Muusikoiden.net
08.12.2016
Introducing the Fender Paramount PM-1 Limited Rosewood  

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Seiska soinnut
1 2
Dirtyh
13.10.2013 16:46:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli eteen tilanne missä bändin keulahahmo toi kämpille biisiraakileen jossa on yhdessä kohtaa sointukulku C-G7-G-C. Äkkiseltään en keksinyt kohtaan mitään järkevää bassolinjaa joten olisiko kollegoilla ehdotuksia mitä kautta lähtisin yrittämään? Pelkkien juuri sävelien soittaminen jätti kohdan turhan alastomaksi.

Isotalo
13.10.2013 16:52:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dirtyh: Tuli eteen tilanne missä bändin keulahahmo toi kämpille biisiraakileen jossa on yhdessä kohtaa sointukulku C-G7-G-C. Äkkiseltään en keksinyt kohtaan mitään järkevää bassolinjaa joten olisiko kollegoilla ehdotuksia mitä kautta lähtisin yrittämään? Pelkkien juuri sävelien soittaminen jätti kohdan turhan alastomaksi.

Oletko nyt aivan varma sointujärjestyksestä? Siis juurikin C-G7-G-C, eikä C-G-G7-C?

Vessajono
13.10.2013 19:17:57

Seiskalle perussävel ja duurille terssikäännös, niitä ei oo ikinä liikaa.

"Vaihtovirta: Mitä tapahtuu kun moderaattori lukitsee toisen portaalin ja toisesta portaalista on tulossa Metallica-ketju 300km tuntivauhtia ja portaalien välissä sijaitsee Kuopio?"
Dirtyh
13.10.2013 20:54:25

Isotalo: Oletko nyt aivan varma sointujärjestyksestä? Siis juurikin C-G7-G-C, eikä C-G-G7-C?

No kyllä mä ihan varma olen. Ja koska teoriatuntemus on hävettävän huono niin ihan rautalankaohjeet kelpaavat.

sepisti
13.10.2013 21:12:53

Terssikäännös meinaa tuossa sitä, että menet g:stä h:n kautta c:hen. G:n seiska sävel on f.
Aika hankalaa on kuitenkaan neuvoa sulle bassolinjaa, kun ei ole mitään käsitystä soitettavan biisin melodiasta.

http://www.youtu.be/L5gGjlyzxfo
Raaku
13.10.2013 23:24:39

Vessajono: Seiskalle perussävel ja duurille terssikäännös, niitä ei oo ikinä liikaa.

Duurista ei aina kannata vääntää terssikäännöstä, mutta usein se kyllä toimii. Riippuu soinnun hajotuksesta ja melodiaäänestä. Jos soinnun terssi on melodiaäänenä, ei terssikäännösä välttämättä toimi kauheen hyvin.

Ja niin, voi sitä seiskaan muutakin ehdottaa, tuskin vaan tässä tilanteessa.

Jotta vois antaa kunnon ohjeita täytys saada vähän lisää tietoa biisistä. Vaihtuuko soinnut joka neljäsosalla, tai vaikka vaan kerran tahdissa? Onko biisi funkkia vai kasiosarokkia? Ballaadi?

Dirtyh
13.10.2013 23:34:28

Raaku: Duurista ei aina kannata vääntää terssikäännöstä, mutta usein se kyllä toimii. Riippuu soinnun hajotuksesta ja melodiaäänestä. Jos soinnun terssi on melodiaäänenä, ei terssikäännösä välttämättä toimi kauheen hyvin.

Ja niin, voi sitä seiskaan muutakin ehdottaa, tuskin vaan tässä tilanteessa.

Jotta vois antaa kunnon ohjeita täytys saada vähän lisää tietoa biisistä. Vaihtuuko soinnut joka neljäsosalla, tai vaikka vaan kerran tahdissa? Onko biisi funkkia vai kasiosarokkia? Ballaadi?

Hmm. Mulla on näissä se ongelma että yleensä sormet toimii paremmin kuin ymmärrys. Eli en aina ymmärrä mistä puhutaan mutta jos joku näyttää että näin, niin on olemassa mahdollisuus että osaaminen riittää.

Ja joo, olen monesti harkinnut josko sitä menisi käymään jollain opettajalla.

Meillä on olemassa tästä raaileesta erittäin kehnolaatuinen treeninauha mistä kuulee ne laulumelodiat. Mitään lihaa siinä ei vielä ole luiden ympärillä. Ihan oppimismielessä voisin kyllä ladata sen jotta keskustelu helpottaisi.

J.Nikkanen
13.10.2013 23:34:38

Särön kanssa tykittää kuudestoistaosia ja huutaa vittu jee.

Tein itse ja säästin polttopuiden hankinnassa.
Vessajono
14.10.2013 09:24:05

Raaku: Duurista ei aina kannata vääntää terssikäännöstä, mutta usein se kyllä toimii. Riippuu soinnun hajotuksesta ja melodiaäänestä. Jos soinnun terssi on melodiaäänenä, ei terssikäännösä välttämättä toimi kauheen hyvin.

Ei toimi ei, mutta eipä tuolla pohjustuksella nyt oikein muutakaan osannut heittää.

"Vaihtovirta: Mitä tapahtuu kun moderaattori lukitsee toisen portaalin ja toisesta portaalista on tulossa Metallica-ketju 300km tuntivauhtia ja portaalien välissä sijaitsee Kuopio?"
Sax-pappa
14.10.2013 15:57:15

Jos on nouseva melodialinja, niin saattais toimia laskeva bassokuvio G-F-D-C.

ekikoo
14.10.2013 16:29:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Urkupiste G!!!!

Do we need harmonics in the range above 8 kHz? Are a lot of dogs going to listen to your solos? - J. Johansson
Dirtyh
14.10.2013 19:39:26

Äh, en saanut aikaiseksi latailla mitään treeninauhoja nettiin.

Rytmiikka kohdassa on vähän samanlainen kuin We will rock you:ssa, tosin nopeampi. Koitin soittaa kohtaan seuraavaa:

E:--------3-------3----------------
A:3--------2-5----2-5---3--------
D:--2-5--------------------2-5----
G:---------------------------------

Eli jätin ne neloset soittamatta ja sitä myöden siis unohdin koko seiskan. Meniköhän nyt ihan hakoteille?

Kefiiri
14.10.2013 20:44:58

Dirtyh: Meniköhän nyt ihan hakoteille?

Vähän jo ihmettelin sävelvalintoja, kunnes hokasin että sun tabeissa onkin E ylimmäisenä. Perus kolmisointusysteemi toki aina toimii. Soittakoon joku muu sen ähvän seiskasointuun.

En ole musiikin asiantuntija.
Dirtyh
14.10.2013 21:09:48

Kefiiri: Vähän jo ihmettelin sävelvalintoja, kunnes hokasin että sun tabeissa onkin E ylimmäisenä. Perus kolmisointusysteemi toki aina toimii. Soittakoon joku muu sen ähvän seiskasointuun.

No, kertoo kait siitä kuinka paljon mä olen jotain tabeja katellut kun en tiennyt miten päin niitä yleesä kirjoitellaan.

Mutta jos siis mä soittaisin sen G7:n Äffän niin soittaisinko sen siis tuohon 1. iskun G:n paikalle vai tuosta nyt puuttuvan 4. iskun? Vai molempien?

Funkånaut
14.10.2013 21:39:53 (muokattu 14.10.2013 21:40:41)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dirtyh: No, kertoo kait siitä kuinka paljon mä olen jotain tabeja katellut kun en tiennyt miten päin niitä yleesä kirjoitellaan.

Mutta jos siis mä soittaisin sen G7:n Äffän niin soittaisinko sen siis tuohon 1. iskun G:n paikalle vai tuosta nyt puuttuvan 4. iskun? Vai molempien?

Itse laskisin G7:n aikana jotenkin niin, nåtta G-F-D ja G:n aikana perus G-H-D.

E: Eli D-kielen vitosnauhalta G ja siitä alaspäin.

Täällä harrastetaan kellonaikoja ja kuunnellaan Pikku G:tä. Kuuntelen tämmöistä
Kefiiri
14.10.2013 21:50:05

Funkonaut: Eli D-kielen vitosnauhalta G ja siitä alaspäin.

Tuossa on jo semmoista Paul McCartney -vibaa!

En ole musiikin asiantuntija.
Funkånaut
14.10.2013 21:51:20

Kefiiri: Tuossa on jo semmoista Paul McCartney -vibaa!

Paljon on tullut kyllä McCartneyn raitoja ipanoitua. :)

Dirtyh
14.10.2013 21:59:22

Funkonaut: Paljon on tullut kyllä McCartneyn raitoja ipanoitua. :)
Nappasin akkarin tuosta kouraan ja koitin että ei tuo kuvio nyt ainakaan tuohon biisiin istu mun soittamana mutta mitäpä tuosta, tuleehan koiteltua kaikennäköistä.

absqua
15.10.2013 23:49:04

Funkonaut: Paljon on tullut kyllä McCartneyn raitoja ipanoitua. :)

No mut mitä helvettiä! Jos apinoidaan niin apinoidaan parhaita!

Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Funkånaut
16.10.2013 00:05:14

absqua: No mut mitä helvettiä! Jos apinoidaan niin apinoidaan parhaita!

Bootsyä tietty enemmän. Sehän on selvä!

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti