Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Milloin tarvitaan viisikielistä bassoa?
1 2 3
pekezu
12.08.2013 17:54:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä käytän vitosta sen takia, että mikään ei ole niin hyvä peukkutuki kun se B-kieli.
 
Myös sen takia, et välillä on kiva murauttaa ja esim. nyt on pari proggista, joissa pitää soitella sitä alinta kieltä. Lisäksi vitosen ergonomia on jostain kornista syystä toiminut mulle kivasti.
 
Myös bilekamassa tarvii usein tota C#-D- osastoa alempaa (mm. Vartiaisen Ihmisten Edessä ja Spaissareiden Who do you think you are menee alkup. sävellajista tonne alas) ja oktaaverin soundi ei ole niihin sama. Mulla on keikoilla yleensä mukana myös oktaaveri vitosen kanssa, koska johonkin se soundi taas toimii.
 
Vitosta ei tarvi, jos ei koe tarvitsevansa. Mulla kyse ei ole niinkään tarpeesta vaan halusta omistaa ja soittaa vitosella, vaikka aika todella vähän mä möyrin mitään E:tä tai ainakaan D:tä matalampaa.
 
"Että minkä tahansa tekeminen kunnolla on melkein mahdotonta, kun aina on joku urpo joka tekee paskaa halvemmalla." -pkuukas
Isotalo
12.08.2013 22:24:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

T.Nick: Tää on totta. Mutta tähän auttaa paljon sellainen pikku-kikka, että kasaa kielisetit ZOG-hengessä, eli vähän yrittää tasata kielipaksuuksia sellaisiksi, että jokaisella kielellä on suunnilleen yhtä kova veto. Etenkin viisikielisessä eron huomaa, kun h-kieltä on aika paljon varaa kiristää noista .120-.130 paksuuksista. Tätä nyt oon mainostanu jo ihan liikaakin bassopalstalla, mutta oon ostanu Pyramidin irtokieliä ja 5-kielisessä (35") paksuudet ovatten tälläset: .040-.060-.080-.110-.145. Tosta jos ottaa sokkotestin, että kuuleeko tietämättä, että miltä kieleltä ääni on otettu, niin sitä ei pystykään yhtäkkiä niin vedenpitävästi sanomaan. Ohuemmat kielet ovat suhteessa bassoisempia ja paksut kielet ovat napakampia.
 
Tää vaikuttaa äkkipäätään hyvältä idikseltä. Mistä näitä kieliä saa?
 
T.Nick
12.08.2013 22:44:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Isotalo: Tää vaikuttaa äkkipäätään hyvältä idikseltä. Mistä näitä kieliä saa?
 
Mä olen ostanut ihan t-kaupasta, kun ei ole oikein tullut tietoon mitään kivijalkojakaan, missä olis hyvä kokoelma järkevän hintaisia irtokieliä.
 
Vähän riittää ja paljon tuntuu.
Heikki L.
13.08.2013 01:03:26 (muokattu 13.08.2013 01:05:57)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Isotalo: Tää vaikuttaa äkkipäätään hyvältä idikseltä. Mistä näitä kieliä saa?
 
D'addariolla on neljän kielen settejä tarjolla:
 
http://www.daddario.com/balanced_tension.page#sets
 
E: noissa siis on haettu tasaista vetoa. ZOGeissa veto kasvaa paksumpia kieliä kohden.
 
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
T.Nick
13.08.2013 06:09:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heikki L.: D'addariolla on neljän kielen settejä tarjolla:
 
http://www.daddario.com/balanced_tension.page#sets
 
E: noissa siis on haettu tasaista vetoa. ZOGeissa veto kasvaa paksumpia kieliä kohden.

 
Hyvää markkinointia. Noi taulukot siis. Osaako joku sanoa, mistä noita vois hakea? Tossa näyttis olevan oikein käyttis setti Rikkeniin, tuommoinen .050-.120.
 
Ja pardon my French, noilla pyramid-seteillä oon hakenut kanssa sellaista melko tasaista vetoa. Paksuudet on yrityksen ja erehdyksen kautta haettu, kun Pyramidilta en oo muistaakseni löytäny mitään jännityskarttaa noille irtsikoille.
 
Vähän riittää ja paljon tuntuu.
Heikki L.
13.08.2013 08:29:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

T.Nick: Hyvää markkinointia. Noi taulukot siis. Osaako joku sanoa, mistä noita vois hakea? Tossa näyttis olevan oikein käyttis setti Rikkeniin, tuommoinen .050-.120.
 
Ja pardon my French, noilla pyramid-seteillä oon hakenut kanssa sellaista melko tasaista vetoa. Paksuudet on yrityksen ja erehdyksen kautta haettu, kun Pyramidilta en oo muistaakseni löytäny mitään jännityskarttaa noille irtsikoille.

 
Levytukkusta ainaskin:
 
http://www.levytukku.fi/daddario_ex … 050-120_balanced_tension_kielisarja
 
Toi ZOG-yhteys pisti vähän mietityttämään. D'Addario saattaa hyvinkin olla se lafka, joka duunaa ne kielet ZOGille. Ainakin flatit muistuttivat tosi paljon Chromeseja, sinistä punosta myöten. Jos näin, niin tuskin olisivat heti ripannut ideaa ja ruvenneet myymään nousevan vedon settejä. Lähtivät eka tasavetosysteemillä. Entiijä....
 
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
hollstro
13.08.2013 13:59:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heikki L.: Levytukkusta ainaskin:
 
http://www.levytukku.fi/daddario_ex … 050-120_balanced_tension_kielisarja
 
Toi ZOG-yhteys pisti vähän mietityttämään. D'Addario saattaa hyvinkin olla se lafka, joka duunaa ne kielet ZOGille. Ainakin flatit muistuttivat tosi paljon Chromeseja, sinistä punosta myöten. Jos näin, niin tuskin olisivat heti ripannut ideaa ja ruvenneet myymään nousevan vedon settejä. Lähtivät eka tasavetosysteemillä. Entiijä....

 
Zachary on nettisivujensa perusteella melkoinen persoona: http://www.zacharyguitars.com/
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
hollstro
13.08.2013 14:03:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Zachary on nettisivujensa perusteella melkoinen persoona: http://www.zacharyguitars.com/
 
No on tosiaan: http://www.zacharyguitars.com/FastbackGirl.htm
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
pkuukas
13.08.2013 19:23:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

T.Nick: Hyvää markkinointia. Noi taulukot siis. Osaako joku sanoa, mistä noita vois hakea? Tossa näyttis olevan oikein käyttis setti Rikkeniin, tuommoinen .050-.120.
 
Ja pardon my French, noilla pyramid-seteillä oon hakenut kanssa sellaista melko tasaista vetoa. Paksuudet on yrityksen ja erehdyksen kautta haettu, kun Pyramidilta en oo muistaakseni löytäny mitään jännityskarttaa noille irtsikoille.

 
Mulla on Vantaalla kaikkia Balanced-settejä hyllyssä. Tekisivät, saatanat, rosterisena, niin saisin minäkin ajoon.
 
Unstable condition, a symptom of life.
pehko
13.08.2013 19:29:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heikki L.: D'addariolla on neljän kielen settejä tarjolla:
 
http://www.daddario.com/balanced_tension.page#sets
 
E: noissa siis on haettu tasaista vetoa. ZOGeissa veto kasvaa paksumpia kieliä kohden.

 
onko nää mietitty siis jos vetää E-vireellä? Kuka virittää .120 kielen E:hen? Itellä on sama kieli C:ssä. Droppi C:ssä kun vedän niin muut kielet taitaa olla jostain standardi 40-100 setistä, paksuin poisluettuna.
pkuukas
13.08.2013 19:45:10 (muokattu 13.08.2013 19:46:27)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pehko: onko nää mietitty siis jos vetää E-vireellä? Kuka virittää .120 kielen E:hen? Itellä on sama kieli C:ssä. Droppi C:ssä kun vedän niin muut kielet taitaa olla jostain standardi 40-100 setistä, paksuin poisluettuna.
 
.120-kieli toimii ihan hyvin E:ssä, kokeile vaikka. Mulla oli jonkin aikaa, se setti meni sittemmin Heikki L:lle, kun en tullut nikkelikielten kanssa juttuun. Balanssi oli helvetin hyvä.
 
E: Mulla tais olla kyllä 45-60-90-120. Toi yläkerta tossa Daddan setissä on mulle turhan jööti.
 
Unstable condition, a symptom of life.
T.Nick
13.08.2013 20:38:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pehko: onko nää mietitty siis jos vetää E-vireellä? Kuka virittää .120 kielen E:hen? Itellä on sama kieli C:ssä. Droppi C:ssä kun vedän niin muut kielet taitaa olla jostain standardi 40-100 setistä, paksuin poisluettuna.
 
Kyllähän jotkut punnertaakin polvet maassa.
 
Vähän riittää ja paljon tuntuu.
J.Hollström
15.08.2013 07:04:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pehko: onko nää mietitty siis jos vetää E-vireellä? Kuka virittää .120 kielen E:hen? Itellä on sama kieli C:ssä. Droppi C:ssä kun vedän niin muut kielet taitaa olla jostain standardi 40-100 setistä, paksuin poisluettuna.
 
ZOG:in seteissä on E-kielet roundeissa ja flatwoundeissa molemmissa yli 0.120". Alla minun mittailemat paskuudet. Ja normivireeseenhän noi on mitoitettu.
 
RW
G - 0.041"
D - 0.057"
A - 0.083"
E - 0,122"

FW
G - 0.043"
D - 0.063"
A - 0.087"
E - 0.124"
 
hollstro
15.08.2013 08:25:56 (muokattu 15.08.2013 08:52:16)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

liian lyhyt viesti
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
nisumaka
15.08.2013 09:09:01 (muokattu 15.08.2013 09:12:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Komppaan pekezu:a täysin. Itse olen käyttänyt ja tulen käyttämään 4-kielistä bassoa. Kun soitan plektralla myös, niin 5-kielisen basson demppaaminen on mielestäni vaikeaa (tai ainakin työlästä) verrattuna 4-kieliseen, kun niitä sormia on mulla vasemmassa kädessä 4 kpl. Se viides peukalo kun on kaulan toisella puolella ;-) Mutta joo, tää on aivan mielipidekysymys, ja totta on, että suuren oktaavin E on sitten alin sävel mulla, ja usein mennään C:hen asti alas, D:hen tosi yleisesti. Sitten vaan oktaavia ylempaa transpunoiden noilta osin.
 
Genre, jota edustan varmastikin on oleellinen tässä. Soitan mielellään vanhaa jazzia, kotimaista uudempaa jaskaa, iskelmää ... En heavyä enkä metallia. Eli sellainen hurja alapään murina ei kuulu "genreeni", kuten ei hurjat fuzz-kitarat, Hammondit että leslieistä kartiot lentelee seinille ...
 
Miikss
15.08.2013 14:13:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Se viides peukalo kun on kaulan toisella puolella ;-)
 
Sulla on aika monta peukaloo... No joo, oli ihan pakko.
 
"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji"
pehko
15.08.2013 15:52:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

olis kiva tietää, mikä olis optimoitu setti droppi C:hen.
T.Nick
15.08.2013 16:44:45 (muokattu 15.08.2013 16:52:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pehko: olis kiva tietää, mikä olis optimoitu setti droppi C:hen.
 
Tuossa on tuollainen kaavio, mistä pystyy hakemaan Daddarion seteillä sellaiset paksuudet vapaavalintaisille vireille, että jännitys mätsää keskenään.
 
http://daddario.com/upload/tension_chart_13934.pdf
 
E: Ei mitenkään överihyvin natsaa noille vireväleille kuitenkaan. Tälläset mä löysin nikkeliroundeilla:
 
C: .135: 40,4 lbs
G: .085: 38,4 lbs
C: .065: 40,7 lbs
F: .050: 42,7 lbs
 
Vähän riittää ja paljon tuntuu.
JukkaPena
18.08.2013 03:06:36 (muokattu 18.08.2013 03:10:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kariffi: Milloin viisikielistä bassoa tarvitaan?
 
5-kielinen basso on aika yleinen modernissa R&B- ja gospelmusiikissa. Hankittuani 5-kielisen aloin tutkia nimen omaan 5-kielisen soittotapaa ja karkeasti sen voisi jakaa näin:
1) Soittaa koko biisi käyttäen vitosen mahdollistamaa laajennettua alarekkaria. Tämä on varmaan yleisin tapa ja käytössä monessa musatyylissä. Esimerkiksi Jenni Vartiaisen "Ihmisten edessä" on aika luonteva ja huomaamaton.
2) Käyttää laajennettua alarekkaria biisin kliimaksissa tai muuten olennaisessa muutoskohdassa. Tällä tavoitellaan biisin kasvatusta totuttamalla kuulija tiettyyn ambitukseen ja yllättämällä menemällä siitä ulos. Tästä esimerkkinä vois heittää Rose Roycen biisin "Car Wash" uudemman version.
 
R&B-musassa basistit soittaa aika paljon fillejä, mutta ne ei tule liikaa läpi, kun ne tehdään alarekkarissa. Ledisin "Take Time" on tästä aika hyvä esimerkki:
http://www.youtube.com/watch?v=Ycu_SZF00Kg
 
Tulee mieleen, että jos on valmiiksi sovitettua musaa vaikka teatteriproduktioissa, niin onko esimerkiksi siellä vaatimuksena myös B-kieli?
 
Erästä viihdeproduktiota varten sovittaja soitti minulle ja kysyi löytyykö 5-kielistä. Vastasin, että löytyy, mutta tuskin olisi keikka peruuntunut jos ei olisi löytynyt. 5-kielinen basso on sen verran uusi ilmiö, että siitä ei välttämättä vaadita. Enemmänkin 5-kielistä joutuu tarjoamaan paikkoihin, jotka saisi biisin kuulostamaan mahdollisesti paremmalta. Tähän on tullut törmättyä viihdeproggiksissa, joissa vierailevana on joku pop-laulaja. Sovittaja on tehnyt sovitukset synabassolla soitetun levyversion pohjalta ja transponoinut linjaa oktaavilla saadakseen sen 4-kielisen rekisteriin. Näissä tapauksissa olen suoraan soittanut tai ehdottanut kapellimestarille linjan soittamista levyversion oktaavialasta, jolloin biisistä saa ehkä autenttisemman kuuloisen. Tämä on ainakin itselleni yleisin tilanne 5-kielisen käytölle, kun nykyisin viihde/hää/bilekeikoilla tulee soitettua musiikkia, jossa on usein 4-kielisen rekkarin alittava synabassolinja.
 
Entä alan oppilaitoksissa opiskelevat ammattiin tähtäävät basistit, onko viisikielinen oltava jo opiskeluvaiheessa soittotunneilla?
 
Viiden vuoden ammattiopintokokemuksen pohjalta (konservatorio ja AMK) voin sanoa, että suomalainen sähköbassopedagogiikka on niin vahvasti perinteistä, että 5-kielistä ei todellakaan vaadita. Opiskelijalla saattaa oman tyylilllisen suuntautumisensa vuoksi olla 5-kielinen, mutta se ei takaa että nimenomaan 5-kieliseen saisi opetusta.
 
Entä onko tuo bassonvalinta ehkä musan tyylinmukainen valinta? Vanhaa tanssimusiikkia soittava orkesteri ei liene tarvitse viisikielistä bassoa. Vai voiko joskus viisikielinen vaihtua nelikieliseen pelkästään painosyistä, jos sessiot on pitkiä ja soitetaan seisten?
 
5- ja 6-kieliset bassot helpottaa asemasoittoa, kun jättämällä käsi oikeaan kohtaan, voi soittaa koko biisin liikkumatta otelaudan suuntaisesti. Laajennettua rekkaria ei tarvitse tässä hyödyntää, mutta soitto ei ole niin kuluttavaa ja tätä tulee hyödynnettyä niillä 5-6 setin tanssilavakeikoilla. 5-kielinen ei ole aina painavampi, joten se ei välttämättä ole syy jättää sitä pois.
 
Entä ne teistä jotka käytätte molempia bassotyyppejä, niin tuleeko bassolinjoja lähestyttyä eri tavalla riippuen siitä monikokielinen soitin on kaulalla?
 
En usko kielimäärän vaikuttavan. Itse inspiroidun soittimen soundista ja tatsista tietynlaiseen soittotapaan. Uskon, että olen päättänyt jo lähestymistavan valitessani, millä bassolla lähden töitä tekemään. Toki, jos soittimen inspiroima lähestymistapa ei ole hyvä niin sitten tulee mukauduttua enemmän musiikin ehdoille, mutta seuraavalle keikalle/treeneihin/sessioon tulee sitten kiikutettua soittotapaa tukeva soitin.
 
Yhteenvetona:
 
Itse teen suurimman osan keikoista 5-kielisellä bassolla, mutta B-kielen alaääniä tulee käytettyä niissä tilanteissa, joissa koen musiikin sitä vaativan...Ja musiikki vaatii sitä yllättävän harvoin, jos soitettava sovitus (jonkun tekemä sovitus tai levyversio) ei jo sitä automaattisesti vaadi. Olen monissa treeneissä (ja ikävä kyllä myös joillakin keikoilla) joutunut toteamaan, että B-kielen alaääniin meneminen ei saanut biisiä kuulostamaan paremmalta.
 
"Kulttuuri on vain tekosyy ryypätä pitempään. Menkää hiihtämään."
absqua
18.08.2013 08:22:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jukkapenalle plussaa, hieno puheenvuoro.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «