisen jälkeen siitä uupuu "sitä jotain" ja siitä syystä tuossa odottelee aktiivipiiri asennusta.
 
Anteeksi OT, mutta jos tästä oli jotain apua jollekkin niin ehkä se sallittakoon?

 
Voit hyvinkin olla oikeassa, että en ymmärrä. En ehkä ole vielä oikein huonosti soivaa H-kieltä nähnyt (muutamaa vasta olen kokeillut) tai ehkä minun bassokorva ei vielä ole riittävästi kehittynyt huomatakseni sen. Olen nimittäin huomannut nyt kun olen vuoden verran aktiivisemmin ja vakavammalla mielellä bassoa pompotellut, että soundikäsitys on alkanut kehittyä tähän soittimeen ja mataliin taajuuksiin ja niitä kuuntelee jo nyt ihan eri tavalla kuin aikaisemmin ja huomaa sellaisia asioita joihin ei olisi aikaisemmin kiinnittänyt mitään huomiota.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
T.Nick
18.02.2016 18:34:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spandau-: Kiitos vastauksista! Itsellä on tullut vastaan useampi 5-kielinen joissa se H-kieli on ollut ihan hengetön, eli saundi on ollut vain sellaista onttoa kuminaa. Hankala selittää.
 
Lisäksi noi nykyiset BB-sarjalaiset taitaa olla passiiveja ja olen aina elänyt siinä luulossa, että aktiivi on H-kielen äänten toistamisen kannalta parempi vaihtoehto? Korjatkaa toki jos olen väärässä.

 
Jengillä on joskus ollut jotain 5-kielisiä, joissa on normaalin jäykkyiset muut kielet ja sit aivan liian löysä h-kieli. Niinku .125. Eihän sellaiset soikaan vaan ne lötisee. Vedä mikä vaan kieli bassossa löysälle, niin kyllä se lakkaa soimasta. Ei tarttee olla h-kieli.
 
Se on sitä nornaalia säätöhommaa että saa kielet soimaan. Ei välttämättä joka kieltä varten tarvii omaa bassoa.
 
Da mihi castitatem et continentiam sed noli modo.
velluh
18.02.2016 19:48:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuollainen BB2024X olis joutilaana, taitaa olla malliston ja hinnaston yläpäästä?
https://muusikoiden.net/dyn/users/144119.jpg
 
hollstro
18.02.2016 20:17:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velluh: Tuollainen BB2024X olis joutilaana, taitaa olla malliston ja hinnaston yläpäästä?
https://muusikoiden.net/dyn/users/144119.jpg

 
Juu, kallein nelikielinen BB. Ja on erinomainen.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
T.Nick
18.02.2016 21:15:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Juu, kallein nelikielinen BB. Ja on erinomainen.
 
Paras hinta/laatu -suhde.
 
Da mihi castitatem et continentiam sed noli modo.
hollstro
18.02.2016 21:21:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

T.Nick: Paras hinta/laatu -suhde.
 
Niinpä. Koska paras laatu
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
metlica
17.08.2016 16:09:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yamaha bb604, huhhuh miten murisee.. Miten on nui halpoja?? RBX170 oli jo jees laatunen halpikseks, mutta toi vois olla jo tonnin vehje..
 
What's yours?!
Guitaristi
21.08.2016 17:15:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin vihdoin ensimmäisen bassoni, Yamahan TRBX 505 kotiutui eilen. Tajuttoman hyvä soitin ja komea kuin mikä. Paljon on säädettävää, diggaan tuosta passive/active kytkimestä tosi paljon. Kemper hoitaa vahvistuksen kuulokkeisiin ja soundit ovat hyvät.
 
https://muusikoiden.net/dyn/users/148043.jpg
 
Älä itke ruma lapsi, ota Pastilli?
Etvi
21.08.2016 17:57:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

F-musiikilla näyttäisi olevan BB2015X tarjolla hintaan 1699 €. Aika kohtuullinen minusta.
 
Herra Tossavainen - Jatsia apinan raivolla
pehko
22.08.2016 20:50:57 (muokattu 22.08.2016 20:51:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitaristi: Ostin vihdoin ensimmäisen bassoni, Yamahan TRBX 505 kotiutui eilen. Tajuttoman hyvä soitin ja komea kuin mikä. Paljon on säädettävää, diggaan tuosta passive/active kytkimestä tosi paljon. Kemper hoitaa vahvistuksen kuulokkeisiin ja soundit ovat hyvät.
 
https://muusikoiden.net/dyn/users/148043.jpg

 
se kaula on täydellinen! vaikka itellä onkin nelikielinen niin en usko että tuo vitonen on mikään poikkeus siinä suhteessa.
 
"Sometimes he throws in a bunch of fretless songs and I say "I don't have any fretless bass" and he say's "Go fuck yourself" - Chi Cheng RIP
MrMidFinger
23.08.2016 05:30:37 (muokattu 23.08.2016 05:32:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MOi
Uusi jammu klaanin jäsen.
Täältä löytyy kaksi yamahaa, RBX170, nauhallisena ja nauhattomana eikä mitään negatiiviistä sanomista kummastakaan. Kivahan niillä on paukuttaa menemään.
Erittäin hyviä perus beisejä. Hinta laatu suhde on todella paikallaan.
 
PnukBassist
26.08.2016 13:46:22 (muokattu 26.08.2016 13:58:55)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on tommonen jostain 70-luvun alusta oleva Yammun lyhytkaulainen (halpis?)beissi, näkyy meikäläisen profiilissa. Malliltaan kai SB-30.
 
anapena
26.08.2016 18:51:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PnukBassist: Mulla on tommonen jostain 70-luvun alusta oleva Yammun lyhytkaulainen (halpis?)beissi, näkyy meikäläisen profiilissa. Malliltaan kai SB-30.
 
Erittäin äree!
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
metlica
26.08.2016 20:06:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

metlica: Yamaha bb604, huhhuh miten murisee.. Miten on nui halpoja?? RBX170 oli jo jees laatunen halpikseks, mutta toi vois olla jo tonnin vehje..
 
BB614 onki tuo..
 
What's yours?!
PerkuleHoirot
27.08.2016 22:48:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsehän omistan Yamaha TRBX174:n. Mahtava peli!
 
metlica
29.08.2016 17:53:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muutaman kuukauden viihtyi Yammu meitsillä, mutta saa tehdä tilaa uudelle Customille. En silti ilman jää, rbx 170 edustaa loppuun asti. Joku vois siihen myydä mulle quarter pound mikit
 
What's yours?!
ekvirtanen
21.06.2017 14:19:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vanha topiikki, mutta josko heräisi henkiin :)
 
Yamaha trbx174 old violin sunburstina. Näitähän saa vaikka verkkokaupasta, mutta itse ostin käytettynä.
 
Mukava peli. Soi hintaisekseen erittäin hyvin. Etumikki ei ole paras paikka lepuuttaa peukkua, mutta turhaksi osoittautuneen plektran kun tunkee siihen rakoon ja käyttää sitä niin homma pelaa.
 
Ei ne oo virheitä vaan "improvisaatiota"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «