Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nuppi+kaappi hankinnassa, tietämätön tarvitsee apua!
1 2 3 4
dewfall
02.12.2014 18:02:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gritsen: Hei mullakin kysymys! Hankin tossa kirppislöytönä kaksi 8 ohmin Randallin 15" PA-subbaria, kannattaisko näille hankkia joku bassonuppi? Ei tarvitse olla "oikeaoppinen" kombo tai mitään, mutta rockmenon puitteissa, toimisiko?
 
Bassokitaraa vahvistetaan kokoalueratkaisuilla, eli en usko.
 
http://www.minutian.com/
Gritsen
03.12.2014 00:02:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sama juntiksi? Tosiaan kaapeista puuttuu niihin kuuluvat tweetterit, mutta aion muutenkin asentaa ne pian takaisin. Siksi sainkin noi halvalla. Ite kun testasin yhdellä nupilla treeniksellä niin ihan hyvin pukkasi ääntä ulos, mikä toiminnallinen ero noissa kaapeissa muka sitten olisi esim 8 ohmin Hartke XL115:n kanssa?
 
hollstro
03.12.2014 09:08:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gritsen: Sama juntiksi? Tosiaan kaapeista puuttuu niihin kuuluvat tweetterit, mutta aion muutenkin asentaa ne pian takaisin. Siksi sainkin noi halvalla. Ite kun testasin yhdellä nupilla treeniksellä niin ihan hyvin pukkasi ääntä ulos, mikä toiminnallinen ero noissa kaapeissa muka sitten olisi esim 8 ohmin Hartke XL115:n kanssa?
 
Jos se kaappi todella on subbari niin se on tarkoitetu vain alimpien taajuuksien toistoon, eli tonne 200 Hertsiin ja alle riippuen tyypistä. Tällaisesta kajarista basso kuulostaa pelkältä muminalta. Jos taas junttina sotket PA-Kaapin ja subbarin niin asia on ihan eri. PA-kaappi toimii kyllä jos siinä on elementit tallella.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Antti1
03.12.2014 14:23:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Passiivisubeissa ei välttämättä ole jakosuodinta, joten se voi sellaisenaan toimia ihan ok. Jakarilla ei niinkään ja sen huomaa hullukin.
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
pehko
03.12.2014 17:14:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jii.pee: Tilanne on nyt päivittynyt sen verran, että rahat alkaa olla kasassa, ja nyt taistelua käyvät seuraavat nupit:
 
Hartke HA5500:
http://www.thomann.de/fi/hartke_5500_basshead.htm
 
Hartke LH500:
http://www.thomann.de/fi/hartke_lh500.htm
 
Hintaero on niin pieni, ettei sillä ole merkitystä. Kaapiksi olen ostamassa Hartken Hydrive 4x10 -kaappia.

 
Kun kerran HyDriven ostat, niin ota tuo LH. Nehän on ns. suunniteltu toisilleen. Toki, oli kaappi mikä tahansa, niin ottaisin LH:n. Se on kiva, simppeli. Hyvä soundi.
 
"Sometimes he throws in a bunch of fretless songs and I say "I don't have any fretless bass" and he say's "Go fuck yourself" - Chi Cheng RIP
jii.pee
04.12.2014 19:28:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kaikille teille vastauksista, teistä oli suuri apu! Päädyin valitsemaan LH:n. :)
 
Cannot The Kindom Of Salvation Take Me Home? -Paul Gerhardt http://www.youtube.com/user/JJiipee/videos Tsekatkaas covereitani!
kärkimies
10.12.2014 15:45:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsekin nyt hivuttaudun tälle palstalle. Jos vetää metallihommia kovaa pieksevän rumpalin kanssa niin riittääkö toi mihinkään?
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=949314
 
Riittääkö tehot esim. C-droppi vireeseen?
 
Funkånaut
10.12.2014 15:50:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kärkimies: Itsekin nyt hivuttaudun tälle palstalle. Jos vetää metallihommia kovaa pieksevän rumpalin kanssa niin riittääkö toi mihinkään?
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=949314
 
Riittääkö tehot esim. C-droppi vireeseen?

 
Luulis riittävän, jos ei niin rumpali opettelee soittamaan hiljempaa. :)
 
"Entinen naisystäväni soitti matkalla, että ei suostu valehtemaan. Kärjistyin. En ole valehtelija. Olen minä. Minulla on piipero Miljoona Tivoli ja Powerpark on super." - Vesa Keskinen Laatumusaa
kojones
10.12.2014 20:23:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kärkimies: Itsekin nyt hivuttaudun tälle palstalle. Jos vetää metallihommia kovaa pieksevän rumpalin kanssa niin riittääkö toi mihinkään?
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=949314
 
Riittääkö tehot esim. C-droppi vireeseen?

 
Mä sanoisin että ei riitä.
 
Antti1
10.12.2014 20:25:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kojones: Mä sanoisin että ei riitä.
 
Mä sanoisin että riittää.
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
fhtagn
10.12.2014 22:32:12 (muokattu 10.12.2014 22:32:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Mä sanoisin että riittää.
 
Komp. Mä oon aikoinani vetänyt death metallia monta vuotta tosta pykälän pienemmällä mallilla eli HA2500:lla. Oli tosin myös 4x10:n kanssa 15-tuumainen alakaappi kaverina. Hyvin riitti.
 
Antti1
10.12.2014 22:35:51 (muokattu 10.12.2014 22:38:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fhtagn: Komp. Mä oon aikoinani vetänyt death metallia monta vuotta tosta pykälän pienemmällä mallilla eli HA2500:lla. Oli tosin myös 4x10:n kanssa 15-tuumainen alakaappi kaverina. Hyvin riitti.
 
Mulla kokemusta muutamalta vuodelta D-vireessä, jossa kokeiltiin lyhyelti myös C-virettä, ja sitten pari vuotta toisella bändillä drop-C. Hyvin toimi ja volapotikkaan jäi säätövaraa ylöspäinkin vielä vaikka kuinka paljon, ehkä kovimmillaan volat on olleet jossain klo 10 kohdilla auki. Mut saa kai tostakin tehon loppumaan, jos haluaa välttämättä jotain jäätävää alapäätuubaa ampua epäherkkään kaappiin.
 
E: Itse olin tosin kitaran varressa noissa projekteissa, mutta ihan hyvin kuului sen alapäävoittoisen kitarameluamisenkin ohella.
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
jubuttib
13.12.2014 01:26:22 (muokattu 13.12.2014 01:37:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsekkin katselin LH500 kovasti, etenkin kun sen saa varsin näppäränä combona 2x10" kaiuttimien kanssa T-kaupasta (ihan tismalleen sama nuppi, on vaan valmiiksi mountattuna, ja voi jatkaa toisella kaapilla jos haluaa). Monissa nettiarvosteluissa sitä kehuttiin, mutta toisaalta paljon tuli risujakin, ja etenkin juuri äänten säätöä sanottiin hyvin oudoksi ja opettelua vaativaksi. Ilmeisesti se tonestack on toteutettu sen verran poikkeavasti, että jos vääntää basson, midin ja treblen nollille niin koko laite hiljenee täysin. Hieman erikoinen ratkaisu siis, mutta eiköhän sen kanssa osaisi elää. Samoin moni valitteli kun ei ole pre ja master säätöä erikseen, jos haluaisi ajaa etuasteen putkea niin pakko vääntää volyymi helkkarin kovalle. Noh, kai se eto peli on silti.
 
HA-sarjaa kehuttiin paljon myös, ja vain joitakin tiettyjä eriä joissa oli ollut virheellisiä komponentteja haukuttiin. Ja toki sitten ihmiset jotka eivät tykänneet Hartke-soundista haukkuivat myös.
 
Itsellänikin tilanne kehittynyt nyt siihen pisteeseen, että on varauksessa Hartken HA3500-nuppi ja Warwickin WCA 410 Pro -kaappi kun sattui käytettynä yhdistelmänä vastaan kaupassa, ensi viikolla pitäisi kotiuttaa se setti. Kävin jo pariin otteeseen testailemassa, ensin kaupan bassolla ja sitten omallani, ja pakko sanoa että tykkäsin. Etenkin putki-preamppi vastasi tosi hyvin soittodynamiikkaan, soundia sai säädettyä erinomaisen hyvin sekä preamppeja miksaamalla (molemmissa oli omanlaisensa soundi jotka vaikutti hyvin käyttökelpoisille, putkipuoli tuntui itsestäni paremmalle yksinään mutta erilaiset yhdistelmät olivat melkeinpä parhaita), graafista EQ:ta sorvaamalla, että myös Contour-osion ala- ja yläpääsäätimiä ruuvaamalla. Tosi helposti pääsin vintage "wooffista" helisevämpään rokkisoundiin, mikä on ihan hyvä kun bilebändissä pitää molempia soitella. Ja jos ei riitä niin sitten lyön POD X3 Liven suoraan effect returniin ja soitan sen mallinnoksilla ja efekteillä. =)
 
Ettäpä joo, ainakin minulle jäi tosi hyvä maku tuosta HA3500:sta, ja hyvä kun sain omaan budjettiini sopivan setin löytymään. Jos kaikki menee hyvin niin ensi viikolla sen lunastan pois kaupasta ja kärrään treenikselle. Kiitos vaan kaikista vinkeistä keskustelun aikana!
 
EDIT: Sen tosin sanon HA3500:sta, että sen kompressori oli enemmänkin limitteri. Yleensä ainakin minun kokemukseni mukaan kompressori pienentää hiljaisten ja kovien äänten eroa ainakin osittain nostamalla hiljaisten äänten volyymiä, mikä nostaa kokonaisäänenvoimakkuutta aika reilustikin, mutta tuo selvästikin vain rajoitti kovimpien äänien voimakkuutta. Toimihan se kyllä, hyvin tasoittui hennon ja kovan soiton erot tarvittaessa, mutta volyymia oli myös pakko nostaa jos sitä tiukalle ruuvasi. Sen saa myös kokonaan pois päältä onneksi, säätönuppi jopa ihan napsahtaa kun sen vääntää ihan nollille, olisiko jopa true bypass?
 
jubuttib
13.12.2014 01:32:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitäs on muuten porukka täällä mieltä kaappien sekoittelusta? Ainakin ulkomaisilla foorumeilla käydään hanakasti keskustelua siitä, ja yleinen konsensus tuntuu olevan että erilaisia kaappeja ei tulisi sekoittaa, ellei pääse kunnolla testaamaan niiden yhteispeliä ennen ostosta.
 
Perusteluina on useita seikkoja, lähtien siitä ettei esim. 1x15" ja 4x10" taajuusvasteissa ole välttämättä juurikaan eroa, mikä vie pohjaa pois idealta että eri kaapit tukisivat eri taajuusalueita, 15" lisäkaappi ei siis välttämättä tanakoittaisi bassotaajuuksia yhtään, ja että niillä kaapeilla olisi hirveä määrä overlappia taajuusalueissa ja luultavasti täysin erilaiset phase-vasteet. Seurauksena kaapit voisivat lopulta päätyä enemmän syömään toistensa ääniä kuin tukemaan niitä eri vaiheiden takia, ja lopputulos olisi parhaimmillaankin luokkaa "arvaamaton".
 
Tiede väitteiden takana vaikutti kyllä validille, mutta oli siellä porukkaakin jotka käyttivät 2x10" + 1x15" jne. sekoituksia ja tykkäsivät soundista, että olisiko johtopäätös luokkaa "riskit suuret, ei kannata tehdä sokkona, mutta jos testaat ja on hyvä niin mikäpäjottei"?
 
hollstro
13.12.2014 07:18:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi sekoitella ja kannattaa kokeilla. Mulla on 8x10" Marshall VBC ja Aguilar DB 212 ja yhdessä ne saundaa paremmalta kuin kumpikaan erikseen, eikä kysessä ole mitkään surkeat komerot vaan kokolaila tyyppinsä parhaimmistoa jotka yksinäänkin saa jengin kuseskelemaan hunajaa.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
edenbeast
14.12.2014 18:18:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mie hommasin nupiksi Peavey Windsorin ja kaapiksi 2x15" diy-pöntön. Saas nähdä miten toimii bassolla. Pakko oli ostaa kun sai niin halvalla ja jos ei basson kanssa riitä niin kitaralla toimii ainakin.
 
jubuttib
14.12.2014 23:19:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

edenbeast: Mie hommasin nupiksi Peavey Windsorin ja kaapiksi 2x15" diy-pöntön. Saas nähdä miten toimii bassolla. Pakko oli ostaa kun sai niin halvalla ja jos ei basson kanssa riitä niin kitaralla toimii ainakin.
 
Toivoo parasta. Netissä on muutama ihminen tuotakin yrittänyt, ja suositteleevat kyllä modauksia tone stackiin että toimisi basson kanssa järkevämmin. Tässä yksi threadi aiheesta:
 
http://www.talkbass.com/threads/peavey-windsor-mods-for-bass.522387/
 
edenbeast
15.12.2014 00:47:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiköhän tuolla windsorilla alkuun pärjää modaamattomanakin kun meinaa lähinnä punkin veivaukseen tulla.
 
jubuttib
16.12.2014 05:46:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiköhän lie.
 
Ihan mielenkiinnosta etsin videoesimerkkejä aiheesta, Celestionin jampat olivat kivan pikku demonstraation tehneet. Jos kohta kitaravahvistin toimiikin basson kanssa ihan hyvin, niin välttämättä ei kannata kokeilla kitarakaiuttimilla ainakaan tämän videon perusteella. =)
 
https://www.youtube.com/watch?v=ZiDoCGrCRUw
 
edenbeast
16.12.2014 08:40:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, 2000-luvun taitteessa kun oli vielä bändi kasassa tuli räjäytettyä pari vanhaa treenikämpillä lojunutta omistajatonta kitarakaappia bassolla :) Kaiutin sylkäisi kartion nätisti kun kunnolla tuuttasi. Eipä oo omilla kamoilla enää viittiny edes kokeilla.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «