Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Näppäily tuottaa aloittelijalle ongelmia
1 2 3
Demo Harrison
25.07.2014 13:29:56 (muokattu 25.07.2014 13:37:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitaristinplanttu innostui soittamaan eilisessä demosessiossaan bassoa pitkästä aikaan ja kivaa oli. Mutta oli tosiaan liian "pitkästä aikaa", kun pian oli näppäilykäden keskarissa sellainen rakkula, että hyvä jos sujuu nenänkaivuukaan.
 
Livahti viesti ennen aikojaan. Mutta onko tuossa sorminsoiton treenailussa mitään muita niksejä kuin että treenaamalla ne rakkulat lähtee ja sormet vahvistuvat?
 
Krooninen sävelkorvan tulehdus ja rytmitajuttomuustila jo vuodesta...
J.Nikkanen
25.07.2014 16:33:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Demo Harrison: Kitaristinplanttu innostui soittamaan eilisessä demosessiossaan bassoa pitkästä aikaan ja kivaa oli. Mutta oli tosiaan liian "pitkästä aikaa", kun pian oli näppäilykäden keskarissa sellainen rakkula, että hyvä jos sujuu nenänkaivuukaan.
 
Livahti viesti ennen aikojaan. Mutta onko tuossa sorminsoiton treenailussa mitään muita niksejä kuin että treenaamalla ne rakkulat lähtee ja sormet vahvistuvat?

 
Eipä siinä oikein oikotietä ole. Pikkuhiljaa ne sormenpäät kovettuvat ja kestävät useammankin tunnin sessiot, itsellä ollut hieman taukoa ja vain lyhyitä treenisessioita kotosalla, joten varovasti mutta säännöllisesti aloittelen ettei tulisi rakkuloita.
 
Mode on Seksin-Timo.
tender.insanity
09.02.2016 11:38:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viime viikolla hommasin itsellenikin basson. Aika pitkälti plektralla tulee soiteltua, kun oli vain tarkoitus nopeasti päästä nauhoittamaan oikeita bassoja omiin biiseihin.
 
Mutta onhan sitä tullut sormilla koitettua ja kivaa on vaikkei mitään osaakaan ja tekniikasta ei tietoakaan. Kahdella sormella soittelen, etu- ja keskisormi. Nimetön mukaan, niin ei tule yhtään mitään. Jotkut jutut tuntuu menevän aika luonnollisen tuntuisesti, mutta jotkut taas tuottavat suuria hankaluuksia.. Liittyy lähinnä kieltenvaihtoihin (+ tietty se sysipaska tekniikka).
 
Maidenin Wrathchildia tullut harjoitusmielessä soiteltua sormin. Se pääriffi alkaa aina hyvin mutta lopetus palauttaa maan pinnalle :D
 
Mutta basso on hieno soitin. Mie tykkään!
 
jperala
09.02.2016 13:29:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä ne näpit tottuu, aika pitkään pitää soitella ennen kun sormet kipeytyy, rakkuloita en ole enään nähnyt, itse soita 98% sormin, pitäisi toi pleku ottaa haltuun kun jaksaa :)
 
Yamaha TRBX504
Grugi
09.02.2016 14:38:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sopivalla tatsilla pistät soittaen ei siihen tarvii voimaa käyttää niin perkeleesti. Soittamalla ne nakit kovenee. :)
 
The only true wisdom is in knowing you know nothing.
tender.insanity
10.02.2016 07:55:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eilen sen verran mitä tuli soiteltua bassolla, niin vain sormilla vetelin. Pientä kehitystä jo huomattavissa. Luontainen tyyli taitaa olla ihan kahdella sormella. Ei sitä nimetöntä saa tässä vaiheessa ainakaan mukaan ollenkaan.
 
Mulla on keskisormi huomattavasti vahvempi ja sillä tulee melkein aina eka nuotti soitettua. Onko huono juttu? Kuten luonnollisuudesta puhuin, niin kitaraakin soitellessa sen keskisormen vahvuuden huomaa kun monesti plektraa pidän ihan kolmella sormella tai peukku/keskisormi yhdistelmällä.
 
Pari kysymystä:
 
1) Jos soitellaan laukkakomppia, niin onko järkevämpää soittaa aina sävel per sormi vai niin että tasakahdeksasosat vahvemmalla sormella ja sinne väliin sitten toisella sormella? Hankalasti selitetty, joo. Siis kun menee Tää-Tä-Tä, Tää-Tä-Tä niin sormilla 1-2-1, 2-1-2 vai 1-1-2, 1-1-2?
 
2) Miten tuo peukun ankkurointi? Ilmeisesti peukkua kannattaa pitää aina soitettavasta kielestä seuraavan päällä, vai? Esim. hyppäys E-kieleltä vaikka D-kielelle soittelemaan on iso.
 
3) Ei liity sormilla soittamiseen, mutta kuinka alas kielet kehtaa laittaa? Mulla matalimmat B ja E kieli ottaa nauhoihin kiinni sopivasti ja tykkään siitä fiiliksestä, mikä tulee soittaessa. Eli ihan toisin kuin kitaran kanssa, jossa pyrin pitämään kielet mahdollisimman korkealla =)
 
sepisti
10.02.2016 08:48:06 (muokattu 10.02.2016 08:53:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pari kysymystä:
 
1) Jos soitellaan laukkakomppia, niin onko järkevämpää soittaa aina sävel per sormi vai niin että tasakahdeksasosat vahvemmalla sormella ja sinne väliin sitten toisella sormella? Hankalasti selitetty, joo. Siis kun menee Tää-Tä-Tä, Tää-Tä-Tä niin sormilla 1-2-1, 2-1-2 vai 1-1-2, 1-1-2?

 
Minusta näihin sun kysymyksiin ei ole suoranaisesti oikeita vastauksia, eli tee siten miten hyvältä tuntuu. Itse soitan pääosin kahdella sormella ja olen pyrkinyt treenaamaan niin, että ei ole väliä kumpi sormi edellä mennään. Monessa tilanteessa näppäilyjärjestystä on luontevaa muuttaa, siksi treenaisin tuota 1-2-1,2-1-2 -vaihtoehtoa.
 
2) Miten tuo peukun ankkurointi? Ilmeisesti peukkua kannattaa pitää aina soitettavasta kielestä seuraavan päällä, vai? Esim. hyppäys E-kieleltä vaikka D-kielelle soittelemaan on iso.
 
Minusta ei kannata, mutta makuasia jälleen. Itse leputan peukaloa mikrofonin reunaa vasten joko jatkuvasti, tai sitten vain matalinta (E) kieltä soittaessani. Muita kieliä soittaessani peukku pysyy lähes poikkeuksetta matalimman kielen päällä. Mutta mitään sääntöä en luo tähänkään. Kaikki riippuu soitettavasta biisistä ja soundista mitä haetaan. Johonkin biisiin paras soundi tulee kahden mikrofonin välistä soittamalla, joten välillä peukaloa tulee leputettua ilmassa.
 
3) Ei liity sormilla soittamiseen, mutta kuinka alas kielet kehtaa laittaa? Mulla matalimmat B ja E kieli ottaa nauhoihin kiinni sopivasti ja tykkään siitä fiiliksestä, mikä tulee soittaessa. Eli ihan toisin kuin kitaran kanssa, jossa pyrin pitämään kielet mahdollisimman korkealla =)
 
Mulla on kielet niin alhaalla kuin mahdollista ilman räminöitä.
 
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
tender.insanity
10.02.2016 09:21:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Minusta näihin sun kysymyksiin ei ole suoranaisesti oikeita vastauksia, eli tee siten miten hyvältä tuntuu.
 
No näinhän se on. Mielellään kyllä kysyy osaavilta, ettei käy niin kuin kitaran kanssa. Sitä nyt tuli itse opiskeltua ja välillä oli kaikki päin helvettiä. Edelleenkin oma tekniikka sen kanssa on hieman outoa, mutta eipä sitä näillä soittoon riittävillä ajoilla noin 24 soittovuoden jälkeen helposti muuteta :D
 
ninokoo
10.02.2016 09:23:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Mulla on keskisormi huomattavasti vahvempi ja sillä tulee melkein aina eka nuotti soitettua. Onko huono juttu?
 
Suosittaisin koittamaan treenamista etusormi edellä ja katsomaan miltä se alkaa tuntua. Itselläni lähtevä sormi vaihtelee paljonkin ja joskus saatan soittaa koko jutun pelkästään keskisormella. Tai etusormella. Tai peukalolla. Pääasiassa lähden kuitenkin etusormella. Alussa siihen joutuu kiinnittämään huomiota, mutta ajan kanssa alkaa mennä kuin itsestään ja sormet löytää sen luontaisimman tavan liikkua.
 
1) Jos soitellaan laukkakomppia, niin onko järkevämpää soittaa aina sävel per sormi vai niin että tasakahdeksasosat vahvemmalla sormella ja sinne väliin sitten toisella sormella? Hankalasti selitetty, joo. Siis kun menee Tää-Tä-Tä, Tää-Tä-Tä niin sormilla 1-2-1, 2-1-2 vai 1-1-2, 1-1-2?
 
Kuten edellä, itse lähtisin treenaamaan sillä 1-2-1 koska kun se on hallussa on helpompi varioida järjestystä, tarvittavan kompin tai fiiliksen mukaan.
 
2) Miten tuo peukun ankkurointi? Ilmeisesti peukkua kannattaa pitää aina soitettavasta kielestä seuraavan päällä, vai? Esim. hyppäys E-kieleltä vaikka D-kielelle soittelemaan on iso.
 
Itse menen niin että E-kieltä soitettaessa peukalo on mikin tai kaulan päällä, A-kieltä soitettaessa E-kielen päällä ja D-G -kieliä soitettaessa A-kielen päällä. Näin siinä ei soi turhat kielet vahingossakaan.
 
3) Ei liity sormilla soittamiseen, mutta kuinka alas kielet kehtaa laittaa? Mulla matalimmat B ja E kieli ottaa nauhoihin kiinni sopivasti ja tykkään siitä fiiliksestä, mikä tulee soittaessa. Eli ihan toisin kuin kitaran kanssa, jossa pyrin pitämään kielet mahdollisimman korkealla =)
 
Tykkään myös mahdollisimman matalasta tatsista, mutta liian alhaalla olevat kielet haittaavat omassa soitossa liiaksi dynamiikkaa. Eli pistän niin alas kuin pystyy kevyehköllä tatsilla soittamaan ja sitten nostan vähän korkeammalle että ei rämise liiaksi kun aletaan röytämään. Tämä riippuu tietenkin omasta soittotavasta, jos et tarvitse vetää kovalla tatsilla niin sitten pystyy laittamaan tosi matalallekin.
 
I always kinda sorta wished I looked like Elvis
tender.insanity
10.02.2016 09:35:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos tosiaan neuvoista. Kai se pitää etsiä joku osaava basisti käsiin, jolta voisi livenä vähän pyytää vinkkejä. Pitää myös joku pieni videopätkä omasta räpelöinnistä ottaa ja laittaa tänne jakoon, niin saatte haukkua kaikki puutteet heti alkuun :D
 
Grugi
10.02.2016 11:12:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Kiitos tosiaan neuvoista. Kai se pitää etsiä joku osaava basisti käsiin, jolta voisi livenä vähän pyytää vinkkejä. Pitää myös joku pieni videopätkä omasta räpelöinnistä ottaa ja laittaa tänne jakoon, niin saatte haukkua kaikki puutteet heti alkuun :D
 
Hyviä opetusvideoita on juutuubi pullollaan ja parhaat mielestäni nämä
https://www.youtube.com/user/devinebass/videos
 
The only true wisdom is in knowing you know nothing.
tender.insanity
13.02.2016 12:19:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viikko basson hankinnasta/soittamista. Ekaksi vähän sormilla räpelöimistä, mistä ei tule yhtään mitään. Sitten plektralla, joka on vähän luontaisempi minulle :D
 
https://www.youtube.com/watch?v=j9-jYpbPwFQ&feature=youtu.be
 
Grugi
13.02.2016 13:44:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Viikko basson hankinnasta/soittamista. Ekaksi vähän sormilla räpelöimistä, mistä ei tule yhtään mitään. Sitten plektralla, joka on vähän luontaisempi minulle :D
 
https://www.youtube.com/watch?v=j9-jYpbPwFQ&feature=youtu.be

 
Treenaat vaan sitä sormisoittoa niin se alkaa sujumaan ihan varmasti.
 
Soita vaikka skaaloja sormituksella etu keski etu keski jne. Metronomi avuksi alkuun 60bpm ja sitä rataa.
 
The only true wisdom is in knowing you know nothing.
jperala
14.02.2016 10:51:48 (muokattu 14.02.2016 10:52:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Viikko basson hankinnasta/soittamista. Ekaksi vähän sormilla räpelöimistä, mistä ei tule yhtään mitään. Sitten plektralla, joka on vähän luontaisempi minulle :D
 
https://www.youtube.com/watch?v=j9-jYpbPwFQ&feature=youtu.be

 
Huomaa että kitaristi taustalla mennään, oli ihan mielenkiitoista seurata sormisoitossa miten vilkuilit oikeaa kättä koko ajan mutta plekun kanssa samaa ei ilmennyt.
 
Itsellä on nykyään toisin päin, plekun kanssa vähän hukassa, kun en ymmärrä kitaran päälle mitään. Ei sillä että osaisin bassoakaan soittaa, mutta sormin paljon luontevampaa.
 
Mee polvilles ja huuda mun nimee! Höhö!
tender.insanity
14.02.2016 11:25:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jperala: Huomaa että kitaristi taustalla mennään, oli ihan mielenkiitoista seurata sormisoitossa miten vilkuilit oikeaa kättä koko ajan mutta plekun kanssa samaa ei ilmennyt.
 
Itsellä on nykyään toisin päin, plekun kanssa vähän hukassa, kun en ymmärrä kitaran päälle mitään. Ei sillä että osaisin bassoakaan soittaa, mutta sormin paljon luontevampaa.

 
Joo. Pitää seurata sormisoitossa noita kielten vaihdoksia. Se on vielä aika hankalaa. On noi kyllä kaksi ihan eri maailmaa soitella sormin tai plektralla. Plektralla soitossa on kyllä oma soundinsa myös. Paras jos molempia osaisi käyttää edes auttavasti!
 
jperala
14.02.2016 11:36:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Joo. Pitää seurata sormisoitossa noita kielten vaihdoksia. Se on vielä aika hankalaa. On noi kyllä kaksi ihan eri maailmaa soitella sormin tai plektralla. Plektralla soitossa on kyllä oma soundinsa myös. Paras jos molempia osaisi käyttää edes auttavasti!
 
Kannattaa opetella että seurailet peukalolla missä mennään, eli se tuki peukalo, kuljetat sitä alas/ylös sitä mukaan mistä soitat se joko auttaa tai sotkee päätä vielä enemmän.
 
Mee polvilles ja huuda mun nimee! Höhö!
J.Nikkanen
14.02.2016 12:03:04 (muokattu 14.02.2016 12:07:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Viikko basson hankinnasta/soittamista. Ekaksi vähän sormilla räpelöimistä, mistä ei tule yhtään mitään. Sitten plektralla, joka on vähän luontaisempi minulle :D
 
https://www.youtube.com/watch?v=j9-jYpbPwFQ&feature=youtu.be

 
Plektratekniikka on kyllä suoraan kitarasta joo. Sopii toki joihinkin hommiin, mutta itse en tykkää siitä että plektran pyyhkäisy kuuluu noin selvästi. Oikea käsi on tuolleen semivalmiina vetäisemään demppidjenttiä koko ajan, mikä on ihan yleistä kitarapohjalta. Itse suosin basso+plektra soitossa hieman "isompaa" otetta plärästä. Karkeasti sanottuna, jos kitaralla on peukku koukussa niin basson kanssa se on suorana. Plektra kohtaa kielen kielen suuntaisesti eikä viistossa, jolloin se "sahaus" ääni sävelen alussa jää sieltä pois. Ihan vaan ideana, kokeile ihmeessä.
 
edit: tai sitten tuo saundi on niin pirun kirkas että tuo plärän sutaisu korostuu. Peukkuhan siellä on suorassa, plärän kulmaa kieliin ei tästä kännykän ruudulta näe vaikka kuinka tiirailen. Mutta ota vähän iisimmin, koita saada sävelet, varsinkin sormin, soimaan samalla tavalla ja yhtä vahvasti. Perustylsää ja samalla maailman parasta, eli rytmipyramidiä vaikka klikin tahtiin aina alkulämpönä niin johan lähtee rullaamaan sormihommat.
 
nappo
15.02.2016 15:29:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Useita vuosia kun on mennyt pelkästään sormilla, niin eipä se plekusoittokaan ole enää itsestäänselvyys. Väsyy plekukäsi niin pirusti.
 
Eli kannattanee vaihdella välillä plekun ja sormien välillä. Joihinkin biiseihin käy paremmin plekusoundi kuin sormet jne.
 
Liekkipipoilta uusi LP ulkona! http://www.youtube.com/watch?v=cEReNQv2t18
V.M.V
16.04.2017 21:54:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitetaanpa tänne. Viime joulusta asti soitellut sormilla ja tässä eka nauhoite. Miltä kuulostaa näin niinku muun musiikin seassa?
 
https://dl.dropboxusercontent.com/u/5738957/Demonikakka.mp3
 
Progbass
17.04.2017 09:31:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

V.M.V: Laitetaanpa tänne. Viime joulusta asti soitellut sormilla ja tässä eka nauhoite. Miltä kuulostaa näin niinku muun musiikin seassa?
 
https://dl.dropboxusercontent.com/u/5738957/Demonikakka.mp3

 
Eipä tuo pahalta kuulosta, mut onhan siellä ajoituksessa heittoa ja myös dynamiikassa. Ehdottaisin ottaan jonkin verran alapäätä pois ja saada soundi vähän erottelevammaksi(esim lisäämällä hieman säröä), niin myös itse kuulee mahdolliset virheet paremmin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «