Muusikoiden.net
09.12.2016
Rockway LIVE! Joka maanantai ja keskiviikko klo 17-19 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kontrabasson etuaste-ideaa..
1
Pekke
25.02.2014 16:56:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kertokaapa mielipiteenne.. soittelen kontrabassoa, olen piezo-mikittänyt sen ja pelittää, mutta etuastettahan se huutaa. Voiko oma Ampeg-bassovahvistin toimia ikäänkuin etuasteena (ja monitorina) jos Ampegista pistää linjan mikseriin ja pelaa sillä ikäänkuin pääasiassa? Onko jollakin kokemuksia ja mitä pitäisi ottaa asiassa huomioon?

absqua
25.02.2014 17:03:39

Pekke: Kertokaapa mielipiteenne.. soittelen kontrabassoa, olen piezo-mikittänyt sen ja pelittää, mutta etuastettahan se huutaa. Voiko oma Ampeg-bassovahvistin toimia ikäänkuin etuasteena (ja monitorina) jos Ampegista pistää linjan mikseriin ja pelaa sillä ikäänkuin pääasiassa? Onko jollakin kokemuksia ja mitä pitäisi ottaa asiassa huomioon?

Ampegi saattaa pelittää ihan ok, testaamallahan se selviää. Piezolle olis hyvä hommata etunen, jonka sisääntulon impedanssi olis edes about samoilla huudeilla piezon kanssa.
Luultavasti sä saat sopivan erillisen eturauhasen avulla sieltä ampegista paljon paremman soundin ulos.

Sansampin acoustic Di on hyvä peli, samaten Fishmanin pro eq platinum bass di.

Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Pekke
25.02.2014 17:08:19

OK, kiitos tuosta viestistä. Tutkin asiaa.

EP
25.02.2014 17:44:59

Pekke: Kertokaapa mielipiteenne.. soittelen kontrabassoa, olen piezo-mikittänyt sen ja pelittää, mutta etuastettahan se huutaa. Voiko oma Ampeg-bassovahvistin toimia ikäänkuin etuasteena (ja monitorina) jos Ampegista pistää linjan mikseriin ja pelaa sillä ikäänkuin pääasiassa? Onko jollakin kokemuksia ja mitä pitäisi ottaa asiassa huomioon?

Mulla on ollu ihan behringer acoustic di.
Millainen piezo sulla on, onko joka kielelle oma ja miten kiinnitys?

Musiikissa nimenomaan laatu ratkaisee, eikä määrä. (Lasse Mårtenson)
Pekke
25.02.2014 20:25:30

Siinä on kaksi pietzolevyä, liimalla tallassa kiinni E ja A kielten "välissä" ja toinen D ja G: n välissä noin sentin päässä tallan kaaresta. Auele KM-1 lienee malli jonka tekevät itse Pohjanmaalla, Tapio Mässbacka. Tapio sanoi postissa ettei vältt. tartte etuastetta tai di-boksia. Suoraan olen Ampegiin laittanut sen kiinni ja pelittää mutta onhan siinä nupit kaakossa. Riittää tietysti pieniin tiloihin vallan hyvin.

absqua
25.02.2014 20:35:53

Pekke: Siinä on kaksi pietzolevyä, liimalla tallassa kiinni E ja A kielten "välissä" ja toinen D ja G: n välissä noin sentin päässä tallan kaaresta. Auele KM-1 lienee malli jonka tekevät itse Pohjanmaalla, Tapio Mässbacka. Tapio sanoi postissa ettei vältt. tartte etuastetta tai di-boksia. Suoraan olen Ampegiin laittanut sen kiinni ja pelittää mutta onhan siinä nupit kaakossa. Riittää tietysti pieniin tiloihin vallan hyvin.

Mulla oli yhdessä bassossa tuollainen mikki, luultavasti just toi auele, ja siinä riitti tosiaan hönkä aika hyvinkin ilman mitään eturauhasia suoraan ihan perusvahvistimeenkin soitettuna. Gainia tietysti sai ruuvata lisää ihan tuelta.

Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
EP
25.02.2014 20:43:33

Pekke: Siinä on kaksi pietzolevyä, liimalla tallassa kiinni E ja A kielten "välissä" ja toinen D ja G: n välissä noin sentin päässä tallan kaaresta. Auele KM-1 lienee malli jonka tekevät itse Pohjanmaalla, Tapio Mässbacka. Tapio sanoi postissa ettei vältt. tartte etuastetta tai di-boksia. Suoraan olen Ampegiin laittanut sen kiinni ja pelittää mutta onhan siinä nupit kaakossa. Riittää tietysti pieniin tiloihin vallan hyvin.

Mulla on Shadowin vastaava, samoilla kohdin pienillä puristimilla kiinni.
Mielenkiintoista. pitääpä tutkia toi Auele.

Musiikissa nimenomaan laatu ratkaisee, eikä määrä. (Lasse Mårtenson)
JukkaPena
26.02.2014 20:53:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on ollut vajaat 10 ammatikseen kontrabassoa soittavaa opettajaa ja lisäksi olen keskustellut kamoista lähes jokaisen vastaan tulleen kollegan kanssa ja yksikään ei ole maininnut käyttävänsä kontrabasson kanssa etuastetta tai piezo bufferia saati puhunut sellaisen käyttämisen puolesta (poikkeuksena kaksi saksalaista opiskelijabasistia, mutta siis ei oikeasti yksikään suomalainen).

Itsekin käytin piezo bufferia jonkin aikaa, mutta pieni peltiboksi kieltenpitimessä ylimääräisen lyhyen piuhan kera alkoi tympiä sen verran että kiertoon lähti. En olisi varmasti sokkotestissä erottanut soundista, kumpi tulee bufferin läpi. Tämä kertoo mielestäni hyvin tuon etuasteen tarpeellisuudesta. Sähköteknisesti voi perustella kaikenlaista, mutta korvin kuultava ero on ainoa jolla on merkitystä.

Mutta jos kuitenkin.

Impedanssieron saa korjattua pelkällä piezo bufferilla, joka on niin yksinkertainen laite, että sen pystyy tekemään itse tai teetättämään jollakin melko pienellä rahalla. Etuasteista löytyy yleensä jotain ekvalisaattoreita tai muuta turhaa. Kuitenkin styrkkarista löytyy usein EQ niin mitähittoa.

Itse teetätin sellaisen about 60 eurolla eräällä elektroniikkakorjaajalla näiden ohjeiden mukaan:
http://www.scotthelmke.com/Mint-box-buffer.html
Hinta tuskin nousee kauheasti, jos pyydät laittamaan samalla joitakin nappuloita ja aina niin kivoja ledejä lisää.

"Kulttuuri on vain tekosyy ryypätä pitempään. Menkää hiihtämään."
N_Bates
26.02.2014 21:16:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JukkaPena: Minulla on ollut vajaat 10 ammatikseen kontrabassoa soittavaa opettajaa ja lisäksi olen keskustellut kamoista lähes jokaisen vastaan tulleen kollegan kanssa ja yksikään ei ole maininnut käyttävänsä kontrabasson kanssa etuastetta tai piezo bufferia saati puhunut sellaisen käyttämisen puolesta (poikkeuksena kaksi saksalaista opiskelijabasistia, mutta siis ei oikeasti yksikään suomalainen).

Itsekin käytin piezo bufferia jonkin aikaa, mutta pieni peltiboksi kieltenpitimessä ylimääräisen lyhyen piuhan kera alkoi tympiä sen verran että kiertoon lähti. En olisi varmasti sokkotestissä erottanut soundista, kumpi tulee bufferin läpi. Tämä kertoo mielestäni hyvin tuon etuasteen tarpeellisuudesta. Sähköteknisesti voi perustella kaikenlaista, mutta korvin kuultava ero on ainoa jolla on merkitystä.

Mutta jos kuitenkin.

Impedanssieron saa korjattua pelkällä piezo bufferilla, joka on niin yksinkertainen laite, että sen pystyy tekemään itse tai teetättämään jollakin melko pienellä rahalla. Etuasteista löytyy yleensä jotain ekvalisaattoreita tai muuta turhaa. Kuitenkin styrkkarista löytyy usein EQ niin mitähittoa.

Itse teetätin sellaisen about 60 eurolla eräällä elektroniikkakorjaajalla näiden ohjeiden mukaan:
http://www.scotthelmke.com/Mint-box-buffer.html
Hinta tuskin nousee kauheasti, jos pyydät laittamaan samalla joitakin nappuloita ja aina niin kivoja ledejä lisää.

Etuaste se on tuokin. Simppeli fettikytkentä, joka tosiaan tekee sen tärkeimmän asian mitä noi kaupallisetkin etuasteet, eli vähentää johdon ja vahvistimen kuormitusta sille pietson hennolle signaalille. Mullakin oli joku oma rakenteluprojekti, mutta tuli fishman vastaan halvalla, ja se oli kyllä huomattavasti parempi kuin se mun oma viritelmä. En ole ammattilainen, enkä muutenkaan kovin kokenut ton ison basson kanssa soheltamisen saralla, mutta mun tapauksessa toi edellä mainittu fishman nosti pietsomikkisignaalin susipaskasta käyttökelpoiseksi. Lisäksi tosta purkista löytyvä eq, kompura ja vaihekääntö ovat kaikki olleet hyödyllisiä ominaisuuksia keikkaolosuhteissa. Ei se tietenkään samalta kuulosta kuin akustisesti, mutta aika epärealistista sellaista olisi odottaakaan jossain humisevalla kaikuisalla lavalla bändin kanssa huitoessa.
JuhaHo
26.02.2014 21:34:56

Tässäpä olisi jotain näkemyksiä piezoista ja esivahvistimista:
http://www.hevos.nl/en/contrabas/

Pekke
28.02.2014 10:39:37

Hyviä asiantuntevia kommentteja teiltä edellä. Ja hyvä oli tuo Hevos-sivun artikkeli.

Jotenkin ajattelisin että lopulta k-basson saundin tekeminen vahvistimien avulla on aikamoista "tiedettä", lopulta korva/korvat keikkatilanteessa tai soundchekissä on ne, jotka ratkaisevat: oikeilla säädoillä, oman soittimen tuntemisella ja vaistolla loput.

Oma "probleemini" etuasteen hankkimiseksi tai sitten ei, sai teiltä vahvistusta: en taida hankkia, koska pärjään ilmankin ja soundi on passeli...Ampeggi toistaa kontraa ihan hienosti.

Less is more - keep it simple.
Saimou
16.03.2014 07:35:15

Pekke: Hyviä asiantuntevia kommentteja teiltä edellä. Ja hyvä oli tuo Hevos-sivun artikkeli.

Jotenkin ajattelisin että lopulta k-basson saundin tekeminen vahvistimien avulla on aikamoista "tiedettä", lopulta korva/korvat keikkatilanteessa tai soundchekissä on ne, jotka ratkaisevat: oikeilla säädoillä, oman soittimen tuntemisella ja vaistolla loput.

Oma "probleemini" etuasteen hankkimiseksi tai sitten ei, sai teiltä vahvistusta: en taida hankkia, koska pärjään ilmankin ja soundi on passeli...Ampeggi toistaa kontraa ihan hienosti.

Ampegeista sen verran, että ainakin niissä Ampegin vanhoissa putkikytkennöissä on sisäänmenon impedanssi 4.7 MOhmia eli on riittävä piezolle teoriassa ja käytännössä. Tuo on kovasti vahvistinkohtainen asia, huonoimmat kokemukset itselläni suoraan vahvistimeen ovat olleet muutamilla 80-luku trankuilla typ Trace tai Peavey.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti