Muusikoiden.net
10.12.2016
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Näppäily tuottaa aloittelijalle ongelmia
1 2
AJ81
13.03.2014 14:15:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitaran rinnalle tuli sitte viimeinkin ostettua basso ja nyt menny pari päivää iloisesti soitellessa. Nyt vasta havainnut toden teolla miten hieno instrumentti onkaan kyseessä vaikka ihan perusjuttuja tässä luonnollisestikin vielä mennään, aletaan koristella niitä kuvioita sitten myöhemmin. Ja vielä kun saisi lihasmuistin kitaramoodista pois niin ei tarttis koko aikaa kattoo otelautaa että missä ne sormet vipeltää..
 
Ongelmia ja kysymyksiäkin on ilmennyt sen verran että oikealla kädellä tulee vielä näpääiltyä lähes yksinomaan etusormella, keskisormi ei tunnu luonnostaan lähtevän mukaan. Ja sitten kun lähtee, niin soundi on heti sellainen hieman Steve Harris-tyyppinen läsähdys. Kitaristina olisi helppo oikaista ja ottaa plärä käyttöön, mutta se ei tässä vaiheessa kuulu suunnitelmiin perussoittelun osalta.
 
Onko tohon jotain hyvää treeniä olemassa vai tuleeko se sieltä ikäänkuin pakottamalla jonkun sortin vuoronäppäilyllä ajan mittaan? Yksi vaihtoehtohan on treenata keskisormi vikkeläks, soittaa sitte Maidenit sillä ja humpat etusormella.. =)
 
Ja näitä tyhmiä kysymyksiä tulee sitten jatkossakin, varoitan jo etukäteen. =)
 
jperala
13.03.2014 14:19:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se on vaan harjotuksen puutetta, itsekkin pääsääntöisesti etusormella, mutta kyllä nykyään keskisormi toimii ja joskus nimetön jopa. Toiso on opintojen äiti :)
 
OravaJatsari
Miikss
13.03.2014 14:22:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä siihen tosiaan muuta keinoa ole kuin alkaa väkisin ottamaan niitä muita sormia käyttöön. Harjoituksella se useamman sormen käyttö sitten alkaa sujua luonnostaan.
 
"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji"
Vessajono
13.03.2014 18:42:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AJ81: Onko tohon jotain hyvää treeniä olemassa vai tuleeko se sieltä ikäänkuin pakottamalla jonkun sortin vuoronäppäilyllä ajan mittaan? Yksi vaihtoehtohan on treenata keskisormi vikkeläks, soittaa sitte Maidenit sillä ja humpat etusormella.. =)
 
Paukuttelet sitä vuoronäppäilyä vaan metronomin kanssa menemään. Jos tuntuu liian puisevalta vapailla kielillä niin yhdistä vaikka asteikkotreeniin.
 
Maidenit kannattaa soittaa kolmella sormella.
 
"Notice that the lead guitar is overdubbed. The two voices are parallel fifths apart. This creates an eerie, medieval sound. That's because they actually used a lot of open fifths back then."
AJ81
13.03.2014 19:08:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löysin tuossa jo pari biisiä mitä on hyvä naputella vuorovedoin, keskisormen aiheuttama räpsekin on jo hieman vähenemään päin. Ranteen asentoa kun hieman viilaili ja kynttä pureskeli lyhyemmäks niin parannus oli jopa huomattava.
 
Kitaran soitosta tuntuu olevan se etu että suurinpiirtein tajuaa että mistä kohdin otelautaa tulee minkäkinlainen ääni ja miten niitä saa nidottua edes jotenki järkevästi yhteen. Siihenpä ne sitten jääkin. Mutta pirun kivaa touhua tää pompsottelu on, kuus tuntia per päivä menny hyvinkin lennokkaasti. Eikä malttais lopettaa nytkään ku vauhtiin pääsi.
 
Etvi
13.03.2014 20:45:32 (muokattu 13.03.2014 20:52:42)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiinnitä huomiota siihen, että sormien liikkeet oivat mahdollisimman pieniä ja hallittuja. Jos sormet retkahtelee minne sattuu, niin kontrolli kärsii auttamatta. Kolmen sormen näppäilyt on yllättävän vaikeaa saada toimimaan tasaisella dynamiikalla ja rytmillä. Kolmella sormella meinaa tulla puoliväkisinkin trioleja, laukkakomppia tai muita kamaluuksia. Maidenitkin ovat kyllä hyvin soitettavissa kahdella sormella, jos tekniikka on kohdallaan.
 
Edit: Tulipa vielä mieleen tämä juttu.
 
http://youtu.be/yDSAd29kJ0o?t=5m54s
 
Peukku kannattaa siis kuljettaa mukana sammuttamassa paksumpia kieliä.
 
"Äänimies hoi, saisko vähän lisää akustiikkaa?"
AJ81
13.03.2014 20:56:04 (muokattu 13.03.2014 20:59:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noh, ei tässä mitään Maidenia aleta vetää, se oli vaan esimerkkinä alussa vallinneesta keskisormen aikaansaamasta soundista. =)
 
Hankaluuksia tuottaa enää lähinnä se että keskisormi on niin halvatu paljon pitempi niin huomasin sen näppäillessä olevan huomattavan koukussa jolloin näppäily suuntautuu ilmeisesti hieman enemmän ulospäin verrattuna etusormeen ja aiheuttaa niitä räpsähtelyjä. Täytyy vissiin alkaa höperehtiä jotain tilusankaria ja nostaa basso polvelle pystyyn niin sittenhän ne sormet olis kieleen nähden samassa kohdassa....
 
Positiivista on se että nyt sen keskisormen saa jo mukaan soitteluun. HIMin Gone with the sin-sävelmää kun 10 kertaa vetää vuoronäppäilyllä niin tyhmempikin tajuaa.
 
Edit. Tuo peukkuhomma tuli raadollisesti esille EWF:n Septemberin introssa. Ei kuulostanu kovinkaan hienolta tai svengaavalta kun A jäi taustalle jyrisemään. Mutta kun peukkua on niin hyvä lepuuttaa B-kielellä....
 
Rocco_Longfella
14.03.2014 14:37:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AJ81: Hankaluuksia tuottaa enää lähinnä se että keskisormi on niin halvatu paljon pitempi niin huomasin sen näppäillessä olevan huomattavan koukussa jolloin näppäily suuntautuu ilmeisesti hieman enemmän ulospäin verrattuna etusormeen ja aiheuttaa niitä räpsähtelyjä. Täytyy vissiin alkaa höperehtiä jotain tilusankaria ja nostaa basso polvelle pystyyn niin sittenhän ne sormet olis kieleen nähden samassa kohdassa..
 
Seisoviltaan ongelma korjaantuu lähes itsestään. Muutenkin sanoisin seisaaltaan soittamisen olevan näppäilykädelle helpompaa luonnollisemman rannekulman vuoksi.
 
Hitaasti hyvä tulee ja kuten aikaisemmin mainittiin kannattaa opetella mahdollisimman ekonomiseen soittotapaan heti alussa. Säästää sitten myöhemmin paljolta vaivalta soittotatsin, saundin ja nopeuden kehittämisen kanssa.
 
Kannattanee myös kiinnittää huomiota siihen, haluaako tai kannattaako soittaa oikeasti vuorosormin vai jättääkö pidemmissä* nuoteissa toisella sormella soittamatta, jolloin yksinkertaistettuna iskuille tulisi aina etusormi.
 
*Jos siis bassolinjassa on esim neljäs- ja kahdeksasosia.
 
Täydellisimmässäkin naisessa on 150g paskaa.
Miikss
14.03.2014 14:38:11 (muokattu 14.03.2014 14:39:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Etvi: Peukku kannattaa siis kuljettaa mukana sammuttamassa paksumpia kieliä.
 
Itse kyllä tykkään dempata muut kielet ylhäältäpäin otelaudalla tai näppäilystä "vapailla" sormilla (siis muilla kuin peukku, yleensä nimetön tai pikkurilli). Ei tuota kannata niin mantrana pitää, jos ei ala tuntua luonnolliselta. Itse ainakin tykkään pitää peukalon melkein koko ajan mikin päällä ihan jotain rauhallisimpia biisejä lukuunottamatta. Hankala saada sormia toimimaan järkevästi jos käsi on melkein nyrkissä. Varsinkin jos keksisormi on pitkä muihin sormiin verrattuna (kuten aloittaja mainitsi), niin saattaa tulla ongelmia jos peukku on liian lähellä muita sormia ja keskaria joutuu koukistamaan luonnottoman paljon.
 
Mulla on kyllä myös aika laaja liike sormissa ja ei se tarkkuutta tai soundia haittaa. Nämä on hyvin pitkälti fyysisiin ominaisuuksiin ja tottumukseen perustuvia juttuja, joita ei kannata välttämättä opetella muiden ohjeiden mukaan.
 
"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji"
Etvi
14.03.2014 22:27:48 (muokattu 14.03.2014 22:28:15)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miikss: Nämä on hyvin pitkälti fyysisiin ominaisuuksiin ja tottumukseen perustuvia juttuja, joita ei kannata välttämättä opetella muiden ohjeiden mukaan.
 
Tuon floating thumb -jutun hyöty tuli parhaiten esiin legatoissa, joissa on vapaita kieliä mukana. Sammuttaminen vasemmalla kädellä tällöin vaatii aika paljon. Itseltäni ei plektrasoitto meinaa oikein sujua, kun kielien hallittu demppaaminen vaan tuolloin onnistu.Edelleenkin jaksan tästä ohjeiden kuuntelemisesta. Toisinaan on hyvinkin hyödyllistä kuunnella ihmisten kokemuksia ja kenties kokeilla soveltaa niitä omaan soittoon. Oma basso-openi pisti soittotekniikkaani aika lailla uusiksi, mistä olen hyvin kiitollinen.
 
Itseopettelemani tekniikka oli vaan sen verran huono, ettei sen kanssa olisi pystynyt kehittymään kovinkaan pitkälle. Vapaita kieliä jäi soimaan ja time alkoi laahata tempon mennessä yli 150 bpm. Ongelmat poistuivat tekniikan korjauksella.
 
En silti väitä että yksi formaatti sopisi kaikille. Esim. Flea soittaa aika hyvin sillä varsin omaperäisellä tekniikallaan. Toisinaanhan soittotekniikkaa ja ergonomiaa voidaan uhrata myös tyylillisistä syistä. Esim. joskus basso roikkuu niin alhaalla ettei kädet yletä kielille kumartumatta. Eikä varmasti kukaan pakota ketään soitttamaan bassoa millään tietyllä tavalla. Tyyli on vapaa ja pääasia että nauttii soittamisesta.
 
"Äänimies hoi, saisko vähän lisää akustiikkaa?"
Miikss
14.03.2014 22:48:23 (muokattu 14.03.2014 22:50:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Etvi: Tuon floating thumb -jutun hyöty tuli parhaiten esiin legatoissa, joissa on vapaita kieliä mukana. Sammuttaminen vasemmalla kädellä tällöin vaatii aika paljon. Itseltäni ei plektrasoitto meinaa oikein sujua, kun kielien hallittu demppaaminen vaan tuolloin onnistu.Edelleenkin jaksan tästä ohjeiden kuuntelemisesta. Toisinaan on hyvinkin hyödyllistä kuunnella ihmisten kokemuksia ja kenties kokeilla soveltaa niitä omaan soittoon. Oma basso-openi pisti soittotekniikkaani aika lailla uusiksi, mistä olen hyvin kiitollinen.
 
Jep, toki tyylijuttuja nuo kanssa. Tiettyihin tyyleihin tuo peukalodemppaus on varmasti helpoin ja järkevin tapa. Itsekin olen samaa mieltä siitä, että kokeneempien ohjeita kannattaa kuunnella. Kuitenkin jos oma tyylilaji ei vaadi tiettyjä tekniikoita tai ne ei vaan muuten luonnistu itseltä, niin turha siitä on stressiä vetää. Ensinnäkin harva meistä taitaa kovinkaan laajalla skaalalla erilaisia musiikkityylejä ja ei se minusta ole tarpeellista edes jos ei välttämättä itse halua kaikkea osata. Toisekseen melkein kaikelle löytyy vaihtoehto, joita kannattaa kokeilla. Eiköhän sitä kaikenlaisille tyyleille löydy myös niitä kokeneempien ohjeita, joita voi tsekkailla. Omaa soittotyyliäni vertaisin hyvin pitkälti Trujillon vastaavaan.
 
Etvi: Itseopettelemani tekniikka oli vaan sen verran huono, ettei sen kanssa olisi pystynyt kehittymään kovinkaan pitkälle. Vapaita kieliä jäi soimaan ja time alkoi laahata tempon mennessä yli 150 bpm. Ongelmat poistuivat tekniikan korjauksella.
 
Mullakin olis ollut ihan jees, jos joku olisi opettanut kunnollisen tekniikan alusta lähtien. Onhan tässä muutama vuosi mennyt hioessa tuota tekniikkaa suurimmaksi osaksi itseopiskelun kautta. Ei se vieläkään täydellinen ole, mutta close enough itselleni. Sormissa riittää kyllä nykyään nopeus ja tarkkuus mihin vaan, lähinnä jaksaminen tulee vastaan. Onneksi nykyään on myös suhteellisen hyvä plektratekniikka handlattuna, niin sormia väsyttävät biisit voi vetää sillä.
 
Etvi: En silti väitä että yksi formaatti sopisi kaikille. Esim. Flea soittaa aika hyvin sillä varsin omaperäisellä tekniikallaan. Toisinaanhan soittotekniikkaa ja ergonomiaa voidaan uhrata myös tyylillisistä syistä. Esim. joskus basso roikkuu niin alhaalla ettei kädet yletä kielille kumartumatta. Eikä varmasti kukaan pakota ketään soitttamaan bassoa millään tietyllä tavalla. Tyyli on vapaa ja pääasia että nauttii soittamisesta.
 
Näinhän se menee.
 
"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji"
tepe7
08.04.2014 13:53:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

en malta olla lisäämättä tähän omaa sormitekniikkakokemustani. olen entinen 70-luvun teinikellarikitaristi, joka 'alennettiin' basistiksi kolme vuotta sitten monen monen soittamattoman vuoden jälkeen. olen kuitenkin soittanut myös viiskielistä bluegrass banjoa parikymppisestä saakka, ja tämä banjon sormitusten vaikutus omaan bassonsoittotapaani on huomattava. banjon ns. rullaustekniikat ovat helpottaneet sormin soittamisen oppimista. käytän myös peukaloa banjomaisesti joissakin kohdisssa, missä se tuntuu hyvältä. suuri ero banjon sormituksiin on, että banjoa soitettaessa sormien kohtauskulma kieliin on pystysuora, mutta basso-opettajani korjasi tämän heti alkuun :)
 
jukkajylli
09.04.2014 15:25:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AJ81: sellainen hieman Steve Harris-tyyppinen läsähdys.
 
Hoho, tosta kannattaa kieltämättä hankkiutua eroon.
 
Osmonautti
09.04.2014 16:27:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: Paukuttelet sitä vuoronäppäilyä vaan metronomin kanssa menemään. Jos tuntuu liian puisevalta vapailla kielillä niin yhdistä vaikka asteikkotreeniin.
 
Mää komppaan tätä, varsinkin tuota metronomihommaa, koska sitä tulee puolivahingossa opeteltua pitämään taimia vähän paremmin. Itse kyllästyin asteikkoihin melko nopeesti ja soitin yleensä vaan jonku biisin päälle. Vielä parempaa ois mun mielestä jos pystyt mitenkään äänittämään soittoas jonkinlaisen kompin kans. Se äänitys on miltei ärsyttävän paljastavaa ja ainakin itelle oli aluks erittäin opettavaista kun ei voinut uskoa että soitto laahas tai kiilas niin paljon. Äänitys myös paljastaa jos keskari kuulostaa paljon vaimeammalta kuin etusormi tai päinvastoin.
 
Pekko
10.04.2014 09:23:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kovat jätkät vetää plärällä.
 
https://www.youtube.com/watch?v=mm-bSGoUDsc
 
GiovanniDiRondo
10.04.2014 14:03:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen soitellut bassoa aina silloin tällöin kun ei ole saatu "oikeaa" basistia. Kun on kitaristi niin soitin tietysti plektralla.
 
No tässä sitten ehkä pari-kolme vuotta sitten päätin opetella soittamaan sormin.
 
Viime vuoden alussa sitten aloin soittaa tällä uudella tavalla bändin kanssa.
 
Ei ollut helppoa. Treeneissä asia vielä jotenkin alkoi sujua. Mutta viime syksynä äänitettiin levyä studio-livenä, ja siinä tulee esille puutteita.
 
Lopputuloksessa huomaa sitten sen, että vaikka saan soitettua nyt jo taimissa ja hallitsen periaatteessa tekniikan, niin dynamiikan kanssa on paljon ongelmia. Välillä ääni vaimenee turhan paljon ja hyvinkin epäjohdonmukaisesti.
 
No, tuon kanssa täytyy vaan sitten elää. Vielä ei ole kukaan tuosta valittanut, mutta tuohon täytyy vaan nyt kiinnittää huomiota jatkossa, jos basistin hommat vielä yleensä jatkuu.
 
CheRoberto
10.04.2014 15:47:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GiovanniDiRondo: Lopputuloksessa huomaa sitten sen, että vaikka saan soitettua nyt jo taimissa ja hallitsen periaatteessa tekniikan, niin dynamiikan kanssa on paljon ongelmia. Välillä ääni vaimenee turhan paljon ja hyvinkin epäjohdonmukaisesti.
 
Kompurallahan noita dynamiikka ongelmia voi mukavasti siloitella.
 
Aguilar | Sandberg | Tech 21 | TKS
GiovanniDiRondo
10.04.2014 17:21:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CheRoberto: Kompurallahan noita dynamiikka ongelmia voi mukavasti siloitella.
 
No niin kaikkea voi siloitella, mutta parempi olis jos osais soittaa siinä vaiheessa kun nauha pyörii. :)
 
AJ81
18.04.2014 00:04:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pekko: Kovat jätkät vetää plärällä.
 
Kitarapohjalta kun ponnistaa niin plekun käyttö ei ole kyllä millään muotoa vierasta, nyt alkanu kokeilemaan moista ihmekapinetta jo basson puolellakin. Joissain jutuissa toimii hyvinkin, mutta toisissa tuntuu lähinnä itsensä huijaamiselta jo soundinkin puolesta. Raskaammissa jutuissa, niissä joita lähinnä tulee soiteltua, tuntuu ihan hyvältä ratkasulta tuokin. Mutta toisaalta sormillahan sitä syödäänkin, ei plärällä.
 
Pikkuhiljaa tekniikoita haltuun ja harharetkeilyt basismin maailmaan jatkuu, kiitoksia kaikille avuista jo tässä vaiheessa.
 
Rockodile
18.04.2014 23:52:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa myös alusta alkaen kiinnittää huomiota siihen, mitä tapahtuu kun vaihtaa kieltä. Ylöspäin (esim. E:ltä A:lle) mennessä vois yleisesti ottaen sanoa, että aina kannattaa vuorotella sormia. Alaspäin mentäessä taas voi jatkaa samalla sormella, ns. "raking", tai vuorotella silloinkin. Molempien vaihtoehtojen jonkin asteinen hallitseminen tuskin haittaa mitään, niissä on omat puolensa kummassakin. Mutta kannattaa toki fiilistellä hieman molempia ja keskittyä sitten siihen, mikä tuntuu paremmalta.
 
Scott Devine osaa selittää asian tarkemmin: https://www.youtube.com/watch?v=eNAYIfITgpw
 
Musa on parsasta, yo!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti