Muusikoiden.net
08.12.2016
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Plektrasaundia sormilla
1
Topiello
14.09.2013 00:34:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haku kun ei tuottanut tulosta, niin kysyisinpä..
 
Ongelma siis se että diggaan plektrasaundista, mutta sormilla soittaen tuntuma on jotenkin luonnollisempi. Pitäisi saada samanlaista hyökkäävyyttä saundiin, kuin mitä plektralla saa. Olisiko jollain purkilla tai säädöillä pääsyä tuohon maailmaan, vai vaihdanko suosiolla plekuun.
 
Treeniä. Joku vastaa. Muita ehdotuksia?
 
hollstro
14.09.2013 08:28:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippu minkälaista plektrasaundia haluat emuloida. Purkit voit unohtaa. Sormista se lähtee jos on lähteäkseen. Itse soitan plekulla silloin kun sitä saundia haluan, eli kun kyseesä on saundi johon pitää saada napakka aluke tai kunnon räminää. Atakissa on iso ero, ja sitä ei sormilla voi emuloida. Jos taas kyse on pehmeämmästä soitosta niin sitten plekulla pääsee lähelle sormisoittoa ja päinvastoin.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
pekezu
14.09.2013 10:43:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Topiello: Haku kun ei tuottanut tulosta, niin kysyisinpä..
 
Ongelma siis se että diggaan plektrasaundista, mutta sormilla soittaen tuntuma on jotenkin luonnollisempi. Pitäisi saada samanlaista hyökkäävyyttä saundiin, kuin mitä plektralla saa. Olisiko jollain purkilla tai säädöillä pääsyä tuohon maailmaan, vai vaihdanko suosiolla plekuun.
 
Treeniä. Joku vastaa. Muita ehdotuksia?

 
No kolinaa saat hakkaamalla kieliä enempi otelautaa päin tai puottamalla kielet tarpeeks matalalle.
 
Hyviä aggresoundaajia sormilla on esim. kiistelty Steve Harris ja Geddy Lee. Myös Tim Commerfordilla on aika aggressiivinen sormisoundi, toki säröäkin monesti mukana, mutta se sopii tollaiseen soundiin mun mielestä hyvin enkä lähtis nyt säröhommaa poissulkemaan tässä vaiheessa. Mutta suosittelen että ensin tutustut siihen aggressiiviseen soundintuottamiseen ilman mulinexeja ja kokeilet säädöillä ja eri paikasta kieltä näppäämällä mistä saat omaa korvaa miellyttävimmän soundin.
 
Mikä basso sulla muuten on? Jos on useampi mikki niin niillä kandee myös pelata. Mun kokemusten mukaan Jazzari molemmat mikit täysin auki on aika cleani verrattuna jos pudottaa vähän jompaa kumpaa mikkiä.
 
"Että minkä tahansa tekeminen kunnolla on melkein mahdotonta, kun aina on joku urpo joka tekee paskaa halvemmalla." -pkuukas
Topiello
14.09.2013 11:19:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekezu: No kolinaa saat hakkaamalla kieliä enempi otelautaa päin tai puottamalla kielet tarpeeks matalalle.
 
Hyviä aggresoundaajia sormilla on esim. kiistelty Steve Harris ja Geddy Lee. Myös Tim Commerfordilla on aika aggressiivinen sormisoundi, toki säröäkin monesti mukana, mutta se sopii tollaiseen soundiin mun mielestä hyvin enkä lähtis nyt säröhommaa poissulkemaan tässä vaiheessa. Mutta suosittelen että ensin tutustut siihen aggressiiviseen soundintuottamiseen ilman mulinexeja ja kokeilet säädöillä ja eri paikasta kieltä näppäämällä mistä saat omaa korvaa miellyttävimmän soundin.
 
Mikä basso sulla muuten on? Jos on useampi mikki niin niillä kandee myös pelata. Mun kokemusten mukaan Jazzari molemmat mikit täysin auki on aika cleani verrattuna jos pudottaa vähän jompaa kumpaa mikkiä.

 
Kiitos vinkeistä. Tuttuja nimiähän nuo... Haluan pelata mahdollisimman yksinkertaisilla säädöillä, joten ameriikan standardi presarilla soitan. Tone ja volume ;)
 
Visakoivu
14.09.2013 11:24:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Topiello: Kiitos vinkeistä. Tuttuja nimiähän nuo... Haluan pelata mahdollisimman yksinkertaisilla säädöillä, joten ameriikan standardi presarilla soitan. Tone ja volume ;)
 
Tuoreet kielet ja equsta middleä nostaen. Läheltä tallaa ja voimaa suoritukseen. Kaikin puolin.
 
"Hamster on overdrive."
Miikss
14.09.2013 12:41:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tai teet jonkunlaisen virityksen, jolla saat plektrat tavallaan sormiin kiinni. En muista kellä näin tuommosen systeemin, joskus itsekin mietin että vois ihan huvikseen testata. Kyllähän se vähän patentointia vaatii, että saa ne plektrat pysymään samassa kohdassa pidemmänkin session ajan, mutta ei mahdotonta.
 
"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji"
Heikki L.
14.09.2013 12:46:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Etusormen kynttä voi myös kokeilla. Eli laittaa peukalon ja etusormen yhteen niinkuin pitelisi plekua, mutta soittaakin sillä kynnellä plektran sijaan.
 
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
Topiello
14.09.2013 13:50:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Visakoivu: Tuoreet kielet ja equsta middleä nostaen. Läheltä tallaa ja voimaa suoritukseen. Kaikin puolin.
 
Juu olen huomannut että saundi tuhnuttuu melko nopeasti kun kieliin tarttuu pölyä, nahkaa, rasvaa ja ties mitä ruumiin eritteitä. Uudet kielet soi aika läheltä sitä mistä pidän, tosin atakkia täytyisi saada. Tyyristähän se on, josta päästäänkin kielien keittämiseen...not!
 
Kynnet tuo taas liikaa sitä kolahtelua, kovempaa mitä plektralla.
 
Plektrat sormiin....just. Muita hyviä ehdotuksia? ;)
Jos multa jotain tatsia löytyy, niin se hukkuu plektran myötä. Toki voisin vaihtaa täysin plektraan. Kai siihen pian tottuu.
 
Ja lopuksi: ohuempi kielisetti saattais myös auttaa?
 
Miikss
14.09.2013 16:11:22 (muokattu 14.09.2013 16:17:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Topiello: Plektrat sormiin....just. Muita hyviä ehdotuksia? ;)
 
Se tyyppi joka noin teki, oli ihan ammattisoittaja. En muista yhtään kuka. Ei se nyt mitenkään mahdotonta ole jotain taipuisia plektroja vaikka teipata kiinni sormiin :P
 
Edit: Ja onhan noita ihan tehdasvalmisteisiakin plektroja, jotka saa sormiin kiinni. Kai niiden pitäs myös basson kanssa toimia, vaikka vissiin enemmän kitarointiin tarkoitettuja ovat.
 
"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji"
Topiello
14.09.2013 16:42:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miikss: Se tyyppi joka noin teki, oli ihan ammattisoittaja. En muista yhtään kuka. Ei se nyt mitenkään mahdotonta ole jotain taipuisia plektroja vaikka teipata kiinni sormiin :P
 
Edit: Ja onhan noita ihan tehdasvalmisteisiakin plektroja, jotka saa sormiin kiinni. Kai niiden pitäs myös basson kanssa toimia, vaikka vissiin enemmän kitarointiin tarkoitettuja ovat.

 
No hei, ymmärsin toki pointtisi. Tuo ei ole kuitenkaan minua varten. Hyvä jos joku on löytänyt tuollaisesta ratkaisun.
 
J.Nikkanen
14.09.2013 16:47:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kasvatat vaan astetta tympeemmän kynnen peukaloon. Kyllä lähtee!?
 
Tein itse ja säästin polttopuiden hankinnassa.
okabass
14.09.2013 17:55:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.ebay.co.uk/itm/SHARKTOOT … rg=7041&rk=3&rkt=4&sd=390651228829&
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
TommiW.
15.09.2013 14:25:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yks vaihtoehto olis kanssa toi doublethumb-tekniikan treenaaminen. Siinä saa samantyyppistä kolahtelua kuin plektralla, mut on aika erikoismiesten hommaa. Lisäksi ite oon huomannut että sen soundin istuttaminen bändisoittoon saattaa olla vähän haastavaa.
 
Sin un condon. Siempre.
Maisteri
15.09.2013 17:08:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Riippu minkälaista plektrasaundia haluat emuloida. Purkit voit unohtaa. Sormista se lähtee jos on lähteäkseen. Itse soitan plekulla silloin kun sitä saundia haluan, eli kun kyseesä on saundi johon pitää saada napakka aluke tai kunnon räminää. Atakissa on iso ero, ja sitä ei sormilla voi emuloida. Jos taas kyse on pehmeämmästä soitosta niin sitten plekulla pääsee lähelle sormisoittoa ja päinvastoin.
 
Aika lailla juurikin näin. Ei niitä selkeimpiä, rajuimpia, aggressiivisimpia, kolisevimpia & atakki-voittoisimpia plekusaundia saa kukaan aikaan, ei edes lähelle, sormia käyttäen.
 
Ite lähinnä aina vetelen plekulla. Olen "plekubasisti" ja henk.koht. tatsi plekulla aina paljon parempi ja tiukempi kuin sormilla. Jonkinasteinen puute siis ettei sormisoitto oikein kunnolla edes lähde. Pääasiallisimmissa rokkiprojekteissani tarvin kuitenkin juuri tuollaisia aggressiivisia saundeja, jotka todellakin lähtee napakasta pleku-atakkisoitosta. Toki on sitten joitain satunnaisia cover-prokkiksiakin... ja räyhäkkäiden biisien sisällä esim. suvantoja jne. Cover-poppia kun vetelee ja jos sitten vähän retrompaa, pehmeämpää saundimeininkiä haluan, niin keinoina: pehmeämpi tatsi, lyöntikohta lähemmäksi kaulaa, bassosta tonea pienemmälle. Ja ihan kaikista hiljaisimmissa, pehmeimmissä biisikohdissa, joihin oikein haluan/tarvin dynamiikkavaihtelua, toki sitten vetelen ihan sormillakin.
 
Eli mielestäni plekulla vedettyä meininkiä pystyy keventämään aika lailla iisisti vastaamaan autenttista perus-sormisoitantaa. Soittotatsia pehmentämällä tai equttamalla. Toki vastaavasti niitä tiettyjä plekumaisia ominaisuuksia saa sorminkin, jos oikein osaa röytää lujaa ja sopivasti menemään, mutta mutta... Sanoisin että helpompi plekulla sormisaundia, ku toisinpäin.
 
www.thedgu.com
Vessajono
15.09.2013 19:08:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Maisteri: Eli mielestäni plekulla vedettyä meininkiä pystyy keventämään aika lailla iisisti vastaamaan autenttista perus-sormisoitantaa. Soittotatsia pehmentämällä tai equttamalla. Toki vastaavasti niitä tiettyjä plekumaisia ominaisuuksia saa sorminkin, jos oikein osaa röytää lujaa ja sopivasti menemään, mutta mutta... Sanoisin että helpompi plekulla sormisaundia, ku toisinpäin.
 
Kyllä mä sanoisin että se on ihan yhtä mahdotonta molemmin päin. Sormilla ei pysty saamaan sitä terävää attackia aikaiseksi ja plekulla siitä taas ei pääse eroon, mikä on aika ylitsepääsemätön kompastuskivi jos haetaan jotain muhkeeta ja pehmeetä jazzsoundia.
 
Lähdetkö kanssani BORNOBAARIIN?
Maisteri
16.09.2013 19:40:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: Kyllä mä sanoisin että se on ihan yhtä mahdotonta molemmin päin. Sormilla ei pysty saamaan sitä terävää attackia aikaiseksi ja plekulla siitä taas ei pääse eroon, mikä on aika ylitsepääsemätön kompastuskivi jos haetaan jotain muhkeeta ja pehmeetä jazzsoundia.
 
No joo.. Eihän sitä nyt ihan tismalleen yhtä pehmeäksi atakiksi saa. Mutta kun omissa soittohommissa noilla em. keinoilla olen mielestäni hyvinkin tarvittavan pehmennyksen aina saanut aikaan, ja saundi aina pysynyt toimivana, sopivasti orkkismeininkiä (jos coveri) tai muutenvaan osan/biisin edellyttämää pehmeyttä palvellen, niin siksipä kai sitä kokee oman tilanteen kautta tämän plekulla pehmentämisen helpommaksi.
 
Hyvällä sormisoittajalla lähtee tosiaan varmuudella kivasti, ja vähän paremmin esim. just nuo pehmoisenpyöreät jazz-soundit. Ja kova sormisoittaja omaa sitten räyhiä rokkisaundeja vartenkin todella tiukan sormiatakin, jolla pääsee jo vastaavasti kohtalaisen lähelle "parhaita" plekusaundeja. Tai sitten vetää plekulla ne rouheimmat, kolisevimmat, punkeimmat jutut jne. jos (ja usemmiten kun) ei se superterävä sormikomppi lähde.
 
www.thedgu.com
jazzbass-74
04.10.2013 00:15:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tänään soitin treenit kaverin -03 Amerikan Presarilla, johon oli lisätty Jazzarin takamikki. Kaksi vol-potikkaa, ei tonea. Kovalla käsialalla kuulosti miltei plektrasoundilta, mutta paremmalta. Tim Commerford -soundi.
 
Bassonsoiton salat on nopeat jalat!
Topiello
06.10.2013 19:19:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itseasiassa tuolla mxr-80:lla saa ihan mukavan atakin oikeilla säädöillä. Väittäisin että saundi on rouheempi äänityksissä jälkikäteen kuunneltuna, mitä jammaillessa kuulokkeiden kanssa. Varmaan kielien äänet puskee läpi korvaan. En tiedä...voihan tuossa perää olla, kun soittelen pienellä volyymilla.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti