Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fender P-bass vai Jazz bass?
1 2 3 4 5
hollstro
09.08.2013 10:50:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: Mun nähdäkseni sustaini on nyt sivuseikka sikäli, että tässä on kyse Läpirungon vs pulttikaula -konstruktioiden välisestä erosta mitä äänen alukkeeseen tulee. Mä olen oman kokemukseni valossa sillä linjalla, että pulttikaulaisissa aluke on vahvempi ts.korostuu enemmän suhteessa äänen varsinaiseen sointiin. Ikäänkuin pulttikaula on hyvällä tavalla vähän paskempi konstruktio.
 
Näinpä, silti mun (ja ehkä sunkin) Warren Streamissa on napakka atakki ja sitä growlia jota vanhoissa Warwickeissa on. Se mikä siitä puuttuu on se hyvän Fenderin mehukas bottne.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
absqua
09.08.2013 11:07:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Näinpä, silti mun (ja ehkä sunkin) Warren Streamissa on napakka atakki ja sitä growlia jota vanhoissa Warwickeissa on. Se mikä siitä puuttuu on se hyvän Fenderin mehukas bottne.
 
Streamerissa on hyvä atakki aivan ehdottomasti, siitä ei epäilystä.
 
Mun nähdäkseni tää edellä mainittu ilmiö korostuu kun kaulat muuttuvat jyhkeämmiksi, eli kun kielimäärä kasvaa yli neljän. Sen huomaa pulttikaulaisissakin miten atakki vähän vaimenee vitoslapioissa nelosiin verrattuna. Mutta joo, pienehköjä finessejä nämä ovat, ja melko etäällä itse musiikista.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
hollstro
09.08.2013 11:32:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä on hieno bassotunti Jazz Bass-johdannaisella jossa tulee esiin monta asiaa mistä tässä ketjussa on kysymys:
- tätä saundia ei saa Presarista
- bassossa on hieno sustaini, mutta kyllä on napakka atakkikin eikä bottnea puutu
 
http://www.youtube.com/watch?v=TZBpy_8Xm_E#at=651
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
piivei
09.08.2013 23:51:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Tässä on hieno bassotunti Jazz Bass-johdannaisella jossa tulee esiin monta asiaa mistä tässä ketjussa on kysymys:
- tätä saundia ei saa Presarista
- bassossa on hieno sustaini, mutta kyllä on napakka atakkikin eikä bottnea puutu
 
http://www.youtube.com/watch?v=TZBpy_8Xm_E#at=651

 
Hieno pätkä ja miltei häiritsevän hyvä soundi, ei mitään lisättävää.
Kuitenkin noin yleisesti mitä pidempi sustain(kaulaläpibodyn + aktiivielektroniikka) niin miltei aina on ollut vaikeampi saada sellainen soundi mikä leikkaa läpi edes jotenkin kohtuullisesti.
Ehkä suurin asia minkä takia ne bassot on itsellä jäänyt rannalle on oikean käden sormenpäiden kipeytyminen. Joutuu raastamaan ihan tosissaan että saa sellaista atakkia johon on pulttikaulaisella tottunut.
 
hollstro
10.08.2013 10:05:31 (muokattu 10.08.2013 10:06:02)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

piivei: Hieno pätkä ja miltei häiritsevän hyvä soundi, ei mitään lisättävää.
Kuitenkin noin yleisesti mitä pidempi sustain(kaulaläpibodyn + aktiivielektroniikka) niin miltei aina on ollut vaikeampi saada sellainen soundi mikä leikkaa läpi edes jotenkin kohtuullisesti.
Ehkä suurin asia minkä takia ne bassot on itsellä jäänyt rannalle on oikean käden sormenpäiden kipeytyminen. Joutuu raastamaan ihan tosissaan että saa sellaista atakkia johon on pulttikaulaisella tottunut.

 
Samaa mieltä, mutta enemmän kuin basson konstruktiota epäilen sen aktiivielektroniikan kompressointia. Kyllähän konstruktiokin tekee soinnista vähän tasapaksumman. Kun aluke lyttääntyy, niin sustaini tuntuu pidemmältä ja samalla atakki häviää. Esim Warwickin Streamerissa aktiivielektroniikka ohitettuna on tymäkkä atakki.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
piivei
10.08.2013 10:47:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep ja warwickeissa on muutenkin todella erotteleva soundi joka auttaa läpitulemisessa. Itseasiassa harmittaa perhanasti kun tuli vuosia sitten myytyä Warwickin fortress one 5. Se toimi kuin tauti juurikin etuaste ohitettuna ja pulttikaularakenteen ansiosta myös atakki oli mieleinen.
 
jaajo2
10.08.2013 12:57:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-76 presari tuli ostettua aria pro2 kaveriksi. kovin erilaiselta tuntuu yksin rantksen kautta kokeilin en oo vielä bändin kans kokeillu.volumea sai nupista laskea reilusti.
 
trih
10.08.2013 23:50:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omassa testissä PJ-mikitys passiivina laadukkaana ja molemmat mikit, volat ja tone auki on parhautta. Kaikki aktiivit olleet epämiellyttäviä vaikka ihan on laatupeliäkin ropellettu. Ehkä ei sitten tarpeeksi laadukasta (?), mutta tästä lähin koetan aktiiveista pysyä erossa.
 
Noista kahdesta tod vaikea valita, hyvä P-funkmachine voi toimia juuri oikealla tavalla tarvittaessa, mutta jazz taasen on kivempi ololtaan...
 
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
Johannes_t
12.08.2013 08:57:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Näinpä, silti mun (ja ehkä sunkin) Warren Streamissa on napakka atakki ja sitä growlia jota vanhoissa Warwickeissa on. Se mikä siitä puuttuu on se hyvän Fenderin mehukas bottne.
 
Mulla jäi yks wanhanhyvänajan Streamer ostamatta, kun siinä oli "liian hyvä soundi", ts. sitä oli todella vaikea saada erottumaan kahden särökitaran välistä. Ja ylipäätään vaahtera-Streamerit ovat vähiten murisevia Warwickeja, se on nimenomaan se niiden juttu.
 
Jotta topicin rajoissa pysyisi tämäkin viesti, niin lisättäköön että yhden merkkisellä jazz-bassolla soitan lähes kaikki keikkani ja P-bassoa tekisi kovasti mieli.
 
pekezu
12.08.2013 10:45:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johannes_t: Mulla jäi yks wanhanhyvänajan Streamer ostamatta, kun siinä oli "liian hyvä soundi", ts. sitä oli todella vaikea saada erottumaan kahden särökitaran välistä. Ja ylipäätään vaahtera-Streamerit ovat vähiten murisevia Warwickeja, se on nimenomaan se niiden juttu.
 
Jotta topicin rajoissa pysyisi tämäkin viesti, niin lisättäköön että yhden merkkisellä jazz-bassolla soitan lähes kaikki keikkani ja P-bassoa tekisi kovasti mieli.

 
Mä en saa presarista tarpeeks napakkaa ääntä että se miellyttäis mua.
 
Tai saan napakkaa, mut se napakkuus ei ole sellaista mitä ite haluisin.
 
Soitan mä sillä kyllä silti paljon esim. teatterihommia, koska tollasessa vanhemmassa kamassa se vaan toimii kokonaissoundin kannalta paremmin, vaikkei omaa korvaa niin paljon miellytäkään kuin vaikka jatsari.
 
"Että minkä tahansa tekeminen kunnolla on melkein mahdotonta, kun aina on joku urpo joka tekee paskaa halvemmalla." -pkuukas
T.K.
12.08.2013 10:51:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mut hei,jos lähtökohta on suht tasaisesti soiva basso ( kuten voisi olettaa Warren ollessa kyseessä tai laadukkaan Jazz basson),niin kyllähän se sieltä erottumaan saadaan säätämällä nenää soundiin 500-800 hz kohdille.Korva tosin kuulee luonnollisempana tai kauniimpana soundin jos siinä on kuoppaa tuolla taajuudella.Siis jos kuuntelee soitinta yksikseen.Eikä sitä botnea lopultakaa niin hirveesti tarvitse, ainaakaan hieman kehittyneemmillä soittotekniikoilla. Eri asia sitten toi meat and potatoes / perusääni - kvintti pumppaus.Toinen ääripää tuli esille tuossa aiemmassa "hyvässä esimerkissä jazz-bass soundista",jotenkin oli soundi kompressoitu, sitten tuo tyyli: tungetaan tila täyteen ääntä soittamalla dempattuja ääniä.Lopputulos on tasaista tylsää puputusta.
 
BT60
13.08.2013 19:18:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jazzarin yläsillan leveys on siinä 38 mm ja E ja G kielen ulkolaitojen väli noin 27 mm, Eli kaula yläosastaan varsin kaponen. Tätä ominaisuutta eniten arvostan. Presarissa satula on siinä 45 mm ja kielet vastaavasti jazzaria leveämmällä. Saundi on sitten makuasia. Molemmissa mielestäöni hyvä, mutta nykyisin soittelen vaan kahta jazzariani...
 
jukka490
14.08.2013 09:40:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BT60: Jazzarin yläsillan leveys on siinä 38 mm ja E ja G kielen ulkolaitojen väli noin 27 mm, Eli kaula yläosastaan varsin kaponen. Tätä ominaisuutta eniten arvostan. Presarissa satula on siinä 45 mm ja kielet vastaavasti jazzaria leveämmällä. Saundi on sitten makuasia. Molemmissa mielestäöni hyvä, mutta nykyisin soittelen vaan kahta jazzariani...
 
Fenderin sivujen mukaan jazzarin nut width on 38.1 mm ja presarin 41.3 mm, joten ei se ero niin suuri ole. Toki sen huomaa, kun vaihtaa jazzarista presariin tai päinvastoin.
 
pekezu
14.08.2013 09:45:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jukka490: Fenderin sivujen mukaan jazzarin nut width on 38.1 mm ja presarin 41.3 mm, joten ei se ero niin suuri ole. Toki sen huomaa, kun vaihtaa jazzarista presariin tai päinvastoin.
 
Mallikohtaisia. Road wornit ja 50's reissue- mallit on 44,5mm satulalla. Se alkaa jo olla huomattava ero munsta.
 
Mut presarin kaula on kyllä mukavampi.
 
"Että minkä tahansa tekeminen kunnolla on melkein mahdotonta, kun aina on joku urpo joka tekee paskaa halvemmalla." -pkuukas
Rämppy
15.08.2013 15:55:33 (muokattu 15.08.2013 15:55:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekezu: Mallikohtaisia. Road wornit ja 50's reissue- mallit on 44,5mm satulalla. Se alkaa jo olla huomattava ero munsta.
 
Mut presarin kaula on kyllä mukavampi.

 
Mulla on 62 ri presari, jonka kaula on satulan kohdalta tosi leveä ja kaulaprofiili sellainen hieman lituska. Aluksi se tuntui jazzariin tottuneelle todelta oudolta, mutta puolessa tunnissa tuohon tottui ja on tuntunut todella mukavalta. On sormilla tilaa temmeltää...
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
piivei
18.08.2013 12:05:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muutama presari ja jatsari on tullut omistettua ja niiden perusteella vaaka on kallstunut hitusen jazz bassojen suuntaan koska ovat mielestäni hieman monipuolisempia ja niiden soundi on omaan korvaan valmiimpi tekemättä mitään radikaaleja korjauksia.
Ero näiden bassojen välillä on kuitenkin niin pieni tykkäysasteikolla että tasaisin väliajoin nousee kova kuume hankkia myös se presari. Tällä kertaa tämän biisin bassosoundi herätti melkoisen presarikuumeen pintaan...
 
http://m.youtube.com/watch?v=nPvuNsRccVw
 
sepisti
18.08.2013 12:40:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli hankittua pj-mikitetty presari pari viikkoa sitten ja en voisi olla tyytyväisempi. Laiskuuttaan ei jaksa viedä keikoille yleensä kuin yhden basson, joten tuosta irtoaa ihan riittävästi jazzin soundia mulle. Holstrolle plussat tuosta linkistä, jonka myötä vasta tajusin, että sen tonen voi joskus kääntää kokonaan nolliin :)
 
http://www.youtu.be/L5gGjlyzxfo
aho
18.08.2013 23:12:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

piivei: Tällä kertaa tämän biisin bassosoundi herätti melkoisen presarikuumeen pintaan...
 
http://m.youtube.com/watch?v=nPvuNsRccVw

 
saundi on silkkaa parhautta ja biisikin ihan dynamiittia!
 
ei tajuu
Topiello
19.08.2013 11:02:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei mene vikaan kummassakaan tapauksessa. Ja soivat vieläpä yhteenkin mukavasti
http://m.youtube.com/watch?v=31IotDQCjqE
 
pehko
19.08.2013 15:24:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Topiello: Ei mene vikaan kummassakaan tapauksessa. Ja soivat vieläpä yhteenkin mukavasti
http://m.youtube.com/watch?v=31IotDQCjqE

 
ei mulla itse aiheeseen mitään, mutta kattelin ton preasaria soittaneen tyypin muita videoita ja on kaveri vissiin släpittäny ennenkin. eisss.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «