Muusikoiden.net
03.12.2016
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Uudet mikit kuusikieliseen?
1 2
janroknorway
17.12.2013 21:40:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Harkitsen ibanez sr 506:n ostoa koska pidän soittotuntumasta hirveästi. Mutta..
Mikit kyseisessä bassossa eivät mielestäni ole kovin kaksiset, joten.. Mistähän löytäisi kuusikieliseen hyviä mikkejä ja olisiko suositella joitain tiettyjä mikkejä?
Lähinnä haaveissä olisi hieman musari tyyppinen saundi. Esim. Bongon HH ja HS vaikuttaa tosi hyvältä. Jotku warwickin mikit kuulostavat kans oikein hyviltä.
Jelpatkaas vähän!! Ja tiedän et varmaan joudun bodyn koverrus hommiin mikkien vaihdon myötä.
 
Etvi
17.12.2013 22:02:01 (muokattu 17.12.2013 22:04:56)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen melko varma, ettei SR506 kuulosta Musarilta tai Warwickilta, vaikka mitkä mikit siihen laittaisi. Hyvä bassohan se tosin on jo vakiona. Jos ihan pakko kuitekin on vaihtaa, niin Bartolini voisi olla hyvä valinta. Niitähän ison maailman basistitkin omiinsa tykkää laittaa. Mutta entäs jos vaan ostaisi basson, jonka soundista tykkää sellaisenaan? Musareissa ja Warwickeissa on myös sutjakkaa kaulaa ja soittoergonomiaa.
 
"Äänimies hoi, saisko vähän lisää akustiikkaa?"
janroknorway
18.12.2013 07:30:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyseiset bartolinit ovat juuri ne mikit mistä en tykkää. Ainakaan nuissa halvoissa malleissa olevat bartolinit. Ja tiedän että eihän se ibanez musarilta kuulosta mut kuhan nyt vähän siihen suuntaankaan. Bartolineissa en tykkää kun omasta mielestä saundi on liian pakattu, hifi ja kliini. duncanit houkuttaisi vähän myös mut en ole ainakaan vielä törmänny kuusikielisiin duncaneihin. Hirveästi en ole kyllä googlettanutkaan.
 
hollstro
18.12.2013 08:14:44 (muokattu 18.12.2013 08:16:07)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Etvi: Olen melko varma, ettei SR506 kuulosta Musarilta tai Warwickilta, vaikka mitkä mikit siihen laittaisi. Hyvä bassohan se tosin on jo vakiona. Jos ihan pakko kuitekin on vaihtaa, niin Bartolini voisi olla hyvä valinta. Niitähän ison maailman basistitkin omiinsa tykkää laittaa. Mutta entäs jos vaan ostaisi basson, jonka soundista tykkää sellaisenaan? Musareissa ja Warwickeissa on myös sutjakkaa kaulaa ja soittoergonomiaa.
 
Juuri näin. Mikki vahvistaa sen saundin jonka basso synnyttää ja kohta josta ääni poimitaan vaikuttaa siihen mitkä ovat harmoonisten ylä-äänien suhteet. Mikit sinällään omaavat myös oman taajuusvasteensa ja ulostulotehonsa, mutta tuossa miltä basso saundaa kokonaisuudessa se on vasta basson rakenteen jälkeen.
 
Itse antaisin puoltoäänen Bartolinille, toi "pakattu" saundi johtunee ennen kaikkea aktiivietuasteen heikkoudesta.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
MPU
18.12.2013 09:36:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Juuri näin. Mikki vahvistaa sen saundin jonka basso synnyttää ja kohta josta ääni poimitaan vaikuttaa siihen mitkä ovat harmoonisten ylä-äänien suhteet. Mikit sinällään omaavat myös oman taajuusvasteensa ja ulostulotehonsa, mutta tuossa miltä basso saundaa kokonaisuudessa se on vasta basson rakenteen jälkeen.
 
Itse antaisin puoltoäänen Bartolinille, toi "pakattu" saundi johtunee ennen kaikkea aktiivietuasteen heikkoudesta.

 
Komppaan. Eka kokeilu vois olla Bartolinit passiivisena. Halpa, helppo ja peruttavissa mikäli ei miellytä.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Antti K.
18.12.2013 09:44:29 (muokattu 18.12.2013 09:45:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Komppaan. Eka kokeilu vois olla Bartolinit passiivisena. Halpa, helppo ja peruttavissa mikäli ei miellytä.
 
Musarin saundin saat Ibanezin ATK-sarjasta. Et SR506:sta. Kuten hollstro mainitsi, niin mikin sijoittelu on tärkeä pointti. Basson puiden ohella. Maailmalla puhutaan musarin mikin ns. sweet spotista.
 
Esim. 4-kielisissä OLP:n bassoissa on mikki 5 mm lähempänä kaulaa kuin musarissa. Ei ole suuri ero, mutta jopa minun puurokorvilla eron kuuli, kun siirsin mikin musarin sweet spotiin. E: Toki pleksi meni uusiksi, mutta käytinkin aitoa musarin pleksiä sitten. :)
 
Omaan -79 SR4:een laitoin push/pull potikan, jolla ohitetaan etuaste. Perussoundi passiivina on hyvin lähellä aktiivia. Eli tärkeämpiä soundin tekijöitä ovat bodyn ja kaulan puut, mikin laatu ja sen sijoittelu. Etunen vaikuttaa vain vähän. Toki jos Ibassa on suhiseva, huonosti toteutettu etunen, niin sitten voivoi.
 
janroknorway
18.12.2013 10:53:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli lähinnä etusen muutoksia ja ohituksia mielummin kuin mikkien vaihtoa?
 
hollstro
18.12.2013 12:04:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

janroknorway: Eli lähinnä etusen muutoksia ja ohituksia mielummin kuin mikkien vaihtoa?
 
ENneminkin mieluiten sellainen basso jonka saundia haet.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Antti K.
18.12.2013 12:15:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: ENneminkin mieluiten sellainen basso jonka saundia haet.
 
Komppaan tätä.
 
Spandau-
18.12.2013 13:06:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko sillä väliä H-kielen soimisen kannalta, onko bassossa passiivi- vai aktiivimikit? Suuri osa markkinoilla olevista 5- ja 6-kielisistä tuntuu olemaan aktiivimikeillä varustettuja, joten mietin, että onko tämä ihan sattumaa, vai onko sillä tosiaan jotain merkitystä noitten matalien sävelien toiston kannalta?
 
When i die, bury me upside down so the world can kiss my ass
hollstro
18.12.2013 13:15:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spandau-: Onko sillä väliä H-kielen soimisen kannalta, onko bassossa passiivi- vai aktiivimikit? Suuri osa markkinoilla olevista 5- ja 6-kielisistä tuntuu olemaan aktiivimikeillä varustettuja, joten mietin, että onko tämä ihan sattumaa, vai onko sillä tosiaan jotain merkitystä noitten matalien sävelien toiston kannalta?
 
Teoriassa on, mutta käytännössä ei. Nimittäin aito aktiivimikki vetää magneettisesti kieliä vähemmä, joten se vaikuttaa sointia vaimentavasti vähemmän. Kuitenkin lähes kaikki aktiivibassot käytävät mikkejä jotka ovat pasiivisia, ja vain etuaste on aktiivinen.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
janroknorway
18.12.2013 13:34:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lähtökohtaisesti tarkoitus on pysyä ibanez sr sarjassa. Koska soittotuntuma on omaan käteen todella mieluinen. esim warwickin halko kaula ei istu omaan käteen vaikka saundit onki hunajaa.
 
Kallekorvola
18.12.2013 14:01:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

6-kielisten markkinaosuus kaikista bassoista on melko pieni, ja siksi niihin ei ole tarjolla esim. mikkivaihtoehtoja ihan samaan malliin kuin vaikkapa Jazz Bassoon. Seymour Duncanilta löytyy kyllä 6-kielisen mikkejä, mutta vain aktiivisena. Muita vaihtoehtoja ovat mm. EMG ja Bartolini. EMG:t aktiivisia, Bartolinit harvemmin. Sit on näitä Kent Armstrongeja yms. Merkkejä on oikeesti aika paljon. Googleta jos et usko.
 
Hankalaksi asian tekee myös se, että tollasen 6-kielisen "saippuapalan" kokoa ei ole mitenkään standardoitu, ja koot vaihtelevat mallikohtaisesti rajustikin. Eli, jyrsintähommia on tiedossa mitä suurimmalla todennäköisyydellä. Modaushommissa taas on se, että ihan halpoja ne eivät ole (eli kannattaako ihan halvimpiin soittimiin edes alkaa tekemään, varsinkin kun otetaan huomioon, että) eivätkä ainakaan nosta soittimen jälleenmyyntiarvoa.
 
Aktiivi vs passiivimikki -kysymys on pitkälti itseratkaistava makukysymys. Se, että aktiiveja on enemmän tarjolla, johtunee siitä, että valmistajien markkinatutkimusten mukaan 6-kielisten soittajat hakevat keskimäärin enemmän omaa soundiaan sieltä "hifi-soundimaailmasta".
 
Voin olla väärässäkin, mut muistan jostain lukeneeni että EMG:n saippuapalat menis Ibaan melko pienellä jyrsinnällä, koska ovat kooltaan melko lähellä samaa kuin orggismikit.
 
www.5by5.fi
janroknorway
18.12.2013 14:10:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kallekorvola: 6-kielisten markkinaosuus kaikista bassoista on melko pieni, ja siksi niihin ei ole tarjolla esim. mikkivaihtoehtoja ihan samaan malliin kuin vaikkapa Jazz Bassoon. Seymour Duncanilta löytyy kyllä 6-kielisen mikkejä, mutta vain aktiivisena. Muita vaihtoehtoja ovat mm. EMG ja Bartolini. EMG:t aktiivisia, Bartolinit harvemmin. Sit on näitä Kent Armstrongeja yms. Merkkejä on oikeesti aika paljon. Googleta jos et usko.
 
Hankalaksi asian tekee myös se, että tollasen 6-kielisen "saippuapalan" kokoa ei ole mitenkään standardoitu, ja koot vaihtelevat mallikohtaisesti rajustikin. Eli, jyrsintähommia on tiedossa mitä suurimmalla todennäköisyydellä. Modaushommissa taas on se, että ihan halpoja ne eivät ole (eli kannattaako ihan halvimpiin soittimiin edes alkaa tekemään, varsinkin kun otetaan huomioon, että) eivätkä ainakaan nosta soittimen jälleenmyyntiarvoa.
 
Aktiivi vs passiivimikki -kysymys on pitkälti itseratkaistava makukysymys. Se, että aktiiveja on enemmän tarjolla, johtunee siitä, että valmistajien markkinatutkimusten mukaan 6-kielisten soittajat hakevat keskimäärin enemmän omaa soundiaan sieltä "hifi-soundimaailmasta".
 
Voin olla väärässäkin, mut muistan jostain lukeneeni että EMG:n saippuapalat menis Ibaan melko pienellä jyrsinnällä, koska ovat kooltaan melko lähellä samaa kuin orggismikit.

 
Tarpeellista tietoa!! Kiitokset tästä : )
 
Etvi
18.12.2013 22:12:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

janroknorway: esim warwickin halko kaula ei istu omaan käteen vaikka saundit onki hunajaa.
 
Tähän on pakko kommentoida, vaikka vähän aiheesta lipsuukin, että kaikki Warwickin kaulat eivät ole niitä halkoja. Muistaakseni vuodesta 2009 eteenpäin valmistetut ovat ohuempia kuin vanhemmat. Toisaalta, soittotuntuma ja kaulan paksuus ovat hyvin pitkälti soittotekniikka- ja tottumiskysymyksiä. Omasta mielestäni soittomukavuuteen vaikuttaa enemmän basson säädöt, kuin kaulan paksuus. Kontrabassokin on hyvissä säädöissä ihan mukavan tuntuinen, vaikka siinä melko tuhti kaula onkin.
 
Aktiivietusen ohittaminen tai vaihtaminen parempaan kuulostaa kyllä hyvin järkevältä ehdotukselta, jolla bassoa saisi eloisammaksi. Melko varmasti se kuulostaa kuitenkin vielä SR:ltä, vaikkakin ehkä mieleisemmältä.
 
Kärjistetysti: On helpompaa tehdä siasta hieromalla ajokoira, kuin SR506:sta Musari.
 
"Äänimies hoi, saisko vähän lisää akustiikkaa?"
pekezu
19.12.2013 00:02:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aloittajan kannattaa myös muistaa, että tuo Ibanez on bodyltään mahonkia ja otelaudaltaan ilmeisesti ruusupuuta. Musarit on usein saarnia bodyltään ja otelauta on usein ruusupuuta tai vaahteraa. Muistaakseni tuon Iban pinnassa ei kummoista lakkausta ole kun taas Musareissa on selkeä ja kiiltävä lakka pinnassa. Mututuntumalta väitän, että mussojen pinnassa on enempi lakkaa kuin tuon ibanezin.
 
Nämä kaikki vaikuttavat soundiin korvinkuultavasti. Jos sä haet musarisoundia niin ei auta kun ottaa härkää sarvista ja ostaa joku musari-tyyppinen basso. Tosta ibasta ei musaria tule vaikka siihen kairaisi mussomikin ja -etusen ja asettelis ne niinkuin mussossa.
 
Jos haluat pysyä kutosissa niin sitten kandee katsella niistä jotain bassoa joka on matskuiltaan enempi kirkasta osastoa, koska mahonki soi (ainakin mun mielestä) suhteellisen tummasti.
 
"Että minkä tahansa tekeminen kunnolla on melkein mahdotonta, kun aina on joku urpo joka tekee paskaa halvemmalla." -pkuukas
janroknorway
19.12.2013 07:00:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arvasin että joku vielä tarttuu tuohon halko kommenttiin :) ja kyselen näitä siksi jotta "parantelisin" hieman iban saundia. En ole tekemässä siittä musaria, vaan mainitsin musarin ja warren ihan sen takia kun joku olisi kuitenki kysynyt että mimmosta saundia haet.
Näiltä näkymin taidan odotella seuraavan palkan ostaa sr 1206 premiumin.
Kenelläkään kokemuksia näistä nortstrandin mikeistä. En ainakaan usko että huonompaan suuntaan menee tää basso verrattuna sr506:seen.
 
Etvi
19.12.2013 10:19:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

janroknorway: Näiltä näkymin taidan odotella seuraavan palkan ostaa sr 1206 premiumin.
 
Se on voittajan tie (voittajan tie). Kuten edellä onkin todettu, mikkien vaihdolla harvoin saadaan radikaalia muutosta aikaiseksi soundiin. Itse vaihdoin jazz bassin mikit hurinoiden vähentämiseksi, enkä niinkään soundin takia.
 
Todennäköisesti säästät sekä rahaa että hermoja, kun et ryhdy modifioimaan halvempaa bassoa mieleiseksesi, vaan otat kerralla sopivan.
 
"Äänimies hoi, saisko vähän lisää akustiikkaa?"
MPU
19.12.2013 11:51:59 (muokattu 19.12.2013 11:52:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekezu: Aloittajan kannattaa myös muistaa, että tuo Ibanez on bodyltään mahonkia ja otelaudaltaan ilmeisesti ruusupuuta. Musarit on usein saarnia bodyltään ja otelauta on usein ruusupuuta tai vaahteraa. Muistaakseni tuon Iban pinnassa ei kummoista lakkausta ole kun taas Musareissa on selkeä ja kiiltävä lakka pinnassa. Mututuntumalta väitän, että mussojen pinnassa on enempi lakkaa kuin tuon ibanezin.
 
Nämä kaikki vaikuttavat soundiin korvinkuultavasti. Jos sä haet musarisoundia niin ei auta kun ottaa härkää sarvista ja ostaa joku musari-tyyppinen basso. Tosta ibasta ei musaria tule vaikka siihen kairaisi mussomikin ja -etusen ja asettelis ne niinkuin mussossa.
 
Jos haluat pysyä kutosissa niin sitten kandee katsella niistä jotain bassoa joka on matskuiltaan enempi kirkasta osastoa, koska mahonki soi (ainakin mun mielestä) suhteellisen tummasti.

 
Puun tiheyden suhteen eroa soinnissa on, lakan suhteen ei. Akustisissa soittimissa lakan paksuus vaikuttaa, sähköisissä ei kunhan se lakka ei ole bodin pääasiallinen materiaali.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Hannu A
19.12.2013 13:05:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämähän on kaikkiaan hankala aihe. Eli hakeako ensin kaupasta se soitin joka istuu parhaiten hanskaan ja sitten koittaa hakea siitä haluttu soundi, vaiko etsiä soitin jossa on se haluttu soundi ja sitten tottua soittamaan sillä.
 
Rahamies teettää itelleen basson jossa nää ominaisuudet kohtaa optimaalisella tavalla ja DIY-mies tekee ite sellasen kuin sattuu tulemaan.
 
"One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you're into jazz." - Lou Reed
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti