Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rikun soundit
1 2 3 4
2541
16.06.2014 09:53:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PasiB: Rikuun tuntuu liittyvän tuollaisia ennakkoluuloja. Se on mainettaan monipuolisempi basso, ei nyt ehkä ihan humppapeli soundiltaan mutta ei mikään yhden soundin verme. Joku haukkuu myös sen ergonomiaa mutta en ole tätäkään osannut pitää mitenkään häiritsevänä. Makuasioita, kaikkien ei tarvitse olla samaa mieltä mutta mulle tuo on basso muiden joukossa. Omanlaisensa mutta hyvällä tavalla.
 
Juurikin näin. Oli miullakin Geddy ja Squire se eka syy hankkia 'backer, mut se oli myös pitkään ainoa nauhallinen 4-kieliseni jolla "joutui" soittamaan tyylistä riippumatta. Ajattelin nytkin ottaa kesäteatteriin toiseksi soittimeksi Long Hornin kaveriksi.:)
HenriF
16.06.2014 14:48:57 (muokattu 16.06.2014 14:53:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan Rick klassikko ja kaikki klassikkolevytykset ja -soittajat. Mutta onhan siinä vähemmän puuta kaulassa, kun on kaksi säätörautaa. Heikkotehoiset mikit, siis se ei tarkoita huonot mikit. Onhan niissä luonnetta. Mulle kävi niinkuin Roger Watersille(ilman levymyyntiä siis). Ohut ja heppoinen kaula oli jees kun oli nuori soittaja 19v-25v. Sitten tuli lisää potkua sormiin ja Presarin paksumpi kaula istui paremmin käsiin. Huoltovapaus viehätti myös Fendereissä. Mun rikua sai aina säätää ja laittaa. A-kieli meni usein poikki. Mutta kyllä mä silti kuuntelen Lemmyä ja kaikkia kovia 70 progedinosauruksia edelleen.
 
Ja ostin mä Rickenbackerin muutama vuosi sitten. Halusin kovasti fiilistellä vanhoja aikoja. Mutta äkkiä mä siitä luovuin. Sitä on muuttunut soittajana. Sitä on mennyt eteenpäin...
 
Kävin mä kokeilemassa kitarapajalla 4001C64. Oli törkeen hyvä. Paljon parempi oli kuin 1992 4003 ja 1982 4001 jotka mulla oli vuosia.
 
Topiello
16.06.2014 18:16:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä Riku on mullakin ollut aina haaveissa. Tuntuu vain että plektrasoitto on jossain ahdasmielisissä piireissä kirosana, mutta jos soitat sitä Rikulla niin se on ihan okei. Jostain kumman syystä Rickenbacker usein mielletään"plekubassoksi" vaikka ei kai siinä ole mitään mikä tekisi siitä jotenkin erityisen siihen tarkoitukseen. Itse olin aikoinaan kahden vaiheilla, että valitsenko Presarin vai 4003:n. No Fenderiin päädyin kuitenkin. En ole kyllä katunut, mutta Riku polttelee aina kun sellainen silmiin osuu. Mikään tietty ominaisuus ei kiehdo niinkään, mutta se ulkonäkö! Itse olen aina pitänyt plektrasta, sillä atakki on sillä silkkaa murhaa sormiin verrattuna. Ja toki silläkin saa perkussiivista fiilistä jos tahtoo.
 
J.Hollström
16.06.2014 19:38:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rikun soundi istuu helposti isommankin bändin miksiin. Ääniteltiin tossa pitkäsoittoa johon soitin pari biisiä rikulla ja miksaaja oli tohkeissaan kun soundi oli heti valmis ihan kuiviltaan. Toisen basson signaali kierrätettiin vahvistimen läpi.
 
2541
16.06.2014 19:43:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HenriF: Onhan Rick klassikko ja kaikki klassikkolevytykset ja -soittajat. Mutta onhan siinä vähemmän puuta kaulassa, kun on kaksi säätörautaa. Heikkotehoiset mikit, siis se ei tarkoita huonot mikit.
 
Noi mikkien tehotkin ovat muuttuneet, ei voi yleistää heikkotehoisiksi. Jos nyt oikein muistan, niin miun '91 4003:ssa oli lukemat jossain 9-10 k:n luokkaa, nykyisissä on kuulemma vielä enempi tökyä.
 
Kaulojakin on erilaisia, kaverin 2000-luvun alun bassossa oli aikamoinen pölkky.
PasiB
16.06.2014 20:00:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

2541: Noi mikkien tehotkin ovat muuttuneet, ei voi yleistää heikkotehoisiksi. Jos nyt oikein muistan, niin miun '91 4003:ssa oli lukemat jossain 9-10 k:n luokkaa, nykyisissä on kuulemma vielä enempi tökyä.
 
Kaulojakin on erilaisia, kaverin 2000-luvun alun bassossa oli aikamoinen pölkky.

 
Ei tuon munkaan basson kaulaa voi kovin heppoiseksi luokitella, ihan tuhdisti siinä on puuta. Kyseessä siis vuoden 2007 4003.
 
http://pasib.kuvat.fi/
HenriF
17.06.2014 14:35:08 (muokattu 17.06.2014 14:45:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ok. Hyvä että on vaihtelua vuosimalleissa. Rikuissa ei ole kaulaprofiileita standardisoitu. Thick C, Shallow D, wide D, modern C ja niinpoispäin.
 
Rämppy
17.06.2014 14:51:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinkas vakaita nämä 4003 kaulat ovat? Eli onko raportoitu paljon vai vähän kaulaongelmia, esim. ropelia, säätövaran loppumisia tai hermoja vievää elämistä. Saako olla kokoajan säätämässä vai onko huolettoman miehen basso?
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
2541
17.06.2014 14:54:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Kuinkas vakaita nämä 4003 kaulat ovat? Eli onko raportoitu paljon vai vähän kaulaongelmia, esim. ropelia, säätövaran loppumisia tai hermoja vievää elämistä. Saako olla kokoajan säätämässä vai onko huolettoman miehen basso?
 
Omani ostin uutena kesällä 1991 ja ei ole ollut mitään ongelmaa. Kaularautojakaan ei ole juurikaan tarvinnut säätää, eli tää yksilö ainakin on ollut just toi huolettoman miehen basso.:)
Prak
17.06.2014 14:56:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Kuinkas vakaita nämä 4003 kaulat ovat? Eli onko raportoitu paljon vai vähän kaulaongelmia, esim. ropelia, säätövaran loppumisia tai hermoja vievää elämistä. Saako olla kokoajan säätämässä vai onko huolettoman miehen basso?
 
Joom, oman 4003:n (vm 2001) kohdalla ei tarvinnut juuri koskea kaularautaan vaikka vaihdoin kielet E-vireisestä 105- setistä 115 (vai oisko ollut 120) settiin C#-vireelle.
 
Andy Six
22.06.2014 12:57:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Topiello: Jostain kumman syystä Rickenbacker usein mielletään"plekubassoksi" vaikka ei kai siinä ole mitään mikä tekisi siitä jotenkin erityisen siihen tarkoitukseen.
 
Uskoisin tämän johtuvan pitkälti siitä,että Chris Squire ja Lemmy,nuo Rikubasson ikonit,soittavat molemmat plektralla...
 
Bugsy Boy
27.06.2014 00:22:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos kellään kokemuksia flatwoundeista Rikussa? Kiinnostas vähän kokeilla millaista soundimaailmaa irtoais muttei ihan heti jaksa alkaa tuota kaularautarumbaa sun muuta.. McCartney nyt ainakin taisi fläteillä vedellä.
 
Retro Dude
kojones
27.06.2014 00:53:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bugsy Boy: Onkos kellään kokemuksia flatwoundeista Rikussa? Kiinnostas vähän kokeilla millaista soundimaailmaa irtoais muttei ihan heti jaksa alkaa tuota kaularautarumbaa sun muuta.. McCartney nyt ainakin taisi fläteillä vedellä.
 
D'Addan Chromet on mun lempikielet 'Backerissa, erittäin jees.
 
Tänään sain jo Rikusta järkevää soundia pihalle, plekulla silti edelleen parempi kuin sormin. Ergonomiahan tossa on kuitenkin ihan kauhee, pitää varmaan omasta ajella reunalistan tilalle pyöristykset.
 
Bugsy Boy
27.06.2014 01:50:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä tietää, pistin just Chromet Presariin ja tykkään kovasti..vois kokeilla Rikuun myös.
 
Retro Dude
Bugsy Boy
27.06.2014 14:15:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olin jo melkein myymässä Rikua taannoin kun tuntui että tatsi ja ergonomia ei vaan toimi itelle..Basso kävi mutkan Kitarapajalla ammattilaisten säädettävänä, ja nyt on kyllä ihan eri peli. Jopa sormilla toimii oikein mallikkaasti. Ei menny 30€ hukkaan. Ite tulee usein vedeltyä muuten sormin mutta chorukset plekulla, saa vähän tiukkuutta tarvittaessa. Siihen terävään bodyn reunaankin tuntuu tottuvan ajan kanssa. Vaikka mustelmista oikeassa käsivarressa taitaakin tunnistaa Rikun omistajat..
 
Retro Dude
Geezler
27.06.2014 15:21:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kts. avatar: 4003S -86. Siro kaula, ohkasempi kuin jatsarissa. Bodyssa viistotettu reuna niin että soittoergonomiassa ei valittamista. Kuvasta poiketen tallamikin metallikehykset vaihdettu mataliin muovisiin. Ei stereo outputtia.
Ei, en vaihda.
 
PasiB
27.06.2014 17:23:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bugsy Boy: Olin jo melkein myymässä Rikua taannoin kun tuntui että tatsi ja ergonomia ei vaan toimi itelle..Basso kävi mutkan Kitarapajalla ammattilaisten säädettävänä, ja nyt on kyllä ihan eri peli. Jopa sormilla toimii oikein mallikkaasti. Ei menny 30€ hukkaan. Ite tulee usein vedeltyä muuten sormin mutta chorukset plekulla, saa vähän tiukkuutta tarvittaessa. Siihen terävään bodyn reunaankin tuntuu tottuvan ajan kanssa. Vaikka mustelmista oikeassa käsivarressa taitaakin tunnistaa Rikun omistajat..
 
Vai mustelmia, höpö höpö, taidat hiukan kärjistää :-) Onhan se reuna kantikas mutta ei haitaksi asti.
 
http://pasib.kuvat.fi/
Bugsy Boy
28.06.2014 00:27:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No ehkä tuli vähän liioiteltua, mutta ei se kaikista ergonomisin bodyn muoto ole. Ton kans voi elää kun on muuten niin cool peli.
 
Retro Dude
thoubi
30.06.2014 16:09:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bugsy Boy: Onkos kellään kokemuksia flatwoundeista Rikussa? Kiinnostas vähän kokeilla millaista soundimaailmaa irtoais muttei ihan heti jaksa alkaa tuota kaularautarumbaa sun muuta.. McCartney nyt ainakin taisi fläteillä vedellä.
 
Al Cisneros Sleepistä mm. soittaa Rikua flättien kanssa ja nimittäin toimii.
 
Bugsy Boy
30.06.2014 20:20:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Totta..ja ne Matamp -sounditkin suht lähellä tota omaa Orange-pinoa luulen :)
 
Retro Dude
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «