Muusikoiden.net
11.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: basso - mistä aloittaa treeni?
1
Bad.Mojo
04.10.2013 21:32:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hommasin tuossa äskettäin elämäni ensimmäisen basson, ja nyt intoa puhkuen kysyisin; Mitä kannattaa aivan ensimmäiseksi lähteä treenaamaan? Kaikki itsestäänselvyydet ovat tervetulleita! :)

Ismo.T.H
04.10.2013 22:14:02

Bad.Mojo: Hommasin tuossa äskettäin elämäni ensimmäisen basson, ja nyt intoa puhkuen kysyisin; Mitä kannattaa aivan ensimmäiseksi lähteä treenaamaan? Kaikki itsestäänselvyydet ovat tervetulleita! :)

Itsekin olen aloitelija, mutta suosittelisin hyvää kirjaa, ainakin jos yksinään opettelee.Mulla on tämä kohta soitettu läpi:
http://www.f-musiikki.fi/nuotit/ban … nard_bassokoulu_1_cd_/_ed_friedland

videoita youtuubi on täynnä mutta Cifra on minusta hyvä vaikka on portugaliksi:
http://www.youtube.com/playlist?list=PLE26448C9311243A8

Ismo

Funkånaut
05.10.2013 00:09:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noi Hal Leonardin alkeisoppaat on oikeasti hyviä. Kun kolme ekaa (onkohan niitä enempää?) kahlaa oikeasti hyvin läpi, niin on jonkinmoinen idea soittimesta.

Lisäksi opettajalla käyminen tuskin on huono idea. Edes pari tuntia, niin hoksaa perusteista jotakin.

Täällä harrastetaan kellonaikoja ja kuunnellaan Pikku G:tä. Kuuntelen tämmöistä
J.Nikkanen
05.10.2013 10:34:59

On nuo oppaat todella hyviä, ja jos jaksaa nuo kaikki kolme kirjaa läpi, saa ihan hyvän pintaraapaisun bassottelun eri tyyleihin.

Treenaaminen ei kuitenkaan tartte olla pelkästään noiden tai muiden opusten läpikahlaamista. Saattaa käydä tylsäksi. Kyllä parasta treeniä fiiliksen kannalta, tämä siis henk. koht. mielipiteeni, on soitella kimpassa jonkun kitaristin tai vaikka bändin kanssa.

Levyjen mukana soitto on myös todella jees, ja jos vaikka nauhoittelee omaa soittoaan niin pystyy kuuntelemaan ja pohtimaan että miksi näin ja missä kohtaa voisi parantaa.

Semmoisena pienenä jokerina voisi tietty olla vaikka J.S.Bachin tuotanto. Taitaa olla useampikin opus tehty jossa on bassotabit mukana, joka ainakin mua jeesaa ihan hitosti vaikka jotenkuten nuotteja luenkin. Alkoi vain tulla ihan pölhöä sormitusta ilman tabulatuurien apuja, joten siksi suosin tuossa kohtaa ja muissa itselle oudommissa jutuissa nuotti/tab yhdistelmää.

Tein itse ja säästin polttopuiden hankinnassa.
Jake24-25
05.10.2013 11:43:04

Funkonaut: Noi Hal Leonardin alkeisoppaat on oikeasti hyviä. Kun kolme ekaa (onkohan niitä enempää?) kahlaa oikeasti hyvin läpi, niin on jonkinmoinen idea soittimesta.

Lisäksi opettajalla käyminen tuskin on huono idea. Edes pari tuntia, niin hoksaa perusteista jotakin.

Olen itsekin vasta bassonsoiton alkutaipaleella joten tällainen keskustelu on paikallaan. Minä kävin hiljattain Vantaan Aikuisopiston järjestämällä 4 tunnin mittaisella bassoklinikalla, josta sai hyvää käsitystä bassonsoiton perusteista. Toi Hal Leonardin kirja täytynee myös hommata.

Levyjen mukaan olen opetellut sekä myös siten että olen äänittänyt omaa soittoa rumpukoneen kanssa ja yrittänyt erilaisiin komppeihin keksiä bassokuvioita. Sellaisen olen huomannut olevan kehittävää sekä rytmillisesti että melodisesti. Sitten olen myös kuunnellut paljon erilaisia basisteja ja yleensäkin musaa koska hyvä kokonaiskäsitys musasta auttaa myös bassonsoitossa.

Vessajono
05.10.2013 14:22:09

J.Nikkanen: Semmoisena pienenä jokerina voisi tietty olla vaikka J.S.Bachin tuotanto. Taitaa olla useampikin opus tehty jossa on bassotabit mukana, joka ainakin mua jeesaa ihan hitosti vaikka jotenkuten nuotteja luenkin. Alkoi vain tulla ihan pölhöä sormitusta ilman tabulatuurien apuja, joten siksi suosin tuossa kohtaa ja muissa itselle oudommissa jutuissa nuotti/tab yhdistelmää.

Bachin sellosarjat on kieltämättä ihan loistavaa treeniä mutta aloittelijalle ehkä vähän turhan hc. Ja mun mielestä niitä ois kuitenkin parasta soittaa ilman tabeja, koska ne on hyvää treeniä nimenomaan järkevien sormitusten kehittämiseen ja nuotinlukuun.

"Vaihtovirta: Mitä tapahtuu kun moderaattori lukitsee toisen portaalin ja toisesta portaalista on tulossa Metallica-ketju 300km tuntivauhtia ja portaalien välissä sijaitsee Kuopio?"
ekikoo
05.10.2013 18:48:04

Mitä kannattaa aivan ensimmäiseksi lähteä treenaamaan?

Soittamaan musiikkia mikä sua inpsiroi tai mistä tykkäät. Tosin jos suosikit on jotain speedmetallia niin ehkä jotain teknisesti omaa tasoa olevia biisejä. Itse liputtaisin perusvarmojen rhcp:n puolesta tai muuta perusrokkia tai poppia.

Ehkä jonkun kantsis myös sulle näyttää kuinka sitä kampetta soitetaan, eritoten näppäilykäden tekniikkaa että sieltä alkaa tulla hyvällä laadulla jämäkkää soundia.

Melko nopeesti pääsee noitten tabulatuurien avulla liikkeelle mutta ne kantsii heivata ikkunasta kunhan alkaa päästä jyvälle soittimesta. Soita levyjen tai youtuben tai spotifyn mukana, ja hommaa joko kaupasta metronomi tai googleta online-versio, metronomi on priceless :b

Taittuuko englanti? www.scottsbasslessons.com

Do we need harmonics in the range above 8 kHz? Are a lot of dogs going to listen to your solos? - J. Johansson
Teemu L
05.10.2013 19:52:07

Itsekin annan ääneni soitonopettajalle. Niinkuin mainittu on sekin, että youtube on hyviä opetus videoita pullollaan. Hakuun bass lesson tjsp. Joissakin on vielä tabulatuuritkin videon mukana. Perus rokkikuviot toimii ja on mukavia soittaa, niitä tulee tahkottua tänäkin päivänä ja peruskuviota on helppo rakentaa pidemmälle pikku lisäkuviolla, kun pohja usein on hyvin samanlainen. Sormia kannattaa venytellä ja ravistella välillä. Aluksi on varmasti kipua kyynärvarsissa ja sormissa ,otelaudan puolella ainakin. Tsemppiä harjoitteluun ! Basso on monipuolinen soitin ja aina löytyy opittavaa, jos joku muuta väittää niin valehtelee. Tarkkuus on sormilla soittaessa ainakin itselleni ollut vaikeaa, itse kun tuppaan soittelemaan nopea tempoista punkrokkia. Ehkä joskus vielä sekin...:)

J.Nikkanen
05.10.2013 20:48:15

Vessajono: Bachin sellosarjat on kieltämättä ihan loistavaa treeniä mutta aloittelijalle ehkä vähän turhan hc. Ja mun mielestä niitä ois kuitenkin parasta soittaa ilman tabeja, koska ne on hyvää treeniä nimenomaan järkevien sormitusten kehittämiseen ja nuotinlukuun.

Joo, siellä on helpohkoja jokunen ja sitten semmoista rallia että oksat pois. Eihän niitä ole pakko soittaa normaalitempolla, tän päivän työkaluilla on melkosen helppoa kikkailla noiden nopeuksien kanssa.

Tein itse ja säästin polttopuiden hankinnassa.
sepisti
05.10.2013 21:10:11

Mun mielstä oikean käden tekniikkat (mikäli soitetaan oikeakätisen bassoa) on syytä opetella hyvin alusta lähtien. Yksinkertaisetkin sävelkulut ja yksittäiset sävelet kuulostavat hyvältä, kun ne soitetaan hyvällä tatsilla.

http://www.youtu.be/L5gGjlyzxfo
Tobaa
06.10.2013 02:48:30

Tärkeintä että et kuuntele yhtää muusikoiden.net ohjeita, vaan hommaat pätevän opettajan joka opettaa sinut bassonsoiton saloihin.

Hevi on paskimillaanki paskaa
t.t.p
06.10.2013 06:08:51

Tobaa: Tärkeintä että et kuuntele yhtää muusikoiden.net ohjeita, vaan hommaat pätevän opettajan joka opettaa sinut bassonsoiton saloihin.

Oppimistapoja on erilaisia joilekin itseopiskelu on parempi.
Joilekin taas opettajan ohjastuksella toiminta on miellyttävämpää ja inspiroivaa.
Meitä kumminkin on moneen junaan jne jne.
Tärkeintähän on saada vähintään miellyttävä harrastus.

jos aivomme olisivat niin yksinkertaiset, että voisimme ymmärtää niitä. Niin silloin olisimme niin tyhmiä, ettemme kuitenkaan ymmärtäisi. "pasianssimysteerio - Jostein Gaarder"
jukkajylli
06.10.2013 19:14:11

Minusta kysymykseen ei ole vastausta. On niin monta vaihtoehtoa, enka varmasti tieda niista puoltakaan. Joo, tiedan ettei tasta ole paljon hyotya, mutta vastaanpahan niin rehellisesti kuin osaan.

I'm not the one to blame
pekezu
06.10.2013 19:44:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuuntele paljon musiikkia.

"Että minkä tahansa tekeminen kunnolla on melkein mahdotonta, kun aina on joku urpo joka tekee paskaa halvemmalla." -pkuukas
FuguManiac
13.10.2013 09:36:39

Itse suosittelen ehdottomasti opettajan etsimistä. Bassolle vaan ei välttämättä niin helposti löydy soitonopettajaa.

Itse kävin soittourani alkutaipaleella soittotunnella jonkin aikaa, mutta sen jälkeen soitin vuosikausia omatoimisesti, lähinnä bändin kanssa. Tämän vuoden aikana bongasin juuri täältä mnetistä ilmoituksen basso-opetuksesta omalla paikkakunnalla ja sehän osoittautui erinomaiseksi valinnaksi.

Varsinkin vasemman käden työskentelyssä on tuntien myötä huomannut paljon puutteita ja kehitys on ollut huimaa. Itse en niin hirveästi kirjoista saa irti: ne jää nurkkaan lojumaan eikä niiden läpisoittamiseen löydy samanlaista kurinalaisuutta kuin opettajan kanssa treenatessa. Sen voin vaan sanoa, että kyllä harmittaa kun on aikoinaan oppinut hiukan "vääriä" tekniikoita, nyt niistä on vain haittaa!

Lisätään nyt toki, että opettajan kanssa voi mennä myös sukset totaalisen ristiin jos ei henkilökemiat osu yhtään yksiin. Tunneille meneminen voi alkaa ahdistaa, jos tuntuu siltä että ei osaa tai että ei ole ehtinyt/jaksanut treenata viimeksi katsottuja juttuja.

Mutta annan siis ääneni henkilökohtaiselle opetukselle! Myäs yhtyesoitto on tärkeää, eritoten rumpujen kanssa soittaminen. Auttaa huomattavasti ja tuo innostusta lisää soittamiseen roimasti!

Play that funky music, white boy!
Vessajono
13.10.2013 11:25:48

FuguManiac: Itse suosittelen ehdottomasti opettajan etsimistä. Bassolle vaan ei välttämättä niin helposti löydy soitonopettajaa.

Itse kävin soittourani alkutaipaleella soittotunnella jonkin aikaa, mutta sen jälkeen soitin vuosikausia omatoimisesti, lähinnä bändin kanssa. Tämän vuoden aikana bongasin juuri täältä mnetistä ilmoituksen basso-opetuksesta omalla paikkakunnalla ja sehän osoittautui erinomaiseksi valinnaksi.

Niissä opettajissakin vaan saattaa olla aika monenlaista sankaria ja hiihtäjää. Tietysti jos maikalla on esim. jotain opintoja taustalla niin sitä nyt voi jonkinlaisena takeena pitää taidoista. Mutta ei tokikaan sosiaalisista taidoista, kuten oli jo puhekin.

Mitä oon ite noita wantedin opetusilmoituksia selaillut, niin ne tuntuu olevan aika pitkälti juuri opiskelijoiden laittamia.

"Vaihtovirta: Mitä tapahtuu kun moderaattori lukitsee toisen portaalin ja toisesta portaalista on tulossa Metallica-ketju 300km tuntivauhtia ja portaalien välissä sijaitsee Kuopio?"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti