Muusikoiden.net
06.12.2016
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Aloitteleva basisti esittäytyy ja esittää kysymyksiä..
1 2 3 4
VIPMetal
12.09.2014 00:12:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjens!
 
Rohkaisin mieleni ja ajattelin kertoa oman basistin uran alkuhetkistä. Kaveri kertoi muutama viikko sitten, että tulevilla marraskuun keikoilla olisi tarvetta basistille. Vitsinä heitin, että voinhan mää tulla soittamaan bassoa ja siitä se lähti. Nyt pitäis alle parissa kuukaudessa ottaa reggaebassonsoitto haltuun.
 
Kitaraa on tullu soitettua jo kohta parikymmentä vuotta, joten sormien laittaminen otelaudalle onnistuu. Ajattelin opetella soittamaan sormilla ja samalla sitten neljällä sormella kerralla.
 
Onko neljän sormen (ei peukalo) tekniikkaan mitään hyvää opetusvideota/kirjaa? Peukalolla en ajatellut kuin släppäillä. Toki jotain hyviä perusteoksiakin voi mainita.
 
Ibanezin BTB405 bassosta loppui tallansäätövara ja löysin netistä vinkin säätää kartongin palalla kaulakulmaa (kaulataskuun pikku fyllinki) ja nyt sain actioninkin erittäin matalalle. Ei ollu kitaroiden kans tullu koskaan eteen vastaavaa tilannetta.
 
Nyt siis pitäis aloittaa treenaaminen kovalla vauhdilla, mutta ois kiva treenata "oikein" heti alusta. Kiitos!
 
"I'm waiting for a sunrise, I'm waiting for the end"
Vessajono
12.09.2014 02:17:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VIPMetal: Nyt pitäis alle parissa kuukaudessa ottaa reggaebassonsoitto haltuun.
 
Ajattelin opetella soittamaan sormilla ja samalla sitten neljällä sormella kerralla.

 
En halua mitenkään lannistaa mutta tolla aikataululla saat treenata 16 tuntia vuorokaudessa.
 
Ensinnäkin basso on reggaessa aivan jumalattoman tärkeässä roolissa. Basso on se mikä reggaeta ns. keinuttaa ja jos vedetään falskisti niin lattialla ei perseet heilu, noin kansanomaisesti sanottuna. Eli pitää olla pirun tarkka taimi ja soittaa muutenkin jämäkästi. Mutta ei muuta kuin perehtymään siihen musaan ja kuuntelemaan niitä linjoja, sillähän siitä selviää.
 
Mitä sitten taas tulee tohon neljän sormen tekniikkaan niin
 
a) sen sujuvaksi treenaamiseen menee ihan helvetisti aikaa
b) reggaen soittamisen kannalta neljän sormen käyttäminen on täysin tarpeetonta
c) se on itse asiassa useimpien muidenkin tyylilajien soittamisen kannalta täysin tarpeetonta
 
Ei toki sillä, etteikö siitä voisi jossain tilanteessa hyötyä olla mutta mun mielestä on vähän perse edellä puuhun menemistä lähteä heti treenaamaan neljää sormea ja tavallaan käyttämään aikaa turhaan siihen, koska kahdellakin sormella pääsee jo todella pitkälle. Mä näkisin sen enemmänkin jonkinlaisena erikoistekniikkana - ite vedin toistakymmentä vuotta kahdella sormella (Maidenit tietty kolmella) ja nyt parin viime vuoden aikana oon ruvennut silloin tällöin viljelemään jossain nopeissa 16-osissa neljää sormea.
 
Nämä nyt toki meikän kaksi senttiäni, eihän se tietysti väärin oo jos jaksaa ja viittii.
 
PS. Peukalosta vois muuten mainita sen verran että reggaessa ei oo mitenkään tavatonta nimenomaan näppäillä peukalolla, koska sit voi kätevästi dempata kämmensyrjällä. Slappia en oikeastaan näkisi sinänsä reggaen kannalta oleelliseksi tekniikaksi, vaikka voihan niitä sinne väleihin joskus heitellä.
 
Leuka rintaan ja paskat housuissa kohti uusia pettymyksiä.
JoKo
12.09.2014 10:11:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Slappia en oikeastaan näkisi sinänsä reggaen kannalta oleelliseksi tekniikaksi, vaikka voihan niitä sinne väleihin joskus heitellä.
 
Tähän voisin lainata viisaan ajatuksen Dap-Kingsien tuottaja-basistilta:
 
"NEVER, UNDER ANY CIRCUMSTANCES "SLAP" OR "POP" THE STRINGS OF A BASS. THIS IS NOT FUNKY AND COOL. IT IS TASTELESS AND EMBARASSINGLY STUPID"
 
VIPMetal
12.09.2014 11:10:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep kiitos vastauksista!
 
Tosiaan melko kiire on homma ottaa haltuun ja lähinnä nyt varmaan aika menee levyiltä kuvioiden opetteluun. Tossa musassa nyt ei varmasti tarvi niitä neljää sormea, mutta ajattelin että jos sillä tyylillä treenais jo alusta asti niin ei turhaa menis sitte aikaa myöhemmin. Jos tilanne oikein huonoks menee niin pitää vetää sitte vaikka plektralla, mutta kyllä mää nyt tähtään et sormilla vedetään "uskottavasti". =)
 
Lähinnä onko mitään hyvää opusta/videota missä olis hyvin selitetty tekniikkaa?
 
Itelle tuntuis luonnollisimmalta soittaa 1432 sormituksella ainakin yhdellä kielellä, mutta kielten yli ei välttämättä niinkään. Onko noihin sormituksiin jotain hyvää sääntöä vai meneekö kuviot ihan fiiliksellä?
 
"I'm waiting for a sunrise, I'm waiting for the end"
absqua
12.09.2014 11:17:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VIPMetal: Jep kiitos vastauksista!
 
Tosiaan melko kiire on homma ottaa haltuun ja lähinnä nyt varmaan aika menee levyiltä kuvioiden opetteluun. Tossa musassa nyt ei varmasti tarvi niitä neljää sormea, mutta ajattelin että jos sillä tyylillä treenais jo alusta asti niin ei turhaa menis sitte aikaa myöhemmin. Jos tilanne oikein huonoks menee niin pitää vetää sitte vaikka plektralla, mutta kyllä mää nyt tähtään et sormilla vedetään "uskottavasti". =)
 
Lähinnä onko mitään hyvää opusta/videota missä olis hyvin selitetty tekniikkaa?
 
Itelle tuntuis luonnollisimmalta soittaa 1432 sormituksella ainakin yhdellä kielellä, mutta kielten yli ei välttämättä niinkään. Onko noihin sormituksiin jotain hyvää sääntöä vai meneekö kuviot ihan fiiliksellä?

 
Mä suosittelisin aloittamaan homman ihan pokkana perinteisellä tyylillä, eli kahdella sormella. Toki bassoahan voi soittaa ihan niinkuin itse kukin haluaa, itsekin aloitin kolmella sormalla. Hyvin harvakseltaan sitä kolmatta nakkia mihinkään tulee käytettyä, koska kahdella saan tasalaatuisemman soundin.
 
Oppimateriaaliksi jamaican musaan käy vaikkapa Bob Marley & The Wailers:in livelevy "Babylon by Bus". Sen läpi opeteltuaan on jo hyvä käsitys reggaebasson kovasta ytimestä.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Heikki L.
12.09.2014 11:23:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Komppaan Absquaa. Ja jos reggae-ohjelmistolla on kauhea kiire, niin treenaaminen kannattanee keskittää bassolinjojen opetteluun. Teknisiin seikkoihin voi sit keskittyä keikan jälkeen ajan kanssa. Btw, hieno tapa aloittaa basson soitto reggaella!
 
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
VIPMetal
12.09.2014 11:57:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, kyllä nyt kolmella sormella jolkottelu varmaan onnistuu heti aluks. Saas nähdä miten tämmönen hevikitaristi oppii reggaen bassolinjat, tosiaan ei mitään kokemusta ko tyylistä.
 
Miten esimerkiksi skaalat, joissa kolme nuottia per kieli? Vedetäänkö kolmella sormella? Ja samoin vaikka pentatoninen kahdella sormella? Vai neljällä? Vai onko näihin mitään yleispätevää sääntöä... Pitää varmaan kytkeä mp3 soitin tohon vahvistimeen ja alkaa kokeilemaan käytännössä.
 
"I'm waiting for a sunrise, I'm waiting for the end"
Heikki L.
12.09.2014 12:02:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VIPMetal: Joo, kyllä nyt kolmella sormella jolkottelu varmaan onnistuu heti aluks. Saas nähdä miten tämmönen hevikitaristi oppii reggaen bassolinjat, tosiaan ei mitään kokemusta ko tyylistä.
 
Miten esimerkiksi skaalat, joissa kolme nuottia per kieli? Vedetäänkö kolmella sormella? Ja samoin vaikka pentatoninen kahdella sormella? Vai neljällä? Vai onko näihin mitään yleispätevää sääntöä... Pitää varmaan kytkeä mp3 soitin tohon vahvistimeen ja alkaa kokeilemaan käytännössä.

 
Musat soimaan ja bassolla messiin, vedät vaistolla vaan. Sormituksista sun muista on paljonkin matskua, mutta ne voivat aluksi sekoittaa pakkaa. Jokaisella on oma tulokulmansa noihin, samalla tavoin kuin kitarapuolellakin.
 
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
Funkånaut
12.09.2014 12:03:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VIPMetal: Joo, kyllä nyt kolmella sormella jolkottelu varmaan onnistuu heti aluks. Saas nähdä miten tämmönen hevikitaristi oppii reggaen bassolinjat, tosiaan ei mitään kokemusta ko tyylistä.
 
Tarttee varmaan ajatella soittoa melko eri tavalla. Aksentitkaan eivät prukaa tulla samoihin paikkoihin ku hevimmässä kamassa. Mutta, kuuntelemallahan sen hoksaa.
 
Miten esimerkiksi skaalat, joissa kolme nuottia per kieli? Vedetäänkö kolmella sormella? Ja samoin vaikka pentatoninen kahdella sormella? Vai neljällä? Vai onko näihin mitään yleispätevää sääntöä... Pitää varmaan kytkeä mp3 soitin tohon vahvistimeen ja alkaa kokeilemaan käytännössä.
 
Kokeile, mikä tuntuu parhaalta. Mahdotontahan sitä sinulle toimivinta tapaa on muiden sinulle kertoa.
 
Naisen iällä ja näöllä ei merkitystä, kunhan on hyvännäköinen ja omistaa hyvät vitut. - Olavi Perkiömäki -- Nopalla ei lennetä - absqua Laatumusaa
VIPMetal
12.09.2014 12:29:14 (muokattu 12.09.2014 12:30:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Funkånaut: Tarttee varmaan ajatella soittoa melko eri tavalla. Aksentitkaan eivät prukaa tulla samoihin paikkoihin ku hevimmässä kamassa. Mutta, kuuntelemallahan sen hoksaa.
 

 
Kokeile, mikä tuntuu parhaalta. Mahdotontahan sitä sinulle toimivinta tapaa on muiden sinulle kertoa.

 
Niin, no niin mää vähän aattelin. Joo pitää nyt perehtyä tohon musaan ensiks. Ei siinä varmaan tappingkia tartte? =)
 
E: Alko vähän hirvittämään tämä loikka, olis vaan pysyny suutari lestissään...
 
"I'm waiting for a sunrise, I'm waiting for the end"
Heikki L.
12.09.2014 12:38:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VIPMetal: Niin, no niin mää vähän aattelin. Joo pitää nyt perehtyä tohon musaan ensiks. Ei siinä varmaan tappingkia tartte? =)
 
E: Alko vähän hirvittämään tämä loikka, olis vaan pysyny suutari lestissään...

 
Hyvin se menee, rohkeesti vaan haasteen kimppuun!
 
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
Kefiiri
12.09.2014 12:40:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös se ole aloittelijalle hyvä se Ed Friedlandin reggaebasso-opas. Tässä EF näyttää jotain perusjuttuja:
 
https://www.youtube.com/watch?v=0-dAZrBlGOY
 
En ole musiikin asiantuntija.
absqua
12.09.2014 12:42:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heikki L.: Hyvin se menee, rohkeesti vaan haasteen kimppuun!
 
Juuri näin. Reggaessa basso ei pilitä, vaan äänet ovat suuria, muhevia kimpaleita, jotka rauhallisesti asetellaan kellumaan saarekkeiksi muun bändin astella.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
J.Nikkanen
12.09.2014 12:45:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: Juuri näin. Reggaessa basso ei pilitä, vaan äänet ovat suuria, muhevia kimpaleita, jotka rauhallisesti asetellaan kellumaan saarekkeiksi muun bändin astella.
 
Snif. Todella hienosti laiteltu. *herkistyy*
 
Heikki L.
12.09.2014 12:46:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: Juuri näin. Reggaessa basso ei pilitä, vaan äänet ovat suuria, muhevia kimpaleita, jotka rauhallisesti asetellaan kellumaan saarekkeiksi muun bändin astella.
 
Pitkospuut Jamaikalle?
 
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
absqua
12.09.2014 12:50:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heikki L.: Pitkospuut Jamaikalle?
 
Jos nyt edes lähimmälle hamppuviljelmälle.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
nisumaka
12.09.2014 13:01:14 (muokattu 12.09.2014 14:19:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten esimerkiksi skaalat, joissa kolme nuottia per kieli? Vedetäänkö kolmella sormella? Ja samoin vaikka pentatoninen kahdella sormella? Vai neljällä? Vai onko näihin mitään yleispätevää sääntöä... Pitää varmaan kytkeä mp3 soitin tohon vahvistimeen ja alkaa kokeilemaan käytännössä.
 
Siis sormilla soitto. Ensimmäinen asia on käsien asento. Itse soitan oikealla kädellä vain etu- ja keskisormella. Jotkut soittavat myös nimettömällä, mutta mielestäni se ei ole hyvä tapa sormien pituudesta johtuen. Aloita nyt vaikka oikealla kädellä kahdella sormella, niin se puoli menee oikein. Myös plektralla voi bassoa soittaa, ja se eräissä tilanteissa on jopa paras tapa.
 
Se, miksi vasemmassa kädessä käytetään kolmen sormen tekniikkaa, perustuu käden asentoon ja pikkusormen voimaan. Eli jos valitset aika jäykän tatsin, niin silloin soitat varmastikin kolmen sormen tekniikalla. Siis siten, että sinulla on etusormi, keskisormi ja nimetön-pikkusormi pari. Nimetön siis painaa myös kieltä alas pikkusormen kanssa, jotta saat puhtaan äänen. Tässä tekniikassa, kuten bassolla yleensäkin, tulee sitten aseman vaihdot yleisiksi.
 
Esimerkiksi Jazz-bassossa on ohut kaula juuri siitä syystä (perimätietoa), että sitä voitasiin soittaa neljän sormen tekniikalla, kuten kitaraa. Jos näin haluat, ei tuossa mitään vikaa ole.
 
Suurin osa basisteista, kuten allekirjoittanut, käyttää sekä kolmen että neljän sormen tekniikaa vasemman käden osalta. (Olen siis oikeakätinen.)
 
Reggaessa, kuten aiemmassa esimerkissä Bob Marleyn biisi Jammin, on hidas ja rytmillinen bassokuvio. Ei siis mikään hirvittävä "tilutus" koko ajan vaihtelevalla tempolla. Tämän vuoksi äänen muodostus ja rytmi ovat erittäin tärkeitä. Kuten bassossa yleensäkin. Ehkäpä tossa jotain keskeisiä ajatuksia.
 
EDIT: Muistinkin juuri, että tuo Bob Marleyn biisi Jammin oli 2/3 sähköbassokokeessa yksi 20 osattavan biisin joukossa (piti soittaa nuoteista alkuperäisen mukaisesti). Että ei nyt ihan triviaali biisi silti. Ja löytyi vielä tubesta oikea versiokin: https://www.youtube.com/watch?v=oFRbZJXjWIA Että treeniä sitten vaa peliin.
 
Vessajono
12.09.2014 14:35:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: Juuri näin. Reggaessa basso ei pilitä, vaan äänet ovat suuria, muhevia kimpaleita, jotka rauhallisesti asetellaan kellumaan saarekkeiksi muun bändin astella.
 
Kyllä. Ja tähän pitää kiinnittää huomiota sitten soundinkin osalta.
 
Leuka rintaan ja paskat housuissa kohti uusia pettymyksiä.
VIPMetal
12.09.2014 17:19:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Eikös se ole aloittelijalle hyvä se Ed Friedlandin reggaebasso-opas. Tässä EF näyttää jotain perusjuttuja:
 
https://www.youtube.com/watch?v=0-dAZrBlGOY

 
No ei nuo nyt näytä mitenkään todella pahoilta kuvioilta. Lieneeköhän tuossa kirjassa jotain hyödyllistä?
 
"I'm waiting for a sunrise, I'm waiting for the end"
JudeJude
12.09.2014 18:03:50 (muokattu 12.09.2014 18:04:33)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VIPMetal: No ei nuo nyt näytä mitenkään todella pahoilta kuvioilta. Lieneeköhän tuossa kirjassa jotain hyödyllistä?
 
Heip ja onnea bassomaailmaan tupsahtamisesta!
 
Bassonsoitossa kannattaa kiinnittää heti alkuun huomiota siihen, että linjojen "pahuus" on jossain ihan muussa kuin soitettujen äänten nopeudessa. Erityisesti reggaessa, samoin kuin monessa muussa juurimusiikissa, tää tulee hyvin nopeasti vastaan. Mitä vähemmän ääniä, sen tärkeämpi on yksittäinen ääni, ja bassossa niitä ääniä on pakostikin vähän. Yksi ääni just eikä melkein on parempi kuin neljä ääntä sinne päin.
 
Kirjasta en osaa sanoa, ei ole tuttu, mutta luulen että nyt sun kannattaisi kuunnella sitä musaa vaan ihan törkeät määrät.
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti